سوزش سردل چیست؟

سوزش سر دل احساس سوزشی است که در قفسه سینه خود، درست در پشت استخوان جناغ، احساس میکنید. گاهی احساس سوزش از شکم شما می آید و تا گردن شما بالا می آید. سوزش سر دل می تواند با یک طعم تلخ در دهان و یا این احساس که استفراغ به گلوی شما آمده است، همراه باشد.


سوء هاضمه چیست؟

در دوران بارداری، سوء هاضمه میتواند با سوزش سر دل رخ دهد. اگر احساس ناراحتی در معده داشته باشید، یا اگر احساس نفخ، گاز، یا سیری زیاد داشته باشید، سوء هاضمه دارید.


علل سوزش سردل و سوء هاضمه در بارداری

سوزش سردل و سوء هاضمه می توانند ناراحت کننده و حتی دردناک باشند، اما هر دو از علائم طبیعی بارداری می باشند. آنها به علت تغییرات جسمی در بدن شما همراه با افزایش هورمونهای بارداری ایجاد می شوند.

به طور معمول، غذا از مری به معده می رود. یک دریچه دایره ای در نزدیکی مری است که این دو را جدا می کند. هنگامی که غذا را قورت می دهید یا یک جرعه آب می نوشید، دریچه شل می شود تا غذا بتواند به معده شما برسد.

وقتی غذا نمی خورید، این دریچه بسته می شود تا اسید معده بالا نیاید. با این حال، اگر این دریچه باز بماند و شما چیزی نخورید یا ننوشید، اسید معده می تواند به مری برگشت کند و باعث احساس سوزش شود. این احساس سوزش سر دل یا ترش کردن نامیده می شود.

هنگامی که باردار هستید، هورمون های شما (به ویژه پروژسترون) تمام ماهیچه های بدن شما را شل می کنند و به حالت استراحت در می آورند، از جمله این دریچه در مری. در نتیجه، سوزش سر دل تبدیل به یک رویداد بسیار شایع در دوران بارداری می شود.

علاوه بر این، سطوح بالای هورمونهای بارداری نیز می تواند روند هضم را کاهش دهد، و این مسئله باعث می شود که شما احساس سوزش، گاز و پر بودن داشته باشید.

دلیل دیگری که موجب می شود سوء هاضمه و سوزش سر دل در سه ماهه دوم بسیار شایع باشند، رشد کودک و بزرگ شدن رحم است. همانطور که شما اضافه وزن پیدا می کنید، رحم شما به سمت بالا حرکت می کند و به سمت حفره شکم و اندام های شکمی فشار می آورد. این مسئله می تواند مواد غذایی را به بالا هل دهد و اسید معده را به مری شما وارد کند.1


علائم سوزش معده در دوران بارداری

شایع­ترین علائم ریفلاکس اسیدی احساس سوزش در گلو یا قسمت فوقانی سینه بیمار است. بیمار ممکن است احساس تهوع داشته باشد. آروغ زدن و استفراغ نیز می­تواند از علائم ریفلاکس اسیدی باشد.


چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

با پزشک تماس بگیرید اگر بیمار:

سوزش شدید معده یا درد سینه داشته باشد.

علائم سوزش معده در بارداری با تغییر روش زندگی یا درمان بهبود نیابد.

تب، سردرد، حالت تهوع، یا استفراغ و سوزش معده داشته باشد.

هنگام خوردن احساس خفگی کند، بلع مشکل داشته باشد یا احساس کند که غذا در گلویش گیر کرده است.

کاهش وزن داشته باشد بدون اینکه رژیم خاصی برای آن داشته باشد.

استفراغ خونی یا قهوه­ مانند داشته باشد.

مدفوع تیره یا با تاخیر داشته باشد.

این موارد نیز ممکن است نشانه­‌هایی از شرایط پزشکی دیگر باشد که باید به موقع درمان شوند.


تشخیص

اغلب ریفلاکس اسیدی در دوران بارداری براساس علائم تشخیص داده می­ شود. اما اگر زن حامله بعد از حاملگی هم این علائم را داشته باشد، پزشک تست­های بیشتری از او خواهد گرفت ازجمله آندوسکوپی فوقانی، تستی که در داخل قسمت فوقانی دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می­ گیرد.2


درمان سوزش معده در بارداری

مدیریت سوزش سر دل یا GERD در دوران بارداری شامل بسیاری از اصول یکسان مدیریت سوزش سر دل در خانم های غیر باردار و جمعیتی عمومی که از سوزش سر دل یا GERD رنج می برند، می باشد. همچنین، جهت کمک به رفع علائم سوزش سر دل، تغییرات سبک زندگی باید به طور دقیق انجام شوند.

علائم سوزش سر دل در بارداری شامل احساس سوزش در قفسه سینه، صدا های خشن تنفسی، سرفه، گلو درد یا آسیب دندان می شوند. اسید سبب خورده شدن مینای دندان می شود.


15 راه برای تسکین سوزش معده در بارداری

در ادامه اطلاعاتی در ارتباط با درمان هایی خانگی که می توانند علائم سوزش سر دل را کاهش دهند و یا از بین ببرند آورده شده است.


درمان معده درد در بارداری


سر تخت خود را بالا آورید
60 سانتی متر اول سر تخت باید به اندازه 15 تا 20 سانتی متر بالا آورده شود. می توان از یک ابر 15 تا 20 سانتی متری نیز به جای اینکار و جهت بالا بردن سطح نیم تنه بالا استفاده کرد.

ضروری است که آن ابر باید به اندازه کافی سفت باشد تا بتواند به طور واقعی سطح نیم تنه بالایی را بالا ببرد. این ابر باید تا به ناحیه میان تنه ادامه بیابد تا تمامی قفسه سینه بالا آورده شود. 

در هنگام شب بر روی پهلوی چپ خود دراز بکشید
خوابیدن بر روی پهلوی چپ در هنگام شب علاوه بر زنان باردار در دیگر زنان و افرادی که به GERD مبتلا هستند نیز می تواند رفلاکس اسید را کاهش دهد. در این وضعیت برگشت به درون مری از لحاظ فیزیکی برای اسید مشکل می باشد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز باشد که فرد بر روی یک صندلی راحتی با زاویه 45 درجه یا بیشتر بخوابد.


از خم شدن پس از غذا خوردن اجتناب کنید
پس از صرف وعده های غذایی باید از انجام فعالیت هایی که نیاز به خم شدن دارند، خودداری کرد. در عوض آن می توان جهت اجتناب از خم شدن به یک پیاده روی کوتاه رفته، کارهای خانگی سبک انجام داده و یا اینترنت گردی کرد.

سیگار نکشید
زنان باردار نباید سیگار بکشند. سیگار کشیدن علاوه بر آسیب به جنین، اسفنکتر انتهایی مری را شل کرده و رفلاکس اسید معده را تشدید می کند.

به درستی خم شوید
از ناحیه میان تنه نباید خم شده و در عوض می توان از ناحیه زانو خم شد.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید
پوشیدن لباس های تنگ که بر روی معده فشار وارد می کنند، می تواند رفلاکس معده را تشدید کنند.

شیر و ماست مصرف کنید
مصرف ماست و نوشیدن یک لیوان شیر می تواند به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند. در صورتی که فرد عدم تحمل نسبت به لاکتوز دارد، می تواند از محصولات بدون لاکتوز استفاده کند.


عدم مصرف مواد غذایی که سوزش سر دل در دوران بارداری را تشدید می کنند
باید از مصرف هر گونه مواد غذایی که سوزش سر دل را تشدید می کند (برای مثال قهوه، نوشابه، چای، شکلات، غذاهای چرب و سرخ شده، میوه های و آبمیوه های حاوی سیتروس، غذاهای ادویه دار، گوجه، نعنا و…) اجتناب شود.

باید غذا را در مقدار کم و وعده های زیاد مصرف کرد
باید بجای خوردن وعده های کم با مقدار زیاد، وعده هایی زیاد با مقدار کم مصرف کرد. همچنین، آخرین وعده غذایی در روز باید در اوایل غروب و حداقل 3 ساعت قبل از خواب مصرف شود. زنان باردار و مبتلا به سوزش سر دل نباید فورا پس از مصرف غذا دراز بکشند.

به سرعت غذا نخورید
سرعت خود را در غذا خوردن کاهش دهید. سریع غذا خوردن می تواند منجر به سوزش سر دل شود. به آرامی غذا خوردن می تواند فرد را از پری بیش از حد که سبب سوزش سر دل می شود باز دارد.

مصرف مقادیر زیاد مایعات را کاهش دهید
سعی کنید پس از آخرین وعده غذایی روز به مقدار زیاد آب ننوشید، زیرا هر چه معده در هنگام خواب خالی تر باشد، احتمال برگشت اسید معده کمتر خواهد بود.

مایعات را کم کم بنوشید
به جای سر کشیدن و نوشیدن یک باره مایعات آن ها را مزه مزه کرده و کم کم بنوشید.

آدامس بجوید
جویدن آدامس می تواند در تسکین سوزش سر دل مفید باشد. جویدن آدامس ترشح بزاق را تحریک کرده که آن نیز شامل بی کربنات می باشد. بزاق و بی کربنات بلعیده می شوند و بی کربنات، اسید بازگشته به مری را خنثی می کند.

داروهای بدون نسخه برای سوزش سر دل در دوران بارداری
در صورت توصیه پزشک، فرد می تواند از داروهای بدون نسخه از جمله ضد اسید ها (تامز، رولایدز و…)، H2 بلاکر ها مانند رانیتیدین (زانتاک) یا سایمتدین (تاگامت) یا مهار کننده های پمپ پروتون جهت کمک به رفع علائم سوزش سر دل کمک بگیرد.

زنجبیل
زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی می تواند به افراد دارای معده درد، حالت تهوع یا استفراغ کمک کند. با این حال، زنجبیل در جهت چنین استفاده ای از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.drsolmazmohamadi.com
3.www.drakhosravi.com