وقف در فقه اسلامی - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
«لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون»هرگز(به مقام) بر(خيرونيکي) نايل نمي‏شويد مگرآن که ازچيزهايي که دوست داريد(درراه خدا) انفاق کنيد.
چنان که درمتن اثرحاضراشاره شده، سنت ديرپاي وقف،هم درسيره‏ي رسول خدا(ص)و معصومين (ع) و هم در سيره‏ي صحابه و تابعين ازجايگاهي والا و ارجمند برخوردار بوده است. پس از صدر اول نيز مسلمانان، به سهم خود، در همه‏ي اعصار و امصار به عنوان يک سنت حسنه و صدقه‏ي جاريه به آن نگريسته‏اند.
اين روند، به رغم همه‏ي نشيب و فرازها و عوامل متعدد بازدارنده درطول تاريخ، استمرار يافت تا آن جا که در مقاطع متعدد تاريخي،در بسياري از بلاد اسلامي، آمار رقبات موقوفه به ارقامي نجومي و شگفت آور رسيد که درمبحث پاياني اين کتاب به گوشه‏هايي ازآن‏ها اشاره‏هايي شده است.
غرض ازذکراين نکته، بيان اين واقعيت است که: مسأله‏ي وقف همواره (جز در بعضي از مقاطع)به عنوان يک مسأله اصلي و اساسي (و نه يک مسأله‏ي فرعي و حاشيه‏اي) در متن جامعه‏ي اسلامي مطرح بوده است و مسلمانان براي آن حساب ويژه‏اي بازمي‏کرده‏اند.
از اين رو موضوع «وقف» در ابعاد گوناگون فقهي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و...زمينه‏هاي پژوهش دارد که (به ويژه در سالهاي اخير و پس از پيروزي انقلاب اسلامي) کارهاي بس ارزنده و قابل توجهي در اين مورد صورت گرفته است.
اين اثر، بجز فهرستها و پيشگفتار، سه بخش اصلي و «سخن آخر» را در بر مي‏گيرد؛ بخش اول با عنوان »کليات« به واژه‏ي وقف و صدقه، مشروعيت و جايگاه وقف و تاريخچه‏ي آن پرداخته است.
بخش دوم «وقف در فقه اسلامي» نام دارد و در آن، شرايط وقف، واقف، مال موقوف وموقوف عليه بررسي شده، سپس تحت عنوان «احکام وقف»، مباحث ملکيت دروقف، توليت ونظارت بروقف، شروط واقف، بيع واستبدال وقف، راههاي اثبات وقف و وقف در مرض موت، مطرح و بررسي شده ودرپايان، مطالبي دربارة سکني، عمري، رقبي وحبس آمده و مورد تحقيق قرارگرفته است.
بخش سوم با عنوان «نقش وقف درشکوفايي اقتصاد و فرهنگ اسلامي» به کلياتي پيرامون «اقتصاد اسلامي» پرداخته و سپس در ادامه، اهداف اقتصاد اسلامي ونقش مثبت وقف درتحقق آن اهداف، به اختصارمورد بررسي قرارگرفته است. وبالاخره، «سخن آخر» پيشنهادهايي است درمورد احياي مجدد و رونق دوباره سنت وقف، به اين اميد که اين سنت ديرينه‏ي اسلامي جايگاه راستين خود را باز يابد.