آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia

شهرت ومحبوبيت لينوکس Ubuntu به حدي رسيده است که حتي توزيع ها ديگري از لينوکس بر اساس آن معرفي شده اند. يکي ازاين توزيع ها، Linux Mint است که تلاش مي کند تا سهولت استفاده تأمين شده توسط Ubuntu را به سطح جديدي ارتقاء دهد و بايد بپذيريم که تا حدود زيادي نيز موفق بوده است. شعار Linux Mint"برازندگي از آزادي مي آيد" است. اين شعار با آنچه که Linux Mint بر آن تمرکز دارد، بسيار همخوان است.
دوشنبه، 13 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia
آشنايي با  (Linux Mint 6 (Felicia
آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia






شهرت ومحبوبيت لينوکس Ubuntu به حدي رسيده است که حتي توزيع ها ديگري از لينوکس بر اساس آن معرفي شده اند. يکي ازاين توزيع ها، Linux Mint است که تلاش مي کند تا سهولت استفاده تأمين شده توسط Ubuntu را به سطح جديدي ارتقاء دهد و بايد بپذيريم که تا حدود زيادي نيز موفق بوده است. شعار Linux Mint"برازندگي از آزادي مي آيد" است. اين شعار با آنچه که Linux Mint بر آن تمرکز دارد، بسيار همخوان است.

آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia

Linux Mint 6 که تحت عنوان Felicia شناخته مي شود، آخرين نسخه از اين توزيع لينوکس وده و مبتني بر Ubuntu8.10Interpid Ibex است. Linux Mint 7 مبتني بر Ubuntu9.04 خواهد بود و کار بر روي آن قبلاً توسط برنامه نويسان Linux Mint آغاز شده است. دو نسخه اصلي از Linux Mint وجود دارد:
- main edition
- Universal Edition
ويرايش Universal فاقد هر گونه نرم افزار اختصاصي، پشتيباني از فرمتهاي محدود شده و يا فناوريهاي داراي حق امتياز مي باشد. در واقع اين نسخه براي کاربراني تهيه شده است که برخي يا تمام اين موارد احتمالاً در کشور آنها ممنوع مي باشد.
برخي ازنرم افزارهاي کاربردي جديد Linux Mint عبارتند از:
- 7-Linux Kernel2.6.27
- Network Manager.7
- Xorg 7.4
- mintInstall (براي مديريت نرم افزارها )
- mintUpdate3 (مديريت ارتقاء بروز رساني سيستم )
- mintNanny(ابزار bare bones جهت مسدود کردن دامنه هاي نامناسب براي کودکان)
- mint4Win (نصب کننده ويندوز براي Linux Mint )
- Giver (به شما اجازه مي دهد تا فايلهائي را بر روي شبکه محلي ازيک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر بفرستيد )
- Gufw (يک ابزار پيکربندي فايزوال)
- Flegita (يوتيليتي اسکنر*)

نصب

نصب Linux Mint بسيار آسان است. اگر شما تا کنون Ubuntu و يا حتي ويندوز را نصب کرده باشيد، بعيد به نظر مي رسد که براي نصب Linux Mint با مشکلي مواجه شويد. هنگاميکه CD را در درايو اپتيکال سيستم خود قرار داده و کامپيوترتان را با آن بوت مي کنيد، بطور پيش فرض به يک Live CD هدايت خواهيد شد که به شما اجازه مي دهد Linux Mint را بدون نصب آن اجرا نمائيد. Live CD براي آن دسته از کاربراني که در مورد انجام يک نصب کامل مطمئن نيستند، ويژگي بسيار جذابي است.

آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia

نصب اين توزيع تقريباً 10 دقيقه طول مي کشد و ما درطول فرآيند نصب با هيچ مشکلي مواجه نشديم. همه چيز بخوبي کارکرد و هيچ مسئله اي در زمينه شبکه سازي و يا هر موضوع ديگري که گاهي اوقات مي تواند هنگام نصب در يک محيط مجازي نظير VMWare مشکل ساز باشد، بوجود نيامد.

دسک تاپ: Linux Mint

پس از نصب، ما سيستم را به دسک تاپ Linux Mint بوت کرده و با يک پنجره پيکربندي اولين بوت شديم که از ما تعداد سئوال پرسيد. اين پنجره، گزينه فعال نمودن کلمه عبور حساب کاربردي Root را در اختيار شما قرار داده واجازه مي دهد تا کلمه عبوتر را انتخاب کنيد. اين پنجره همچنين از شما سؤال مي کند که آيا مي خواهيد هر بار که پنجره ترمينال را باز مي کنيد، شوخي ها ويا طالع بيني شما نمايش داده شوند (از طريق برنامه اي با نام Fortune) يا خير.
Linux Mint از Gnome بعنوان محيط دسک تاپ استفاده مي کند و به همين دليل اگرشما يک کاربر Gnome باشيد احساس خواهيد کرد که در خانه خودتان هستيد. شايد اين محيط براي طرفداران KDE چندان خوشايند نباشد اما آنها نيز خيلي زود به آن عادت خواهند کرد. پس ازLog-on به دسک تاپ Linux Mint متوجه يک کليد "start" معمولي خواهيد شد که (برخلاف ويندوز) با عنوان "menu" مشخص گرديده و شما اولويتها و ساير اقلام خود دسترسي پيدا کنيد. سيستم منوي Linux Mint بطور آراسته اي تنظيم شده و به شما اجازه مي دهد تا به تمام دسته بنديهاي نرم افزارهاي کاربردي خود، ابزارهاي مديريت سيستم و محلهاي مهم بر روي کامپيوتر خود (Trash ،home و....) دسترسي پيدا کردن اقلام مختلف مجبور نيستيد زمان زيادي را صرف کليک کردن نمائيد، حتي اگر يک کاربر کاملاً تازه اي کار Linux Mint باشيد.
شما مي توانيد دسک تاپ خود را با کليک بر روي menu، انتخاب prefernces و سپس mintDesktop براي اجراي ابزار پيکربندي دسک تاپ LM، تا حدودي سفارشي نمائيد. توجه داشته باشيد، فلشهائي به سمت چپ و راست وجود دارند که به شما اجازه مي دهند براي مشاهده گزينه هاي متنوعي که مي توانيد آنها را تغيير دهيد، به سمت چپ يا راست حرکت کنيد. اگر بخواهيم صادق باشيم بايد بگوئيم که ما ترجيح ميداديم يک سيستم متفاوت براي اين منظور پياده سازي مي گرديد زيرا ممکن است کاربران تازه کار متوجه نشوند که مي توانند به چپ يا راست حرکت کنند.يک مجموعه از آيکنها و يا چيزي نزديک تر به نحوه عملکرد Apple در ابزار system prefernces سيستم عامل mac OS X مي توانست بسيار خوشايندتر باشد.
منوي Desktop Items به شما اجازه مي دهد تا چيزي که مي خواهيد بر روي دسک تاپ ظاهر شود را از فهرست زير انتخاب نمائيد:
- computer
- home
- network
- trash
- mounted volumes
اين منو همچنين به شما امکان مي دهد تا Nautilus را با انتخاب حالت Browser (باز کردن هرفولدر در همان پنجره قبلي) يا حالتSpatial (باز کردن هر پنجره در پنجره جديد خودش) سفارشي سازي نمائيد. شما درعين حال مي توانيد مجموعه اي ازصفحات splash را سفارشي نموده و استفاده از Gnome compositing manager را انتخاب کنيد.

نرم افزارهاي کاربردي بسته بندي شده

Linux Mint با يک مجموعه مفيد اما نه بيش از حد گسترده از نرم افزارهاي مختلف همراه است. دسته بنديهاي نرم افزاري کاربردي، به موارد متداول تقسيم شده اند:

آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia

- Accessories
- Graphics
- internet
- office
- sound&video
بعضي ازنرم افزارهاي کاربردي در اين مجموعه عبارتند از:
- the gimp
- open office.org
- firefox
- pidgin IM
- Transmission
- XChat
- Mozilla Thunderbird Mail/News
- Brasero Disc Burninig
- MPlayer
- Totem Movie player
- Rhythmbox music player
براي اضافه کردن نرم افزارهاي بيشتر، بر روي کليد menu و سپس بر روي software manager کليک نمائيد. اين کار باعث اجراي نرم افزارهاي کاربردي mintInstallخواهد شد. شما خواهيد ديد که نرم افزارهاي کاربردي در اينجا به چند گروه طبقه بندي شده اند که عبارتند از:
ـ Graphics
- office
- sound&video
- Internet
- Internet
- programming
- education
- system tools
- Drivers
برخي از نرم افزارهاي اضافي که توجه ما را به خود جلب کردند، عبارتند از:
- opera
- sea monkey
- Galeon
- Evolution
- KMail
- Kopete
- Vuze
- Super Tux Cart
توجه داشته باشيد که شما با انتخاب استفاده از Synaptic بجاي mintInstall براي مديريت نرم افزارهاي تان، به نرم افزارهاي بسيار بيشتري دسترسي پيدا خواهيد کرد.براي اين منظور کافي است بر روي کليد menu کليک کرده و سپس بجاي software manager بر روي package manager کليک نمائيد. همچنين در صورتيکه حالت خط فرمان را براي مديريت نرم افزار ترجيح مي دهيد، مي توانيد Apt را براي استفاده انتخاب کنيد.
در مورد Apt و يا synaptic کاملاً مراقب باشيد زيرا شما نمي خواهيد که سيستم خود را از روي بي مبالاتي با آنها ارتقاء دهيد اقلامي بر روي هر دو آنها قابل دسترسي هستند که ممکن است براي Linux Mintآزمايش نشده باشند بهتر است از ابزار mintUpdate استفاده کرده (با کليک بر روي کليد menu، انتخاب administration و سپس کليک بر روي mintUpdate) و تنها ارتقاء هائي را نصب کنيد که براي سيستم Linux Mint شما تأييد شده اند.
ترديدي نيست که نرم افزارهاي اضافي خوبي در دسترس قرار دارند و نصب آنها بر روي سيستم Linux Mint شما بسيار آسان خواهد بود. پس از ساکن شدن در نسخه جديد لينوکس، مطمئن شويد که چند دقيقه اي را براي جستجو و انتخاب بعضي از نرم افزارهاي اضافي براي سيستم خود صرف مي کنيد.

ويژگيهاي چند رسانه اي

يکي از مواردي که Linux Mint را از Ubuntu و بعضي از توزيعهاي ديگر لينوکس متمايز مي سازد، قابليتهاي گسترده تر از آن درحوزه چند رسانه اي (آنهم بلافاصله پس از نصب ) مي باشد. ما اين موضوع را با پخش يک DVD بر روي سيستم Linux Mint خود و تماشاي تعدادي از ويديوهاي You Tube آزمايش کرديم.
ما تا حدودي از فهميدن اين موضوع که DVD بطور خودکار بارگذاي نمي گردد، نا اميد شديم. البته مطمئن نيستيم که اين موضوع به اجراي Linux Mint در يک ماشين مجازي VMWare مربوط مي شد يا دليل ديگري داشت. به هر حال، ما براي پخش DVD برنامه Totem movie player را اجرا کرده، بر روي منوي movie کليک نموده وسپس بر روي گزينه "Play Disc All American Hunts " کليک کرديم. DVD بخوبي پخش شد، ويديو کاملاً خوب بود و ما صداي بي نقصي را بدون نياز به بارگذاري هر نوع cODEC اضافي توسط خودمان دراختيار داشتيم. اين يک تغيير درمقايسه با شهرتي است که محدوديتهاي بعضي از نسخه هاي لينوکس را پيدا کرده اند. با اينحال توجه داشته باشيد که وقتي تلاش کرديم تا DVD را در Mplayer پخش کنيم، نتوانست آن را پيدا کند. ما نتوانستيم دليل اين رفتار Mplayer را کشف کنيم زيرا Totem هيچ مشکلي در يافتن ديسک نداشت. مشکل مذکور تا حدودي عجيب به نظر مي رسيد ولي ما چندان نگران نبوديم زيرا هنوز مي توانستيم به Totem تکيه نمائيم. با اينحال ما بسيار خوشحال شديم که ديديم وقتي براي تماشاي يک کليپ ويديوئي تلاش مي کرديم، پخش کننده MPlayer Plug-in بطور زيبائي کار کرد. ما به صفحه Trailer سايت Apple رفته و براي تماشاي يک کليپ در فرمت HD بر روي يک Trailer کليک کرديم و پس از اينکار MPlayer Plug-in Player ظاهر شد و ما توانستيم کليپ مورد نظر خود را بدون هيچ مشکلي تماشا کنيم.ويديوهاي you tube نيز بخوبي کار مي کردند. ما مي توانستيم يک کليپ را انتخاب نموده وآن بدون هيچ مشکلي در firefox تماشا کنيم. براي آنکه هيچ نيازي به نصب flash و يا هر نوع دستکاري ديگري در مرورگر خود نداشتيم.

آشنايي با (Linux Mint 6 (Felicia

در حاليکه يک توزيع با ويژگيهاي کامل چند رسانه اي احتمالاً براي کاربران ويندوز و يا Mac OS X موضوع کم اهميتي به نظر مي رسد، اما براي هر فردي که با لينوکس آشنائي داشته باشد جذاب خواهد بود. بعضي از کاربران، تجربيات بدي در زمينه تلاش براي پخش ويديو با ساير توزيع هاي لينوکس بر روي سيستم خود دارند. Linux Mint اين مانع بالقوه را حذف کرده و مسير يک تجربه لذتبخش تر چند رسانه اي با لينوکس را هموار مي سازد.

مشکلات و دردسرها

همانطور که قبلاً نيز اشاره کرديم، ابزار Mintdesktop مي تواند تا حدودي براي کاربران تازه کار Linux Mint گيج کننده باشد. شيوه بر پائين آن خصوصاً شهودي نبوده و احتمالاً مي تواند يک کاربر تازه کار را به فکر وا دارد که شما تنها و Desktop Items و Nautilus mode را پيکر بندي نمائيد، درحاليکه اين موضوع صحت ندارد.
Mintdesktop بايستي اندکي بهسازي گردد و ما ترجيح مي دهيم که يک آيکن مربوط به آن را به طور پيش فرض بر روي دسک تاپ ببينيم زيرا ابزار مفيدي است که بايد جايگاه ثابت تر بر روي دسک تاپ* داشته باشد. درحاليکه ما حق انتخاب مابين Apt,Synaptic، و يا mintInstall را براي نصب نرم افزارهاي جديد تحسين مي کنيم، اما نگران هستيم که اين موضوع بطور بالقوه اي براي کاربران تازه کار لينوکس گيج کننده باشد. ما وساير کاربران آشنا با لينوکس کاملاً تمايز مابين اني ابزارها را درک مي کنيم، اما نمي توان مطمئن بود که چه تعداد ازکاربران ويندوز که تا کنون از لينوکس استفاده نکرده اند نيز متوجه اين تفاوت باشند. ما نمي خواهيم پيش از حد دراين مورد انتقاد کنيم اما ترکيب مذکور مي تواند دردسرهائي را براي کاربران بي اطلاع بوجود آورد.

جمع بندي

ما به Linux Mint علاقه زيادي پيدا کرديم. اين توريع تا حدود زيادي همان چيزي بود که ما آرزو مي کرديم خود Ubuntu به آن تبديل مي شد. اگرمجبورمي شديم يکي از آنها را انتخاب کنيم، يقيناً Linux Mint را انتخاب کرديم زيرا اين توزيع در واقع همان Ubuntu به حساب مي آيد اما تا حدود زيادي بهبود يافته است. گرچه ما به مواردي اشاره کرديم که مي توانند بهسازي شوند، اما Linux Mint بدون ترديد ارزش يک بار گذاري را دارد.ما واقعاً از ظاهر و رفتار Linux Mint لذت برديم. جنبه هاي هنري وزيبائي شناسي اين توزيع به آساني چشمان شما را جذب مي کنند. اين توزيع بطور عجيبي ما را به ياد Mac OS X مي اندازد. بدون آنکه درخشش مغرورانه Apple و يا هزينه بالاي آن را به شما تحميل کند. دريک جمله اين توزيع کاملاً آراسته لينوکس است.
ما واقعاً به شما توصيه مي کنيم که آن را صرفاً درحالت Live CD اجرا نکنيد و اندکي براي نصب آن برروي کامپيوتر تان وقت صرف نمائيد. اگر ما دربازار مشغول جستجوي يک سيستم عامل جايگزين براي نصب ويندوز بوديم، Linux Mint يقيناً يکي از گزينه هاي برتر فهرست ما به حساب مي آمد. ما هنوز مي شنويم که بسياري از کاربران معتقدند "لينوکس هنوز براي دسک تاپ آماده نيست." حالا ما اطمينان داريم که اين کاربران هنوز از Linux Mint استفاده نکرده اند.
محاسن: مجهز به Codecهاي چند رسانه اي داراي يک دسک تاپ آراسته مبتني بر Gnome با منوهائي که به خوبي طراحي شده اند.
- معايب: ابزار پيکربندي Mintdesktop مي تواند بهسازي شود و شيوه هاي متعدد مديريت نرم افزارها نيز براي کاربران تازه کار لينوکس گيج کننده به نظر مي رسند.
- نتيجه: Linux Mint يک گزينه عالي براي کاربراني است که به دنبال يک جايگزين زيست پذير براي ويندوز يا Mac OS X هستند.
منبع:ماهنامه کامپيوتري بزرگراه رايانه شماره 119




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.