واژهی أذان در قرآن
«اذان» اسم مصدر از باب تفعیل به معنای اعلام است. ابن فارس مینویسد: اذان دارای دو معنای اصلی است؛ یكی اُذن به معنای گوش و دیگری علم و اعلام است. «اذنت بهذا الامر» یعنی به این كار آگاه شدم و
نویسنده: عباس كوثری
«اذان» اسم مصدر از باب تفعیل (1) به معنای اعلام است. (2) ابن فارس مینویسد: اذان دارای دو معنای اصلی است؛ یكی اُذن به معنای گوش و دیگری علم و اعلام است. «اذنت بهذا الامر» یعنی به این كار آگاه شدم و «آذنَنی» یعنی به من اعلام كرد و كلمه اذان برگرفته از همین معناست. (3) برخی گفتهاند اصل آن، ندایی است كه با گوش شنیده میشود. (4) بسیاری از نویسندگان كتابهای وجوه و نظائر معتقدند كلمه اذان در قرآن در دو معنا به كار رفته است: 1. اعلام، همانند «وَ أَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ» (5)، چنان كه در كشاف (6)و تفسیر طبری (7) و تفسیر بیضاوی (8) و مجمع البیان (9) به همین معنا تفسیر شده است؛ 2. ندا، همانند «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ» (10) و «وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ» (11).
برخی دیگر (12) اذان را به معنای شنیدن دانستهاند و به این آیات استناد جستهاند: «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ * وَ أَذِنَتْ... » (13) و «... وَ یَوْمَ یُنَادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکَائِی قَالُوا آذَنَّاکَ مَا مِنَّا مِنْ شَهِیدٍ» (14). زمخشری «اذنت» را به معنای استماع میداند و در تأیید آن به یكی از احادیث و به كلام جحاف بن حكیم از شعرای عرب استناد میكند. (15) و همین معنا را مرحوم شیخ طوسی به نقل از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده آورده و به كلام سه تن از شعرای عرب نیز استناد كرده است؛ (16) ولی چون فعل «اذنت» در ارتباط با اذان- كه برگرفته از باب تفعیل است- نیست آن را در شمار معانی «اذان» قرار ندادیم.
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
برخی دیگر (12) اذان را به معنای شنیدن دانستهاند و به این آیات استناد جستهاند: «إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ * وَ أَذِنَتْ... » (13) و «... وَ یَوْمَ یُنَادِیهِمْ أَیْنَ شُرَکَائِی قَالُوا آذَنَّاکَ مَا مِنَّا مِنْ شَهِیدٍ» (14). زمخشری «اذنت» را به معنای استماع میداند و در تأیید آن به یكی از احادیث و به كلام جحاف بن حكیم از شعرای عرب استناد میكند. (15) و همین معنا را مرحوم شیخ طوسی به نقل از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده آورده و به كلام سه تن از شعرای عرب نیز استناد كرده است؛ (16) ولی چون فعل «اذنت» در ارتباط با اذان- كه برگرفته از باب تفعیل است- نیست آن را در شمار معانی «اذان» قرار ندادیم.
پینوشتها:
1. خلیل بن احمد فراهیدی؛ ترتیب کتاب العین؛ ج1، ص 74.
2. احمد فیومی؛ المصباح المنیر؛ ج1 و 2، ص10.
3. ابن فارس؛ معجم مقاییس اللغة؛ ج1، ص 77.
4. فضل بن حسن طبرسی؛ مجمع البیان؛ ج5 و 6، ص 8.
5. توبه: 3.
6. محمود زمخشری؛ الکشاف؛ ج1 و2، ص244.
7. محمدبن جریر طبری؛ جامعالبیان؛ ج6، ص 87.
8. عبدالله بیضاوی؛ تفسیر البیضاوی؛ ج3، ص 128.
9. فضل بن حسن طبرسی؛ مجمع البیان؛ ج5 و 6، ص 8.
10. اعراف: 44.
11. حج: 27.
12. حسین بن محمد دامغانی؛ الوجوه و النظائر؛ ص 75.
13. انشقاق: 1-2.
14. فصلت: 47.
15. محمود زمخشری؛ الکشاف؛ ج4، ص 725.
16. محمدبن حسن مصطفوی؛ التحقیق؛ ج1، ص 62.
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}