مشخصات فنی ریو

رقباي مدل جديد ريو (RIO) هيونداي Accent، اشكودا فابيا، فولكس واگن پولو، تويوتا ياريس، فيات پانتو و البته رنو 90L هستند. در ساختار طراحي اين مدل ملاحظاتي از قبيل توسعه مهندسي در (NVH) ديده شده است يعني كاهش سر و صداهاي اضافي، كاهش ارتعاشات و افزايش ايمني. مدل جديد داراي بدنه‏اي به مراتب محكم‏تر از گونه‏هاي قديمي‏تر آن يعني مدل‏هاي قبل از سال 2002 است. مهندسان در طراحي ريوي جديد موارد مربوط به صادرات محصول را نيز در نظر گرفته و آن را در دو مدل چهار در سدان و پنج در استيشن ارائه كرده‏اند. هر دو مدل داراي موتورهاي 3/1 و 5/1 ليتري بنزيني هستند. اساس فلسفه طراحي ريوي جديد، رسيدن به مدلي ساده، ارزان و باارزش است.
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مشخصات فنی ریو

رقباي مدل جديد ريو (RIO) هيونداي Accent، اشكودا فابيا، فولكس واگن پولو، تويوتا ياريس، فيات پانتو و البته رنو 90L هستند. در ساختار طراحي اين مدل ملاحظاتي از قبيل توسعه مهندسي در (NVH) ديده شده است يعني كاهش سر و صداهاي اضافي، كاهش ارتعاشات و افزايش ايمني. مدل جديد داراي بدنه‏اي به مراتب محكم‏تر از گونه‏هاي قديمي‏تر آن يعني مدل‏هاي قبل از سال 2002 است. مهندسان در طراحي ريوي جديد موارد مربوط به صادرات محصول را نيز در نظر گرفته و آن را در دو مدل چهار در سدان و پنج در استيشن ارائه كرده‏اند. هر دو مدل داراي موتورهاي 3/1 و 5/1 ليتري بنزيني هستند. اساس فلسفه طراحي ريوي جديد، رسيدن به مدلي ساده، ارزان و باارزش است.
مشخصات فنی ریو

مشخصات فنی ریو

رقباي مدل جديد ريو (RIO) هيونداي Accent، اشكودا فابيا، فولكس واگن پولو، تويوتا ياريس، فيات پانتو و البته رنو 90L هستند. در ساختار طراحي اين مدل ملاحظاتي از قبيل توسعه مهندسي در (NVH) ديده شده است يعني كاهش سر و صداهاي اضافي، كاهش ارتعاشات و افزايش ايمني. مدل جديد داراي بدنه‏اي به مراتب محكم‏تر از گونه‏هاي قديمي‏تر آن يعني مدل‏هاي قبل از سال 2002 است. مهندسان در طراحي ريوي جديد موارد مربوط به صادرات محصول را نيز در نظر گرفته و آن را در دو مدل چهار در سدان و پنج در استيشن ارائه كرده‏اند. هر دو مدل داراي موتورهاي 3/1 و 5/1 ليتري بنزيني هستند. اساس فلسفه طراحي ريوي جديد، رسيدن به مدلي ساده، ارزان و باارزش است. حس مطلوب رانندگي با اين خودرو در مقابل هزينه نسبتاً پايين آن، ارزش واقعي‏اش را بيشتر نمايان مي‏كند.

مشخصات ظاهري
نماي جلو
تركيب خطوط برآمده روي در موتور و چراغ‏هاي جلوي برجسته كه درون يك فرورفتگي قرار گرفته‏اند و تاكيد بر المان‏هاي بصري مانند چراغ‏ها، از چابكي و پرانرژي بودن اين مدل حكايت مي‏كند. جلو پنجره ذوزنقه‏اي شكل ريو ديد انسان را به سمت خطوط برجسته روي در موتور هدايت مي‏كند و به پايداري و صلابت طراحي آن مي‏افزايد.
هماهنگي دريچه ورودي هوا به داخل موتور در روي سپر جلو و چراغ‏هاي مه‏شكن، مدل جديد را از مدل قديمي‏تر آن متمايز كرده است و آن را ديناميكي‏تر نشان مي‏دهد. سپرهاي جلو و عقب ريوي جديد به صورت استاندارد همرنگ بدنه‏اند و رنگ بيروني آيينه‏هاي جانبي و دستگيره در در مدل LS همرنگ بدنه و در مدل RS مشكي هستند.
طول روشنايي چراغ‏هاي جلو در حالت نور پايين 84 متر و در حالت نور بالا 145 متر است.

نماي پشت
ريو از نماي پشت بسيار زيباتر به نظر مي‏رسد. تعادل بسيار خوبي بين در عقب و المان‏هاي چراغ خطر و جاي پلاك و سپر عقب برقرار شده است و شفافي پوشش چراغ‏هاي عقب، عمق ميدان ديد از عقب را بيشتر مي‏كند. امتداد چراغ‏هاي عقب از بقل به گونه‏اي است كه در نماي جانبي بسيار خوب ديده مي‏شوند. شكل مثلث گونه و ابعاد بزرگ چراغ خطر عقب و قرار گرفتن در گوشه گلگيرها ـ كه برگرفته از سبك طراحي “New Edge” شركت فورد است ـ علاوه بر ايجاد طرحي بديع و زيبا در قسمت عقب و نماي بالا، سبب رفع مشكلات طراحي و ساخت قالب‏هاي سايد (ديواره) در بخش گلگيرهاي عقب و جلو در محل كنج و همچنين ارزانتر تمام شدن هزينه‏هاي قالبسازي آن شده است. ارتفاع در عقب به گونه‏اي است كه باز و بسته كردن صندوق را به راحتي ممكن مي‏كند.

طراحي
در طراحي مدل جديد ريو سعي برآن بوده كه تمامي مولفه‏هاي ارگونوميكي فضاي داخلي كه توسط يك مدل 3 بعدي رايانه‏اي انجام شده است، در بهينه‏ترين وضعيت استقرار باشند؛ به طوري كه اسباب راحتي و آرامش سرنشينان را فراهم كنند. در طراحي المان‏هاي داخلي (مانند دكمه‏هاي بالابر پنجره و...) نيز حتي‏المقدور از مواد و رنگ‏هاي واجد شاخص‏هاي بصري خوب استفاده شده است.

داشبورد
محل قرار گرفتن رانند در مركز دسترسي به المان‏هاي موردنياز به گونه‏اي است كه بيشترين فضا براي سوئيچ كردن آنها فراهم است و رانندگي در كمال آرامش صورت مي‏گيرد.

صندلي
صندلي راننده با 8 حالت قابل تنظيم در مدل LS تعبيه شده است؛ در ضمن آپشن گرمكن صندلي در صندلي‏هاي جلو هنگام سرما احساس مطبوعي ايجاد مي‏كند. ارتفاع هدرست يا تكيه‏گاه سر در صندلي‏هاي جلو قابل تنظيم است و پشتي صندلي‏هاي عقب تا زاويه 80 درجه به سمت داخل براي اضافه شدن فضاي بار خم مي‏شوند. ارتفاع صندلي راننده در 2 حالت تنظيم مي‏شود تا رانندگي براي افراد با قامت‏هاي متفاوت امكان‏پذير باشد. در مدل 4 در آپشن آرم رست يا تكيه‏گاه دست‏ها بين صندلي‏هاي عقب قرار داده شده است تا راحتي سرنشينان عقب هرچه بيشتر فراهم شود.
قواي محركه و سيستم انتقال قدرت
موتور
موتور چهارسيلندر ريو در دو مدل 8 و 16 سوپاپ طراحي شده است، مدل 8 سوپاپ 3/1 ليتري آن داراي توان 81 اسب بخار و گشتاور 8/11 كيلوگرم متر و مدل 16 سوپاپ 5/1 ليتري آن داراي توان 97 اسب بخار با گشتاور 5/13 كيلوگرم متر است. اتصال دسته موتور سه نقطه‏اي موتور به بدنه، صداي موتور را بين 2 تا 3 دسي بل كاهش مي‏دهد.

گيربكس
خودروي ريو با دو مدل گيربكس (جعبه دنده) چهار دنده اتوماتيك و پنج دنده دستي عرضه مي‏شود. مدل دستي آن به كمك‏كننده كلاچ اتوماتيك براي تعويض بهتر و آسانتر مجهز است و نوع اتوماتيك آن بسيار بي‏صدا و نرم عمل مي‏كند و توسط يك برد الكترونيكي ساده سيستم تعويض دنده را با مسيرهاي جاده تطابق مي‏دهد. زماني كه سيستم الكترونيكي تشخيص دهد، عمل پرش به دنده‏هاي پايين را به سرعت انجام مي‏دهد. سيستم Variable Force Solenoid Value (VFS) در گيربكس اتوماتيك تنظيمات اتوماتيك روغن مورد نياز در مدار گيربكس را توسط يك شير الكترونيكي كنترل و تعويض دنده سريع‏تر و كاهش صداي گيربكس را ممكن مي‏كند.
سنكرونايزر (هماهنگ كننده) مخروطي دوبل، يك حلقه هماهنگ كننده دوبل سبب جا رفتن آسانتر دنده‏هاي سنگين يعني 1 و 2 مي‏شود

سيستم ترمز
بهبود سيستم ترمز در مدل ريو توسط افزايش قطر ديسك چرخ جلو و دوام چرخ عقب ايجاد شده است. اين مدل با يك سيستم Auti Locke Break System (ABS) چهار كاناله، چهار سنسور براي كنترل بهتر ترمزگيري روي سطوح خيس و سيستم توزيع كننده نيروي ترمز با Electric Break Force Distributation (EBD تجهيز شده است.
موارد ذيل از جمله تغييرات مدل ريوي جديد نسبت به مدل پيشين آن است:

سيستم شاسي :
مدل قديم مدل جديد
اتصال استرات 2 نقطه‏اي 3 نقطه‏اي
سيستم تعليق جلو اتصال ميله كشش بوش ـ لاستيك اتصال پيچي
قطر ميله تعادل قطر 18 ميلي‏متر قطر 19 ميلي‏متر
افزايش كورس دپر (كمك فنر) - 11+ ميلي‏متر
افزايش ميزان طول فنر لول جلو - 6.9+ ميلي‏متر

سيستم تعليق عقب قطر ميله تعادل در عقب قطر 4/25 ميلي‏متر قطر 28 ميلي‏متر
افزايش ضخامت بازوي تير عرضي - از 56 ميلي‏متر به 64 ميلي‏متر

قطر ديسك جلو 13 اينچ (سفارش اروپا) 14 اينچ
ترمز افزايش ضخامت صفحه و پشت لنت 3/2 ميلي‏متر 6/2 ميلي‏متر
افزايش قطر كاسه درام 5 ميلي‏متر 8 ميلي‏متر

سيستم ترمز در مدل ريوي جديد بسيار حساس و موثر است؛ به طوري كه سيستم‏هاي ABS و EBD در آن شبيه يك سيستم بوستر عمل كرده و ترمزگيري را آسانتر مي‏كند. ديسك ترمز چرخ جلو براي خنك‏كاري بهتر پره‏اي بوده و به منظور ترمزگيري بهتر، پوسته چدني نگهدارنده ترمز و لنت‏ها تقويت شده‏اند و ضخامت و سطح لنت ترمز در آن افزايش يافته است. ترمزهاي چرخ عقب نيز با افزايش قطر پيستون سيلندر هيدروليكي آن از 25 ميلي‏متر به 30 ميلي‏متر تقويت شده‏اند.

N.V.H (Noise Vibration Harshness)
مدل‏هاي جديد ريو نسبت به گذشته بسيار نرم‏تر و بي‏صداتر هستند. عايق‏هاي توسعه يافته و پيشرفته در قسمت‏هاي در موتور، سقف و پشت صندوق عقب و صفحات 7 لايه‏اي بين داشبورد و محفظه موتور براي كاهش صدا و ايزولاسيون (عايق‏كاري) قرار گرفته‏اند. افزايش ابعاد عايق‏هايي از جنس نرم (Foam) در سقف، سر و صداي ناشي از باد در سرعت‏هاي بالا را از بين مي‏برد. درون ستون‏ها نيز جاذب ارتعاشات به شكل تسمه‏اي تعبيه شده است.
همچنين افزايش ابعاد دسته موتور سه نقطه‏اي از ئ85´50 به ئ92´55 سبب بهبود NHV شده است.
جزء تقويتي عرضي : يك پراكت اتصال عرضي با طراحي جديد در جلوي بدنه سبب افزايش استحكام بخش‏هاي رادياتور و جعبه فرمان در جلو شده است.
كاهش صداي اگزوز: يك منبع كاهش صداي اصلي جديد، صداي اگزوز را 3 تا 4 دسي‏بل كاهش داده است.
سيستم فرمان هيدروليكي جديد: در اين سيستم، دريچه‏هاي برگشتي روغن هيدروليك را سريع‏تر تخليه كرده و با استفاده از اتصالات جديد در پمپ هيدروليكي سبب كاهش فشار پمپ هيدروليك و در نتيجه كاهش استهلاك آن شده‏اند.
كاهش ميزان صداي موتور در 4000 تا 5500 دور در دقيقه كه در مدل جديد صداي موتور را 4 تا 10 دسي‏بل كاهش داده است.
كاهش ميزان صداي اگزوز كه در مدل جديد 4 تا 10 دسي‏بل كم شده است.
_________________
ايمني
كمربندهاي ايمني
كمربندهاي جلوي مدل جديد ريو داراي سيستم پيش كشنده و محدودكننده هستند كه هنگام بروز تصادف فعال مي‏شوند. اين سيستم سبب جلوگيري از افزايش شتاب حركت سرنشينان به طرف جلو و برخورد احتمالي به شيشه جلو و فرمان و داشبورد مي‏شود. تست‏هاي انجام شده در مدل جديد ريو استانداردهاي موردنياز اين كلاس خودرو (متوسط) را پاس كرده است.

ايربگ‏هاي جانبي
ايربگ‏هاي جانبي در مدل جديد ريو به صورت سفارشي قابل نصب هستند.
به منظور جلوگيري از وارد آمدن صدمه به ايربگ‏ها در حال غيرفعال، كليدي تعبيه شده است.
جاذب ضربه در غربيلك فرمان
غربيلك فرمان از ماده جاذب ضربه ساخته شده است؛ به طوري كه از وارد آمدن ضربه سينه راننده در مدل‏هاي فاقد ايربگ جلوگيري مي‏كند. همچنين به علت وجود سيستم Collaps شكننده (فرمان بشكن) بر اثر فشار وارده به محور فرمان ـ به منظور جلوگيري از صدمه به سر و سينه راننده ـ محور پيچش فرمان در نقاط چهار شاخه‏ها مي‏شكنند.
در طراحي بدنه ريوي جديد از آخرين نرم‏افزارهاي CAD (Camputer Aided Design) و CAE (Camputer Aided Engineering) براي بهينه‏سازي بدنه استفاده شده است. از جمله تمهيدات انديشيده شده مي‏توان به افزايش استحكام ستون‏هاي جلو و وسط A&B Pillar و تعبيه لوله‏هاي تقويتي Impact Bar براي محافظت بيشتر بدنه در مقابل تصادفات جانبي و همچنين در درهاي عقب و جلو و آپشن ايربگ‏هاي جانبي اشاره كرد. بدنه ريوي جديد براساس طراحي نقاط مچاله‏شونده Plastic Blue ، Plastic Foam براي جذب انرژي بيشتر و كاهش صدمه به سرنشين در هنگام تصادف طراحي شده است. درون تمامي ستون‏ها به منظور افزايش سطح اتكا و استحكام و كاهش صدمات با ماده نرم تزريقي پرشده است.

شاسي
اجزاي نگهدارنده موتور و صفحه پنجه‏اي شكل Engine Member Toe Board سبب استحكام بيشتر بدنه در مقابل تصادف از روبه رو مي‏شوند و از داخل شدن موتور به بدنه جلوگيري مي‏كنند. Tourqu Box كه اجزاي فريم طولي (B Frame) و ركاب (Sill Side) را به هم متصل مي‏كند، سبب پراكنده شدن نيروي تصادف از جلو به آن دو مي‏شود. طراحي مقطع فريم طولي به گونه‏اي است كه نيروي اعمالي طولي را به بخش‏هاي ديگر منتقل مي‏كند.
(Raer Side Fram) فريم بخش عقب (حامل بار صندوق عقب): اين قسمت به گونه‏اي طرح شده است كه علاوه بر تحمل بار اعمالي يا وزن بار صندوق عقب، هنگام بروز تصادف از پشت استحكام كافي را داشته باشد و از تغيير شكل پشت خودرو جلوگيري كند.
(T Frame) سبب افزايش استحكام و صلبيت بخش (Apron) سرشاسي ريو مي‏شود و از حركت موتور هنگام تصادف به داخل كابين سرنشين جلوگيري به عمل مي‏آورد.
(Roof Rail) تيرهاي عرضي سقف: هنگام واژگوني خودرو از آسيب ديدن سرنشينان تا حدي جلوگيري مي‏كنند.



ساير مشخصات فني ريو
بنزيني DOHC* ليتري 5/1 بنزيني SOHC** ليتري 3/1 نوع
cc 1493 cc 1343 حجم موتور
rpm5500hp@ (97) Kw 71 rpm5500hp@ (81) Kw 59 ماكزيمم توان
rpm4500Kgm@ 5/13 rpm3000Kgm@ 5/11 ماكزيمم گشتاور
Multy Point Injection Mpi سيستم سوخت‏رساني
* Double Over Head Cam Shaft
** Single Over Head Cam Shaft
سيستم تعليق
مك فرسون استرات با فنرمارپيچي، كمك فنرها استرات با عملكرد دوگانه جلو
تيرپيچشي، كمك فنرها تلسكوپي هيدروليكي با عملكرد دوگانه عقب

سيستم انتقال قدرت
نسبت ديفرانسيل در موتور 3/1=895/3 اتوماتيك دستي نوع
نسبت ديفرانسيل در موتور 5/1=167/4 8/2 417/3 نسبت دنده 1
54/1 895/1 نسبت دنده 2
1 296/1 نسبت دنده 3
7/0 968/0 نسبت دنده 4
نسبت دنده 5
333/2 272/3 نسبت دنده عقب
(در موتور 3/1) 167/4 (درموتور 3/1) 895/3 نسبت ديفرانسيل
(در موتور 5/1) 736/3 (درموتور 5/1) 736/3 نسبت ديفرانسيل

سيستم ترمز
در جلو : ديسكي با پره‏هاي خنك شونده
در عقب: كاسه‏اي، سيستم دومدار جداگانه همراه بوستر 9 اينچي، قطر پيستون پمپ ترمز 2/22 ميلي‏متر

ابعاد (mm)
430/1 فاصله عرضي چرخ‏هاي جلو 410/2 فاصله طولي چرخ‏ها W.B
435/1 فاصله عرضي چرخ‏هاي عقب 240/4 طول خودرو
845 طول جرم معلق Over Hang جلو 680/1 عرض خودرو
985 طول جرم معلق Over Hang عقب 420/1 ارتفاع از سطح زمين
804/1 طول داخلي
395/1 عرض داخلي

حجم باك بنزين 45 ليتر حجم روغن 4/3 ليتر باتري : 60 آمپرساعت 12 ولتي
حجم روغن در گيربكس اتوماتيك 9/5 ليتر حجم مايع خنك‏كننده 6 ليتر دينام : 14 ولت 80 آمپرساعت
حجم روغن در گيربكس دستي 8/2 ليتر حجم مخزن شيشه شور 4 ليتر استارتر: 12 ولت 85/0 كيلووات
سيستم فرمان: از نوع چرخ و شانه (Rock & Pinion) با نسبت دنده 21:1 در نوع دستي و در نوع هيدروليكي 1: 3/18
گردش فرمان قفل تا قفل 89/3 دور در نوع دستي و 4/3 در نوع فرمان هيدروليكي
حداقل شعاع گردن خودرو 7/4 متر
چرخ‏ها: رينگ 14 اينچي از جنس فولاد
حداكثر سرعت در موتور 3/1 ليتري 173 كيلومتر در ساعت
حداكثر سرعت در موتور 5/1 ليتري 184 كيلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد كيلومتر در موتور 3/1 ليتري 2/14 ثانيه
شتاب صفر تا صد كيلومتر در موتور 5/1 ليتري 3/11 ثانيه
مصرف سوخت :
موتور 5/1 ليتري موتور 3/1 ليتري
9 ليتر 7/8 ليتر سيكل شهري
7/5 ليتر 4/5 ليتر سيكل خارج شهر
9/6 ليتر 6/6 ليتر سيكل تركيبي
7/15 كيلومتر 9/15 كيلومتر پيمايش به ازاي 1 ليتر





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.