امام هادی علیه السلام

پنجشنبه، 4 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام هادی (علیه السلام) یکی از ائمه معصومین است که در حصار و زندان به ظاهر آزاد عباسیان به سر می برد.
آن امام همام با آنکه در میان سنگر گاه حکومت عباسی زندگی می نمود و اجازه هیچ گونه تماسی با اطرافیان خاص خود را نداشت ، توانست اثری از خود باقی گذارد و به معرفی کامل ولی خدا در هر زمان بپردازد.
ایشان با تعلیم زیارت جامعه کبیره به یاران خود به معرفی کامل امام و حجت خداوند پرداخته است.
متن این زیارت آنچنان عظیم است که هیچ شکی در صدورش از معصوم باقی نمی گذارد. متنی که بزرگانی همچون شیخ صدوق ، شیخ طوسی ، علامه محمد تقی مجلسی ، علامه محمد باقر مجلسی ، فیض کاشانی ، شیخ کفعمی  و محدث نوری به نقل زیارت پرداخته اند و در برخی موارد به شرح آن نیز اهتمام ورزیده اند.
علامه مجلسی پس از ذکر زیارت به شرح بعضی از فراز های زیارت میپردازد. و سپس میگوید:
« کلام را در شرح برخی از فقره های زیارت طولانی کردم. زیرا این زیارت از نظر سند، صحیح ترین و لفظ آن صحیح ترین و معنای آن بلیغ ترین و شانیت آن نیز، در حد اعلا بوده است.»
عمل بزرگان نسبت به زیارت جامعه کبیره آن چنان است که همگان مداومت بر انجام آن داشته و دیگران را بر تلاوت آن سفارش می نمودند. رهبر فقید انقلاب ایران – حضرت امام خمینی(ره)- در مدت حضور خود در شهر نجف اشرف ، همه شبها به زیارت مولای متقیان ، حضرت علی (علیه السلام) رفته و هر شب زیارت جامعه را با آداب کامل کنار مرقد آن حضرت میخواندند.
این عمل فقط یک شب (که به دلیل کودتا منع آمد و رفت در شهرهای عراق شده بود) توسط ایشان ترک شد و آن شب نیز به پشت بام منزل رفته و ، رو به حرم حضرت کرده، زیارت جامعه را خواندند.
بسیاری از فرازهای این زیارت ، با آیات قرآن و روایات پیامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیهما سلام) مطابقت کامل دارد و میتوان گفت : زیارت جامعه کبیره ، خلاصه تمام احادیثی است که در فضل و منزلت ائمه صادر گردیده است.
تلاوت این زیارت و دقت در فرازها و بندهای آن را به همه سفارش می نمایم.
سید احمد سجادی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.