فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

دولت عثمانی به عنوان بزرگ‏ترین و پهناورترین دولت اسلامی پس از فروپاشی خلافت عباسی شناخته می‏شود که 625 سال (1299 م - 1924م / 699 - 1336 هـ . ق ) حکومت کرد و چهل سلطان را به خود دید. دوران حکومت عثمانیان را به پنج دوره: شکل‏گیری (1299 - 1453)، رشد (1453 - 1683)، رکود (1683 - 1827) افول (1828 - 1908) و انحلال (1908 - 1923) تقسیم می‏ کنند.
يکشنبه، 22 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

دولت عثمانی به عنوان بزرگ‏ترین و پهناورترین دولت اسلامی پس از فروپاشی خلافت عباسی شناخته می‏شود که 625 سال (1299 م - 1924م / 699 - 1336 هـ . ق ) حکومت کرد و چهل سلطان را به خود دید. دوران حکومت عثمانیان را به پنج دوره: شکل‏گیری (1299 - 1453)، رشد (1453 - 1683)، رکود (1683 - 1827) افول (1828 - 1908) و انحلال (1908 - 1923) تقسیم می‏ کنند.
فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

در این شماره از فصلنامه وقف میراث جاویدان مقالات ذیل اراپه گردیده است .
 
موقوفات خرم سلطان، همسر سلطان قانون در مکه و مدینه
دولت عثمانی به عنوان بزرگ‏ترین و پهناورترین دولت اسلامی پس از فروپاشی خلافت عباسی شناخته می‏شود که 625 سال (1299 م - 1924م / 699 - 1336 هـ . ق ) حکومت کرد و چهل سلطان را به خود دید. دوران حکومت عثمانیان را به پنج دوره: شکل‏گیری (1299 - 1453)، رشد (1453 - 1683)، رکود (1683 - 1827) افول (1828 - 1908) و انحلال (1908 - 1923) تقسیم می‏ کنند.
 
موقوفه روستا الیگودرز و مسجد حسینیه دوراه خوانسار
شهرستان الیگودرز2 در جنوب غربی شهرستان خوانسار واقع شده است. روابط گسترده فرهنگی میان مردمان این دو منطقه به طوری برقرار بوده که جمع زیادی از مردم خوانسار به الیگودرز مراجعه و در آنجا ساکن میشدند3 که در میان آنها از عالمان حوزوی4 و از سایر اصناف وجود دارد. از قدیمی ترین آنها حضرت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم میر کبیر خوانساری است که مدتهای مدیدی در روستای گَندُمینِه و قشلاق بربرود سکونت داشته و به درخواست اهالی بربرود مجالس وعظ و تدریس برقرار مینموده.
 
مرمت و بهسازی بقاع متبرکه
ایران یکی از کشورهائی است که دارای فرهنگی غنی و مبتنی بر اسلام است. میراث فرهنگی موجود در این کشورِ پهناور و کهن، آنچنان گسترده و متعدد است که پس از گذشت قرنها، همچنان بر مواریث آن افزوده می گردد. وجود ابنیه تاریخی3 با کاربردهای گوناگون مذهبی، فرهنگی، خدماتی ، آموزشی و ..... و همچنین آثار با ارزش، نشان دهندة وجود تمدنی عظیم در این سرزمین است.
 
سیاحت شرق - گزارش سفر به مالزی
بعد از ظهر روز پنجشنبه هیجدهم شهریور 1389, مطابق با روز آخرِ ماه مبارک رمضان به همراه هشت تن از دوستان همدل از فرودگاه امام خمینی= تهران عازم مالزی شدیم. این دوستان عبارت اند از آقایان: محمد اسفندیاری, رضا بابایی, سیدمحمد بنی هاشمی, حسن پویا, سیدرضا حسینی امین, محمد مرادی, سید مصطفی مطبعه چی و محمد نوری.
 
مدرسه علمیه درخش و موقوفات آن
درخش از آبادیهای کهن قهستان است که به لحاظ موقعیت جغرافیائی در 33 درجه و 10 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 42 دقیقه طول شرقی در بخش قهستان شهرستان دُرمیان در استان خراسان جنوبی واقع شده است. فاصله روستای بدخش تا مرکز شهرستان اسدیه 45 کیلومتر و تا مرکز استان 65 کیلومتر است. ارتفاع روستا از سطح دریا 2010 متر است2.
 
موقوفات شیخ صفی الدین اردبیلی بر اساس دفاتر تحریر دولت عثمانی
این دفاتر از جمله منابع با اهمیتی هستند که وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی موقوفه شیخ صفی الدین را در دوره صفوی و عثمانی نشان می دهند. در بررسی کنونی سعی شده است با استناد به این دفاتر مواردی همچون شروط موقوفه شیخ صفی الدین اردبیلی، اقلام درآمدی و هزینه های آن (دخل و خرج)، ارزش اقتصادی، پرسنل و مقرری دریافتی آنها و مواد مورد نیاز و مصرفی مجموعه (درگاه، تربت، مسجد و عمارت) مطرح شود. از این رو متن دفاتر که به خط سیاق نوشته شده است قرائت شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که موقوفه به اعتبار منابع درآمدی دارای اقتصاد نیرومندی بوده است.
 
وقف در کرمان، از اسلام تا مشروطه
در طول تاریخ، سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی بوده و در دورههای مختلف در ایران، با بهرهگیری از تعالیم پیامبر گرامی اسلام9 از آن، در صحنه حیات اجتماعی به کار گرفته شده است. مردم در قبال دیگر همنوعان، خود را مسؤول دانسته و به ابعاد نوعدوستی و خیرخواهی و مردمگرایی توجه نشان داد و موقوفات بسیاری را ایجاد کردند. سؤالی در اینجا مطرح است؛ موقوفات اسلامی در ایران، چه کارکردهایی داشتهاند؟ و یا به عبارت دیگر، واقفان با چه اهدافی وقف میکرده اند؟
 
فرهنگ وقف و شبه وقف و بخشش در بین ادیان و ملت ها
انسان دوست دارد موجودی جاودانی باشد لذا از فنا و نابودی نفرت دارد. مرگ در حقیقت وسیله­ی انتقال به عالم دیگر برای زندگی ابدی است. تاریخ بشر نشان می دهد که حتّی ناباوران به خدا و دین، خود را موجودی فانی به شمار نمی آورند. از این رهگذر انسان دوست دارد پس از وی، نامی از او در این جهان به یادگار بماند.
 
نقش موقوفات در آمل ، پس از آتش سوزی بازار ۱۳۳۵ ه.ق
شهر آمل از شهرهای مهم استان مازندران است که در گذشته به دروازة طبرستان معروف بود. توانمندی اقتصاد تجاری و تولیدی شهر سبب گردید تا داد و ستد در آن رونق یافته و بازار شهر به عنوان مرکز فعالیت های اقتصادی و دادوستدی از رشد کالبدی و اهمیتکارکردی بسیاری برخوردار گردد. بازار آمل جزء بازار آمل به همراه عناصر کالبدی آن سرپوشیدة شمال کشور است که کارکردهای خاص بازارهای ایرانی را دربرداشته است. از جمله عناصر کالبدی مهم شهر که در بازار ظاهر شده، عناصر اقتصادی (راسته، تیمچه، سرا و کاروانسرا) عناصر مذهبی(مساجد، تکایا و امام زاده) عناصر ارتباطی(دروازه، پل، میدان و گذر) عناصر خدماتی(حمام، آب انبار، قهوه خانه و نانوایی) قابل ذکر است.
استفتائات
فرموده اید : متولی یا اداره اوقاف شرعاً مکلف به وصول موقوفات است آیا ایصال آن نیز تکلیف شرعی است ؟ خاطر شریف مستحضر است که سال های متمادی است که امکان ارسال وجوه موقوفه به عتبات عالیات مشکل شده است آیا اذن می فرمائید وجوه موقوفه مربوط به موقوفه های علمیه عتبات عالیات به مصرف حوزه های ایران رسانده شود ؟ و یا باید همچنان وجوه مربوطه تودیعاً در اختیار اوقاف باقی بماند ؟
فصلنامه وقف میراث جاویدان 73

نرم افزار وقف میراث جاویدان جاویدان شامل متن کامل مجله به صورت TXT ، تصاویر کامل مطالب، گویش کامل مقالات (قابل اجرا در دستگاه های رایانه و MP3) ، ارائه موضوعات مقالات به صورت ساختار درختی و یکجا، قابل انتقال به دفترچه یادداشت و چاپگر، جستجوی ویژه در عناوین، پاورقی و متن و امکانات دیگر می باشد.

 

 

 

 

لینک های دانلود

دانلود

 





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.