روز خانواده و تکریم بازنشستگان

يکشنبه، 12 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خانواده، شاخصه­ اصلی یک اجتماع زنده و رو به توسعه است. اولین شرط داشتن جامعه‌­ای سالم و پویا، سلامت و پایداری کانون خانواده است.

نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ‌­های گوناگون است تا آن جا که سعادت و شقاوت امت­‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده می‌­باشد. پایداری خانواده در طول تاریخ و در پهنه­ جغرافیای ملل، حاکی از انگیزه یا انگیزه­‌هایی برای حفظ روابط و پیوند میان اعضای آن است1.

همه­ دستاوردهای علمی و هنری بشر در سایه­ خانواده­‌های سالم و امن پدید آمده است. علاوه بر این، کارایی و ارزش علم و هنر نیز در صورت برپایی خانواده است و بدون خانواده، نه تنها هویت انسانی بشر نابود می‌­شود، بلکه همه­ تلاش­‌های فردی و اجتماعی نیز در حقیقت بی‌­ثمر و نافرجام خواهد ماند. از این روست، ملت‌هایی که در آستانه­ فروپاشی خانواده قرار گرفته اند، درصدد حفظ این نهاد مهم برآمده و با خانواده‌­های جایگزین نظیر خانواده‌­های تک نفره، خانواده‌­های هم‌جنس (زندگی هم‌جنس بازان) و شبیه به این­، با این بحران جدی مقابله می‌­کنند؛ غافل از آن که خانواده از نظر جامعه شناختی باید در هر شرایطی سه کارکرد اصلی خود را؛ که یکی مسائل جنسی است که در خانواده باید حل شود؛ دیگر فعالیت خانواده به عنوان یک واحد اقتصادی و بالاخره پرورش کودکان است که از وظایف مهم خانواده به شمار می‌­آید را حفظ کند2.

اهداف خانواده و اقتضای تأسیس آن ایجاب می‌­کند که بانیان آن یعنی زن و شوهر، در تحکیم و پایداری این بنا، نهایت سعی خود را بکنند و با همان انگیزه که بر تشکیل آن اقدام کردند، بر دوام آن اصرار ورزند تا وحدت و پویایی این نهاد مقدس تا پایان حفظ شود. تأکیدات اخلاقی و سفارشات حقوقی کتاب مقدس قرآن و روایات گران‌قدر ائمه طاهرین علیهم السلام، برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، بیش از جوانب دیگر حیات بشری است؛ بلکه در یک نگاه کلی، تمامی احکام و دستورات اسلام به نوعی ناظر بر صیانت از خانواده است. بخشی از آن برای تزکیه و تطهیر فرد و بخشی پیرامون اصلاح جامعه و حفظ سلامت آن وضع شده است. مقصود از تحکیم خانواده، فراگیری اصل اعتدال میان همگان، حاکمیت اخلاق و حفظ حقوق همه­ی اعضاست. اگر هدف از برقراری زوجیت و تشکیل خانواده، به تعبیر قرآن، به سکونت رسیدن اعضاست. اما لازم است که همه­ رفتارها و تعاملات در راستای تحقق این هدف باشد و منظور از تحکیم، به کمال رساندن همین سکونت است که با کمترین ظلم، نامردی و تحقیر حتی یک عضو در خانواده، سازگار نیست. بر اساس موازین شرع مقدس اسلام هر یک از مسلمین وظیفه دارند در راستای شکل‌­گیری و حفظ خانواده­ای سالم بکوشند.

سید احمد سجادی           

پی‌نوشت‌ها:

1) سیاسی، علی اکبر: «نظریه های مربوط به شخصیت»، تهران، دانشگاه تهران، 1354، جلد 1، ص 386

2) فرجاد، محمدحسین: «آسیب شناسی اجتماعی»، تهران، بدر، 1363، ص 20.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.