آيا «مايکل» با فرگسون دوباره به اوج مي رسد؟!

يک سري بازيکنان مثل زولا، باجو، مالديني، زانتي، ماته ئوس، په له، کاستاکورتا، باره سي، رائول، سيدورف، کان... و ديگر ستارگان ديروز فوتبال از چهار گوشه دنيا تا آنجا که توان داشتند و زورشان مي رسيد به بازي ادامه دادند و مي دهند، اما عده اي هم هستند که به خواسته خود در اوج، کفش ها را آويزان کردند تا هميشه خوشنام باقي بمانند. اما داستان بازيکنان از نوع سوم با داستان بقيه توپچي ها کاملاً تفاوت دارد. گروه اول، به خواسته خود تا آنجا که راه دارد و نفس اجازه مي دهد، پيش
پنجشنبه، 28 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا «مايکل» با فرگسون دوباره به اوج مي رسد؟!
آيا «مايکل» با فرگسون دوباره به اوج مي رسد؟!
آيا «مايکل» با فرگسون دوباره به اوج مي رسد؟!






يک سري بازيکنان مثل زولا، باجو، مالديني، زانتي، ماته ئوس، په له، کاستاکورتا، باره سي، رائول، سيدورف، کان... و ديگر ستارگان ديروز فوتبال از چهار گوشه دنيا تا آنجا که توان داشتند و زورشان مي رسيد به بازي ادامه دادند و مي دهند، اما عده اي هم هستند که به خواسته خود در اوج، کفش ها را آويزان کردند تا هميشه خوشنام باقي بمانند. اما داستان بازيکنان از نوع سوم با داستان بقيه توپچي ها کاملاً تفاوت دارد. گروه اول، به خواسته خود تا آنجا که راه دارد و نفس اجازه مي دهد، پيش مي روند. گروه دوم طبق خواسته خود در اوج، کناره گيري مي کنند، اما گروه سوم، نه از نوع اول هستند و نه از نوع دوم، چرا که گاهي اوقات مصدوميت هاي شديد، خواسته آنها را باطل مي کند. يعني توپچي هاي گروه سوم به خواسته خود از فوتبال جدا نمي شوند بلکه شرايط موجود باعث جدايي آنها از فوتبال مي شود.
بازيکني مثل مارکوفان باستن، خيلي علاقه مند بود تا آنجا که جا دارد در مستطيل سبز به تاخت و تاز بپردازد و گلزني کند، اما تيم ملي هلند يکي از ستاره هاي شاخص خود را در اوج بازيگري به دليل مصدوميت از دست داد. او از جمله چهره هاي شاخص فوتبال جهان بود که هيچ راهي براي مبارزه با مصدوميت نداشت چرا که پزشکان معالج براي او، ادامه بازي را «سم» دانستند و مارکوفان باستن چاره اي جز جدايي از فوتبال نداشت. او مجبور شد يک جور ديگر خود را سرگرم کند و خيلي زود لباس مربيگري را بر تن کرد. عده اي از بازيکنان به رغم مصدوميت هاي شديد «ول کن» فوتبال نبودند و نشدند اين توپچي ها هرچند نتوانستند به خاطر مصدوميت به آن چه که استحقاق و توانايي اش را داشتند برسند اما با معالجات پياپي، عضوهاي مصدوم بدن خود را به تيغ جراحان دادند تا زودتر از موعد مقرر از فوتبال جدا نشوند. لوتار ماته ئوس آلماني، رونالدوي برزيلي، رونالدينيوي برزيلي، فرانچسکو توتي و دل پيه روي ايتاليايي، آلن شيرر، ديويد بکام و مايکل اوون انگليسي و... از جمله اين بازيکنان بودند که بر عليه مصدوميت قيام کردند تا کماکان در مستطيل سبز باقي بمانند. داستان ديه گو مارادونا، که هميشه متهم به استفاده از کوکائين و داروهاي نيروزا بود با بقيه ستارگان فوتبال دنيا فرق دارد. از جمله بازيکناني که در اوج با دنياي فوتبال خداحافظي کردند مي توان به چهره هايي چون يوهان کرايوف هلنديف فرانتس بکن باوئر آلماني، ميشل پلاتيني فرانسوي و... اشاره کرد. اما از بين بازيکناني که هم اکنون با مصدوميت مبارزه مي کند و دوست هم ندارد به اين زودي تسليم آسيب ديدگي شود، مايکل اوون است. بازيکني که هفته پيش توسط تيم قدرتمند منچستر يونايتد شکار شد. منچستر تحت مديريت و مربيگري 20ساله فرگوسن اسکاتلندي، مدتهاست که خود را به رده اول فوتبال باشگاه هاي جهان رسانده و قصد دارد با همين شرايط پيش برود. آنها به خاطر همين است که دوست ندارند فرگوسن را به سادگي از دست بدهند. وي در اوج گيري تيم منچستر بيشترين نقش راداشت. جذب بازيکنان گمنام اما پرتوان با آينده درخشان، شگرد خاص فرگسون است. مرد اسکاتلندي در طول 20سال حضور در منچستر، دوبار تنش به شدت لرزيد: اولي آن بدنبال از دست دادن ديويد بکام بود و دومي آن به جدايي کريستين رونالدو از تيم منچستر برمي گردد. هر دوبار، اين تيم رئال مادريد بود که از پشت به فرگوسن چاقو زد!
در واقع، ستارگاه منچستر در اوج بازي وقتي با پيشنهاد سنگين رئال مواجه شدند هيچ راهي جز تسليم نداشتند. در هر دو مرتبه، فرگوسن با بازيکنانش و مقامات فوتبال رئال سر «لج» افتاد. مرد اسکاتلندي حتي با خريد نيستلروي توسط رئال هم مواجه شد اما به اندازه از دست دادن بکام و رونالدو عذاب نکشيد. در اين شرايط براي فرگوسن راهي وجود نداشت که دست نياز به سوي کسي بلند کند تا با جذب وي اندکي به آرامش برسد. رفتن ته وز و رونالدو براي فرگوسن و تيم منچستر «گران» تمام شد. مايکل اوون، خريد تازه منچستر از جمله بازيکناني بود که هرگز نتوانست به حق خود برسد. داستان زندگي او بسيار جالب و خاطره انگيز است. پدر مايکل اوون در سالي که عضو تيم اورتون بود، مايکل 7سال بيشتر نداشت. در بندر ليورپول، دو تيم ليورپول و اورتون حضور دارند. يکي قرمزپوش و تيم ديگر آبي پوش. اين دو تيم مثل کارد و پنير هستند و هنوز هم اين دشمني ادامه دارد. مايکل که متولد چلستر انگليس است براي بازيگري به مدرسه فوتبال ليورپول رفت که خيلي زود شرايط پيشرفت او فراهم شد. در مدرسه فوتبال ليورپول همه چيز تعريف شده است. بازيکنان تا سن خاصي حق پوشيدن پيراهن «شماره دار» را ندارند. براي تصاحب پيراهن «شماره دار» از همه دانش آموزان در چند مرحله امتحان گرفته مي شود. اوون، وقتي اوج گرفت، يان راش ولزي يواش يواش کفش ها را آويزان کرد. اوون وقتي 17ساله شد، ناگهان از آلمان و از باشگاه دورتموند پيشنهاد دريافت کرد. تا آن موقع هيچ تيمي غير از ليورپول و دورتموند نمي دانست که ارزش اوون چقدر است. اما ليورپول پيشنهاد «هيتسفيلد» را رد کرد و بدنبال رد اين پيشنهاد، تيم هايي چون وستهام، شيفيلد ونزدي و منچستر يونايتد هم براي خريد اوون دست به کار شدند اما ليورپول براي حفظ او به سرسختي خود ادامه داد. چرا که تنها «اوون» جوان مي توانست جانشين خوبي براي يان راش ولزي در خط حمله اين تيم باشد. وي با 18سال و 50روز سن به عنوان جوانترين بازيکن تاريخ ليگ برتر وارد تيم ملي انگليس شد. وي فراز و نشيب زيادي در فوتبال داشت. در اوج گلزني بود که دوباره توسط شکارچي معروف يعني رئال مادريد به سانتياگو برنابئو فراخوانده شد، اما مصدوميت و عدم استفاده به موقع از او با توجه به حضور ستارگان فوتبال در رئال، از وي يک بازيکن درجه 2 ساخت که در اين شرايط نيوکاسل فرصت طلبي کرد و مايکل را از رئال خريد. ولي اين مايکل با آن مايکل اوون ليورپول فرق داشت. بهر صورت وي زيرنظر الن شيرر و کوين کيگان دوران خاطره انگيزي را در تيم راه راه پوش سنت جيمز پارک سپري کرد. حالا مايکل به مرحله اي رسيده است که تجربه را نيز يدک مي کشد. او گوشزدهاي دو گلزن ديروز فوتبال انگليس يعني کيگان و شيرر را در افکارش بايگاني دارد و اين خود کمک مي کند که در گلزني دقت بيشتري به خرج دهد. مايکل با ليورپول به افتخارات زيادي دست يافت. اما اين اواخر، مصدوميت هاي پياپي، اجازه پيشرفت بيشتر را از او گرفته بود. اوون حتي يک سال، مرد برتر فوتبال اروپا شد. بايد موشکافي کرد که چرا فرگوسن او را در قبال از دست دادن «ته وز» و «رونالدو»، به منچستر جذب کرده است؟
ما هم مثل شما منتظر مي مانيم تا ببينيم که آيا مايکل اوون تحت رهبري فرگوسن، البته اگر مصدوميت اجازه بدهد، به دوران طلايي گذشته باز خواهد گشت؟! قدر مسلم مربي اسکاتلندي منچستر بي دليل و بدون تفکر دست به اين کار نزده است. رئال مادريد که از بدو تولد تا کنون، هميشه ستارگان دنيا را با سرمايه هاي کلانش جذب کرده، فصل قبل با شکست سنگيني که در برابر بارسلونا متحمل شد، الان ديگر براي خريد هر ستاره «حد و مرز» نمي شناسد و هر پولي که عنوان شود پرداخت مي کند چرا که فصل گذشته جلوي هواداران خود بدنبال آن باخت سنگين (قبول 6 گل)، بدجوري سرخورده و ذليل شده است و حالا قصد جبران دارد. هفته قبل مايکل اوون با انجام معاينات پزشکي به منچستر نزديکتر شد و به طور حتم تا امروز قرارداد او با تيم انگليسي به ثبت رسيده است. مايکل بايد در کنار روني توپ بزند. و اين جالب خواهد بود چرا که پس از سالها دو بازيکن از بندر ليورپول بايد در يک تيم ديگر، مردان خط آتش لقب بگيرند. مايکل در ليورپول و روني در اورتون پرورش يافتند.
منبع:نشریه کيهان ورزشي شماره2764




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.