حلول ماه مبارک شعبان

چهارشنبه، 7 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ماه های مبارک خدا نظیر؛ رجب، شعبان و رمضان ماه های راز و نیاز، عبادت و طلب مغفرت از درگاه خداوند باری تعالی می­باشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ماه مبارک رمضان را شهر الله مى‌نامند، چه این که ماه رجب «شهر ولایت» است و ماه شعبان هم «شهر نبوت و رسالت» نامیده شده است، ایشان در دعاهاى مبارک این ماه‌ها فرمودند که از خداوند متعال بخواهید که زمینۀ توفیق ماه مبارک رمضان از هم اکنون براى شما مهیّا و فراهم بشود. این‌طور نیست که هر کس بتواند به عظمت ماه مبارک رمضان راه بیابد قبل از این که مقدماتى را طى کرده باشد1.

دعا و نیایش در ماه‌­های خاص نظیر شعبان که سراسر رحمت و برکت است و زمینه آماده سازی روحی انسان برای ماه پر فضیلت رمضان را بر عهده دارد. همه آدمیان در ماه مبارک شعبان جهت تقرّب به خدا و به دست آوردن آرامش روحى و تحصیل مکارم اخلاق و دورى از معاصى و رذائل، و زدودن کدورات روانى، و وسوسه‌هاى شیطانى، و تقویت اراده و نیروى تعقل و فکر، و قضاى حوائج مادى و معنوى، نیاز به دعا و نیایش به درگاه پروردگار متعال داشته و دارند، لذا امیرالمؤمنین و همۀ امامان علیهم السّلام به خواندن مناجات شعبانیه در ماه مبارک شعبان مداومت داشته‌اند، و پیروان آل بیت رسول الله صلّى الله علیه و آله با مناجات، آشنائى دارند.

مناجات شعبانیه از مناجاتهایى کم‌نظیر است و مشتمل بر اسرارى است که دست ما از آن کوتاه است. این مناجات عشق انگیز راز و نیاز دلباختگان جمال احدیت است که با خواندش نواى پرمحتواى الهی بر دل و جان مؤمنان می‌نشیند2.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) آیینه رمضان، محمد حسین فلاح زاده، ص 20

2) شرح مناجات شعبانیه، محمد محمدی گیلانی، ص 12-23



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.