ويژنامه پزشكي

محققان اعلام كرده اند صابون هاى آنتى باكتريال (ضدباكترى) كارايى و تاثير بيشترى نسبت به صابون هاى معمولى در جلوگيرى از بيمارى هاى عفونى ندارند. در بازبينى اى كه توسط محققان در اين زمينه صورت گرفته معلوم شد كه شستن دست ها با صابون هاى آنتى باكتريال براى پيشگيرى از ابتلا به بيمارى هاى عفونى موثرتر بر از صابون هاى معمولى نيست.
يکشنبه، 5 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژنامه پزشكي

ويژنامه پزشكي
منبع:روزنامه جوان

تاثير صابون هاى آنتى باكتريال بر بيمارى هاى عفونى

ويژنامه پزشكي محققان اعلام كرده اند صابون هاى آنتى باكتريال (ضدباكترى) كارايى و تاثير بيشترى نسبت به صابون هاى معمولى در جلوگيرى از بيمارى هاى عفونى ندارند. در بازبينى اى كه توسط محققان در اين زمينه صورت گرفته معلوم شد كه شستن دست ها با صابون هاى آنتى باكتريال براى پيشگيرى از ابتلا به بيمارى هاى عفونى موثرتر بر از صابون هاى معمولى نيست. آليسون آيلو از دانشكده بهداشت عمومى دانشگاه ميشيگان و دستياران وى در اين بازبينى دريافتند كه صابون هاى آنتى باكتريال با فرمول هايى كه به مردم فروخته مى شود نمى توانند نسبت به صابون هاى عادى باكترى هاى بيشترى از دست بزدايند. اين پژوهش حاكى از آن است كه صابون آنتى باكتريال حاوى ماده فعال موسوم به تريكلوسان است كه مى تواند برخى از باكترى ها را در برابر برخى از داروهاى متداول مانند آموكسى سيلين مقاوم كند. در اين پژوهش آمده است كه اين مقاومت نسبت آنتى بيوتيك در سطح جمعيت عمومى شناسايى نشده اما در شرايط علوم آزمايشگاهى معلوم شد كه باكترى ايكولى پس از تماس با صابون هاى آنتى باكتريال حاوى تريكلوسان در برابر آنتى بيوتيك مقاوم مى شوند.

نقش موقعيت جغرافيايى در ايجاد عيوب چشم

ويژنامه پزشكي يك چشم پزشك گفت: موقعيت جغرافيايى و نژادى در ايجاد انواع مختلف عيوب انكسارى چشم نقش به سزايى دارند. يك متخصص چشم و قرنيه با بيان اين كه عيوب انكسارى چشم تغييراتى در كره چشم است گفت: عناصرى در كره چشم وجود داشته كه باعث ايجاد نزديك بينى، دوربينى و يا آستيگماتيسم مى شود و جزو تغييرات ساختمانى چشم به شمار مى رود. اين متخص با بيان اين كه عيوب انكسارى مستقيما علت نابينايى نيست؛ اظهار كرد: مشكلاتى كه در اين رابطه ايجاد شده مى تواند باعث كاهش بينايى شود، به همين علت بر معاينه چشم ها در دوران كودكى تاكيد مى شود. عيوب انكسارى را مى توان به راحتى با يك عينك اصلاح كرد. اما چنانچه اصلاح نشود چشم ديد مطلوبى نداشته و سلول مغزى فرد تكامل كافى پيدا نمى كند و تصاوير به خوبى تفسير نشده و موجب تنبلى چشم مى شود. اين چشم پزشك در ادامه افزود: افرادى كه نزديك بين بالايى هستند، آب سياه در آنها شايع تر بوده و به علت ضعف در پرده چشم خطر پارگى پرده در آنها بيشتر است. همچنين دوربينى و نزديك بينى به فاكتورهاى متعددى بستگى دارد كه از جمله آنها وراثت است. برخى فاكتورها نيز شناخته نشده اند.وى با بيان اين كه عوامل محيطى نقش موثر در ايجاد عيوب انكسارى داشته و در برخى كشورها نزديك بينى و برخى ديگر دوربينى شايع تر است اذعان داشت: عيوب انكسارى قابل درمان است.

پيوند استخوان با سلول هاى بنيادين

ويژنامه پزشكي محققان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهى در راستاى طرح استفاده از سلول هاى بنيادى در ترميم ضايعات استخوانى موفق به توليد و پيوند بافت استخوانى از سلول هاى بنيادين مزانشيمى در نمونه حيوانى شدند. رييس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهى اظهار داشت: در حال حاضر براى ترميم ضايعات و تومورهاى استخوانى كه بعد از برداشتن آنها حفره هايى در بافت استخوانى ايجاد مى شد از مواد خاصى براى پر كردن آنها استفاده مى شود كه در مواردى اثربخشى لازم را نداشته و با مشكلات متعددى همراه است، با اين حال در سال هاى اخير محققان به استفاده از سلول هاى بنيادى بالغ تمايز يافته در ترميم اين ضايعات روى آورده اند، گورابى تصريح كرد: در اين زمينه تحقيقاتى در پژوهشكده رويان نيز مورد توجه قرار گرفته و آزمايشاتى بر روى مدل آزمايشگاهى سگ انجام شد كه نتايج مطلوبى را در برداشته است و در حال حاضر در پى جمع آورى اطلاعات و آزمايش بر روى نمونه انسانى هستيم.

سيگار الكترونيكى

ويژنامه پزشكي شركت چينى FDA در تلاش است براى عرضه گسترده سيگار الكترونيكى توليدى خود كه مدعى زودودن توكسين ها از نيكوتين سيگار است مجوز كسب كند. سازندگان اين سيگار موسوم به رويان مدعى اند، اين نوع سيگار كه با باترى كار مى كند زمانى كه فرد سيگارى به آن پك مى زند نيكوتين را خالص كرده و آن را از تركيبات سمى پاك مى كند. اين نوع سيگار در سه نوع و با قيمت چهار دلار عرضه شده است. چين، تركيه و استراليا از جمله خريداران عمده اين سيگار هستند.

تزريق مسكن با فناورى نانو

ويژنامه پزشكي محققان در حال مطالعه براى كشف روش هاى نوينى براى استفاده از نانوذرات فوق العاده ريز براى وارد كردن داروهاى تسكين دهنده درد ( انواع مسكن ها) به بدن سربازان مجروح هستند. يك تيم تحقيقاتى در دانشگاه ميشيگان بودجه اى معادل ۱/۳ ميليون دلار از آژانس پروژه هاى تحقيقاتى پيشرفته دفاعى براى انجام اين پژوهش دريافت كرده اند. هدف از انجام اين تحقيق ساخت ذرات بسيار ريز حمل كننده داروى مسكن است كه با يك وسيله شبيه به خودكار بتوان اين ذرات را به درون بدن تزريق كرد. اين وسيله، هم توسط هم زمان سربازان مجروح و هم توسط خود سربازان مجروح در مناطق جنگى قابل استفاده است. اين وسيله يك تسكين دهنده سالم، بى خطر و موثر است كه مجروحان جنگى مى توانند تا زمان رسيدن به كمك ها و مراقبت هاى پزشكى از آن بهره مند شوند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.