محسن رضایی مخالفت‌ با طرحش را جنجال‌های سیاسی خواند

رضایی که توانسته در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با 700 هزار رای، مهدی کروبی را پشت سر گذاشته و سوم شود، مخالفت‌ با طرحش را جنجال‌های سیاسی خوانده و اعلام کرده که حتی این موضوع هم در پیشبرد طرحش تاثیری نخواهد داشت.
پنجشنبه، 28 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محسن رضایی مخالفت‌ با طرحش را جنجال‌های سیاسی خواند
رضایی که توانسته در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با 700 هزار رای، مهدی کروبی را پشت سر گذاشته و سوم شود، مخالفت‌ با طرحش را جنجال‌های سیاسی خوانده و اعلام کرده که حتی این موضوع هم در پیشبرد طرحش تاثیری نخواهد داشت.
 
محسن رضایی، یکی از نامزدهای انتخابات دهم ریاست، امروز چهرشنبه در جمع تعدادی از جوانان اهوازی بار دیگر طرح خود موسوم به "کمسیون ملی انتخابات" را، رسانه ای کرد.
 
رضایی که تاکنون تنها به بیان کلیات این طرح پرداخته، مخالفان آن را به "موضع گیری عجولانه" متهم و عنوان کرد که "بنده این طرح را از دوره هفتم مجلس پیگیری می‌کردم و البته پس از طرح عمومی این مسئله شاهد بودیم جنجال‌های فراوانی به وجود آمد که حاکی از آن بود که آنها این طرح را به درستی مطالعه نکرده‌اند."
 
او اگرچه گفته که این طرح را از مجلس هفتم پیگیری کرده اما درست زمانی که کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم، از پذیرش نتیجه انتخابات سرباز زدند و مدعی تقلب شدند، با تشکیل کنفرانسی خبری، اقدام به رسانه‌ای طرح خود کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هرچند درباره علت رسانه ای کردن طرح موسوم به "کمسیون ملی انتخابات"، آن هم در این زمان، توضیح نداد اما بلافاصله پس از کنفرانس رضایی، طرح مذکور با استقبال محافل سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب مواجه شد. این طیف سیاسی حتی با ارائه تحلیل هایی اقدام رضایی را به مفهوم "تایید ادعای تقلب" دانستند.
 
* مخالفت مفسران قانون اساسی با طرح رضایی
 
اما از سوی دیگر، شخصیت های حقوقی و مسئولان این طرح را از آن جهت که "خلاف قانون اساسی است"، رد کرد‌ه‌اند.
 
آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که به همراه دیگر اعضای این شورا مسئول تفسیر قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند، با اشاره به "جامع بودن قانون اساسی"، درباره طرح رضایی گفته، "کسانی که این مسائل را مطرح می کنند، در حقیقت هم افکار عمومی و هم خودشان را مشغول یک طرح غیر ممکن می کنند."
 
پیش از این هم، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که اکنون عضو حقوقدان این شوراست، موضع مشابهی درباره طرح رضایی گرفته بود.
 
* اصرار رضایی
 
با این حال رضایی که توانسته در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با 700 هزار رای، مهدی کروبی را پشت سر گذاشته و سوم شود، این مخالفت ها را "جنجال‌های سیاسی" خوانده و اعلام کرده که حتی این موضوع هم در پیشبرد طرحش تاثیری نخواهد داشت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت "کمیسیون مستقل انتخابات" در افغانستان را به ایده خود نزدیک دانسته و گفته است که "ما در این طرح به‌دنبال اصلاح نظام و قانون انتخابات هستیم و اگر در ساماندهی این طرح موفق شویم، بسیاری از مشکلات انتخابات حل خواهد شد."
 
اما اصرار رضایی بر اجرایی شدنش طرحش در حالی است که خود او، در ادامه سخنان امروزش اذعان کرد که "مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیرنده نهایی در این باب خواهد بود."
 
اشاره رضایی به صاحب نظر بودن مجلس درباره این طرح، به سخنان دو هفته پیش او برمی‌گردد که در پاسخ به سوالی در این باره عنوان کرد: "این موضوع را مجلس باید در قانون جامع انتخابات مورد بررسی قرار بدهد، زیرا هر پیشنهادی تا به قانون تبدیل نشده عملیاتی نمی‌شود و به دوستان مجلس و مراکزی که به قوانین نظارت می‌کنند گفته شده است تا این طرح را مورد بررسی قرار دهند."
 
با این وجود حقوقدان معتقدند که اصرار بر رسانه‌ای کردن یک پیشنهاد، نمی‌تواند اختلافات آن با قانون اساسی را بپوشاند.
/2759/

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.