پیک پزشکی

والدينى كه توانسته اند كودكانشان را از زيان هاى نوشيدنى گازدار در امان نگاه دارند، اين باز از نوع ديگرى از نوشيدنى ها بترسند و آن هم آب ميوه هاى آماده است كه به راحتى مى توان انواع آن را در هر فروشگاهى پيدا كرد. محققان درباره خطرها و زيان هاى اين گونه نوشيدنى ها هم به خصوص براى دندان كودكان هشدارهايى دارند. آنها مى گويند تركيب ميوه و شكر بدترين تركيب براى از بين بردن دندان هاست. آمارهاى محققان نشان داده است مردم نمى داننددر آبميوه هايى كه به صورت پاكتى و بسته بندى شده عرضه مى شوند، درست به همان اندازه نوشابه هاى گازدار، شكر اضافه شده، بنابراين مصرف آنها براى دندان ها زيان آور است.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیک پزشکی
پیک پزشکی
پیک پزشکی

منبع:روزنامه جوان/شماره 2380

آب ميوه هم ضرر دارد

والدينى كه توانسته اند كودكانشان را از زيان هاى نوشيدنى گازدار در امان نگاه دارند، اين باز از نوع ديگرى از نوشيدنى ها بترسند و آن هم آب ميوه هاى آماده است كه به راحتى مى توان انواع آن را در هر فروشگاهى پيدا كرد. محققان درباره خطرها و زيان هاى اين گونه نوشيدنى ها هم به خصوص براى دندان كودكان هشدارهايى دارند. آنها مى گويند تركيب ميوه و شكر بدترين تركيب براى از بين بردن دندان هاست. آمارهاى محققان نشان داده است مردم نمى داننددر آبميوه هايى كه به صورت پاكتى و بسته بندى شده عرضه مى شوند، درست به همان اندازه نوشابه هاى گازدار، شكر اضافه شده، بنابراين مصرف آنها براى دندان ها زيان آور است. البته مردم هم تقصيرى ندارند،در مطالعات قبلى سعى مى كردند هر طور شده، فايده هاى اين آبميوه ها را نشان دهند و مردم را تشويق كنند كه نوشيدنى هاى طبيعى را جايگزين نوشيدنى هاى گازدار و ساير نوشيدنى هاى زيان آور كنند. از طرف ديگر چند ماه پيش تحقيقى انجام شد كه كودكانى كه به طور مرتب از آبميوه هاى خالص طبيعى استفاده مى كنند به نسبت بچه هايى كه علاقه چندانى به نوشيدن آبميوه ندارند در آينده كمتر اضافه وزن پيدا مى كنند. مجموع اين خصوصيات باعث مى شود كارشناسان توصيه كنند بهتر است بيشتر از روزى يك ليوان به كودكان آبميوه ندهيم، مصرف آنها را محدود به نياز بچه ها كنيم و آنها را به عنوان يك ميان وعده معمولى تلقى نكنيم.

شيرينى براى مبتلايان به اسهال مضر است

با توجه به اين كه در فصل گرما كودكان بيشتر مبتلا به بيمارى هاى روده اى از جمله اسهال مى شوند بهتر است در شرايط بيمارى از دادن شيرينى جات به كودكان پرهيز شود. متخصصان معتقدند حين ابتلا به بيمارى اسهال كه از شايع ترين بيمارى هاى روده اى در كودكان است، كودكان نبايد شيرينى پركالرى مانند شكلات مصرف كنند.بسيارى از والدين تصور مى كنند، براى برطرف كردن ضعف ناشى از اسهال مى توانند با دادن شيرينى جات و شكلات به كودكان كالرى و انرژى مورد نياز او را تامين كنند. در صورتى كه اين كار مخاط روده را تحريك و وضع كودك را بدتر مى كند. مصرف مركبات، غذاهاى چرب و پرادويه، حبوبات، آب ميوه ها، كاكائو، شير پرچرب كه مخاط روده را تحريك مى كنند هنگام ابتلا به اسهال و تا مدتى بعد از آن مضر است. در عين حال متخصصان معتقدند، با توجه به اين كه وزن كودكان هنگام ابتلا به اسهال و به سرعت به دليل از دست دادن آب بدن كاهش مى يابد، نياز به رژيم غذايى سخت ندارند، چرا كه اغلب خود دچار بى اشتهايى مى شوند و به غير از مواد غذايى ذكر شده بايد غذاهاى معمولى و روزانه كه به آن ها علاقه دارند مصرف كنند تا دچار كاهش وزن ناشى از بيمارى نشوند. متخصصان توصيه مى كنند در چنين مواردى بهتر است تا حد امكان آب به كودكان داده شود تا جبران آب از دست رفته شود.

تاثير عضلات گردن بر روى فشار خون

عضلات گردن به طور مستقيم فشار خون، ضربان قلب و تنفس را تحت تاثير قرار مى دهد. براساس تحقيق مشترك صورت گرفته توسط محققان انگليسى و ژاپنى و مجار، تحت شرايطى ماساژ گردن مى تواند به درمان فشار خون بالا كمك كند. ساختار عضلانى گردن افراد در وضعيت هاى مختلف قرارگيرى بدن به طور متفاوت و به شدت دچار كشيدگى مى شود. بنابراين تحقيق، از طريق راه عصبى گردن به بخش معينى از مغز، سيگنال هاى عصبى عبور مى كند كه در فشارخون، ضربان قلب و تنفس تاثيرگذار هستند. اين محققان همچنين در ناحيه گردن منبعى براى مشكلات روزانه از جمله احساس سرگيجه بلافاصله بعد از بلند شدن سريع از روى زمين يافتند.

هندوانه معده را تقويت مى كند

هندوانه معده را تقويت مى كند و پوست سفيد داخل آن براى زخم گلو و دهان بسيار موثر است. مغز تخم هندوانه، كرم هاى معده و روده را از بين مى برد و براى ورم مثانه مفيد است. هندوانه بدن را تازه و شاداب مى كند و براى اشخاص گرم مزاج بسيار خوب است. آب هندوانه مخلوط با سكنجبين علاج كننده يرقان و دفع كننده سنگ كليه است. هندوانه بايد هميشه بين دو وعده غذايى يعنى تقريبا سه ساعت پس از غذا و يك ساعت قبل از غذا خورده شود زيرا اگر بلافاصله بعد از غذا مصرف شود در هضم آن اختلال ايجاد مى كند. همچنين نبايد آن را با ميوه هاى ديگر مخلوط كرد زيرا باعث توليد نفخ شكم مى شود. هندوانه براى اشخاص سرد مزاج و كسانى كه داراى معده سرد هستند مناسب نيست اين اشخاص اگر تمايل به خوردن هندوانه دارند بايد آن را با شكر و عسل مصرف كنند.

روروك وسيله خوبى براى كودكان نيست

استفاده از روروك مى تواند باعث آهسته شدن رشد مهارت هاى حركتى كودك مثل سينه خيز رفتن، ايستادن بدون كمك و راه رفتن شود. اغلب مادر و پدرها استفاده از روروك را راه مناسب و بى خطرى براى راه رفتن كودك مى دانند اما مطالعات اخير روانشناسان نشان مى دهد كه اين وسيله نه تنها بى خطر نيست بلكه راه مناسبى هم براى تسريع رشدمهارت هاى حركتى و راه افتادن كودك نيست، در واقع جراحات شديدى در اثر افتادن شيرخواران با روروك از پله ها گزارش شده است. مطالعات نشان داده اند كه استفاده از اين وسيله تكامل حركتى كودك راهم به تاخير مى اندازد. در اين مطالعه ۱۹۰ كودك ايرلندى بررسى شدند كه از ميان اين كودكان ۱۰۲ كودك در ايستادن بدون كمك و راه رفتن دچار تاخير بودند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.