وقف نامه مسجد محمودیه - ویژه تلفن همراه
وقفنامهي مسجد و مدرسهي محموديه از معدود وقفنامههاي جامع و مانعي است که در عهد سلطنت مظفرالدين شاه قاجار با خط نستعليق به سلک کتابت درآمده و در نهايت دقت و رزانت تدوين يافته است. اين وقفنامه در 1324 هق، همراه با کتاب جواهرالاخلاق، نوشتهي واقف، به قطع رحلي و درصد نسخه چاپ سنگي شده است. محل کنوني مسجد و مدرسهي محموديه که اين وقفنامه مختص بدان است، در خيابان چراغ برق بين چهارراه سرچشمه و سهراه امين حضور واقع است که به گذر ميرزا محمود وزير نيز شهرت دارد.
وقف نامه مسجد محمودیه - ویژه تلفن همراه
لیست گوشی های تست شده
وقفنامهي مسجد و مدرسهي محموديه از معدود وقفنامههاي جامع و مانعي است که در عهد سلطنت مظفرالدين شاه قاجار با خط نستعليق به سلک کتابت درآمده و در نهايت دقت و رزانت تدوين يافته است. اين وقفنامه در 1324 هق، همراه با کتاب جواهرالاخلاق، نوشتهي واقف، به قطع رحلي و درصد نسخه چاپ سنگي شده است. محل کنوني مسجد و مدرسهي محموديه که اين وقفنامه مختص بدان است، در خيابان چراغ برق بين چهارراه سرچشمه و سهراه امين حضور واقع است که به گذر ميرزا محمود وزير نيز شهرت دارد.
بنابر وقفنامه، اين مسجد و مدرسه از نظر موقعيت جغرافيايي «در راستهي خيابان دولتي، قرب گذر سرچشمه، محلهي عودلاجان من محلات دارالخلافهي طهران که در آن مجراي آب روان قنات مرحوم خلدمکان حاج عليرضا، طاب ثراه، ميباشد» قرار دارد و محدود بدين حدود است: حد شرقي به خانهي والدهي حاجي محمد خان، معروف به باجي اصفهاني. حد غربي به خانهي علي نقي خان. حد شمالي به خيابان دولتي که عبور ترامواه ميشود. حدجنوبي به خانهها.
از نام و نسب مؤلف وقفنامه ذکري نرفته است. اما واقف موقوفات مزبور، آقا سيد محمود طهراني معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي سدهي سيزدهم هجري قمري بوده است
در اهميت مدرسهي محمديه همين بس که بزرگاني چون شيخ عبدالنبي نوري از فقيهان برجسته و سرشناس تهران در اين مدرسه به تدريس اشتغال داشت، و در همين مدرسه بود که فقيه بزرگوار، آيتالله مرعشي در 1342 ه ق پس از بازگشت از نجف و سکونت در تهران به جلسات درس فقه و اصول شيخ ميشتافت و بهره ميگرفت ميرزا کوچک خان هم پيش از آنکه زعامت انقلابيون جنگل را بر عهده گيرد، در اين مدرسه که گويا به کلبهي علوم قديم شهرت داشت، کسب دانش ميکرد.
در مجموع ميتوان گفت که اين وقفنامه، نظامنامهي جامعي است که فرهنگ تعليم و تربيت اسلامي را در حوزههاي علميه به شيوهي سنتي تبيين ميکند و چه بسا اين وجه، گذشته از سنت وقف و ارزشهاي مترتب بر آن، از مميزات برجستهي چنين وقفنامهاي به شمار آيد.
وقفنامهي مسجد و مدرسهي محموديه از معدود وقفنامههاي جامع و مانعي است که در عهد سلطنت مظفرالدين شاه قاجار با خط نستعليق به سلک کتابت درآمده و در نهايت دقت و رزانت تدوين يافته است. اين وقفنامه در 1324 هق، همراه با کتاب جواهرالاخلاق، نوشتهي واقف، به قطع رحلي و درصد نسخه چاپ سنگي شده است. محل کنوني مسجد و مدرسهي محموديه که اين وقفنامه مختص بدان است، در خيابان چراغ برق بين چهارراه سرچشمه و سهراه امين حضور واقع است که به گذر ميرزا محمود وزير نيز شهرت دارد.
بنابر وقفنامه، اين مسجد و مدرسه از نظر موقعيت جغرافيايي «در راستهي خيابان دولتي، قرب گذر سرچشمه، محلهي عودلاجان من محلات دارالخلافهي طهران که در آن مجراي آب روان قنات مرحوم خلدمکان حاج عليرضا، طاب ثراه، ميباشد» قرار دارد و محدود بدين حدود است: حد شرقي به خانهي والدهي حاجي محمد خان، معروف به باجي اصفهاني. حد غربي به خانهي علي نقي خان. حد شمالي به خيابان دولتي که عبور ترامواه ميشود. حدجنوبي به خانهها.
از نام و نسب مؤلف وقفنامه ذکري نرفته است. اما واقف موقوفات مزبور، آقا سيد محمود طهراني معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي سدهي سيزدهم هجري قمري بوده است
در اهميت مدرسهي محمديه همين بس که بزرگاني چون شيخ عبدالنبي نوري از فقيهان برجسته و سرشناس تهران در اين مدرسه به تدريس اشتغال داشت، و در همين مدرسه بود که فقيه بزرگوار، آيتالله مرعشي در 1342 ه ق پس از بازگشت از نجف و سکونت در تهران به جلسات درس فقه و اصول شيخ ميشتافت و بهره ميگرفت ميرزا کوچک خان هم پيش از آنکه زعامت انقلابيون جنگل را بر عهده گيرد، در اين مدرسه که گويا به کلبهي علوم قديم شهرت داشت، کسب دانش ميکرد.
در مجموع ميتوان گفت که اين وقفنامه، نظامنامهي جامعي است که فرهنگ تعليم و تربيت اسلامي را در حوزههاي علميه به شيوهي سنتي تبيين ميکند و چه بسا اين وجه، گذشته از سنت وقف و ارزشهاي مترتب بر آن، از مميزات برجستهي چنين وقفنامهاي به شمار آيد.