|
|
سفیر شرق
|
علامه محمّد اقبال لاهوری، شاعر و متفکر مسلمان شبه قاره هند، در شهر «سیالْکوت» پنجاب به دنیا آمد. بیشتر کسانی که شرح حال او را نوشتهاند، در تاریخ ولادت او اختلاف نظر دارند. اقبال، خود در شرح حال مختصری که در سال 1907. م به پایاننامه دکتریش ضمیمه کرده، ولادت |
|
|
|
|
|
|
تجلی قرآن در كلام اقبال لاهوری
|
علاّمه اقبال لاهوری در روز جمعه سوم ذیقعده 1294 هجری قمری، نهم نوامبر1877میلادی در شهر سیالكوت پاكستان به دنیا آمد. پدر وی از بازرگانان متدین بود. نیاكان اقبال از قبیله برهمنان كشمیر بودند كه در قرن هفدهم، به دین مقدّس اسلام مشرف شدند. تحصیلات اقبال به رسم معمول زمان از آموختن قرآن دریكی |
|
|
|
|
|
|
کدام بهتر است؟ «واو عاطفه» یا «خطّ فاصله»؟
|
چه چیزی یا چیزهایی ما را به هم پیوند و چه چیزهایی پیوند را میگسلد؟ این موضوع، هم در روابط خانوادگی و فامیلی مطرح است، هم در ارتباطهای دوستانه و اجتماعی با مردم، و هم در پیوند با ملّتها و ملیّتها و آیینها و سرزمینها. |
|
|
|
|
|
|
اقبال و فیلسوفان غربی
|
صدوبيست و شش سال پيش در نهم نوامبر 1877 (برابر با هجدهم آبان 1256) كودكي در سيالكوت پنجاب پاي به هستي نهاد كه از چهره هاي ممتاز عصر حاضر شد و از پايه ريزان بازسازي انديشه ديني و دگرانديشي در دنياي اسلام. ابعاد شخصيت او چندان گونه گون است كه مي توان گفت در ده زمينه متفاوت قابل بررسي است. |
|
|
|
|
|
|
اقبال لاهوری
|
محمد اقبال فرزند شيخ نورمحمد، در 18 ماه عقرب 1256 هـ، ش برابر با 9 نوامبر 1877 م در شهر سيالکوت هند بريتانوی تولد يافته بود. نياکان اقبال از برهمنان عالی مقام کشمير بودند، که در حدود پنجصد سال قبل از تولد او به دين اسلام پيوسته بودند. اين خاندان را «سپرو» يعنی درس خوانده ميگفتند. |
|
|
|
|
|
|
اقبال لاهوري و جامعهشناسي معرفت
|
توجه به احياي معرفت ديني را ميتوان از عمده مباحث مطرح شده در آثار اقبال لاهوري دانست. او در احياي فكر ديني در اسلام سعي دارد، تا اصول اسلام را با علم و فلسفه جديد توجيه و تبيين كند. براي رسيدن به اين هدف به فلسفه غرب تمسك ميجويد. مثلاً در ناتواني عقل براي شناخت حقيقت، از كانت دليل |
|
|
|
|
|
|
علم و دين از ديد اقبال لاهوري
|
مقاله حاضر با پرداختن به نگرش اقبال لاهوري دربارة علم جديد، دين، خدا و جهان طبيعت، نشان ميدهد كه در نظر او علم و دين نه در تعارض و نه در تمايز و جدايي بلكه در تعامل با يكديگرند. آن هم از آنرو كه وي معتقد است قرآن برخلاف تصور رايج عمده تكيهاش نه بر نظرورزي و توجه به امور |
|
|
|
|
|
|
انديشههاي اصلاحي اقبال لاهوري
|
زماني كه فرهنگنامهها ولغتنامههاي فارسي را براي دستيابي به مفهوم كلمه اصلاح و اصلاحات مورد بازبيني قرار ميدهيم بدين پاسخ دست مييابيم كه: اصلاح مصدري عربي و مفرد واژه اصلاحات است كه به سامان درآوردن، التيام دادن، سروسامان دادن، رفع عيب و فساد چيزي و ضد فساد معنا شده است. (1) |
|
|
|
|
|
|
اقبال لاهوري و منصور حلاج
|
بي گمان «جاويدنامه» اقبال لاهوري آنگاه به اوج وعلو خود مي رسد كه سه زنديق – حلاج، طاهره ]قره العين[ و غالب ] دهلوي[ - در فلك مشتري ظاهر مي شوند، اين فلك همواره مكانتي انگاشته شده است كه سترگ ترين تقدير و سرنوشت در آنجا رقم مي خورد و جايگاه و منزلگاه عارفان و پيشوايان ديني به شمار آمده است. |
|
|
|
|
|