اصفهان؛ سرزمين وقف

با استيلاي مغولان بر ايران، به سال 616 هـ.ق، مرحله درخشاني از تمدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني که مرکزيت آن بيشتر در خراسان بود، به افول گراييد؛ در فتنه مغولان، عالمان و مؤلفان و مدرسان و عارفان و هنرمندان بزرگي کشته شدند يا راه غربت و آوارگي در پيش گرفتند و مراکز علمي و ديني و کانونهاي تمدن، در اين آشوب فرهنگ‏سوز از ميان رفت. به واسطه اين فتنه، پيوند ممالک اسلامي گسسته شد و داد و ستدهاي علمي و فرهنگي مسلمانان و امتزاجهاي پربرکت جوامع اسلامي
جمعه، 17 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصفهان؛ سرزمين وقف
اصفهان؛ سرزمين وقف
اصفهان؛ سرزمين وقف

نويسنده: محمد علي خسروي
با استيلاي مغولان بر ايران، به سال 616 هـ.ق، مرحله درخشاني از تمدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني که مرکزيت آن بيشتر در خراسان بود، به افول گراييد؛ در فتنه مغولان، عالمان و مؤلفان و مدرسان و عارفان و هنرمندان بزرگي کشته شدند يا راه غربت و آوارگي در پيش گرفتند و مراکز علمي و ديني و کانونهاي تمدن، در اين آشوب فرهنگ‏سوز از ميان رفت. به واسطه اين فتنه، پيوند ممالک اسلامي گسسته شد و داد و ستدهاي علمي و فرهنگي مسلمانان و امتزاجهاي پربرکت جوامع اسلامي متوقف گشت. متأسفانه هنوز زخم چنگيز و فرزندان او التيام نيافته بود که حوادث تاريخي، سرزمين ما را بار ديگر ميدان تاخت و تاز و لگدکوب ترکان تيموري کرد.
عوارض و نابسامانيهاي ناشي از اين تاخت و تازها چيزي نبود که يکباره آشکار شود يا از ميان برود، بدين‏گونه کشور ما براي چند قرن متوالي دچار رخوت و رکود و توقف شد و نخستين جهش عظيم ايرانيان مسلمان براي برپا ساختن تمدن پرشکوه اسلامي ـ ايراني، با وجود دستاوردهاي بسيار عظيمي که داشت چونان دولتي مستعجل به رکود گراييد.
تقريبا پس از سه قرن، زمينه‏اي فراهم شد تا شعله‏هاي تمدن اسلامي ـ ايراني يک بار ديگر از دل انبوه خاکسترها سر برآورد.
اين‏بار پس از غروب آفتابي که از خراسان برآمده بود، آفتاب تمدن اسلامي ـ ايراني از افق اصفهان طلوع کرد، و اين شهر را به کانون عظيم علم و هنر و معرفت و حکمت و شعر و ادب مبدل ساخت و اصفهان از آن پس براي قرنها نگين انگشتري مشرق‏زمين شد.
نکته‏اي مهم که بايد به آن اشاره کرد، نقش فرهنگ وقف در شکل‏گيري اصفهان به عنوان کانون دومين مرحله درخشش تمدن اسلامي ـ ايراني است؛ همچنان که تأثير نهاد وقف در تشکيل مرحله نخست درخشش اين تمدن، پيش از هجوم مغول را نبايد از ياد برد.
دوران شکوفايي اصفهان را بايد دوران طلايي وقف در تاريخ ايران دانست.
اين دوران که از قرن يازدهم هجري به اين‏سو، آثار آن با وضوح بيشتري مشخص گرديد، از يک لحاظ بسيار مهم ديگر نيز براي ما واجد اهميت است. در اين روزگار، مذهب اهل‏بيت (ع) که به واسطه سرکوبها و اختناقهاي خلفاي اموي و عباسي و دست‏نشاندگان و جانشينان آنان، در نخستين قرون پس از رحلت پيامبر (ص) شديدترين لطمات تاريخي را متحمل شده بود، با جهاد علمي، فکري و فرهنگي علماي بزرگ شيعه به مرحله‏اي رسيد که نقشي اساسي در عرصه‏هاي سياسي و اجتماعي به عهده گرفت. در اين روزگار با هدايت عالمان شيعه، سلسله‏اي که داعيه تشيع داشت در ايران حکومت يافت و منشأ آثاري چشمگير شد. جدا از افراط و تفريط‏هايي که شاهان صفوي ـ همچون همه سلسله‏هاي پادشاهي ـ از آن مبرّا نبودند، اين رويداد تاريخي سبب‏ساز رسمي شدن مذهب شيعه در سراسر ايران پهناور آن روزگار شد و بدين‏ترتيب مرحله‏اي اساسي در تمدن اسلامي ـ ايراني و تاريخ شيعه شکل گرفت.
بنا بر آنچه گذشت، اصفهان، چه در عرصه فرهنگ و دانش و هنر اين ديار و چه در حرکت تاريخي شيعه نقشي بسيار اساسي و درخور مطالعه داشته است. اگر دنباله عهد درخشان اصفهان و ماحصل مجاهدتهاي عالمان بزرگ شيعه و مردم سختکوش و هنرپرور ما با حوادث تلخ و هرج و مرجهاي بعدي قطع نمي‏شد، دومين مرحله شکل‏گيري و درخشش تمدن اسلامي ـ ايراني با مرکزيت اصفهان، مي‏توانست به نتايجي بسيار درخشان‏تر و پربارتر بينجامد. در اين صورت ما امروز در نقطه ديگري از تمدن و فرهنگ جهان قرار داشتيم و حداقل چندين قرن از آنچه هستيم، جلوتر بوديم، اما حوادث و عوامل
تاريخي، ستمکاريها و خيانتهاي سلسله‏هاي مختلف پادشاهي و حضور شوم استعمارگران ـ بويژه در اواخر دوران قاجار و سراسر دوران حکومت پهلوي ـ سرنوشت ديگري را براي ما رقم زد؛ سرنوشتي که به هيچ‏روي شايسته ملتي چون ما نبود.
اينک ما و ملت ما، خسته از گذشته‏هاي تلخ و ناگوار، با کوله‏باري از تجربيات مراحل گذشته و تاريخ پرفراز و نشيب خود، چشم به آينده دوخته‏ايم.
انقلاب اسلامي، اينک ثابت کرده است که مي‏تواند، سرآغاز دوراني ديگر از درخشش تمدن اسلامي ايران باشد و به ياري عزم و تلاش و همت و آگاهي ملت ما، نقطه عزيمتي باشد براي رسيدن به آرمانهاي عظيم همه عالمان و فرزانگان و شهيدان و واقفان تاريخ اين ديار.
از حدود دو سال پيش که انديشه تدوين و انتشار ويژه‏نامه‏هاي استاني به انگيزه جستجو، بازشناسي و معرفي پيشينه وقف، وضعيت کنوني و بررسي گسترش آن و نيز برجسته کردن رويکردهاي خيرانديشانه در قلمرو جغرافيايي خاص استان‏ها در دفتر مجله به‏تدريج شکل گرفت، استان اصفهان از زمره مناطقي بود که به دلايلي چند در بادي امر ذهن را مشغول مي‏کرد و سمت‏گيري پژوهش را به‏سرعت متوجه خود مي‏ساخت؛ دلايلي همچون:
ـ پيشينه تاريخي و اجتماعي و پشتوانه فرهنگي ـ هنري اين منطقه؛
  • آثار، اسناد و نمادهاي مکتوب و غير مکتوب (= مادي) و گونه‏گوني که به‏فراواني در اين خطه يافت مي‏شود؛
  • مرکزيت اصفهان در دوره‏هايي از تاريخ ايران که موجب شده است اين منطقه کانون توجه پژوهش‏هاي جهاني قرار گيرد و اينکه علي‏رغم همه تحقيقات انجام‏گرفته در عرصه‏هاي مختلف جامعه‏شناختي و مردم‏شناختي، هنري و زيبايي‏شناختي توسط محققان، انديشمندان و سفرنامه‏نويسان داخلي و خارجي، اين جنبه ـ يعني وقف ـ از ديدها و ديدگاهها تا حدود زيادي پنهان مانده است؛
  • وجود دوران‏هاي برجسته و مهم تاريخي و فرمانروايي حاکميت‏هاي مقتدر و يا نسبتا مقتدري که به دلايلي، به ناگزير توجه ويژه‏اي نسبت به وقف در اين منطقه معطوف داشته‏اند.
    از اين‏رو دست‏اندرکاران مجله، بر آن شدند تا ويژه‏نامه‏اي را در زمينه وقف در اصفهان و مسائل پيرامون آن آماده سازند. لذا تماس‏هاي مستمر و مداومي با افراد، شخصيت‏ها و بخش‏هاي مختلف فرهنگي اين شهر گرفته شد. خوشبختانه استقبال بزرگوارانه و ميهمان‏نوازي روزافزون و صميمانه اساتيد، پژوهشگران و دست‏اندرکاران امر فرهنگ در اين شهر مايه دلگرمي ما بود و با توجه به پيشينه‏اي که از اهل فرهنگ و فضيلت در اصفهان سراغ داشتيم جز اين نيز انتظاري نمي‏رفت.
    سخن آخر اينکه هر چند گردآورندگان اين مجموعه در سفارش و گزينش مقالات و تناسب داشتن آنها با وقف سخت‏گير بودند، اما استواري و ارجمندي برخي نوشتارهاي ديگر که به جلوه‏هاي ديگري از ميراث فرهنگي شهر اصفهان پرداخته است، موجب شد که اندکي دست به توسّع بزنيم، باشد که از اين طريق، پاسخگوي ذائقه‏هايي باشيم که مباحث فراگيرتري را از مجله طلب مي‏کنند؛ هر چند الفت و تناسب همين مقالات نيز با قلمرو و زمينه انتشار مجله و موضوعات اصلي ويژه‏نامه پوشيده نيست.
    منبع: ميراث جاويدان

    معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


  • تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




    ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.