غنا، غنای فوتبال آفریقا را به نمایش می‌گذارد

غنا یکی دیگر از تیم‌های قاره سیاه است که می‌خواهد از امتیاز برگزاری بازی ها در قاره آفریقا، نهایت استفاده را ببرد.
يکشنبه، 16 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غنا، غنای فوتبال آفریقا را به نمایش می‌گذارد

راسخون: کشور غنا در سال ۱۹۵۷ از بریتانیای کبیر مستقل شده و روز ملی آن ششم مارس است.
جمهوری غنا کشوری در غرب قاره آفریقا است. آکرا پایتخت این کشور است.
این کشور در سال ۱۹۵۷ به عضویت سازمان ملل متحد درآمده و علاوه بر آن در سازمان وحدت آفریقا، اتحادیه گمرگی با ولتای علیا، اکا، سی سی دی، اکوواس، گات، یااآ، بانک جهانی، ایکائو، آیدا، ایلو، ایمکو، ایمف، ایتو، یونسکو، یوپو، وهو، ومو، آکپ عضویت دارد.
غنا در جام جهاني 2006 آلمان نيز حضور داشت که با صعود از گروه خود توانست به جمع 16 تيم برتر راه يافته و علي رغم ارائه نمايش مناسب برابر برزيل با شکست 2 بر صفر به کار خود پايان داد.
غناي ها که در حال حاضر رتبه سي و يکم رنکينگ فدراسيون جهاني فوتبال را در اختيار دارند با هدايت "ميلوان راجويچ" به جام جهاني صعود کردند و براي شگفتي آفريني در آفريقاي جنوبي به نفراتي همچون "مايکل اسين"، "اريک آدو"، "کينگستون"، "ماتا آموآ" و "آلکس منساه" اميد فراواني دارند.

آخرین رنکینگ جهانی: 27
سرمربی: میلووان راجواک (Milovan Rajevac) (دومین سال)
چگونگی راه یابی: صدرنشینی در گروه D انتخابی آفریقا
جام جهانی های قبلی: 1 دوره (2006)
ترکیب احتمالی:
دروازه بان: ریچارد کینگ سون (ویگان اتلتیک)
مدافعان: ساموئل این کووم (اف سی باز سوییس)، اریک رادو (رودا جِی سی هلند)، جان مِن ساه (ساندرلند)، جان پانتسیل (فولهام)
هافبک ها: سالی مونتاری (اینتر میلان)، مایکل اسین (چلسی)، استفان آپی یا (بولونیا)، آنتونی آنا (روزنبورگ نروژ)
مهاجمین: متیو آمی یا (ناک بردا هلند)، آساموا جیان (رنز فرانسه)

غنا، غنای فوتبال آفریقا را به نمایش می‌گذارد

بازیکنان کلیدی:
برای آنها بردن یا باختن اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا آنها توانایی های خود را مخصوصا در خط هافبک ثابت کرده اند. خط هافبک آهنا تشکیل شده از سه بازیکن سطح بالبا به نام های مایکل اسین (Michael Essien)، سالی مونتاری (Sulley Muntari) و کاپیتان استفان آپی یا (Stephen Appiah) است. که با این وجود میتوان خط هافبک انها را چیزی بین برزیل و اسپانیا دانست. بدون شک اصلی ترین مهره ی انها کسی نیست جز اسین. ستاره ی این روزهای چلسی که سال گذشته با مصدومیت هایی روبرو بوده است، استعدادهای کم نظیری از جمله ابتکار عمل، آگاهی تاکتیکی، توانایی دید و رهبری مناسب را با خود به همراه دارد. او یکی از مهره هایی است که میتواند فرق برد و باخت را به تنهایی مشخص کند.
بقیه ی هافبک ها هم کمی از اسین ندارند. مونتاری بازیکن تیم اینتر میلان با ترکیب منحصر به فردی از ظرافت و قدرت، کناره های زمین را زییر پوشش قرار می دهد و حملات و موقعیت های مناسبی را برای هم تیمی هایش فراهم می آورد. کاپیتان انها نیز که می توان گفت یکی از محبوب ترین افراد در داخل کشور غنا است. او در حقیقت روحیه بخش تیم است. اگر فقط همین سه نفر در اوج باشند، تیم توانایی گذشتن از سد تیم های بزرگ را هم دارد.
مهم ترین چیزی که تم به آن نیاز دارد «قدرت گل زنی» است. زیرا حتی اگر این خط هافبک سه نفره جریان همه ی بازی ها را هم در دست بگیرد، باز هم خط حمله پتانسیل از دست دادن موقعیت ها را دارد. و این یعنی عدم موفقیت. تمامی امیدهای گل زنی تیم به مهاجم 26 ساله ی باشگاه بردای هلند یعنی متیو آمی یا (Matthew Amoah) است. کسی که روند رو به رشد خود را از جام جهانی 2006 آغاز کرده و بهترین گلزن غنایی ها در مرحله ی انتخابی نیز بوده است. اگر هرگونه اتفاق ناامید کننده برای تیم بیفتد، میلووان راجواک سرمربی تیم، میتواند از دومینیک آدی یا (Dominic Adiyiah) ستاره ی تیم جوانان آ.ث.میلان ،که بدون شک بیشترین تاثیر را در قهرمانی غنایی ها در جام جهانی زیر 20 ساله ها داشته است، استفاده کند.
آن تیم زیر 20 سال که به «قمرهای سیاه (Black Satellites)» معروف شد، سرشار از استعدادهای جدید و مناسب برای ترکیب اصلی در حال و آینده است. یکی از آنها ساموئل اینکوم (Samuel Inkoom) یک دفاع راست پرجنب و جوش است که در جام جهانی مذکور، مکمل خوبی برای مدافعان با تجربه ی دیگری همچون جان مِنسا (John Mensah) و جان پانت سیل (John Pantsil) (که احتمالا جام جهانی را به دلیل مصدومیت از دست خواهد داد.) بود. اینکوم 20 ساله که در تیم بازل سوییس بازی میکند، با هجوم های پر انرژی خود از کناره ها، مربیان و تماشاگران را به هیجان وا می دارد. بدون شک اگر این روند فوق العاده ی وی در آفریقای جنوبی ادامه پیدا کند، یک باشگاه بزرگ سریعا وی را به خدمت خواهد گرفت.
نکات کلیدی:
فوتبال غنا در دهه ی گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. از شگفتی سازی در جام جهانی 2006 گرفته تا قهرمانی در جام جهانی زیر 20 ساله ها که اولین جایزه ی جهانی کسب شده در این سطح توسط یک کشور آفریقایی بوده است. هرچند که این قهرمانی خیلی بهتر از باخت 3-0 همراه با شایستگی به برزیل در مرحله ی یک هشتم نهایی جام جهانی 2006 بود. ولی همکاری اسین، مونتاری و آپی یا همواره یک فوتبال تماشایی را در معرض دید تماشاگران قرار داده است. یک Jogo Bonitoی ناب!
البته این نمایش های موفقیت آمیز اخیر باعث شده تا انتظارات هواداران از «ستاره های سیاه» تا حدودی بالا برود که این می تواند برای آنها خطرناک باشد.واقعیت این است که ضعف هایی هم در این تیم وجود دارد. مثلا نام هایی که روی نیمکت به چشم می خورند، چندان قابل اعتماد نیستند. قدرت خط حمله خیلی با هافبک ها متوازن نیست. رگه هایی از نگرانی و استرس نیز در آنها مشاهده می شود. درست است که افراد با تجربه ای هم از میان تیم زیر 20 ساله هایشان در انتظار بازی در جام جهانی نشسته اند. ولی آنها هنوز خیلی برای رویارویی با تیم های بزرگی همچون آلمان و صربستان کوچک هستند.
بزرگترین مشکلی که غنا با آن روبرو است، حریفان سرسخت می باشد. شاید گروه D به سختی گروه مرگ که شامل برزیل، ساحل عاج و پرتغال است، نباشد؛ ولی چندان هم آسان به نظر نمی رسد. با توجه به حضور آلمان، قهررمان سه دوره از رقابت ها در این گروه، به نظر میرسد که سه تیم دیگر تنها باید به دنبال کسب مقام دوم گروه باشند. ولی آیا غنایی ها میتوانند جلوی تاکتیک های حساب شده ی آلمانی ها و صرب ها دوام بیاورند؟ آیا استقامت و قدرت بدنی غنایی ها پیروز میشود یا اشتیاق و غیرت استرالیایی ها؟ این سوالات و چندین سوال مشابه دیگر،سوالاتی است که در ذهن همه، از مربی گرفته تا تمامی هواداران، شکل گرفته است. و حال اینکه آیا موفقیتِ سال 2006 اتفاقی بوده یا اینکه شروعی برای یک موفقیت بزرگ بوده است؟
بازی کلیدی در گروه:
2 تیر غنا - آلمان
با توجه به اینکه بازی های گروهی بر اساس قرعه کشی مشخص میشود، این که آخرین بازی گروهی، با سخت ترین تیم گروه بیفتید، یک بدشانسی کامل است. به خصوص وقتی در گروهی حضور داشته باشید که رقابت شدیدی بر سر مقام دومی در جریان است و به احتمال زیاد این رقابت به بازی های پایانی نیز کشیده خواهد شد.
این بازیِ آنها در برابر این تیم کشنده میتواند تمامی برنامه های تیم را برهم بزند. غنایی ها باید بدانند که در صورت برد در این بازی صدر نشین گروه خواهند بود ولی درصورت باخت باید به خانه برگردند.
کامل ترین و مورد احترام ترین بازیکن تیم غنا، مایکل اسین، ستاره ی باشگاه چلسی است.
او بار دیگر برای شروع جام جهانی روزشماری میکند تا به بازی "ستاره های سیاه" سرعت بخشد.

1029  1002

 

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.