چرا چرخه اقتصاد سینمای کوتاه ایران نمی چرخد؟

تلویزیون اگر با فیلم کوتاه مهربان تر باشد و همان طور که در ارتباط با فیلم های خارجی ممیزی اش کمی تفاوت دارد با سینمای کوتاه هم با رافت بیشتری نگاه کند می تواند کمک های تاثیرگذاری به اقتصاد در این سینما بنماید و با برگشت سرمایه به رشد این آثار کمک کند.این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه فیلم کوتاه ، سینما و تلویزیون حلقه های منفک از هم نیستند و در فرآیند کلی فرهنگی موثر و به هم پیوسته اند ، اظهار داشت : در یک پیوستگی است فرآیندهای فرهنگی جواب می ...
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا چرخه اقتصاد سینمای کوتاه ایران نمی چرخد؟
  
محمد درمنش ، احمد طالبی نژاد ، نقی نعمتی ، شهرام شاه حسینی و مهوش شیخ الاسلامی این گونه می گویند ...
اقتصاد سینمای کوتاه با مشکلات و دشواریهای بسیاری روبروست . این سینما برغم خلاقیت های بی شمار ، کشف افق های جدید ، قدرت توان بخشی به بدنه سینمای بلند ، معرفی رویکردهای جسورانه به سینمای حرفه ای ، ارایه ایده ها و سوژه ها و موضوعات و مضامین جدید، متاسفانه از جایگاه شایسته خود برخوردار نیست .
عمده ترین دلایل و مشکلات عدم دستیابی سینمای کوتاه به منزلت واقعی و کاربردهای اساسی آن ، فقدان سالن های نمایش ، فقدان فرهنگ سازی در این عرصه و غفلت مدیران و برنامه ریزان سازمان ها و مراکز مختلف از ظرفیت های این سینما بویژه ، بی مهری شبکه های تلویزیونی از آن است.
محمد درمنش کارگردان فیلم های سینمایی در این زمینه می گوید: دو گزینه می تواند به اقتصاد سینمای کوتاه کمک کند فراهم ساختن امکان نمایش و اکران و پخش آن در سالن های سینمایی و تلویزیونی و راهکار دوم فراهم سازی امکان فروش و عرضه فیلم های کوتاه و تولیدات سینمای جوان به شبکه های خارجی و جشنواره های جهانی است.
وی ادامه می دهد: تلویزیون اگر با فیلم کوتاه مهربان تر باشد و همان طور که در ارتباط با فیلم های خارجی ممیزی اش کمی تفاوت دارد با سینمای کوتاه هم با رافت بیشتری نگاه کند می تواند کمک های تاثیرگذاری به اقتصاد در این سینما بنماید و با برگشت سرمایه به رشد این آثار کمک کند.
این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه فیلم کوتاه ، سینما و تلویزیون حلقه های منفک از هم نیستند و در فرآیند کلی فرهنگی موثر و به هم پیوسته اند ، اظهار داشت : در یک پیوستگی است فرآیندهای فرهنگی جواب می دهند و زمانی نتیجه مثبت می دهند که چرخه بین فیلم کوتاه ، سینما و تلویزیون برقرار شود و حتی سایر مراکز فرهنگی مانند فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی هنری نیز به این چرخه اضافه شوند.
احمد طالبی نژاد منتقد سینما مشکلات سر راه سینمای کوتاه کشور را سه برابر فیلم های سینمایی می داند و می گوید : بخش سرمایه گذاری در فیلم های کوتاه بلاتکلیف است.
از نظر اقتصادی جایگاهش مشخص نیست . هنوز مردم عادت نکردند فیلم کوتاه را مستقل ببینند چون جایی نبوده تا این عادت به وجود بیاید.
وی اضافه می کند : متاسفانه در ایران هیچ سالن سینمایی نیست که اختصاص به فیلم کوتاه داشته باشد در حالی که در بعضی از کشورها، سالن های اختصاصی برای این آثار وجود دارد و مردم می روند بلیط می خرند و فیلم های کوتاه می بیند .
این کارشناس و منتقد سینما با بیان اینکه تولیدات سینمای کوتاه می تواند در خدمت برنامه های سازمان ها و مراکز مختلف درآید خاطرنشان ساخت: فیلم های کوتاه متنوع هستند و به صورت مستند ، داستانی ، انیمیشن و تجربی تولید می شوند و خیلی از ارگان ها می توانند برای معرفی و تبلیغات خود سراغ فیلمسازان حوزه سینمای کوتاه بروند . خیلی از سازمان ها می توانند با فیلم های کوتاه داستانی به معرفی و تبلیغ اهداف و برنامه هایشان بپردازند و این باعث می شود تا چرخه اقتصاد سینمای کوتاه بچرخد.
نقی نعمتی عضو هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه خانه سینما معتقد است باید تهیه کننده پرورش دهیم.
وی می افزاید: متاسفانه در فستیوال هایی که برگزار می شود هیچکدام نیامدند به تهیه کننده جایزه بدهند به خاطر همین انگیزه در تهیه کنندگان ایجاد نکردیم تا حاضر به سرمایه گذاری شوند.
این کارگردان سینمای ایران بر این باور است اگر مقوله فیلم کوتاه جدی گرفته شود تهیه کننده را هم مجاب کنیم که می توانیم بازگشت سرمایه اش تضمین شود ، ترغیب می شود به سرمایه گذاری .
وی خاطرنشان می سازد: نخست باید راه های اکران و عرضه و بازاریابی فیلم ها را پیدا کنیم طبعا تهیه کنندگان حرفه ای و جدی هم وارد کار تولید و سرمایه گذاری می شوند.
شهرام شاه حسینی از کارگردانان سینمای کوتاه و حرفه ای اقتصاد فیلم کوتاه را در اکران می بیند . وی می گوید: همه جای دنیا سالن های سینمایی دارند برای فیلم های کوتاه ، ممکن است در سال نخست از اکران فیلم کوتاه در سالن های سینمایی استقبال نشود ولی به تدریج مخاطب پیدا می کند.
وی ادامه می دهد: البته وقتی از اقتصاد در سینمای کوتاه حرف می زنیم نباید منظورمان این باشد که در این عرصه بیزنس های عجیب و غریبی انجام گیرد.
مهوش شیخ الاسلامی از کارگردان حوزه سینمای کوتاه و مستند می گوید: متاسفانه – تلویزیون خودش را کشیده کنار و نسبت به سینمای کوتاه بی مهر است.
وی ادامه می دهد: اگر فیلم های کوتاه پخش شود مردم می بینند و از آن استقبال می کنند و می شناسندش .
این کارگردان سینمای کوتاه و مستند عرضه فیلم به بازار و فروش آن به خارج از کشور و خریداران را از جمله راهکار تقویت بنیه اقتصادی سینمای کوتاه ایران و گردش مالی آن می داند و معتقد است سینمای کوتاه ایران جهش زیادی کرده است ولی چون جایی برای اکران این فیلم ها وجود ندارد هنوز ، نتوانسته است جایگاه خودش را پیدا کند.
 
منبع : سینمافردا 
 
 
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.