پیک پزشکی 25

۶۰درصد افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشكيل مى دهند دبير علمى چهارمين كنگره بين المللى جراحان دهان، فك و صورت ايران گفت: بيشترين ضايعات وارد شده به فك در ايران، صدمات و ضربه هاى ناشى از تصادفات است. دكتر محمد بيات متخصص و جراح دهان، فك و صورت با بيان اين مطلب افزود: با توجه به ميزان بالاى تصادفات در كشور ما در بين علل مختلف، ضربات وارده به فك ناشى از تصادفات نسبت به سايرعوامل بيشتر است.
دوشنبه، 28 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیک پزشکی 25
پیک پزشکی 25
پیک پزشکی 25

۶۰درصد افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشكيل مى دهند

دبير علمى چهارمين كنگره بين المللى جراحان دهان، فك و صورت ايران گفت: بيشترين ضايعات وارد شده به فك در ايران، صدمات و ضربه هاى ناشى از تصادفات است.
دكتر محمد بيات متخصص و جراح دهان، فك و صورت با بيان اين مطلب افزود: با توجه به ميزان بالاى تصادفات در كشور ما در بين علل مختلف، ضربات وارده به فك ناشى از تصادفات نسبت به سايرعوامل بيشتر است.
دكتر بيات در ادامه اظهار كرد: بعد از تصادفات، ضربات ناشى از حوادث صنعتى، حوادث ورزشى و ضربات ناشى از درگيرى ها و نزاع بيشترين ضربات وارده به فك را تشكيل مى دهند.
اين متخصص جراحى دهان، فك و صورت تصريح كرد: نكته مهم در مورد اين دسته از بيماران، رساندن آنها در دقايق اوليه حادثه به جراحان فك و صورت است و درمان هاى ارائه شده از جانب جراحان فك براى آنها در اولويت قرار دارد.
وى با اشاره به آمار بالاى تصادفات در كشور خاطرنشان كرد: براى پيشگيرى از ضربات وارد شده به فك و صورت، استفاده از كمربند ايمنى و رعايت توجه به استانداردهاى لازم در رانندگى به مردم توصيه مى شود.
دكتر بيات افزود: در مورد موتورسوارها نيز استفاده از كلاه ايمنى نقش بسيار موثرى در كاهش ضربات و شكستگى هاى ناحيه فك و صورت دارد.
دبير علمى چهارمين كنگره بين المللى جراحان دهان، فك و صورت با بيان اين كه يكى از مشكلات شايع در ناحيه دهان و فك، بروز سرطانهاى مخاط دهان است، افزود: از مهمترين علل ايجاد سرطانهاى مخاط دهان مى توان به مصرف سيگار، الكل و تغذيه نادرست و عدم رعايت بهداشت دهان و دندان اشاره كرد. وى تصريح كرد: سرطان هاى ناحيه دهان با توجه به مهمترين عامل موثر در بروز آن يعنى سيگار در بين مردان از شيوع بالايى برخوردار است. به طورى كه ۶۰ درصد افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشكيل مى دهند.
بيات يادآور شد: يكى ديگر از مشكلات شايع در رشته جراحى دهان، فك و صورت وجود ناهنجاريهاى رشد در ناحيه فك از جمله جلو و عقب بودن فكين است كه با بكاربردن روشهاى درمانى خاص مى توان آنها را درمان كرد.
وى ادامه داد: اين نوع مشكلات علاوه بر تاثيرى كه در نحوه حرف زدن، غذا خوردن و فعاليت اجتماعى بيمار دارد در وضعيت ظاهرى و زيبايى فرد نيز تاثير منفى به دنبال دارد.

نسل هاى بعدى سيگارى ها هم آسيب مى بينند

پژوهشگران هشدار دادند كه آسيب ديدگى ساختارى سلول هاى اسپرم به نسل هاى بعدى هم منتقل مى شود.
پژوهشگران دانشگاه ايداهو در آمريكا اعلام كردند: پدرانى كه دخانيات و مشروبات الكلى مصرف مى كنند، بايد بدانند علاوه بر خود به فرزندانشان نيز آسيب مى رسانند.
به گفته اين پژوهشگران، مصرف الكل و دخانيات از عوامل تاثيرگذار بر سلامت اسپرم است.
اين تحقيق مى افزايد كه آسيب ديدگى ساختارى اسپرم موش هايى كه در معرض مواد سمى قرار گرفته اند تا چهار نسل بعد از آنها منتقل مى شود. نتيجه اين تحقيق كه در گردهمايى انجمن آمريكايى پيشرفت علوم منتشر شده است، نشان مى دهد كه سلامت پدران بسيار بيشتر از ميزانى است كه قبل از اين به نظر مى رسيد در سلامت نسل هاى بعدى اهميت دارد.
دانشمندان دانشگاه ايداهو در تحقيقات خود بر تاثير مخرب يك سم گياهى به نام وينكلوزولين بر جنين موش مطالعه كرده اند. اين ماده شيميايى هورمون ها را دچار مشكل مى كند.
بر اساس اين تحقيق، وينكلوزولين بر تعدادى از ژن هاى سلول اسپرم مانند ژن هاى مسوول بروز سرطان پروستات اثرگذار است.
موش هايى كه در معرض اين سم قرار مى گيرند به مشكلاتى مانند رشد بدخيم پروستات، مشكلات كليوى و نابارورى دچار مى شوند و اين مشكلات تا چهار نسل بعد از آنها ديده مى شود.
سينتيا دانيلز، استاد دانشگاه راتگرز در ايالت نيوجرسى آمريكا و نويسنده چندين كتاب درباره سلامت بارورى زنان و مردان با اشاره به نتيجه مطالعه اخير پژوهشگران دانشگاه ايداهو خاطرنشان ساخت علاوه بر اين كه مصرف الكل باعث آسيب ديدگى ساختارى اسپرم مى شود، مصرف دخانيات هم باعث ورود نيكوتين به ترشحات توليدمثلى مردانه مى شود.
پروفسور دانيلز متذكر شد: موادى كه به بارورى آسيب مى زنند به طور عمده سرطان زا هم هستند.
نيل مك كلور، استاد دانشگاه كوئينز در ايرلند شمالى و متخصص بارورى هم در اين باره اظهار داشت: ساختار مواد وراثتى اسپرم به گونه اى است كه آسيب پذيرى آنها را كم مى كند ولى در صورت آسيب ديدن ژن هاى سلول اسپرم، امكان رفع آن وجود ندارد.
وى به افرادى كه قصد دارند بچه دار شوند، توصيه مى كند تا جايى كه مى توانند سالم زندگى كنند.

كمبود ريزمغذى ها عامل چاقى و سرطان

يك پژوهشگر هشدار داد: استفاده از رژيم هاى غذايى كه در طولانى مدت فاقد ويتامين ها و ساير ريزمغذى ها هستند، مى تواند باعث بروز بيمارى هايى چون سرطان، چاقى و بيمارى هاى تحليل برنده شود.
بروس آمز پروفسور دانشگاه كاليفرنيا در بركلى كه يكى از آزمايش هاى استاندارد براى مواد شيميايى سرطان زا را طراحى كرده، به اين نتايج دست يافته است.
وى خاطرنشان كرد كه ميزان يك يا تعداد بيشترى از ۴۰ ريزمغذى ضرورى براى بهره مند بودن از يك زندگى سلامت در رژيم غذايى مردم بسيار كمتر از حد لازم است.
وى در نشست انجمن آمريكا ضمن بيان اين مطلب يادآور شد كه مصرف مكمل هاى روزانه به صورت قرص هاى ويتامين مى تواند به مقابله با بسيارى از اختلالات مربوط به كهولت كمك كند.
به گفته پروفسور آمز تعداد بسيار زيادى از مردم با رژيم هاى غذايى حاوى كالرى بالا در غرب يا مردم كشورهاى در حال توسعه كه رژيم هاى غذايى فقيرى دارند با كمبود اين ريزمغذى هاى ضرورى مواجه هستند.
وى همچنين تاكيد كرد كه كمبود مواد معدنى ويتامين ها و ساير مواد مغذى مى تواند در عين حال عامل بروز چاقى باشد.

كاهش خستگى فكرى با مصرف كنجد

دانه كنجد مى تواند خستگى فكرى را كاهش دهد و همچنين بهترين ماده غذايى براى كسانى است كه كارهاى فكرى انجام مى دهند.
دانه كنجد داراى مواد معدنى مانند مس، منيزيم، كلسيم، آلومينيوم، كروم، كلرورسديم، سيليس، آهن، فسفر، نيكل و ماده پروتئينى مهم ليزين، هورمون نباتى، چربى و ۶۰ درصد روغن مى باشد.
چنانچه هنگام خواندن كتاب احساس خستگى كرديد، كافى است مقدارى كنجد بو داده ميل كنيد تا خستگى شما برطرف شود. همچنين دانش آموزان و دانشجويان مى توانند در شب هاى امتحان از اين اكسير بسيار مفيد استفاده كنند.
ليستين اين گياه يك نوع چربى حاوى فسفر است كه وجود آن براى اعصاب و نسوج بسيار ضرورى است و مغز و غدد بدن انسان نياز زيادى به آن دارند. حتى تقويت حافظه انسان نيز نياز زيادى به اين ماده دارد.
مقدار خوراك طبى كنجد براى هر نفر ۱۵ گرم است، اما در خوردن آن نبايد زياده روى شود، زيرا ديرهضم بوده و باعث خارش، بد بويى دهان و سردرد مى شود. خنثى كننده زيان هاى احتمالى آن عسل و يا بو دادن آن قبل از خوردن است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.