حفظ وزن سالم

 اضافه وزن و چاقی با بسیاری از سرطانها، از جمله مری، پانکراس، کبد، روده بزرگ، پستان و کلیه ارتباط دارد. سرطانهای دیگر ناشی از چاقی یا اضافه وزن شامل  دهان، حنجره ، معده، کیسه صفرا، تخمدان  و پروستات هستند. این در حالیست که حفظ وزن کم امکانپذیر بوده و   18.5-24.9 kg/m2  به عنوان شاخص توده بدنی / بی ام آی/  برای افراد بزرگسال تعریف شده است


فعالیت بدنی متوسط  و شدید

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) فعالیت  بدنی مورد نیاز، شامل حداقل  150 دقیقه فعالیت  متوسط  یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید درطول هفته و شامل 21 دقیقه فعالیت بدنی متوسط  و 11 دقیقه  فعالیت بدنی شدید در طول روز است. اگرچه انجام ورزشهای بیشتر، مزایای بهتری برای پیشگیری از سرطان نیز به همراه دارد. به گفته سوزان براون، مدیر ارشد برنامه های علمی  WCRF  و بازیکن سابق بین المللی راگبی، فعالیت بدنی متوسط می تواند شامل کارهای خانگی باشد، اما فعالیت بدنی شدید، فعالیت های طولانی به عنوان مثال شنا یا ورزشهایی مثل راگبی است


خودداری از مصرف غذاهای آماده و فوری

 پرهیز از مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده دیگر توصیه لازم برای پیشگیری از سرطان است.این غذاها معمولا دارای چربی، نشاسته و یا قند بالا هستند.  این مواد غذایی، به راحتی در دسترس بوده، مقرون به صرفه، خوشمزه و انرژی زا هستند، اما باید توجه د اشت که بار گلیسمی بالایی دارند.  این غذاها شامل فست فودها، بسیاری از غذاهای آماده شده، غذاهای سبک مانند اسنک، میان وعده ها، دسرها و آب نباتها هستند.


کاهش مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده

مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را محدود کنید.  گوشت  قرمز شامل  عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله،  گوسفند و بز است.  گوشت فرآوری شده شامل گوشتهای شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس هستند.

حد مجاز مصرف گوشت قرمز در هفته،  12-18 اونس و مقدار کمی گوشت فرآوری شده است.

شواهد قوی ارتباط مصرف گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ را تایید کرده اند. همچنین شواهد بسیار روشنی از ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطانها وجود دارد و این ارتباط تا بدانجا قوی است که حتی با به حداقل رسیدن مصرف گوشت فرآوری شده ، اطمینانی از کاهش شانس ابتلا به سرطان نمی دهند و این خطر زیاد مصرف گوشتهای فرآوری شده و تاثیر آن در ابتلا به سرطان را نشان می دهد.

از سویی دیگر، گوشت فرآوری شده به دلیل استفاده از نمک،  می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی را افزایش دهد.


کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین

مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی مرتبط است و شانس ابتلا به انواع خاصی از سرطانها را افزایش می دهند . آب نوشیدنی و نوشیدنی های غیر شیرین، از جمله چای یا قهوه بدون شکررا جایگزین این نوشیدنی های شیرین کنید.


پرهیز از اتکا به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای

به مکمل ها برای تامین نیازهای تغذیه ای خود تکیه نکنید. هیچ  گونه شواهد قوی مبنی برارتباط مصرف مکمل های غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان به جز مصرف کلسیم در مبتلایان سرطان روده بزرگ، وجود ندارد؛حتی شواهد قوی نشان می دهند مکمل های بتاکاروتن با دوز بالا می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در برخی موارد افزایش دهند

با این حال مکمل ها می توانند در جمعیت های بسیار خاصی مفید باشند، از جمله:

ویتامین B12 برای افراد بالای 50 سال که به طور طبیعی مشکل جذب این ویتامین را دارند.

اسید فولیک و مکمل های آهن برای زنان باردار  

ویتامین D برای نوزادان، کودکان، زنان باردار و مادران شیرده


تغذیه نوزاد با شیر مادر

شواهد قوی علمی نشان داده اند که شیر دادن به نوزاد، از مادران در برابر سرطان پستان محافظت می کند وهمچنین  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آنها کاهش می دهد.  تغذیه با شیر مادر باعث رشد سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می شود و خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع 2، اضافه وزن و چاقی را در آنها کاهش می دهد. 1


از فیلتر تصفیه‌ی آب استفاده کنید

با استفاده از فیلتر تصفیه‌ی آب، و محدود کردن تماس خود با مواد شیمایی سرطان‌زا و مخل هورمون‌ها، امکان ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهید. استفاده از شیر تصفیه برای آب بسیار مفیدتر از مصرف آب‌های معدنی است. نحوه‌ی نگهداری آب‌های معدنی درون بطری‌ها و شیوه‌ی تأمین آنها در بعضی موارد اصولی و بهداشتی نیست. استفاده از تصفیه و فیلتر‌هایی که روی شیر آب قرار می‌گیرند، به پاک‌سازی مواد مضر و سرطان‌زا کمک می‌کنند و یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان را جلوی پای شما قرار می‌دهند. در ضمن با نگهداری آب در ظروف استیل ضد زنگ و شیشه‌ای، از ورود ‌BPA (ماده‌ای مضر که در ترکیبات پلاستیک وجود دارد) به آب جلوگیری کنید.


کافئین مصرف کنید

طبق پژوهش‌ها، کسانی که روزانه ۵ فنجان قهوه‌ی کافئین‌دار مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند یا خیلی کم مصرف می‌کنند، تا ۴۰ درصد از خطر ابتلا به سرطان مغز مصون می‌مانند. نوشیدن حد‌اقل ۵ لیوان قهوه در طول روز خطر سرطان‌های مختلفی نظیر سرطان حنجره و دستگاه گوارش را به شدت کم می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف همین میزان قهوه بدون کافئین اثرات مشابهی ندارد و همچنین قهوه در مقایسه با چای تأثیرگذاری بالاتری در پیشگیری از سرطان دارد.


زیاد آب بنوشید

مصرف زیاد آب از ابتلا به سرطان مثانه جلوگیری می‌کند. با نوشیدن آب، مواد سرطان‌زا از ادرار خارج می‌شوند. هر چه بیشتر آب بنوشید این مواد زودتر و راحت‌تر از مثانه بیرون می‌روند. مصرف حداقل ۸ فنجان مایعات در روز به‌شدت به شما توصیه می‌شود.


سبزیجات مصرف کنید

کلروفیل که عامل سبزیِ رنگِ گیاهان است، منبعی غنی از منیزیم است. طبق مطالعات، منیزیم خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را در زنان کاهش می‌دهد. منیزیم به‌طور عمده درون سلول‌هاست و برای اعمال متابولیک ضروری است. وجود منیزیم برای انتقال، ذخیره و مصرف انرژی حیاتی است و نقشی اساسی در رشد سلول‌ها، تولیدمثل و ساختار نفوذپذیری غشاءِ سلولی دارد. با مصرف نصف لیوان اسفناج پخته، ۷۵ میلی‌گرم منیزیم وارد بدن شما می‌شود. پس دفعه‌ی بعد در حین تهیه‌ی سالاد، تیره‌ترین سبزیجات را برای سالاد خود انتخاب کنید.


این‌قدر از تلفن استفاده نکنید

از تلفن‌های همراه‌تان فقط برای مکالمه و پیامک استفاده کنید یا حداقل برای صحبت کردن از هندزفری کمک بگیرید تا فرکانس‌های رادیویی خطرناک از قسمت سرتان دور بمانند. امواج خطرناک تلفن قطعا سرطان‌زا هستند پس این مورد را خیلی جدی بگیرید. پژوهشگران همچنان بر روی سرطان‌زا بودن امواج و ریزه‌کاری‌های این موضوع در حال تحقیق و تفحص هستند.


به رنگ‌ها دقت کنید

رنگ لباس شما با دفع اشعه‌های مضری چون فرابنفش، به حفاظت از بدن شما کمک می‌کند. رنگ آبی و قرمز نسبت به رنگ‌هایی مانند سفید و زرد خاصیت حفاظتی بالاتری دارند. استفاده از کلاه در ساحل یا زیر آفتابِ تند، ضروری است و به سلامت شما در برابر سرطان پوست کمک می‌کند. ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستی است که در اثر تغییر در سلول‌های رنگدانه‌ایِ موسوم به ملانوسیت‌ها ایجاد می‌شود، طبق پژوهش‌های انجام شده، میزان مرگ‌ومیر در افرادی که به ملانومای صورت و گردن مبتلا هستند، دو برابر بیشتر از افرادی است که به سرطان‌های دیگر دچارند. پس بهتر است که از کرم‌های ضدآفتاب، کلاه و دستکش‌های بلند نخی استفاده کنید.


مصرف کلسیم را بیشتر کنید

یکی از راه های پیشگیری از سرطان خوردن شیر است. همه می‌دانیم که شیر سرشار از کلسیم است اما شاید ندانید که شیر مانع بزرگی بر سر راه سرطان روده‌ی بزرگ است. طبق پژوهشی که توسط گروه پژوهشی پزشکی دورتموند انجام شد، کسانی که در طول ۴ سال مرتب کلسیم مصرف می‌کردند، پس از گذشت ۵ سال از انجام پژوهش، در حدود ۳۶ درصد با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ مواجه شدند. (این تحقیق روی ۸۲۲ نمونه‌ای انجام شد که به‌طور روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم یا جایگزین آن را دریافت می‌کردند). با اینکه پژوهش انجام شده درمورد شیر نبود، اما شما می‌توانید این مقدار از کلسیم را به‌طور روزانه از مصرف ۱ لیوان ۲۴۰ میلی‌لیتری شیر کم‌چرب به همراه یک لیوان ماست یا ۵۶ الی ۸۵ گرم پنیر کم چرب، جذب کنید.


غلات را فراموش نکنید

آرد گندم کامل، آردی است که از تمام اجزای گندم در آن استفاده شده است. یعنی حاوی سبوس و… است. مصرف محصولات تهیه شده از آرد گندم کامل بهتر از آرد سفید است. به‌طور کلی مصرف غذاهایی که ضریب گلیسمیک (شماره‌ای که به غذای معینی داده می‌شود تا بیانگر اثر آن غذا بر میزان قند و گلوکز خون باشد) بالایی دارند، می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شوند. هر چه این شاخص پایین‌تر باشد، بهتر است. پایین‌ترین اندازه این شاخص در غذاهای فیبردار موجود است. ولی این شاخص در نان سفید، پاستا، سیب‌زمینی و شیرینی‌جات زیاد است.2


سیگار نکشید

استفاده از هرنوع سیگارشما را در معرض خطر سرطان قرار می دهد. سیگار کشیدن با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان مثانه و کلیه در ارتباط است. همچنین جویدن تنباکو می تواند باعث سرطان حفره دهان و پانکراس شود. حتی اگر شما سیگار نمی کشید در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن هم می تواند باعث سرطان ریه در شما شود.


خود را واکسینه کنید

خود را برای جلوگیری از سرطان می بایست خود را دربرابر بیماری های ویروسی مانند هپاتیت B یا ویروس پاپیلومای انسانی و یا … که می توانند باعث سرطان شوند واکسینه و ایمن کنید.


از رفتارهای پرخطر دوری کنید

رفتارهای جنسی پرخطر یا استفاده از سوزن های آلوده می توانند باعث آلوده شدن شما به انواع ویروسی شوند که اینها خود افزایش دهنده ریسک سرطان هستند.

بعضی از سرطان هایی که درنتیجه رفتارهای جنسی پرخطر رخ می دهند عبارتند از:

سرطان مقعد، کبد، آلت جنسی و ریه.

همچنین استفاده از سوزن های آلوده می تواند شمارا در معرض خطر هپاتیت B و C قرار داده که خود این بیماریها باعث افزایش خطر سرطان کبد می شوند.


مراجعه به پزشک و انجام منظم آزمایش

به پزشک خود مراجعه کنید و از وی برنامه ای برای انجام منظم آزمایش بخواهید، چراکه پی بردن به موقع به سرطان می تواند شانس شما را برای موفقیت در درمان افزایش دهد. 3


پی نوشت:
1.www.ddri.ir
2.www.chetor.com
3.www.rastineh.com