تغذيه با شير مادر،ارتقا سلامت مادر و كودك

مادر با تغذيه كودك با شير خود، مي تواند خطر خونريزيهاي بعد از زايمان ، انواع بيماريهاي عفوني، سرطان هاي پستان و تخمدان ، كم خوني فقرآهن و فشار خون و حتي مرگ را كاهش ميدهد. وي همچنين تغذيه با شير مادر براي كودك را عامل حياتي براي پيشگيري ازاسهال، بيماريهاي تنفسي مانند ذات الريه ، عفونت هاي گوشي و مجاري ادراري ذكركرد.
شنبه، 3 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه با شير مادر،ارتقا سلامت مادر و كودك
تغذيه با شير مادر،ارتقا سلامت مادر و كودك
تغذيه با شير مادر،ارتقا سلامت مادر و كودك

مادر با تغذيه كودك با شير خود، مي تواند خطر خونريزيهاي بعد از زايمان ، انواع بيماريهاي عفوني، سرطان هاي پستان و تخمدان ، كم خوني فقرآهن و فشار خون و حتي مرگ را كاهش ميدهد. وي همچنين تغذيه با شير مادر براي كودك را عامل حياتي براي پيشگيري ازاسهال، بيماريهاي تنفسي مانند ذات الريه ، عفونت هاي گوشي و مجاري ادراري ذكركرد.
تغذيه ي نوزاد با شير مادر، خطر ابتلا به چاقي را تا يك سوم در دوران كودكي كاهش ميدهد و اثرات مفيدي در زندگي آتي و دوران بزرگسالاني او به همراه خواهد داشت . اگر مادران كودكان را با شير خود تغذيه كنند ميزان چاقيهاي بزرگسالي در نسلهاي آينده بين ده تا پانزده درصد كاهش خواهد يافت . وي همچنين گفت : علاوه بر ارزش غذايي، مهمترين مزيت شير مادر ارتباط بين كودك و مادر است ، به طوري كه شيردهي در آغوش مادر در تكوين شخصيت كودك تاثير به سزايي دارد.
شير مادر غذاي استريليزه و بدون آلودگي است ، در حالي كه تغذيه ي كودك با شيرخشك احتمال عفونت و آلودگي از طريق سرشيشه و شيشه را افزايش ميدهد. آيغوز به لحاظ تغذيه و ايمني داراي موادي است كه كودك را در مقابل بسياري از بيماريهاي عفوني و غير عفوني، اگزما و بيماريهاي حساسيتي مصون ميكند. كودكاني كه از شير مادر تغذيه ميشوند، نسبت به كودكاني كه شير خشك استفاده ميكنند، شانس كمتري در ابتلا به ديابت ، آسم و حساسيت دارند. شيردهي، ازبدو تولد تا يک و نيم تا دو سالگي بسيار مطلوب و طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت پس از شش ماهگي بايد غذاي كمكي به كودك خورانده شود. خوراندن غذاي كمكي قبل از6 ماهگي حتي يك سي سي آب يا سوپ براي كودك مضر بوده و جايگزين مناسبي براي شيرمادر نيست وهضم و جذب برخي مواد غذايي در سنين 6 ماهگي نظير پروتئين شير گاو و گندم براي كودك مشكل بوده و كودك را دچار اسهال كند. برخي مادران به تصور اينكه شير مادر چرب و سنگين است ، آن را در هنگام بروز اسهال قطع ميكنند، درحالي كه شيرمادر در درمان اسهال موثربوده و اين بيماري زودتر بهبود مييابد.
مواد نگهدارنده ، به شيرخشك افزوده ميشود تا به مدت دو سال از فاسدشدن آن جلوگيري شود، اما برخي از كوكان پس از مصرف آن دچار مشكلات گوارشي ميشوند. مادران علاوه بر دقت لازم در تهيه ي شير خشك ، بايد آن را به طرز صحيح درست كنند و از زياد غليظ كردن و يا رقيق كردن شير خشك خودداري كنند. درصورتي كه مادران بنابه دلايل خاص ، قادر به شيردهي نباشند، بهتر است از شير خشك استفاده كنند و از خوراندن شير پاستوريزه به علت عوارض گوارشي كودك پرهيز كنند. كودكاني كه از شير مادر تغذيه ميكنند، همچنين از ثبات روحي و هوش بيشتري برخوردار هستند. نوزاد قبل ازتولد در محيطي آرام و بدون استرس قرار دارد، درحالي كه پس ازتولد درمحيطي پر سر و صدا حضور مييابد ومادران براي پيشگيري از اختلالات روحي بايد نوزدان را درآغوش گرفته و به آنان آرامش وامنيت دهند. وي آغوش گرفتن نوزاد در هنگام شيردهي و تماس پوست با پوست ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب مادر، در روزهاي نخستين تولد را در آرامش كودكان بسيار موثر دانست .
مادران بايد درطول دوران بارداري شيوه ي صحيح شيردهي به كودك را بياموزند، اما متاسفانه عده زيادي از مادران اين آموزش را در دوران بارداري نميبينند، كه اين امر تغذيه ي كودكان را پس از تولد با مشكل مواجه ميكند. كودكان شير مادرخوار از لحاظ روحي وعاطفي تفاوت زيادي با كودكان شير خشك خوار دارند كه مادران براي مهيا كردن شرايط روحي و رواني مناسب وقت بيشتري را براي درآغوش گرفتن و صحبت كردن به كودك بگذارند. دوران خردسالي بايد با بالاترين اولويت مدنظر و توجه مقامات مسوول و دولت ها در زمان تصميم گيريهاي قانوني،سياسي، برنامه اي و تخصيص بودجه و منابع قرار گيرد. هرچند در كمال تاسف و تاثر، كودكان دراين سالها كمترين ميزان توجه و درجه اولويت را ازطرف دولتها دريافت كرده اند.
اگر تعداد مادراني كه نوزادان خود را از شير مادر تغذيه مي‌كنند افزايش يابد سالانه جان هزاران تن در امان خواهد بود. دانشمندان براي بررسي تاثير استفاده از شير مادر و شير خشك در اين زمينه اندازه‌گيري كردند.
آنها دريافتند كه ‌٣٤ درصد كودكاني كه تا پيش از دو ماهگي از شير مادر تغذيه كرده بودند نسبت به گروه ديگر فشارخون پايين‌تري داشتند و هر چه مدت زمان طولاني‌تري از شير مادر تغذيه شده‌اند به تدريج اين اختلاف سطح فشارخون نيز در آنها در مقايسه با گروه ديگر بيشتر مي‌شود. اگر چه اين اختلاف بسيار اندك است اما مي‌تواند تاثير مهمي بر سلامت فرد داشته باشد
منبع: www.iranmania.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.