تصاویر بقاع و استشهادیه و اسناد وقف
 
فروش موقوفه در فقه اماميه و حقوق ايران
در ميان فقهاي اماميه، صاحب جواهر و شيخ انصاري و به دنبال آنها امام خميني، در کتاب بيع در بحث شرايط بيع، مفصل‏تر از ديگران به اين مسأله پرداخته‏اند. توضيح اين که؛ يکي از شرايط بيع ملک، طلق بودن آن است. متفرع بر اين شرط، فقها
وقفنامه‏ي آب فرات از شاه طهماسب
سندي که درين صفحات درج مي‏شود طوماري است به خط بسيار خوش و مورخ سال 935 هجري دائر بر وقفهاي شاه طهماسب از آب فرات به منظور شرب در حائر مشهد حضرت امير (ع) و حضرت امام حسين (ع). اصل اين سند متعلق بود به آقاي دکتر اسمعيل و دولتشاهي
نقش کتاب و کتابخانه هاي وقفي در توسعه فرهنگي مناطق
(نمونه موردي: شهرستان هاي بيرجند و قاينات) وقف و نقش آن در توسعه فرهنگي مناطق سنت حسنه ي وقف که از افتخارات مکتب الهام بخش اسلام به شمار مي آيد، تاثيرات مثبت و داراي کارکردهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در جامعه بوده
نگاهي به عوامل ناپايداري وقف در ايران
انگيزه‏ي وقف در ايران جداي از ريشه‏هاي تاريخي و انساني، علاقةي ويژه‏ي مردم به اسلام و عمل به توصيه‏هاي آن در گسترش بر و نيکي و برجاي گذاشتن صدقةي جاريه بوده است. در بسياري از موارد، موقوفات جنبه‏ي ديني و مذهبي داشته و اين
اوقاف ايران و مشکل پژوهش درباره‏ي آن
در قوانين حقوقي اسلامي، يک »بنياد خيريه‏ي مذهبي« (به عربي وقف؛ جمع آن: اوقاف) بدين گونه پديد مي‏آيد، که فردي آزاد، حقيقي يا حقوقي، از بخش کاملا مشخصي از دارايي خود براي هميشه چشم‏پوشي کند و عوايد آن را به موقوفه (جمع آن
روستاهاي وقفي و افزايش بهره‏وري
به طوري که استحضار داريد، در سطح کشور، صدها روستاي شش دانگ يا کمتر داريم که توسط واقفين خيرانديش وقف امور خيريه شده و هم‏اکنون به توليت ادارات اوقاف و امور خيريه يا متوليان اداره مي‏شود. اگر بررسي اجمالي بر روي ارزش ريالي
اصفهان؛ سرزمين وقف
با استيلاي مغولان بر ايران، به سال 616 هـ.ق، مرحله درخشاني از تمدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني که مرکزيت آن بيشتر در خراسان بود، به افول گراييد؛ در فتنه مغولان، عالمان و مؤلفان و مدرسان و عارفان و هنرمندان بزرگي کشته شدند يا
کتيبه کوفي محراب قدمگاه امام‏ رضا
کتيبه زيباي محراب قدمگاه فراشا يکي از زيباترين نمونه‏هاي خط کوفي و هنر سنگ‏تراشي در قرن ششم هجري است. اين اثر ارزشمند در سالهاي اخير توسط سوداگران فرهنگ از محل اصلي ربوده شده بود. اما خوشبختانه در سال اخيرتوسط نيروي انتظامي
تجربيات جمهوري اسلامي ايران در زمينه‏ي وقف
لحمد الله الواقف علي الخفيات و المطلع علي السرائر و الضمائر بحيث لا يخفي عليه شي‏ء من الصغائر و الکبائر. و الصلوة و السلام علي رسوله محمد صلي الله عليه و آله و سلم. حضور گرامي ميهمانان عالي قدر از کشورهاي خارجي و جمهوري
پيشنهاد تأسيس موزه اوقاف در اصفهان
دکتر سيف‏اللّه‏ وحيدنيا در سال 1305هـ.ش در خانواده‏اي فرهنگي در دستگرد اصفهان چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدائي و متوسطه را در اصفهان به پايان برد و چندي نيز از علوم حوزوي بهره‏مند شد. وحيدنيا رشته‏هاي حقوق، جرم‏شناسي، علوم
انگيزه‏ها و آثار رواني و تربيتي وقف
روان‏شناسي يا رفتارشناسي را دانش بررسي رفتار موجود زنده گفته‏اند(1). در چارچوبه اين تعريف کليه حرکات، سکنات و اعمال يک فرد مي‏تواند تحت عنوان روان‏شناسي آن رفتار نامگذاري شود؛ مثل روان‏شناسي خجالت، روان‏شناسي عصيان و غيره
وقف نامه‏هاي قرآني
وقف قرآن بر مساجد و آرامگاه‏ها از رايج‏ترين انواع وقف است که في سبيل الله و با نيت تقرب به خداوند متعال و طلب رضا و آمرزش او براي تلاوت قاريان و تاليان کلام مقدس و بهره‏مندي احيا و اموات از اجر و ثواب دنيوي و اخروي انجام
شرايط واقف، عين موقوفه و موقوف‏ عليه از ديدگاه فقه اسلام
مي‏دانيـم که وقف داراي چهار رکن است: صيغـه، واقـف، عين موقوفه و موقوف عليه. رکن اول، يعني صيغه وقف از نگاه فقه اسلامي پيش از اين مورد بررسي قرار گرفت (1). در اين مقاله رکن دوم و سوم و چهارم از نگاه فقه اسلامي به گونه فشرده
وقف مسلمان بر کافر
در کتاب وقف مباحث فراوان و گوناگون اجتماعي و اخلاقي وجود دارد؛ از جمله آنها مسأله «وقف مسلمان بر کافر» است. اين بحث آثار و نتايج فراواني در پي دارد؛ از جمله روح خيرخواهي، نوع‏دوستي، همزيستي مسالمت‏آميز، صلح، صفا و صميميت،