چهار ديوار و يه آدم!

چيدمان اتاق شخصي غير از علايق و سليقه آدم به شرايط زندگي و کارش هم بستگي دارد اگر تصورتان از چيدن اتاق اين است که سر تخت را بگيريد و يک گوشه اتاق بگذاريد، يا همه وسايل شخصي تان را با اعمال شاقه در اتاقي کوچک بچپانيد، سخت در اشتباهيد. چيدمان اتاق خودش يک هنر است و کلي دنگ و فنگ دارد. پس به جاي اينکه بي برنامه جلو برويد و منتظر باشيد پري مهربان قصه ها با آن چوب جادويي اش
سه‌شنبه، 25 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهار ديوار و يه آدم!
چهار ديوار و يه آدم!
چهار ديوار و يه آدم!

نويسنده:پرنيان سلطاني




چيدمان اتاق شخصي غير از علايق و سليقه آدم به شرايط زندگي و کارش هم بستگي دارد
اگر تصورتان از چيدن اتاق اين است که سر تخت را بگيريد و يک گوشه اتاق بگذاريد، يا همه وسايل شخصي تان را با اعمال شاقه در اتاقي کوچک بچپانيد، سخت در اشتباهيد. چيدمان اتاق خودش يک هنر است و کلي دنگ و فنگ دارد. پس به جاي اينکه بي برنامه جلو برويد و منتظر باشيد پري مهربان قصه ها با آن چوب جادويي اش برايتان يک اتاق تر و تميز و رويايي بسازد، اصول اوليه چيدمان اتاق شخصي را با ما مرور کنيد. اما قبل از هر کاري، جواب اين سوال را پيدا کنيد که بين اين چهار تا ديوار و زير اين سقف، قرار است چه کار کنيد. البته اگر اتاقتان شراکتي است و هم اتاقي داريد، کمي انعطاف پذير باشيد و براي به کرسي نشاندن حرفتان از سايز گردنتان استفاده نکنيد.

«با کار مي آييد خانه، اتاق کار»

اگر شغلي داريد که مجبورتان مي کند بخشي از کار را با خودتان به خانه بياوريد، يا اگر مي خواهيد کلا در خانه کار کنيد، بايد يک اتاق مناسب داشته باشيد.

«چيدمان»

براي بهتر کار کردن بايد انگيزه داشت. پس هرچه باعث مي شود انگيزه پيدا کرده و بهتر کار کنيد بايد در يک گوشه از اتاقتان پيدا شود. حتي اگر آن چيز، آجيل يا شيريني هاي خوشمزه باشد! گل و گلدان را هم فراموش نکنيد. سعي کنيد هميشه يک شاخه گل رز يا ميخک روي ميزتان باشد تا حسابي با طراوت و شاداب شويد. از آنجايي هم که ممکن است گاهي بعضي از دوستانتان براي کمک کردن يا احياناً سر در آوردن از کارهايتان به اتاقتان بيايند، بايد چند صندلي کوچک هم داشته باشيد. اگر اتاق بزرگي داريد، يک ميز کوچک چهار نفره بهترين انتخاب است

«رنگ»

جنگولک بازي را کنار بگذاريد و به رنگ هاي خنثي و ملايم بسنده کنيد. کسي منکر زيبايي و گيرايي رنگ هاي قرمز و زرد و سبز نيست اما اگر بخواهيد در اتاقي با اين رنگ ها بمانيد و کار هم بکنيد، خدايي نکرده سر از آسايشگاه هاي رواني در مي آوريد! رنگ هاي سفيد، آبي آسماني و بنفش ملايم پيشنهادهاي خوبي هستند. تجربه نشان داده کارايي آدم ها در اتاق آبي بيشتر است، رنگ سفيد هم خلاقيت را زياد مي کند! در وصف رنگ بنفش هم گفته اند اين رنگ قادر است کاري کند که خستگي جن شود و شما بسم الله!

« نور»

سعي کنيد پنجره اتاقتان را از جنس تور يا حرير انتخاب کنيد تا در طول روز نور کافي داشته باشيد. اگر پنجره اتاقتان کوچک است و جنس پرده به تنهايي کاري از پيش نمي برد، يک آينه قدي در مقابل آن نصب کنيد تا با بازتاب نور اتاقتان حسابي روشن شود. چاره شب ها را هم که قبل از من و شما، اديسون پيدا کرده! از لامپ ها و مهتابي هاي پر نور استفاده کنيد. فقط اگر دلتان نمي خواهد آخر ماه با ديدن قبض برق خدايي نکرده قبض روح شويد فکر لامپ هاي پر مصرف را از سرتان بيرون کنيد. البته بايد تلفيقي از نور سفيد و زرد داشته باشيد.

« پيشنهاد ويژه»

«حجم را افزوده کنيد»
در اين خانه هاي قوطي کبريتي و اتاق هاي قوطي کبريتي تر، هر وسيله اي که جاي کمتري را بگيرد بايد روي سر گذاشت! با فرض بر اينکه حتماً خودتان مي دانيد رنگ هاي روشن اتاق را بزرگ تر از آنچه هست نشان مي دهند.
تختخواب هاي تاشو يا آنهايي که ديوارهاي کوتايي دارند و مي توان با افزودن چند کوسن از آنها يک کاناپه ساخت بهترين انتخاب اتاق هاي کوچک هستند. زيادي هم که هنري فکر کنيد مي توانيد سفارش يک تخت با پايه هاي بلند را بدهيد و از فضاي زير آن براي قرار دادن ميز تحرير، ميز کامپيوتر يا کتابخانه استفاده کنيد.
اگر روي زمين جايي براي استفاده از وسايل تزئيني نداريد، غصه نخوريد و زانوي غم بغل نکنيد؛ سقف را از شما نگرفته اند! با يک سيم نامرئي هرچه را مي خواهيد را از سقف آويزان کنيد. تازه مي توانيد روي ديوار هم قفسه هاي چوبي و فلزي بزنيد و از فضاي به دست آمده بيشترين استفاده را ببريد.

« فقط درس مي خوانيد، مطالعه»

اگر دانش آموز، دانشجو يا پشت کنکوري هستيد يا حتي اگر به کلاس زبان و کلاس هاي آموزشي ديگر مي رويد، به اتاقي نياز داريد که بتوانيد در آن تمرکز کنيد.

«چيدمان»

يک مبل تکي و راحت در گوشه اتاق بگذاريد و آنجا مطالعه کنيد. فقط مراقب باشيد بيش از حد راحت نباشد که خوابتان بگيرد! يک تخته وايت بورد کوچک هم روي ديوار قرار بدهيد و نکات کليدي و مطالب مهم را روي آن بنويسيد تا با ديدن زياد، ملکه ذهنتان شوند. اگر اتاقتان فرورفتگي دارد و اين فرورفتگي هميشه برايتان ناراحت کننده بوده و آن را نقص اتاقتان مي دانستيد، ديگر ناراحت نباشيد. با قفسه هاي فلزي و جورواجوري که اين روزها بازار را قبضه کرده است، فرو رفتگي اتاق را پر کنيد و کتاب ها و جزوه هاي مورد نيازتان را در آن قرار بدهيد. با اين کار هم با هنرمندي تمام، نقص اتاقتان را پوشانده ايد و هم يک کتابخانه جمع و جور ساخته ايد.

« رنگ»

مي گويند يک بنده خدايي شب قبل از امتحان مطالب سختي را که ياد نمي گرفت روي تکه کاغذهاي کوچک نوشت تا با تقلب نمره قبولي بگيرد اما صبح که سر جلسه امتحان نشسته بود، حس کرد به طرز عجيب و غريبي تمام مطالب در ذهنش هستند و نيازي به نوشته هايش ندارد. مي دانيد چرا؟ چون تقلب هايش را روي کاغذ سبز نوشته بود! سبز چمني و ملايم بهترين رنگ براي اتاق مطالعه است چون علاوه بر اينکه به جاي استرس به آدم بي خيالي تزريق مي کند، به شدت باعث افزايش يادگيري هم مي شود. نقطه مقابل اين رنگ، رنگ زرد است.

« نور»

هرچقدر هم که اتاقتان نورگير باشد، باز هم به چراغ مطالعه نياز داريد. بنابراين حتي اگر مي خواهيد صرفه جويي کنيد، قيد چراغ مطالعه را نزنيد بلکه از فهرست عروسک ها و پوسترهاي اتاقتان کم کنيد! لوسترهاي با لامپ هاي رنگ هم معجزه مي کنند. شايد کمي به جيبتان فشار بيايد اما به بالا رفتن تمرکزتان در زمان مطالعه مي ارزد. فقط از هول يادگيري بيشتر، رنگ لامپ ها را سبز انتخاب نکنيد که اتاقتان بيشتر شبيه چلوکبابي ها مي شود. رنگ هاي آبي، بنفش ملايم، سفيد و کرم بهترين نورهاي مطالعه هستند.

« نکته انحرافي»

شنيده ايد که مي گويند فلاني تافته جدا بافته است؟ اگر شعارتان « چهار ديواري، اختياري» باشد و زياد به دنبال شکوفا کردن استعدادهاي نهفته و عجيب و غريب جواني تان باشيد، هيچ بعيد نيست که اتاقتان براي کل خانه مصداق همين ضرب المثل معروف شود. هرچه باشد اتاق شما بخشي از خانه تان است و بايد با آن هماهنگي داشته باشد. براي ايجاد اين هماهنگي لازم نيست خودتان را به آب و آتش بزنيد و شاخ غول بشکنيد! همين که رنگ در و ديوار اتاقتان با خانه هماهنگي داشته باشد کافي است. اگر هم خانه تان قديمي است سعي کنيد وسايل اتاقتان در عين زيبا و جوان پسند بودن يک رگه سنتي داشته باشد. وسايلي که رنگ چوب داشته باشند بهترين گزينه براي تعديل اتاق هستند. تابلوهاي مکان هاي ديدني ايران هم بار جنگولک بازي اتاقتان را کم مي کنند.

« آرامش مي خواهيد، استراحت»

دستتان براي انتخاب رنگ و چيدمان اتاق کاملاً باز است. از پاشيدن رنگ هاي جيغ روي ديوار، آويزان کردن وسايل تزئيني از در و ديوار و سقف و حتي کارهاي که به عقل جن هم نمي رسد مي توانيد انجام دهيد.

« چيدمان»

استفاده از قاب عکس کلي کلاس اتاقتان را بالا مي آورد. سعي کنيد روي ديوارهاي اتاق يا روي ميز حتماً يک يا چند قاب عکس بگذاريد. يک نکته هم يادتان باشد و آن اين است که هرچه پهناي قاب تابلو بيشتر باشد با دکور اتاقتان هماهنگ تر مي شود؛ اما اگر مي خواهيد عکس داخل قاب جلوه بيشتري داشته باشد، به دنبال قاب عکس هاي با قاب کوچک تر باشيد. اگر برايتان مقدور است ميز کار يا کامپيوتر را در نزديک ترين مکان به پنجره بگذاريد تا از نور طبيعي خورشيد استفاده کنيد. پوستر شخصيت هايي که دوست داريد هم مي تواند به زيباتر شدن اتاقتان کمک کند. دختر خانم ها هم عروسک يا وسايل تزئيني را فراموش نکنند که مثل اکسير جادويي عمل مي کند!

« رنگ»

بسته به سليقه و حال و هوايي که داريد هر رنگي که دوست داريد انتخاب کنيد. در انتخاب کاغذ ديواري هم کاملاً آزاد هستيد. اما فراموش نکنيد که هرچه رنگ اتاقتان ساده تر و معمولي تر باشد، هماهنگ کردن وسايل اتاقتان راحت تر است. براي پيدا کردن وسايلي به رنگ ياسي يا سبز فسفري بايد يک کفش آهني به پا کنيد و وجب به وجب بازارها را بگرديد. اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد که دوز هنر خونتان بالا زده و احساس مي کنيد استعدادهايتان در حال هدر رفتن است و جايي براي شکوفا شدن نداريد، پتينه کاري دواي دردتان است.

« نور»

در انتخاب نور اتاق استراحت مي توانيد هر چقدر که دلتان خواست جنگولک بازي در بياوريد و خودتان را حسابي تخليه کنيد! نورهاي قرمز و سبز و آبي و بنفش بسته به اينکه به رنگ دکوراسيون اتاقتان بيايد، انتخاب هاي مناسبي هستند. اما اين نکته را فراموش نکنيد که هيچ نوري جاي نور سفيد مهتابي را نمي گيرد. پس سعي کنيد يک لامپ مهتابي جداگانه هم در گوشه اتاقتان داشته باشيد. زماني که نورهاي رنگي برايتان خسته کننده و آزار دهنده مي شوند، همين مهتابي کوچک حکم فرشته نجات را پيدا مي کند!

« گام به گام خريد»

با دست خالي و بدون امکانات هيچ اتاقي زيبا نمي شود
1) براي خريدن پرده تور و حرير بايد از متري 3 هزار تا 20 هزار تومان پياده شويد. بورس پرده و پارچه فروشي هم چهار راه مولوي، خيابان وليعصر و عبدل آباد( ابتداي جاده ساوه) است.
2) اگر بخواهيد براي اتاقتان يک ميز کوچک با چهار تا صندلي بخريد که مهمان هايتان روي زمين ننشينند، بسته به فلزي يا چوبي بودن ميز و صندلي ها از 100 هزار تا 300 هزار تومان پياده مي شويد.
3) براي رنگ کردن يک اتاق 12 متري بايد 70 تا 200 هزار تومان کنار بگذاريد. کاغذ ديواري هم در حالت عادي 80 تا 100 هزار تومان هزينه روي دستتان مي گذارد.
4)براي خريد چراغ مطالعه و لوستر مستقيم راهي « منيريه» شويد که معدن اين جور چيزهاست! فقط زماني که به عزم خريد آماده مي شويد، يادتان نرود که از 15 تا 50 هزار تومان هم در کيفتان بگذاريد.
5) خريد قفسه هاي فلزي هم کار سختي نيست. اين روزها هر طرف را که نگاه کنيد مي توانيد از اين قفسه هاي رنگي و متنوع ببينيد. هريک قفسه مربعي شکل حدوداً 2 هزار تومان آب مي خورد.
6) اگر مي خواهيد که يک ديوار اتاقتان با يک پوستر بزرگ و رويايي پوشانده شود، بايد چيزي حدود 70 هزار تومان هزينه کنيد. البته اگر بخواهيد سفارش عکس و منظره بدهيد مسلماً بايد قيمت بيشتري بپردازيد.
منبع:همشهري جوان، شماره 258




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.