تحقیق و پژوهش در اسلام و میان مسلمانان، از زمان پیامبر و ظهور اسلام و نزول قرآن رواج یافت. شکی نیست که دین مبین اسلام، به دینی که پذیرش آن بر اساس تحقیق و تفکر است در میان ادیان مشهور می­‌باشد.

پژوهش، جستجوی نظام‌­مند برای دریافت راز و رمز پدیده­‌هاست، و تمام پیشرفت­‌های انسان به نوعی مدیون پژوهش و تحقیق است.

انسان فطرتاً کنجکاو به دنبال شناخت بیشتر حقایق جهان است و پژوهش کلید این شناخت و گامی موثر برای به حرکت در آوردن چرخ عظیم حیات انسانی است.­

در دنیای امروز پژوهش و تحقیق را می­‌توان مهم‌­ترین و شاخص‌­ترین ابزار پیشرفت هر جامعه دانست. میزان سرمایه‌گذاری دراین امر، مهم‌ترین شاخص توسعه یافتگی جوامع برای رسیدن به جامعه دانایی محور است1.

جامعه‌­ای پویا و رو به رشد است که به پژوهش­‌های بُنیادین توجه ویژه نماید، تا بتواند از داده­‌های پژوهش، برای پیشرفت‌های گوناگون در صحنه­‌های مختلف اجتماع استفاده نماید و اهداف آموزش را عینیت بخشد.

بی­‌شک یکی از عوامل رکود و گرفتار شدن به آسیب­‌ها، بی اطلاعی از نیازها و پرسش‌­ها و ارائه نکردن تعریف درستی از چارچوب نیازها در کشور اسلامی است. بدون شناخت نیازها، نمی‌­توان انتظار پاسخگویی داشت و بدون پاسخگویی، توسعه و تکامل جامعه ممکن نخواهد بود. در حقیقت، فعالیت­‌های تحقیقاتی و دستاوردهای پژوهشی در هر جامعه، بدون مطالعه دقیق نیازها و نداشتن برنامه روشن و اولویت بندی شده، خسارت بزرگی به بار خواهد بود که متوجه امر تحقیق و پژوهش است که گاه دست اندرکاران پژوهشی را گرفتار کار تکراری می­‌نماید و گاه استعدادها را به مسایل غیرضروری مشغول می­‌سازد.

آینده کشور اسلامی ما را باید کسانی به دست بگیرند که اهل تفکر، تحقیق و مطالعه باشند. مشکل اساسی کشورهای در حال توسعه، نداشتن روحیه تحقیق و عدم دسترسی به پیشینه تحقیق یا فقدان برنامه تحقیقی است. تحقیق­‌های علمی و فرهنگی، تنها راه سازندگی کشور است. گرچه راه طولانی است، ولی صراطِ مستقیم است که انسان را به هدف جهان آفرینش می­‌رساند و از هر گونه کجروی حفظ می­‌کند.2

نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پایدار برجسته و انکارناپذیر است و می توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه ها­ی جامعه ایران دانست.

پژوهش آن­ گاه معنا پیدا می­‌کند که استاد و شاگرد، در راه پیشبرد مرزهای دانش، به تکاپو، تلاش و کوششِ پی گیر ادامه دهند و به افق‌­های جدیدی در وادی علوم دست یابند.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) روز پژوهش - پوینده بی تکرار باش، فاطمه اسدی، مجله امید انقلاب، 1387، شماره 396

2) روز پژوهش، لیلا تفقدی، مجله گلبرگ، 1383، شماره 57