باکتري‌ها روي پوست ما رژه مي‌روند!

تا به حال به باغ‌وحشي رفته‌ايد که 182 نوع حيوان مختلف در آنجا در کنار هم زندگي کنند؟ تصورش را بکنيد، چنين باغ‌وحشي با اين همه حيوانات گوناگون ديدنش چه لذتي خواهد داشت! محققان مي‌گويند همه ما همين الان چنين باغ وحشي را روي دست‌هاي خودمان داريم! يعني اگر مي‌توانستيم يک جفت عينک که قادرند کار ميکروسکوپ را انجام بدهند به چشم‌مان بزنيم، 182 نوع باکتري گوناگون را با شکل‌ها و رنگ‌هاي مختلف روي پوست‌مان مي‌ديديم که در يک باغ وحش تمام عيار در
چهارشنبه، 2 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باکتري‌ها روي پوست ما رژه مي‌روند!
باکتري‌ها روي پوست ما رژه مي‌روند!
باکتري‌ها روي پوست ما رژه مي‌روند!

نويسنده: نازنين دربندي




تا به حال به باغ‌وحشي رفته‌ايد که 182 نوع حيوان مختلف در آنجا در کنار هم زندگي کنند؟ تصورش را بکنيد، چنين باغ‌وحشي با اين همه حيوانات گوناگون ديدنش چه لذتي خواهد داشت! محققان مي‌گويند همه ما همين الان چنين باغ وحشي را روي دست‌هاي خودمان داريم! يعني اگر مي‌توانستيم يک جفت عينک که قادرند کار ميکروسکوپ را انجام بدهند به چشم‌مان بزنيم، 182 نوع باکتري گوناگون را با شکل‌ها و رنگ‌هاي مختلف روي پوست‌مان مي‌ديديم که در يک باغ وحش تمام عيار در کنار هم زندگي مي‌کنند. البته برخي از اين باکتري‌ها فقط گاهي روي پوست ما سر و کله‌شان پيدا مي‌شود، ولي برخي ديگر هميشه مهمان پوست ما هستند...

باکتري‌ها روي پوست ما رژه مي‌روند!

شايد حسابي از بابت وجود اين همه مهمان ناخوانده نگران شده‌‌ايد و به فکر اين هستيد که صابون‌ها و مايع‌ دستشويي بهتري تهيه کنيد، ولي اصلا جاي نگراني نيست. بلکه مارتين بلاسر - متخصص ميکروب‌شناسي از دانشگاه پزشکي نيويورک - در اين باره مي‌گويد: «بسياري از باکتري‌هاي روي سطح پوست، زندگي مسالمت‌آميزي با ما دارند و حتي بعضي از آنها براي ما بسيار مفيدند.» پوست وسيع‌ترين عضو بدن است که تمامي سطح بدن را پوشانده است، بنابراين بعيد به‌نظر نمي‌رسد که اين سرزمين وسيع، ساکنان زيادي هم داشته باشد. دکتر بلاسر و همکارانش در مطالعه خود از پوست بازوي شش فرد جوان نمونه‌برداري کردند تا بتوانند ساکنان وسيع‌ترين عضو بدن را سرشماري کنند. نتايج مطالعه اين گروه تحقيقاتي در جديدترين شماره نشريه آکادمي علوم آمريکا به چاپ رسيده است. سرپرست اين گروه تحقيقاتي مي‌گويد: « 182 گونه متفاوت از باکتري‌ها روي پوست سالم زندگي مي‌کنند که به ‌نظر مي‌رسد اين تعداد به 250 گونه نيز مي‌رسد». متخصصان مي‌گويند که باغ‌وحش خوب، معمولا فقط 100 تا 200 حيوان گوناگون دارد. ولي با اين حساب فقط پوست بازوي انسان به تنهايي باغ‌وحشي تمام عيار از باکتري‌هاست.

باکتري هم خوب و بد دارد

باکتري‌ها موجوداتي تک سلولي هستند که گفته مي‌شود قديمي‌ترين ساکنان زمين به شمار مي‌روند. خيلي‌ها خاطره خوشي از باکتري‌ها ندارند و آنها را مسوول برخي بيماري‌هاي پوستي مثل آکنه، باد سرخ و جذام مي‌دانند. ولي باکتر‌ي‌هايي در بسياري از مناطق پوست و مخاط زندگي مي‌کنند که نقش مهمي در سلامت بدن شما برعهده دارند. به‌عنوان نمونه، باکتري‌هاي ساکن دستگاه گوارش، هر لحظه وظايف سخت و طاقت‌فرسايي را برعهده دارند. بدون اين باکتري‌هاي مفيد، بدن انسان نمي‌تواند سالم بماند. متخصصان مي‌گويند تعداد باکتري‌هاي موجود در بدن انسان نسبت به سلول‌هاي بدن يک به 10 است يعني فقط تعداد باکتري‌هاي موجود در بدن انسان يک دهم سلول‌هاي بدن است. سرپرست اين گروه تحقيقاتي مي‌گويد: «بسياري از باکتري‌هاي ساکن سطح پوست براي سلامت آن مفيدند. بنابراين اگر شما با شست و شوي مکرر، اين باکتري‌ها را از سطح پوست خود پاک کنيد، سلامت پوستتان را به‌ خطر خواهيد انداخت.»

DNA انگشت مي‌زند

پيش از اين نيز مشخص شده بود که تعداد زيادي باکتري در روي پوست بدن زندگي مي‌کنند، ولي روشي که اين گروه تحقيقاتي براي رديابي اين باکتري‌‌ها استفاده کرده‌اند، منحصر به فرد بوده است. آنها از تکنيکي براساس شناسايي DNA باکتري‌ها استفاده کردند که به دانشمندان اين امکان را داد که بتوانند سرشماري دقيقي از جمعيت باکتري‌هاي سطح پوست به عمل آورند. با استفاده از اين روش جديد، دانشمندان موفق به شناسايي 8 درصد باکتري‌هاي سطح پوست شدند که تاکنون کشف نشده بودند. از ميان تمام باکتري‌هاي سطح پوست، چهار خانواده از ساکنان اصيل پوست شما به شمار مي‌روند و هميشه روي پوستتان زندگي مي‌کنند. استافيلوکوک، استرپتوکوک، پروپيني باکتريا و کورنيا باکتريا‌ که خانواده‌هاي قديمي پوست شما هستند. اين جمعيت چهار خانواده از باکتري‌ها، چيزي در حدود نيمي از باکتري‌هاي سطح پوست را شامل مي‌شوند. تجمع گونه‌هاي باکتري‌ها، گاهي به سطح پوست مي‌آيند و گاهي مي‌روند. جالب است بدانيد روي سطح پوست هريک از شما هر از چند گاهي، جمعيت باکتري‌ها تغيير مي کند ولي يک گروه از باکتري‌ها به هر حال هميشه در همان جا باقي مي‌مانند. اين گروه تحقيقاتي در مطالعه خود از سه زن و سه مرد دعوت به همکاري کردند و از باکتري‌هاي سطح پوست هر دو جنس نمونه‌برداري کردند. به نظر مي‌‌رسد تفاوت‌هايي در جمعيت باکتري‌هاي سطح پوست زنان و مردان وجود دارد.

ژل‌هاي ضدعفوني‌کننده

به تازگي محصولاتي به بازار آمده است که به‌عنوان ژل‌هاي ضدعفوني‌کننده دست معرفي شده‌اند. شايد شما اين محصولات جديد را در داروخانه‌ها ديده باشيد. با استفاده از اين ژل‌هاي جديد مي‌توان باکتري‌ها را از سطح پوست کاهش داد؛ کاري که آب و صابون نيز انجام مي‌دهند. اين محصولات، ترکيب شيميايي الکلي دارند. شما هنگامي که به آب و صابون دسترسي نداريد مي‌توانيد براي ضدعفوني کردن پوست دستتان از اين ژل‌ها استفاده کنيد. توليدکنندگان اين محصولات مي‌گويند که اين ژل‌ها بسيار سريع عمل مي‌کنند و اثري روي پوست شما باقي نمي‌گذارند. پس از استفاده از اين محصولات، شما احساس نخواهيد کرد که پوستتان چسبناک شده است. در برخي از اين محصولات، فرآورده‌هاي نرم‌کننده پوست مثل آلوئه‌ورا افزوده شده است. برخي از اين نوع ژل‌ها مي‌توانند علاوه بر باکتري‌ها، قارچ‌ها و ويروس‌هاي موجود در سطح پوست را در عرض چند ثانيه از بين ببرند. به اين ترتيب اين ژل‌ها به حفظ بهداشت پوست کمک شاياني‌ کرده و از بسياري از عفونت‌ها پيشگيري مي‌کنند. يکي از مشکلات استفاده از اين ژل‌ها به‌صورت طولاني‌مدت، خشکي پوست است به همين دليل، ترکيبات مرطوب‌کننده و نرم‌کننده به اين محصولات افزوده مي‌شود.

چرخ خريد در دست شما

حتما براي شما نيز پيش آمده است که به فروشگاه‌هايي بزرگ مثل شهروند و رفاه سر زده باشيد. در اين فروشگاه‌ها معمولا چرخ‌هايي وجود دارد که شما مي‌توانيد خريدهاي خود را درون آن قرار داده و با در دست گرفتن دسته چرخ، آن را هل دهيد ولي آيا تا به حال فکر کرده‌ايد که پوست دست چند نفر در طول روز با اين دسته‌ها در تماس است و بدون شک باکتري‌هاي زيادتري پس از دست‌زدن به اين دسته‌ها، سر و کله‌شان روي پوست شما پيدا مي‌شود. باکتري‌هايي که مي‌توانند بيماري‌زا نيز باشند. در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ در دنيا، مديران اين فروشگاه‌ها دست به ابتکار جالبي زده‌اند. به اين ترتيب که در کنار صف چرخ‌هاي خريد، دستمال‌ حاوي مواد ضدعفوني‌کننده قرار داده‌اند که هر مشتري مي‌تواند پيش از هل‌دادن چرخ خريد با دستمال حاوي ضدعفوني‌کننده، دسته چرخ را پاک کند و باکتري‌ها و ميکروب‌ها‌ي سطح آن را کاهش دهد. به اين ترتيب، حتي اگر زخم و بريدگي در سطح پوست دست وجود داشته باشد، اين ميکروب‌ها پيش از آنکه روي پوست دست و زخم روي آن راه يابند، از بين مي‌روند.

زخم‌هاي پوست‌تان را جدي بگيريد

با وجود اين همه باکتري روي پوست‌تان، شما بايد زخم‌هاي سطح پوستتان را ساده نگيريد. خيلي اوقات بدون اينکه خودتان متوجه شويد خراش‌هاي ريزي روي پوستتان ايجاد مي‌شوند که ميکروب‌ها مي‌توانند از اين محل وارد بدن شوند. باکتري‌ها مي‌توانند به سرعت به لايه‌هاي عمقي‌تر گسترش يافته و وارد گره‌هاي لنفاوي شوند و از اين مسير تا سراسر بدن گسترش پيدا کنند. علاوه بر اين، روزانه زخمتان را با آب و صابون بشوييد. از يک کرم يا پماد آنتي‌بيوتيک روي زخمتان استفاده کنيد. بانداژي که روي زخمتان مي‌گذاريد بايد کاملا تميز باشد چرا که به از بين رفتن باکتري‌ها کمک شاياني مي‌کند. اين بانداژ را مرتب عوض کنيد. تورم، قرمزي، درد و ترشحات چرکي همگي نشان‌دهنده عفونت پوست شماست. در اين شرايط هرچه سريع‌تر با پزشک مشورت کنيد.
منبع: http://salamatiran.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط