تحقیق و پژوهش

شنبه، 8 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تحقیق و پژوهش در اسلام و میان مسلمانان، از زمان پیامبر و ظهور اسلام و نزول قرآن رواج یافت. شکی نیست که دین مبین اسلام، به دینی که پذیرش آن بر اساس تحقیق و تفکر است در میان ادیان مشهور می­‌باشد.

پژوهش، جستجوی نظام‌­مند برای دریافت راز و رمز پدیده­‌هاست، و تمام پیشرفت­‌های انسان به نوعی مدیون پژوهش و تحقیق است.

انسان فطرتاً کنجکاو به دنبال شناخت بیشتر حقایق جهان است و پژوهش کلید این شناخت و گامی موثر برای به حرکت در آوردن چرخ عظیم حیات انسانی است.­

در دنیای امروز پژوهش و تحقیق را می­‌توان مهم‌­ترین و شاخص‌­ترین ابزار پیشرفت هر جامعه دانست. میزان سرمایه‌گذاری دراین امر، مهم‌ترین شاخص توسعه یافتگی جوامع برای رسیدن به جامعه دانایی محور است1.

جامعه‌­ای پویا و رو به رشد است که به پژوهش­‌های بُنیادین توجه ویژه نماید، تا بتواند از داده­‌های پژوهش، برای پیشرفت‌های گوناگون در صحنه­‌های مختلف اجتماع استفاده نماید و اهداف آموزش را عینیت بخشد.

بی­‌شک یکی از عوامل رکود و گرفتار شدن به آسیب­‌ها، بی اطلاعی از نیازها و پرسش‌­ها و ارائه نکردن تعریف درستی از چارچوب نیازها در کشور اسلامی است. بدون شناخت نیازها، نمی‌­توان انتظار پاسخگویی داشت و بدون پاسخگویی، توسعه و تکامل جامعه ممکن نخواهد بود. در حقیقت، فعالیت­‌های تحقیقاتی و دستاوردهای پژوهشی در هر جامعه، بدون مطالعه دقیق نیازها و نداشتن برنامه روشن و اولویت بندی شده، خسارت بزرگی به بار خواهد بود که متوجه امر تحقیق و پژوهش است که گاه دست اندرکاران پژوهشی را گرفتار کار تکراری می­‌نماید و گاه استعدادها را به مسایل غیرضروری مشغول می­‌سازد.

آینده کشور اسلامی ما را باید کسانی به دست بگیرند که اهل تفکر، تحقیق و مطالعه باشند. مشکل اساسی کشورهای در حال توسعه، نداشتن روحیه تحقیق و عدم دسترسی به پیشینه تحقیق یا فقدان برنامه تحقیقی است. تحقیق­‌های علمی و فرهنگی، تنها راه سازندگی کشور است. گرچه راه طولانی است، ولی صراطِ مستقیم است که انسان را به هدف جهان آفرینش می­‌رساند و از هر گونه کجروی حفظ می­‌کند.2

نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پایدار برجسته و انکارناپذیر است و می توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه ها­ی جامعه ایران دانست.

پژوهش آن­ گاه معنا پیدا می­‌کند که استاد و شاگرد، در راه پیشبرد مرزهای دانش، به تکاپو، تلاش و کوششِ پی گیر ادامه دهند و به افق‌­های جدیدی در وادی علوم دست یابند.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) روز پژوهش - پوینده بی تکرار باش، فاطمه اسدی، مجله امید انقلاب، 1387، شماره 396

2) روز پژوهش، لیلا تفقدی، مجله گلبرگ، 1383، شماره 57



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.