تناسخ از ديدگاه سهروردي

تناسخ ( انتقال روح از بدني به بدن ديگر ) . اين باور از عهد باستان در ميان مردم هند، مصر و يونان وجود داشته است. اين فکر نخستين بار در کجا پيدا شده است، چندان روشن نيست؛ اگرچه هنديان با اين عقيده شهرت دارند.
دوشنبه، 22 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تناسخ از ديدگاه سهروردي
 تناسخ از ديدگاه سهروردي

 

نويسنده: دکتر سيد يحيي يثربي




 

تناسخ ( انتقال روح از بدني به بدن ديگر ) (1). اين باور از عهد باستان در ميان مردم هند، مصر و يونان وجود داشته است. اين فکر نخستين بار در کجا پيدا شده است، چندان روشن نيست؛ اگرچه هنديان با اين عقيده شهرت دارند. (2)
در يونان فيثاغورس و متفکران متأثر از وي چنين باوري داشته اند. اورفئوسيان اين سرزمين نيز با اين عقيده معروف بودند. متفکران معروف ديگر نيز همانند امپدوکلس ( انباذقلس ) به اين عقيده شهرت دارند. (3) چنان که اين باور به افلاطون نيز نسبت داده شده است.
اين نسبت درست باشد يا نه براي ما مهم نيست؛ مهم آن است که افلوطين چنين عقيده اي داشته است (4)، زيرا سهروردي به خطا فلوطين را همان افلاطون مي داند. سهروردي از طرفي به عقايد بزرگان يونان مخصوصاً فيثاغورس و امپدوکلس توجه داشته و نيز ديدگاه نوافلاطونيان را مي پسندد؛ از طرف ديگر حکماي عهد باستان مشرق زمين و از جمله بودا را بزرگ مي دارد، طبيعي است که نسبت به عقايد آنان با لطف و مدارا بنگرد. همين نکته باعث شده است که عده اي او را معتقد به تناسخ بدانند. آن چه مسلم است سهروردي تناسخ به معناي انتقال روح از بدن انساني به بدن انسان يا حيوان ديگر را همانند همه ي حکماي اسلام مردود مي شمارد، اما چنان که گفتيم براساس خوش بيني و مدارا با بزرگان عهد باستان، به گونه اي با اين مسئله برخورد مي کند که سخن آنان را نيز به طور کلي نادرست نداند. بنابراين دو راه را در پيش مي گيرد:
يکي طبقه بندي نفوس و تأکيد بر اين که نفوس پاک و کامل به طور کلي از جهان ماده جدا مي شوند و هيچ گونه تناسخي ندارند.
و ديگري پذيرش اين باور که گروهي از نفوس ناقص چون به کمال لازم خود براي رسيدن به مقامات عالي دست نيافته اند، از قيد ماده رها نمي گردند، او نيز مانند ابن سينا (5) مي پذيرد که نفوس ناقص به گونه اي در ارتباط با ماده و جهان مادي به حيات وابسته به ماده خود ادامه مي دهند. ابن سينا اين عقيده را از بعضي از علما نقل مي کند که احتمال داده اند فارابي باشد. (6)
البته ابن سينا اجرام و اجسام آسماني را ابزار کار اين گونه نفوس دانسته و لذت و رنج آنان را پنداري شمرده است. در حالي که سهروردي به جاي اجرام آسماني تصويرهاي آويزان از اين اجرام را مطرح مي کند.
سهروردي عقيده به تناسخ را از بودا و ديگران نقل مي کند و به اين نکته توجه مي دهد که اين تنها بدن انسان است که شايسته ي دريافت نور مجرد ( نفس ) است، سپس اين نفس اگر ناقص مانده باشد از بدن انسان به بدن جانداران ديگر انتقال مي يابد. آن گاه به ردّ استدلال هاي مخالفان تناسخ مي پردازد. در ادامه ي بحث دليل هاي مشائيان را براي ابطال تناسخ نقد مي کند. سپس در فصل چهارم همين گفتار اشاراتي از قرآن و حديث را در خصوص با نوعي تناسخ نقل مي کند.
سهروردي برابر روش هميشگي خود، مي کوشد تا ديدگاه حکماي عهد باستان را کلاً باطل ندانسته و در عين حال از قوّت و اعتبار ديدگاه مشائيان بکاهد. آن چه مسلم است او به عنوان حکيم مسلمان، تناسخ را همانند علماي هند و حکماي يونان نمي پذيرد، اما کلاً هم رد نمي کند. به همين دليل تعلق نفوس ناقص را به تصويرهاي آويزان ( مُثل معلّقه ) مصداق درست تناسخ مي داند.

پي‌نوشت‌ها:

1. ميرسيد شريف جرجاني، التعريفات، بيروت 1407 ه‍.ق.
2. ابوريحان بيروني، تحقيق ماللهند، ص 38. گمپرتس، تئودور، متفكران يوناني، ترجمه ي محمد حسن لطفي، ص 147.
3. گاتري، C.K.W، هراکليتوس، ترجمه مهدي قوام صفري، تهران فکر روز.
4. فلوطين، دوره ي آثار، پيشين، انئاد 4 رساله ي 7 و 8.
5. ابن سينا، المبدأ و المعاد، به کوشش عبدالله نوراني، ص 114.
6. همان. و نيز نجات، الهيات، مقاله 2، فصل 37، شفا، فن سيزدهم، (الهيات) مقاله 9، فصل 7، اشارات، نمط 8، فصل 17.

منبع مقاله :
يثربي، سيد يحيي؛ (1385)، حکمت اشراق سهروردي، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ هفتم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها