غذاهای کبابی ساده و خوشمزه برای شام امشب

اگر به دنبال غذاهای ساده و در عین حال سالم و خوشمزه می گردید، حتما این غذاهای کبابی را امتحان کنید. غذاهای کبابی به دلیل نحوه پختشان، خاصیت خود را حفظ کرده و از چربی کمتری برخودار هستند، که این خود دلیل محکمی بر سلامت این نوع غذاها می باشد.
 
پیتزا را در کباب پز بپزید
گرمای شدید کباب پز بسیار شبیه کوره پیتزا در رستوران است. تمام مخلفات خود را از قبل بپزید تا به طور یکسان روی کباب پز گرم شوند. رویه نان ها را به آرامی با روغن چرب کنید و هر دو طرف را کبابی کنید. بعد، مخلفات را اضافه کنید و آنها را کباب کنید.

حدود ۳-۷ دقیقه آن ها گریل کنید. هر دقیقه، پیتزا را ۹۰ درجه بچرخانید تا از سوختن آن جلوگیری شود. نان با گندم سبوس دار سالم تر است، بعضی از دستور العمل ها مخصوص کباب شدن هستند.
 

 
ماهی سیخ کشیده
سیخ های کباب برای پخت تمام ماهی های کوچک به صورت کامل مانند ساردین های تازه، که سرشار از چربی های سالم برای قلب هستند، عالی هستند. شما به راحتی می توانید در یک بار چند ماهی را کباب کنید.

در هر سیخ کباب نزدیک پایه سیخ سر ماهی را قرار دهید. قسمت دوم سیخ را در نزدیکی دم ماهی قرار دهید. این کار ماهی را محکم سر جای خود قرار میدهد، بنابراین به راحتی میتوانید سیخ ها را بچرخانید. آنها را به آرامی با روغن زیتون برس کنید و بچرخانید تا زمانی که به راحتی پوسته پوسته شوند.
 
کباب کردن سبزیجات
کباب کردن روشی عالی برای طبخ سبزیجات است. درجه حرارت بالا و سرعت پخت سریع باعث حفظ مواد مغذی آنها می شود. آنها را به صورت نازک برش دهید و یا در تکه های بزرگ آنها را کباب کنید. بهترین سبزیجات برای کباب کردن سبزیجات سفت با مزه شیرین هستند:

فلفل های شیرین (۶-۸ دقیقه در هر طرف)

پیاز (۵-۷ دقیقه در هر طرف)

کدو سبز و دیگر کدوهای تابستانی (۵ دقیقه در هر طرف)

ذرت (۲۵ دقیقه)

قارچ های portabella (7-10 دقیقه در هر طرف)

وسط کاهو (۳ دقیقه در هر طرف)
 

 
میوه های کبابی برای تهیه دسرهای خوشمزه
گریل کردن، شیرینی توت فرنگی، هلو، آناناس، موز، سیب، گلابی و سایر میوه ها را افزایش می دهد. میوه ها را به قطعات مساوی تقسیم کنید و آنها را به سیخ بکشید. یا تکه های میوه را در فویل بپیچید.

این روش با حرارت غیرمستقیم است. شعله را کم کنید یا میوه را روی لبه منقل بگذارید. فقط به مدت چند دقیقه میوه را بپزید. تا زمانی که میوه ها داغ و کمی طلایی شوند، روی حرارت پایین آن ها را کباب کنید.
 
استفاده از سیخ های چوبی
برای کودکان و نوجوانان کباب ها برای هر وعده غذایی لذت بخش هستند حتی دسرها. بچه ها این ایده که خوراکی ها به سیخ یا چوب کشیده شوند را دوست دارند، پس اجازه دهید آنها خودشان آنها را به سیخ های چوبی بکشند.

برای ایمنی، گوشت یا ماهی، سبزیجات و میوه ها را به صورت جداگانه کباب کنید. تکه های گوجه فرنگی، کدو، فلفل، قارچ و پیاز ترکیب خوبی از سبزیجات هستند.
 

 
همبرگرهای بهتر
همبرگرهای نازک تر سالم تر هستند زیرا سریعتر سرخ می شوند. پیراشکی های نازک و کوچک را روی حرارت متوسط کباب کنید. اگر روی کباب پز با کاردک به آنها ضربه نزنید، آبدار می مانند.

مقداری فلفل دلمه ای، هویج، پیاز، یا سس کباب به همبرگر بوقلمون آبدار اضافه کنید. همبرگرهای گیاهی آماده ممکن است کمتر از آنهایی که در خانه تهیه می شوند فرو بریزند. دیگر محصولات غذایی بدون گوشت شامل قارچ های آبدار پاپتابلا و توفو مزه دار شده، می باشند.
 
ماهی هایی که بتوان آنها را کباب کرد
ماهی قزل آلا تقریبا از قدیم کباب میشده است، این نوع ماهی به خوبی کباب میشود، زیرا روغن های آن موجب میشود رطوبت آن حفظ شود و به جلوگیری از چسبیدن آن کمک می کند. برای فیله های معمولی، حدود ۴ دقیقه برای هر طرف کافی است تا پخته شوند.

علاوه بر ماهی قزل آلا، بهترین ماهی ها برای کباب کردن، آنهایی هستند که بتوان آنها را ضخیم و همراه با پوست برش زد و کباب کرد. ماهی هالیبوت، ماهی تن، و شمشیر ماهی نیز گزینه های خوبی برای کباب کردن هستند.
 

 
هات داگ های سالم
هات داگ ها و سوسیس ها می توانند لذت بخش باشند اما میتوانند بسیار مضر نیز باشند. اگر خواستید گاهی اوقات ناپرهیزی کنید، به دنبال هات داگ هایی با ۲ تا ۶ گرم چربی باشید که از مرغ، بوقلمون و یا سبزی ها تهیه شده اند و بدون مواد نگهدارنده هستند. هات داگ ها را با نان گندم سبوس دار همراه با این دسته از خوراکی های خوشمزه و سالم سروکنید:

آووکادو دودی، پیاز قرمز و جوانه های یونجه

گوجه فرنگی های خرد شده، پیازچه هایی که نازک برش زده اید، هالاپینو (نوعی فلفل تند)

هویج ریز شده، برگ های گشنیز، خیار ورقه شده و مقداری آب لیموی تازه
 

روش های مزه دار کردن برای خوراکی ها نرم و خوشمزه

می توانید خوراکی های کوچک مانند تکه های بادمجان، قارچ ها یا ماهی ورقه ورقه شده را در یک سبد گریل آویز یا بسته فویل قرار دهید، تا آنها را کاملا نگه دارد، و بتوانید به راحتی آنها را روی کباب پز بچرخانید. یا از تخته استفاده کنید: چیزهای نرم و کوچک را روی یک تخته چوبی کباب کنید تا از افتادن آنها جلوگیری شود (یا روی منقل های توری آنها را کباب کنید). دستورالعمل های زیر را که برای تهیه کبابی خوشمزه تر ارائه شده اند، دنبال کنید.
 
مزه دار و نرم کردن گوشت ها
غذاهایی مانند قلوه گاه باید مزه دار شوند. آنها را در سس بخوابانید و کمک کنید تا گوشت ها نرم شوند، بنابراین بدون بالا بردن هزینه و چربی غذایی خوشمزه و لذیذ خواهید داشت. خواباندن گوشت ها در سس و مزه دار کردن آنها قبل از کباب کردن ممکن است خطر سرطان آمینهای هتروسیکلیک (HCAs) را کاهش دهد.

دستور العمل های مزه دار کردن ممکن است شامل سس سویا، شکر قهوه ای، عسل، روغن زیتون، سیر، ادویه جات، سرکه یا آبمیوه های مرکبات باشند.

حتما مقداری از سس را برای چرب کردن بعدا گوشت نگه دارید. بنابراین بقیه سسی که برای خواباندن گوشت در آن استفاده میکنید، را در یخچال قرار دهید. گوش را قبل از کباب کردن فشار دهید و خشک کنید.
 
روش های خشک برای طعم دادن به گوشت های کبابی
این روش استفاده از سس های غلیظ است. آنها با مقدار کمی کالری به غذا طعم زیادی میدهند. شما می توانید قبل از کباب کردن آنها را روی غذا بمالید. یک سس کم سدیم با کمتر از ۵ گرم قند در هر وعده بخرید. یا خودتان آن را تهیه کنید.

این روش را برای ماهی قزل آلا یا استیک امتحان کنید: پودر پاپریکا، فلفل سیاه، فلفل قرمز؛ یا فلفل قرمز، سیر و گشنیز. برای مرغ یا ماهی سفید: زیره سبز، آویشن، فلفل، گشنیز، سیر یا پیاز.
 

اسرار دودی کردن گوشت

دود غلیظ و معطر، گوشتی خوشمزه و آبدار به شما میدهد. گوشت دودی – که آهسته و با حرارت غیرمستقیم دودی شود- اغلب به برش های بزرگ گوشت بوقلمون و یا مرغ کامل ترجیح داده می شود.

اگر دستگاه دودی کردن گوشت ندارید، میتوانید از کباب پز پوشیده استفاده کنید. یک بطری آب زیر منقل بین دو دسته زغال ها قرار دهید. غذا را در مرکز منقل قرار دهید. برای بهتر شدن گوشت دودی، از چوب راش، بلوط، هیکور، سیب یا افرا استفاده کنید.
 
افزودن عطر و طعم به غذا با آتش گرفتن چوب
برای افزدون طعم تازه و جالب به غذاهای کبابی، از تراشه های چوب درخت گردوی آمریکایی یا کهور در اجاق خود استفاده کنید. چوب های دیگر که طعم منحصر به فردی دارند عبارتند از درخت گردو، بلوط، افرا و چوب سیب.

خرده های چوب را در آب یا آب سیب به مدت یک ساعت خیس کنید. آنها را در بالای ذغال ها قرار دهید و یا در منقل های گازی، آنها را در یک کیسه فویل قرار دهید و چندین سوراخ کوچک در آن ایجاد کنید. آن را در زیر دستگاه کباب پز و یا نزدیک شعله یا روی توری کباب پز قرار دهید.
 
کاهش ریسک سرطان ناشی از HCA ها
برخی روش های کباب کردن گوشت می تواند باعث افزایش HCA ها شود که احتمالا موجب سرطان می شوند. HCAs هنگامی که گوشت به مدت طولانی روی حرارت باشد تشکیل می شوند و هنگامی که گوشت سوخته میشود یا در معرض دود ناشی از چکیدن چربی ها بر روی ذغال قرار می گیرد، تولید میشوند. غذاهای دریایی، سبزیجات و یا میوه های کبابی، HCA های قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. برای کباب کردن گوشت و مرغ سالم نکات زیر را رعایت کنید:

تکه های نازک و کوچک گوشت که زمان کمتری را برای کباب شدن نیاز دارند و دود کمتری ناشی از چکه کردن چربی های تولید چکه میکنند، را بپزید. اگر از کباب پز زغال چوب استفاده می کنید، غذا را در مرکز منقل قرار دهید، اما زغال ها را به طرفین هل دهید. چربی های قابل مشاهده را برای جلوگیری از شعله ور شدن حذف کنید.
 
نیم پز کردن گوشت از قبل برای کباب کردن سریعتر
نیم پز کردن گوشت در اجاق آشپزخانه، مایکروویو یا اجاق گاز می تواند زمان کباب کردن و HCA ها را کاهش دهد. استفاده از مایکروویو ۲ دقیقه قبل از کباب کردن مقداری از آب آن را آزاد میکند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که اگر بعد از استفاده از مایکروویو این آب ها را از بین ببرید، می توانید ۹۰٪ HCA را کاهش دهید. نکته ی بسیار مهم: بلافاصله پس از پیش آماده کردن غذاها، آنها را کباب کنید تا از تشکیل باکتری های مضر جلوگیری شود.
 
برای غذاهایی که کاملا باید پخته شوند، از یک دماسنج استفاده کنید
حتی افرادی که در کباب کردن تخصص دارند نمی توانند تنها با نگاه کردن یا حتی برش دادن آن، بگویند چه زمانی غذا آماده شده است. دماسنج گوشتی بهترین گزینه برای این کار است، بنابراین گوشت شما خشک نمیشود، و بیش از حد پخته نخواهد شد. شما می توانید زمانی که به این درجه حرارت داخلی می رسند، آنها را از اجاق خارج کنید:

گوشت مرغ و سایر ماکیان ۱۶۵ درجه

گوشت گاو، گوسفند و گوشت گوساله ۱۴۵ درجه

گوشت چرخ کرده گاو، گوسفند و گوساله ۱۶۰ درجه
 

مخلفات بهتر همراه با کباب

سالادهای سیب زمینی و پاستا سنتی میتوانند سرشار از کالری و کربوهیدرات ها باشند. این جایگزین های خوشمزه بهتر خواهند بود:

به جای سیب زمینی پخته شده با مخلفات، سیب زمینی شیرین کبابی بخورید.

به جای سالاد سیب زمینی، سالاد کلم با سس سبک بخورید.

به جای کاهو سردسیری با سس رنچ، گوجه فرنگی های برش داده شده و آووکادو را با روغن زیتون و سرکه بخورید.

به جای سالاد ماکارونی، سالاد بادام زمینی با لوبیا یا کینوآ بخورید.
 

کباب کردن بدون چسبیدن

برای جلوگیری از چسبیدن غذا به گریل، قبل از آشپزی منقل را کاملا با برس و آب گرم و صابون تمیز کنید. شاید حذف چربی باقی مانده با حرارت دادن آسان تر است. هنگامی که منقل تمیز است، قبل از آشپزی آن را کاملا گرم کنید، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای این کار کافی است. کباب پز زغال چوب را بیشتر ‍‍‍‍‍‍از قبل حرارت دهید، تا زمانی که زغال ها به راحتی با خاکستر پوشیده شوند.
 

آداب ایمنی غذا

این چهار راهنمایی را برای حفظ بی خطر بودن کباب رعایت کنید:

تمام مواد غذایی را تا زمان کباب کردن در یخچال یا فریزر نگهدارید.

قبل از اینکه شروع به طبخ کنید، دست ها و تمام ظروف آشپزی خود را در آب گرم بشویید.

غذاهای پخته شده را بر روی سینی های بزرگ تمیز قرار دهید، نه ظرفی که برای غذاهای خام مورد استفاده قرار داده اید.

غذاها را به طور کامل بپزید.

برای اینکه بعدا غذاها را طبخ کنید نیمه کاره آنها را کباب نکنید.
 

کباب را استراحت دهید

پس از اینکه گوشت یا مرغ را از اجاق برداشتید، اجازه دهید ۵ دقیقه بگذرد. آب آنها همان طور که دمای آنها کم میشود به گوشت برمی گردد. از آنجا که استراحت مانع از منتشر شدن آب می شود، گوشت مرطوب تر و نرم تر خواهد شد.


منبع: سایت راستینه