همکاری شریعتمداری با ساواک

اسناد به جای مانده از دوران پهلوی دوم به خصوص اوراقی که از سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) در حال حاضر در دست همگان برای مطالعه قرار می‌گیرد کمک بسیاری خوبی است تا تاریخ پژوهان و دوستداران تاریخ بتوانند به خوبی
يکشنبه، 16 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همکاری شریعتمداری با ساواک
همکاری شریعتمداری با ساواک+سند

 






 
اسناد به جای مانده از دوران پهلوی دوم به خصوص اوراقی که از سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) در حال حاضر در دست همگان برای مطالعه قرار می‌گیرد کمک بسیاری خوبی است تا تاریخ پژوهان و دوستداران تاریخ بتوانند به خوبی پیرامون شخصیت‌های آن دوران نتیجه گیری کنند:
به : مديريت كل اداره سوم 316 تاریخ 16 / 10 / 48
از : ساواك قم : شماره : 4409 / 21
عطف به 5082 / 316 - 15 / 10 / 48
همکاری شریعتمداری با ساواک+سند
باستحضار مي‌رساند چند روز قبل از الصاق اعلاميه ‏هاى خطى به ديوار مدرسه فيضيه آقاى ابهرى با اين ساواك مذاكره و مجملاً اظهار داشت شما موافقيد در مدرسه فيضيه وسيله عوامل خود مبادرت به نصب اعلاميه‌‏اى بشود بايشان پاسخ داده شد اولاً نوع اعلاميه بايستى براى ما مشخص ثانيا اين اقدام با كسب اجازه مركز صورت خواهد گرفت.
باستحضار ميرساند همانطور كه مكرر بعرض رسيده بين آيت‏ اله گلپايگانى و شريعتمدارى اختلافات شديد بوجود آمده و فاصله اين اختلافات آن اندازه فاحش است كه طرفين بوسائل ممكنه در صدد تضعيف يكديگر ميباشند با اين كيفيت كه آيت ‏اله گلپايگانى نزديكى خود را با ساواك حفظ نكرده لكن از ناحيه آيت‏ اله شريعتمدارى بعضا اطلاعات و همكاريهاى ناقصى با ساواك بعمل مي آيد. با شرح اين اوصاف بعرض ميرسانيد كه اعلاميه‏ هاى خطى اخير كه فتوكپى چند نمونه آن همراه با يك نسخه اعلاميه ماشين شده كه وسيله آقاى ابهرى باين ساواك تسليم گرديده و بپيوست تقديم ميگردد از ناحيه عوامل شريعتمدارى و بدستور شخص ايشان صورت گرفته و نتايج اين اقدامات انجام شده از طرف شريعتمدارى كه بدون اطلاع ساواك صورت گرفته كلاً بضرر و زيان دستگاه شريعتمدارى بوده و اذهان روحانيون متوجه آن قسمت از تصميمات مشاراليه در مورد تعويض آقاى غروى از توليت مدرسه فيضيه ميباشد و همگان بر اين عقيده‏اند كه آيت ‏اله شريعتمدارى با اين صحنه‏ سازى موجبات تضعيف گلپايگانى و همچنين تعويض غروى1 را كه يكى از طرفداران گلپايگانى است فراهم ساخته است. ضمنا اضافه مي نمايد كه مدرسه فيضيه روزانه جهت مراقبت دقيق منابع اين ساواك و مأمورين شهربانى ميباشد و از نمونه اعلاميه چاپى كه وسيله ابهرى باين ساواك تسليم گرديده نسخه ديگرى بدست مأمورين شهربانى و اين ساواك نرسيده و جز اين نسخه‏اى كه بضميمه تقديم ميگردد نسخه دومى در هيچ محل ديگرى بدست نيامده است با اين ترتيب اعمال و اقدامات آيت‏اله شريعتمدارى و آقاى ابهرى و عوامل وى ضمن اينكه نتيجه مثبتى براى آنان نداشته موجبات انحراف دستگاههاى اطلاعاتى را ضمن وقوف كامل بنظرات ايشان بعضا فراهم مي آورد.
گرچه قبلاً در موقع الصاق اعلاميه‏ هاى مورد نظر كه طى شماره ‏هاى 3352 / 21
ـ 14 / 10 / 48 و 3952 / 21 ـ 29 / 9 / 48 بعرض رسيده تذكرات لازم بآقاى غروى درباره اينكه يا الصاق كنندگان را معرفى و الا از كار بركنار ميشويد داده شد.
با توجه بموارد فوق ‏الذكر تعويض آنى غروى و گماردن آقاى مجتبى اراكى (عراقى) (خواسته آقاى شريعتمدارى) جنبه طرفدارى علنى از شريعتمدارى را پيدا خواهد كرد. مقرر فرمايند:
1- ترتيبى اتخاذ فرمايند كه آيت ‏اله شريعتمدارى و آقاى ابهرى قبل از اجراى هر نوع برنامه‏اى بمنظور تضعيف گلپايگانى هدف و نوع اقدامات خود را با اين ساواك در ميان تا با كسب اجازه از آن اداره كل با توجه برعايت جوانب مسائل مورد نظر اقدامات لازم بدون توجه ديگران در كمال آرامش بعمل آيد.
2- چون در حال حاضر اكثر قريب باتفاق طلاب موجود در مدرسه فيضيه و دارالشفا از طرفداران گلپايگانى ميباشند و بتوصيه نامبرده در اين مدارس اسكان داده شده‏اند لذا تعويض فورى غروى بدون اشكال بعدى نخواهد بود اصلح است در صورت تصويب و اجازه پس از چندين بار تذكر و بهانه‏جوئى بعلت كبرسن و عدم قدرت مديريت از سمت فعلى بركنار و در صورت عدم قبول از منطقه طرد گردد.
رئيس ساواك قم
مهران
1ـ حجه‏ الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ احمد غروى در نجف اشرف تولد يافت وى به تحصيل علوم دينى روى آورد و به كسوت روحانيت درآمد. از افتخارات ايشان سرپرستى حوزه علميه قم و مدرسه فيضيه طى ساليان متمادى بوده است كه به دليل مخالفت‏هاى ايشان با برنامه‏هاى ضددينى و ضدانقلابى ساواك، بارها از سوى آن دستگاه ضدانسانى مورد تهديد واقع شد و طرح تعويض ايشان توسط ساواك تهيه شد كه با مقاومت ايشان طرحهاى ساواك به شكست انجاميد.
همکاری شریعتمداری با ساواک+سند
همکاری شریعتمداری با ساواک+سند
همکاری شریعتمداری با ساواک+سند



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.