تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سیزده آبان 1358، در واقع تسخیر لانه سلطه و توطئه بود. تسخیر لانه جاسوسی خروشی آگاهانه بود که، هم چون خونِ جاری در رگ­‌های جامعه، حیات واقعی ملت ما را تضمین کرد، به دل­‌های مؤمنان قوّت بخشید و غروری مقدس و حماسه آفرین را در آنان زنده ساخت.

فریاد پرجوش و ضد استکباری دانشجویان به هنگام تسخیر لانه جاسوسیِ شدّادِ زمان یعنی آمریکای غاصب و چپاولگر، پرتوی تابناک از انوار الهی بر ملت مسلمان ما تابانید و درس­‌هایی بزرگ از شهادت و رشادت و دلیری بدانان آموخت.

فتح لانه جاسوسی، به امت مسلمان نشان داد که از هیچ قدرتی جز خداوند باک نداشته باشند و در برابر هیچ گردنکشی سر فرود نیاورند. اولین پیام تسخیر لانه جاسوسی، شکست هیمنه و اُبهّت آمریکا بود. آن هم بدست جوانان تحصیلکرده‌­ای که آمریکا تصور و انتظار این حرکت را از سوی آنان نداشت. می­‌دانیم تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کسی جرأت نمی­‌کرد به دیوار سفارت آمریکا چپ نگاه کند.

آمریکایی که تمام فرماندهان و مسئولین رده اول کشور را بعنوان عوامل خویش می­‌دانست، بزرگترین محبتش به شاه این‌که او را به‌عنوان ژاندارم منطقه معرفی کرده بود. آمریکایی که خود را آن‌قدر مسلط و قوی و با قدرت می‌­دانست که حتی تصورش را نمی­‌کرد کسی بتواند به سایة عُمالش چپ نگاه کند1. برای آمریکا افشای اسناد سراسر توطئه و جاسوسی در سفارتش در ایران، به‌قدری گران آمد که شدیداً از چاپ و تکثیر آن در خارج از ایران جلوگیری کرد. رسوایی به حدی شکننده بود که حتی اگر یک نفر هم کمتر با خبر می­شد برای او امتیاز بود.

آمریکا تا بخود آمد و درصدد جلوگیری از افشای فراگیر و جهانی شدن خبر تسخیر لانه جاسوسی برآمد امواج حرکت دانشجویان در سراسر عالم طنین انداز شد و دیگر کاری نمی‌­توانست بکند2.

امام (ره) حرکت دانشجویان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را انقلاب دوم نامید. بی تردید امام نقش مهم و کارآمد تسخیر لانه جاسوسی را در تضمین و بقا و استمرار انقلاب می­‌دانستند3.

در یک دیدگاه کلی برخی از پیامدهای داخلی اشغال سفارت امریکا را می­‌توان چنین برشمرد:

­1- دور نگه داشتن جامعه از ستیزه‌های فزاینده داخلی و دفع خطر گروه‌های سیاسی که بعضا بی هویت یا مجهول الهویه بودند.­

2- ایجاد فرصت برای تثبیت دولت.­

3- رسوا شدن گروه‌های سیاسی مدعی مبارزه با امپریالیسم و خلع سلاح آنان از شعارهای چپ.

­4- توجه به خطر اصلی و توطئه‌های امپریالیسم جهانی.­

5- ایجاد وحدت عمل در نیروهای وفادار به انقلاب و نیز انسجام اجتماعی.

­6- کناره گیری دولت موقت و یکدست شدن نیروهای انقلابی و وفادار به امام (ره)4.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) مضمونی قریب به سخنان امام خمینی (ره).  فصلنامه حضور ، شماره 58 - 13 آبان، تسخیر لانه جاسوسی امریکا انقلاب دوم

2) همان منبع

3) تعبیر «انقلاب دوم» برای لانه جاسوسی از امام خمینی (ره) است.

4) در مورد روش ها و تاکتیکهای امام ن. ک. بررسی انقلاب ایران. ع. باقی. نشر تفکر. 1370 صص 479-486.