شهید احمدی روشن خط شکن عرصه هسته‌ای

خانم صدیقه سالاریان مادر شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای عرصه جهاد علمی، گفت‌و‌گویی خواندنی درباره مصطفای شهید با خبرگزاری برنا انجام داده‌اند که متن کامل این مصاحبه در ادامه می‌آید.
يکشنبه، 21 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهید احمدی روشن خط شکن عرصه هسته‌ای
شهید احمدی روشن خط شکن عرصه هسته‌ای

 






 
خانم صدیقه سالاریان مادر شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای عرصه جهاد علمی، گفت‌و‌گویی خواندنی درباره مصطفای شهید با خبرگزاری برنا انجام داده‌اند که متن کامل این مصاحبه در ادامه می‌آید.

نقش و تاثیر شهید احمدی روشن در عرصه هسته‌ای چیست؟

این شهید بزرگوار از سال 83 وارد عرصه هسته‌ای نطنز شد و دستگاه‌هایی که از سوی آژانس بین المللی هسته‌ای پلمپ شده بود و عملاً کسی نمی‌توانست کار آن‌ها را انجام دهد را راه اندازی کرد.
شهید احمدی روشن معتقد بود باید با تمام توان برای کشور و انقلاب کار کرد و بر همین اساس توانست دستگاه‌های پلمپ شده نیروگاه هسته‌ای نطنز را راه‌اندازی کند و می‌گفت که برای کار کردن آمده نه پشت میز نشستن.
مادر شهید احمدی روشن به دیگر فعالیت‌های این شهید اشاره کرد و گفت: دستگاه‌هایی که دیگران از راه‌اندازی آن واهمه داشتند و نگران انفجار آن بودند را با همراهی و همکاری دوستانش راه‌اندازی کرد و به همین دلیل دوستان مصطفی به او خط شکن عرصه هسته‌ای می‌گفتند.

ارزیابی شما از پیشرفت جوانان و دانشمندان ایرانی چیست؟

بعد از غنی سازی 5/3 درصدی این شهید به دنبال دست آوردهای بزرگتری در عرصه هسته‌ای برای کشور بود و توانست با همراهی و همکاری دوستانش ظرفیت دستگاه‌ها را بالا برده و وارد زنجیره‌های جدیدی شوند.
آژانس هسته‌ای برای ارایه و اجازه غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ایران را معطل کرده بود در حالی‌که اورانیوم غنی شده 20 درصدی برای مصرف دارویی در نظر گرفته شده بود و این موضوع به قدری برای شهید اهمیت داشت که حاضر شد به همراه تیمش شخصاً برای صحبت با آژانس اقدام کند.
برخی می‌گفتند این شهید دکتر هم نبوده چه رسد به دانشمند پس برای چه به او دانشمند می‌گویند و من در پاسخ این افراد می‌گویم که چون مصطفی از دانش خود برای کشور بهره گرفت و استفاده کرد و دستگاه‌هایی را راه اندازی کرد که از ویروس جلوگیری کند.

آیا دشمنان توانستند با شهادت اندیشمندان ایرانی به اهداف خود برسند؟

دشمنان با شهادت مصطفی تصور می‌کردند که آدم تاثیرگذاری را هدف قرار داده اند و ایران از ادامه فعالیت هسته‌ای بازخواهد ماند ولی آن‌ها اشتباه می‌کردند.
درست که انتخاب دشمنان در ترور احمدی روشن به عنوان شخصیت اثرگذار درست بود ولی اگر ملت ایران ترسو بودند هرگز نمی‌توانستند در برابر توطئه‌ها و تهدیدها و تحریم‌های دشمنان در طول پیروزی انقلاب اسلامی ایستادگی و مقاومت کنند.
امروز دوستان و روندگان راه مصطفی با شجاعت و پایداری راه این شهید بزرگوار را ادامه می‌دهند تا دشمنان بدانند با شهادت افراد بزرگ هرگز ایران از پیشرفت باز نخواهد ایستاد.
بینش و بصیرت ملت ایران بسیار بالاست و با توطئه‌ها و شهادت افراد بزرگ هرگز ناامید نمی‌شوند بلکه راه خود را برای ادامه هدف بزرگ شهیدان با سرعت و جدیت بیشتری ادامه می‌دهند.
دشمنان بدانند که با شهادت دانشمندان و افراد بزرگ نه تنها تاثیری در روند پیشرفت علمی و هسته‌ای ایران نداشتند بلکه با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شدند.
شجاعت احمدی روشن در فعالیت‌هایش برای نیروگاه نطنز باعث شد تا دیگران به همراه خانواده‌هایشان برای فعالیت در این نیروگاه حاضر شوند و همین مساله اثر مطلوبی در روند کار داشت.
بعد از شهادت مصطفی و دیگر اندیشمندان ایرانی نه تنها پیشرفت ایران متوقف نشد بلکه با سرعت بیشتری به سمت آینده حرکت کرد.
با توجه به این‌که یک سال و دو ماه از شهادت مصطفی می‌گذرد دستگاه‌های زیادی در زمینه هسته‌ای ساخته شده و زنجیره‌های گسترده‌ای ایجاد شده است.
دشمنان انقلاب هرگز نمی‌توانند ملت ما را در زمینه‌های علمی و فناوری عقب نگه دارند. جوانان ایران انقلابی بوده و در طول تاریخ نشان دادند که دست از تلاش خود برای پیشرفت و توسعه و همچنین آبادانی کشور بر نخواهند داشت.
امروز شهدا موجب پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حتی هسته‌ای شدند و دشمنان بدانند ملت ما هرگز در برابر توطئه‌های آن‌ها خسته نمی‌شوند.

صحبت های شما برای نسل جوان انقلاب چیست؟

نسل جوان امروز باید باهوش تر و کوشاتر از گذشته راه شهدا را ادامه داده و هرگز فریب دشمنان را نخورند و بدانند که کشورهای آمریکا و انگلیس هرگز دلسوز ما نبوده و فقط برای رفع نیازها و مطامع خود به برخی از افراد باج می‌دهند.
وی با بیان این‌که مسلمانان در هر جای دنیا باید با آزادگی و آزادی و عزت زندگی کنند، گفت: شهدا رفتند تا به مردم نشان دهند برای رسیدن به اهداف عالی خود حتی تا پایان جان باید ایستاد.
مصطفی در کنار کار خود از فعالیت‌های دیگر هرگز دست بر نمی‌داشت و علارغم فشارهای کاری به روستاهای اطراف کاشان و نطنز سرکشی می‌کرد تا اگر کسی مشکلی دارد برای رفع آن اقدام کند.
نگاه شهید احمدی روشن فقط به کار نبود بلکه او مردم دار بود و به مشکلات و خواسته‌های مردم اهمیت فراوانی می‌داد.

شخصیت سیاسی احمدی روشن چگونه بود؟

این شهید بزرگوار از بینش سیاسی بالایی برخوردار بود، به طوری‌که در روز 9 دی ماه 88 علارغم فشار کاری زیاد به راهپیمایی رفت تا به دشمنان نشان دهد مردم ایران و حتی اندیشمندان برای حفظ انقلاب و نظام تا پایان جان ایستاده‌اند.
نماز جمعه یکی از اولویت‌های زندگی او بود به طوری‌که سعی می‌کرد در تمام نمازجمعه‌ها به ویژه زمانی‌که مقام معظم رهبری حضور داشتند حتماً شرکت کنند.
در کنار کار و فعالیت اجتماعی مطالعه زیاد از برنامه‌های کاری ایشان بود و بر همین اساس اطلاعات و معلومات بالایی داشت و معتقد بود که انسان هرگز نباید دست از مطالعه و تحقیق بردارد.
با توجه به این‌که این شهید بزرگوار از پشتکار بالایی برخوردار بود و رشته تحصیلی او مهندسی شیمی بوده است توانست دستگاه برق محافظ سانتی فیوچرها را در نیروگاه نطنز طراحی کند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما