سوره اسراء  ( آیه 16) 

وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً «16»

و هرگاه بخواهیم (مردم) منطق ه‏اى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوشگذرانان آنان فرمان مى‏ دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى ‏کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى ‏شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى ‏کوبیم.
 
نکته‏ ها
«اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مى‏ دهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى‏ دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان مى‏ دهد.

شیوه‏ ى هلاک کردن خدا به این نحو است که به اطاعت دستور مى ‏دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى‏ کنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مى‏ کنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى‏ شود، و عذاب و غضب الهى فرا مى‏ رسد.

 اراده‏ ى قهر خداى حکیم، بر اساس زمینه‏ هاى گناه و خصلت‏ هاى منفى ماست، وگرنه خداوند مهربان، بى‏ جهت اراده هلاک قومى را نمى ‏کند.

به فرموده‏ ى حضرت رضا علیه السلام: اراده ‏ى عذاب الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست.( تفسیر کنزالدقائق)
 
 پیام‏ها
1- یکى از شیوه‏هاى قهر و کیفر الهى، رفاه زدگى و فرورفتن در نعمت‏هاست. «اردناأن نُهلک قریة...»

2- وجود مترفین فاسق در جامعه، زمینه‏ ساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ ...»
 
3- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنامُترفیها ففسقوا»

4- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مى‏ ایستند، چون رفاه،معمولاً سرچشمه‏ ى فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا»
 
5- مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»

6- تهدید هاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل تحقق اجراى تهدید هاى الهى وابسته به عملکرد خود ماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیهاالقول»
 
7- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمى ‏شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»

8- قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً»
 
9- همه چیز و همه کار با قدرت الهى انجام مى‏ شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا»


منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن