از نفس افتاده‌ها

سه‌شنبه، 18 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ضد استکباری بود. حال این استکبار امپریالیزم آمریکا باشد یا کمونیست شوروی سابق، شعار نه شرقی نه غربی در آن زمان به همین خاطر سر داده می‌شد.

این شعار دستور کار نظام اسلامی بود. قیام مردم ایران برچیدن سایه حضور و نفوذ حکومت‌هایی همچون آمریکا بر سر خود بود، قاموس ایران اسلامی استکبار ستیزی است، استکبار یک ماهیت باطل است که سعی دارد کشورهای انقلابی با ویژگی اسلامی همچون ایران را از سر راه خود بردارد.

اتفاقی که در بهمن سال 1357 افتاد دست آمریکا را از ایران کوتاه کرد، اما آمریکا نمی‌توانست و نمی‌خواست به آسانی لقمه بزرگی مانند ایران را از دست بدهد.

عواملی در داخل وامدار و وابسته آمریکا بودند که در راه بازگرداندن آمریکا به ایران تلاش بسیاری کردند. این عده هنوز هم حضور دارند و در زمان‌هایی با شدت بیشتر، سیاست تطهیر آمریکا را دنبال می‌کنند و برخی مواقع دست برمی‌دارند تا زمان مناسب آن فرا برسد.

در آن زمان هم حضرت امام(ره) با چنین افرادی در داخل درگیر بودند و اقدامات آنها باعث کدورت خاطر ایشان می‌شد به گونه‌ای که بارها از رفتارهای آنها انتقاد کردند.

هر گاه امام(ره) به این موضوع ورود می‌کردند، دوستداران آمریکا، زبان به کام می‌گرفتند و در پی طرح خواسته خود برنمی‌آمدند چون به خوبی می‌دانستند که حضرت امام(ره) در گفتار و رفتار خود جدی هستند و اگر به سیاست‌های آمریکا پسند خود ادامه بدهند، با واکنش تندی از سوی امام(ره) ربرو خواهند شد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در یکی از سخنرانی‌هایشان در زمینه آمریکا و آنهایی که در پی باز کردن دوباره پای این کشور به ایران هستند فرمودند:

«مع الأسف در داخل ما هم جناح‌هايى هستند دست و پا مى‏‌كنند كه همان مسائل را درست كنند. يعنى دست و پا مى‏‌كنند كه آمريكا قدرت پيدا كند. اين ننگ را ما كجا بايد ببريم كه اهالى يک كشورى، افرادى كه از همين مملكت است، اينجا زاييده شده و اينجا پرورش پيدا كرده، حالايى كه مملكت ما و ملت ما قدرت آمريكا را در اينجا شكست داده است، باز روابط با آمريكا دارند كه برگردانند. ما اين ننگ را بايد كجا ببريم. اين شكايت را پيش كى بكنيم كه باز هم در بين جمعيت ما اشخاصى هستند كه اخلال مى‏‌كنند كه نمى‌‏خواهند جمهورى اسلامى تحقق پيدا بكند.»

حتی برخی از مسئولین و شخصیت‌های سیاسی کشور در زمان حیات حضرت امام(ره) این سیاست را دنبال می‌کردند و پس از رحلت ایشان، سعی کردن تا سیاست‌های ضد استکباری و ضد آمریکایی ایشان را تلطیف کنند و از خاطرات خود در این زمینه سخن به میان بیاورند اما همه سخنان امام(ره) گردآوری شده و نمی‌توان آنها را تحریف کرد، ضمن این که ایشان خود تأکید کرده‌اند سخنان من یا از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود که سند است یا دست خطی از من وجود دارد که باید به آنها استناد کرد.
اما رویه شیفتگان آمریکا پایان نیافت و حتی پس از رحلت حضرت امام هم ادامه پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب نیز همچون بنیاگذار جمهوری اسلامی با افرادی شیفته آمریکا روبرو هستند که اکنون با شدت بیشتری رفتار سیاسی و خواسته خود را دنبال می‌کنند، چرا که تصور می‌کنند اکنون فضای مناسبی برای پیگیری و پیاده کردن خواسته خود ایجاد شده است.

این افراد با تفکرات خاص سیاسی خود شاید اصلاً هم اعتقاد نداشته باشند که آمریکا حلال مشکلات است، اما مأموریت آنها این است تا چنین فضایی را در میان افکار عمومی ایجاد کنند. آنها در این راه تنها نیستند بلکه عوامل خارجی، آنها را همراهی می کنند و هزینه‌های لازم را هم می‌پردازند.

مقام معظم رهبری درباره چنین افراد و تفکر آنها تعابیری همچوم «وابسته»، «سرسپرده»، «شیفته آمریکا»، «فریب خورده»، «از نفس افتاده‌»، «پشیمان‌شده‌» و عناوین دیگر به کار برده‌‎اند.

چنین افراد و شخصیت‌هایی خود بازگو نمی‌کنند شامل کدام یک از آن تعابیر هستند، تنها با ژست خیرخواهی، دلسوزی و حتی روشنفکری به طرح موضوع می‌پردازند.

وادادگی برخی از مسئولین در برابر استعمارگران غربی به‌خصوص آمریکا بدون کارشناسی سیاسی بر روی رفتارها و مواضع خصمانه آنها، یا به‌دلیل نداشتن تدبیر، بصیرت و تحلیل سیاسی است و یا این که این افراد از موضع‌گیری‌هایی که در اوایل انقلاب اسلامی در برابر دشمنان ملت داشتند فاصله گرفته‌اند و از پاسداشت اصول و آرمان‌های نظام مقدس اسلامی‌مان پشیمان شده و در گفتار و عمل خویش در برابر دشمن دچار ضعف و کوتاهی علنی و پنهان هستند و بدیهی است که این افراد شایستگی همراهی قطار انقلاب تا رسیدن به مقصد نهایی را ندارند.  

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان و دانشجویان که هفته گذشته با ایشان داشتند و در آستانه روز مبارزه با استکبار برگزار شد، درباره همین افراد که خواهان رابطه با آمریکا هستند، فرمودند:

«دو خطا را می‌خواهم تصحیح کنم که توسط استکبار و بعضی آدم‌ها در داخل که یا وابسته‌اند یا از نفس‌افتاده، ترویج می‌شود. خطای اول اینکه تبلیغ می‌کنند جمله "هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید" از سر تعصب و لجاجت است. خطای دیگر اینکه می‌گویند اگر با آمریکا سازش کنیم مشکلاتمان حل خواهد شد.»

معظم له در تشریح همین بخش از سخنان‌شان می‌فرمایند:

«این، از آن اشتباهات عجیب ‌و غریب و بسیار خطرناک است. می‌گویند اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل می‌شود. ...این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ ‌وجه حل نمی‌کند؛ نه مشکلات اقتصادی را، نه مشکلات سیاسی را، نه مشکلات امنیّتی را، نه مشکلات اخلاقی را، بلکه بدتر خواهد کرد.»

چه اتفاقی افتاده است که جمهوری اسلامی ایران باید رویکرد سیاسی خود را نسبت به دشمن دیرینه تغییر دهد؟ آیا آمریکایی‌ها اصلاح شده‌اند و دست از دشمنی با انقلاب اسلامی برداشته‌اند؟ نمونه بارز ادامه دشمنی‌ها و نیرنگ‌های آمریکا را رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند. بدعهدی آنها در برجام اکنون اظهر من الشمس و آفتاب تابانی است که همگان آن را می‌بینند و نیازی به روشن کردن چراغ هم نیست.

اصراری که این وابستگان و یا از نفس افتادگان بر سر آمریکا می‌کنند، یک هدف را دنبال می‌کند که اگر درباره آن روشنگری نشود و افکار عمومی جامعه در جریان آن قرار نگیرند، تصور می‌شود که آمریکا واقعاً با انقلاب اسلامی ایران دشمنی ندارد بلکه یک دوست خوب و باوفا است. همه دشمنی‌ها، جنایات و بدعهدی‌های آمریکا بارها و بارها باید گفته شود تا توطئه وابستگان و یا شاید از نفس افتادگان برای تطهیر آمریکا و ایجاد فضای دو قطبی میان مردم بر سر آمریکا کمرنگ و خنثی شود.

بر همین اساس ما ویژه نامه‌ای تحت عنوان «از نفس افتاده‌ها» را جهت روشنگری کاربران فضای مجازی منتشر نموده‌ایم.

سید احمد سجادی

 

از نفس افتاده‌ها



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.