وسوسه اي به نام کاهش وزن سريع!

معمولاً افراد براي رژيم گرفتن خيلي حوصله به خرج نمي دهند و مي خواهند در کمترين زمان بيشترين نتيجه را به دست بياورند. اگر مي خواهيد خيلي سريع لاغر شويد بايد بدانيد که:
دوشنبه، 27 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وسوسه اي به نام کاهش وزن سريع!

وسوسه اي به نام کاهش وزن سريع!
 

 

نويسنده: دکتر بهمن محمدي




 

معمولاً افراد براي رژيم گرفتن خيلي حوصله به خرج نمي دهند و مي خواهند در کمترين زمان بيشترين نتيجه را به دست بياورند. اگر مي خواهيد خيلي سريع لاغر شويد بايد بدانيد که:

1. کاهش وزن سريع با عوارض همراه است:

ريزش موها، چين و چروک و شلي پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بي حالي، پوسيدگي دندان ها، بروز سنگ کيسه صفرا، ورم و زخم معده، يبوست وحتي افسردگي، از عوارض کاهش وزن سريع است.

2. کاهش وزن سريع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغري مي شود:

کاهش وزن سريع که معمولاً در جريان کم خوري و ورزش شديد روي مي دهد، بدن را تحت فشار قرار داده و موجب افزايش مقاومت بدن در برابر لاغري مي شود. بدين ترتيب به تدريج سرعت کاهش وزن کند شده و بالاخره در جايي کاهش وزن متوقف مي شود. علت اين امر نياز بدن به حفظ بافت چربي به عنوان ذخيره حياتي انرژي بدن در مواقع گرسنگي و قحطي است و بدن تلاش مي کند به هر صورت ممکن، ذخيره چربي را حفظ کند.

3. به دنبال کاهش وزن سريع، مجدداً چاقي برمي گردد:

اگر شخصي که با انجام تمرينات ورزشي شديد و کم خوري لاغر شده است به هر دليل نتواند به همان شدت سابق ورزش کند يا ورزش را رها کند يا غذاي خود را افزايش دهد بدن سريعاً واکنش نشان داده و وزن افزايش مي يابد و آن شخص، مجدد چاق مي شود.
از طرف ديگر کم خوردن و گرسنگي سرانجام مقاومت انسان را در هم مي شکند و ممکن است باعث شود که او از سابق هم بيشتر غذا بخورد و حتي از ابتداي کار هم چاق تر شود.

4. در کاهش وزن سريع فرصتي براي ايجاد عادت غذايي صحيح وجود ندارد:

کاهش وزن اصولي و تناسب اندام ماندگار، نياز به زمان و تشکيل عادت هاي غذايي مناسب دارد. در دوران کاهش وزن بايد عادت هاي غذايي چاق کننده مانند خوردن غذاهاي چرب و پر کالري و مواد غذايي کم خاصيت چاق کننده مانند هله هوله و شيريني ها را به تدريج کنار بگذاريم و عادت هاي غذايي مناسب مانند خوردن غذاهاي مفيد و کم کالري نظير سبزي ها و سالاد و مواد پروتئيني را جايگزين آن ها کرده و لبنيات، ميوه ها، نان و برنج نيز بايد درحد متعال مصرف کنيم.

نتيجه

بنا به دلايل گفته شده، کاهش وزن سريع به هيچ عنوان توصيه نمي شود.
کاهش وزن بايد تدريجي و اصولي و همراه با يادگيري عادت هاي غذايي جديد باشد. در اين صورت اين کاهش وزن بدون گرسنگي و عوارض است و امکان چاقي مجدد بسيار کم است.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط