غرور و تکبر

يکشنبه، 15 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در عموم انسان‏ها ممكن است عوامل چندى سبب غرور و تکبر گردد از جمله، ثروت، زيبايى، آرزوهاى طولانى، فاميل و فرزند، عبادت، حسب و نسب، علم و آگاهى و در نيروهاى نظامى عوامل ديگرى چون؛ درجه، مقام، سلاح، احترام، تشريفات، پيروزى در نبرد، قدرتمندى تشكيلات و مانند آن نيز دل را به بيمارى غرور و تکبر و خود برتر بینی مبتلا مى‏‌سازد.

اين بيمارى مفاسد ناهنجارى همچون هلاكت و نيستى را براى فرد و جامعه به بار مى‏‌آورد1. علم و دانش، زیبایی، فرزند و مال و ثروت دنيا از نعمت‌هاى الهى است، و وجود آن در نظام خلقت، لازم است، اگر به عنوان وسيله‌‏اى براى رسيدن به سعادت و تكامل معنوى انسان مورد بهره‏بردارى قرار گيرد از هر نظر قابل ستايش است، ولى اگر صفات مذکور به عنوان هدف نه وسيله مورد توجّه قرار گيرد، و از ارزش‌هاى معنوى و انسانى بريده شود، موجب غرور، غفلت، سركشى و ظلم خواهد شد كه در اين صورت، نكوهيده و مذموم است2.

انسان، هنگامى كه از نظر هر یک از این صفات و حسنات برديگران برترى يافت، گرفتار غرور و فخر فروشى مى‏شود و آنها را وسيله برترى جويى خود بر دیگران قرار مى‏دهد. تکبر، خود­بينى و غرور از عوامل ركود و عقب ماندگى مادى و معنوى انسان است؛ كسى كه خود را بزرگ مى‏پندارد و براى خويش شخصيت خيالى قائل است3، باگردن فرازى خيال پردازانه و فخر فروشى ابلهانه زمینه گسترش بُخل را به وجود آورده كه آن نيز از دلبستگى به دنيا و غرور سرچشمه مى‏گيرد و انسان را از مسیر صحیح زندگی دور می­‌سازد.

براى سعادتمند شدن و نجات از گرفتاري‌هاى فردى واجتماعى كه بر اثر فراموش كردن اصول اخلاقى اسلام، گريبان­گير انسان مى‌‏شود، برهمه افراد جامعه به ويژه جوانان عزيز لازم است، كوشش كرده، ارزش‌هاى اصيل اخلاقى را آموخته و به كار بندند و از رذايل اخلاقى پرهيز كنند تا غرور و تکبر جوانى، آنان را به ورطه هلاكت، گرفتار نكند و بدانند كه اسلام، براى سعادتشان برنامه دارد و اگر خود را به اسلام مقيّد كنند و به ارزش‌هاى اخلاقى بيارايند خداى تعالى نيز از آنان خشنود خواهد شد4. به اميد آن كه سخن و سيره رهبران الهى را آويزه گوش كرده، از رذالت تكبر و غرور دست بشوييم و به فضيلت، تواضع و فروتنى دست يابيم.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) اخلاق عملی، علی اصغر الهامی نیا، جلد 1، ص 118

2) اخلاق اقتصادی، الهامی نیا – وفا- مقدس نیا ، جلد 2، ص 106

3) اخلاق اقتصادی، یوسفیان – الهامی نیا – حسینی ، جلد 1، ص 19

4) اخلاق اسلامی، یوسفیان – الهامی نیا، جلد 1، ص 19



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.