وحدت ملي در وصيت نامه شهدا (1)

پيام ديگري به امت شهيدپرور اسلام دارم ؛ البته من خيلي کوچک تر از آنم که براي امتي آگاه و در صحنه پيامي داشته باشم؛ ولي به عنوان يادآوري بايد متذکر شوم که هميشه ما مسلمين بايد وحدت داشته باشيم تا بتوانيم با
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وحدت ملي در وصيت نامه شهدا (1)
 وحدت ملي در وصيت نامه شهدا (1)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده





 

شهيد محمود ابراهيمي مؤخر ( 1360-1340 مشهد )

وصيت من به ملت شريف ايران [ اين ] است [ که ] :
1- همه با هم وحدت داشته تا بدين وسيله از خون شهدا و راه آنان پاسداري کنند؛
2- نائب امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف )، رهبر کبير انقلاب، امام خميني، و به طور کلي ولايت فقيه را تنها نگذارند.

شهيد محمد کاظم ابريشم گرماليرمي ( 1363-1346 يزد )

پيام ديگري به امت شهيدپرور اسلام دارم (1)؛ البته من خيلي کوچک تر از آنم که براي امتي آگاه و در صحنه پيامي داشته باشم؛ ولي به عنوان يادآوري بايد متذکر شوم (2) که هميشه ما مسلمين بايد وحدت داشته باشيم تا بتوانيم با طاغوت ها مبارزه کنيم و کشوري آزاد و مستقل داشته باشيم (3) تا بتوان در آن آزادانه احکام و دستورات اسلام را انجام داد؛ و ديگر اينکه الان در صحنه بودن، بسيار مسئله ي مهمي است و ما نبايد هيچ وقت مانند کوفيان دست از ياري امام برداريم که خود گناهي بزرگ است.

شهيد مرتضي ابوفاضلي ( 1359-1337 تهران )

خدمت پدر و مادر عزيزم و خواهر و برادرانم سلام عرض مي کنم... از خدا مي خواهم که سلامت و تندرستي کامل به شما عطا بفرمايد و در پرتو رهبري هاي خردمندانه ي امام امت، روز به روز موفق تر و با وحدت بيشتر پشتيبان اسلام و امام باشيد.

شهيد محمد حسين احمد زاده ( 1364-1343 باغملک )

به عنوان برادر کوچک تر پيامي براي ملتم دارم: همان طوري که امام خميني فرموده اند: « مسجدها سنگرند، سنگرها را خالي نکنيد »، مراسم دعاها را باشکوه برگزار کنيد که همين دعاها باعث پيروزي ما [ در ] برابر [ ابر ] قدرت ها مي شود، که همين ابرقدرت ها و منافقين از اين مراسم وحشت دارند. خون شهدا را عزيز بداريد. اطاعت از امام کنيد و از اختلافات و دودستگي و تهمت بپرهيزيد و همديگر را به وحدت دعوت کنيد.

شهيد مهدي اردبيلي ( 1366-1349 ميانه )

و از شما ملت حزب الله مي خواهم [ که ] تا مي توانيد به جبهه ي جنگ برويد؛ چون جبهه ي جنگ نه تنها دانشگاه انسان سازي است، بلکه خود جنگ، نعمت است که خداوند در اختيار ما قرار داده و دل به اين دنياي فاني نفروشيد؛ زيرا اين دنيا و روزگار، به گفته ي حضرت علي ( عليه السلام ): « پلي است که ما از روي آن رد مي شويم و هر چيز، آن طرف پل مي باشد ». شما قلب آهنين خود را محکم کنيد و با وحدت و با پشتيباني خود، امام را ياري کنيد.

شهيد محمد علي اردلان ( 1360-1336 دزفول )

از اينکه با ديگر برادران و خواهرانم صحبتي ندارم نمي دانم چه بگويم؛ تنها توصيه اي که به شما مي کنم [ اين است که ] در مسير اسلام حرکت کنيد. وحدت کلمه ي خودتان را حفظ کنيد و در مسير روحانيت مترقي قدم برداريد.

شهيد محمد حسين اعتباريان ( 1362-1342 اصفهان )

و اما اي برادران و خواهران عزيز! ما در زماني به سر مي بريم که از هر سو کفار و منافقين براي نابودي اسلام عزيز دست به دست هم داده و از هر گونه جنايتي دريغ ندارند و اين وظيفه ي سنگين بر دوش ماست و اگر خداي خداي ناکرده کمي غفلت کنيم، به اسلام عزيز ضربه خواهند زد؛ پس دست به دست هم دهيم و با وحدت و پيروي از خط ولايت فقيه و حمايت از اين دولت انقلابي، اسلام عزيز را ياري کنيم و تا مي توانيد در نماز دشمن شکن جمعه شرکت نماييد و همچنين نماز جماعت يادتان نرود (4) و يادتان باشد که بعد نمازهايتان امام و رزمندگان را دعا نماييد و فقط کارها را براي اسلام انجام دهيد و تا بتوانيم ايمانمان را قوي بکنيم.

شهيد مصطفي اعلايي نصرت آبادي ( 1361-1345 تهران )

پيام [ من ] به جوان ها اين است که نماز (5) بخوانيد. (6) وحدت کلمه داشته باشيد. (7) در جهت اهداف [ اسلام کوشش کنيد ] و به مستضعفان کمک کنيد. به درد دل آن ها گوش دهيد و عمل کنيد. مساجد را خالي نگذاريد و سنگرها را پر کنيد و پيرو خط امام باشيد که رمز پيروزي ماست.

شهيد محمد علي اکبرزاده ( 1365-1343 اهواز )

خطاب به خواهران و برادران: از خواهران خودم مي خواهم که همانند قبل حجاب و رعايت موازين شرعي و اسلامي مدنظرشان باشد، با شوهران خود طبق قوانين اسلام زندگي کنيد که جهاد زن، شوهرداري است. با فرزندان خود به عنوان يک معلم رفتار کنيد؛ از برادران خودم مي خواهم با همسران خود با موازين اسلامي عمل کنند که گذشت، از خصلت مردان است. نکند اموال و زندگي و فرزندان و همسران باعث اختلاف بين شما شود. وحدت و همدلي خودتان را بيشتر کنيد. از جبهه رفتن منصرف نشويد که سعادت در آن است.

شهيد محمدرضا اکبرپور ( 1362-1336 شيروان )

اين مردم! امام را دعا کنيد که نعمت الهي است و پيام من به ملت ايران آن است که وحدت کلمه را حفظ کنيد (8) و نگذاريد اين ضد انقلابيون در گوشه و کنارها ظلم کنند، بکشيد آن ها را که شما پيروزيد و به گفته ي امام امت: « از کشتن و کشته شدن هيچ هراسي نداشته باشيد ». در هر حال، پيروزي از آن مسلمين است.

شهيد محمود امان اللهي ( 1379-... سنندج )

اي مسلمين جهان! اي يک ميليارد مسلمان! چرا به دستور قرآن عمل نمي کنيد؟! چرا به زبان، خود را مسلمان مي دانيد، ولي در عمل [ مسلماني ] نمي کنيد؟ پس نگوييد آنچه را که عمل نمي کنيد. به درستي که خداوند دوست دارد کساني را که در صف محکم و نفوذناپذير وحدت [ شرکت داشته و ] در راه خدا کشته مي شوند و ايشان دژهاي شکست ناپذير در مقابل دشمنان خدا هستند.

شهيد مريد علي اميري امرايي ( 1364-1346 کوهدشت )

با تمام اقوام و فاميل ها خداحافظي مي کنم و از شما مي خواهم که در راه اسلام، وحدت داشته باشيد و بچه هايتان را براي اسلام تربيت کنيد.

شهيد محمد حسين انباز ( 1361-1344 مهريز )

مادرم!.... فقط راه امام را دنبال کنيد... پيرو (9) ولايت فقيه باشيد و به نماز جمعه ها برويد و شعار وحدت که بر بدن دشمن لرزه مي اندازد و آنان را از نفوذ در شما نااميد مي کند را [ هرگز ] فراموش نکنيد.

شهيد مهدي بخشي ( 1365-1345 تهران )

سلام بر ملت شهيدپرور ايران که با وحدت و مقاومتشان پوزه ي ابرجنايتکاران شرق و غرب و ايادي سرسپرده شان را به خاک افکندند.

شهيد محمديار بشارتي فر ( 1365-1349 دهدشت )

و اما اي عزيزم! برادرانم!... همديگر را بخواهيد، وحدت را در بين خودتان حفظ کنيد. خودتان را آلت حرف هاي پوچ و مديح مردم قرار ندهيد که باعث جدايي شما از همديگر مي شود.

شهيد محمود بقايي ( 1361-1344 گلپايگان )

خدمت پدر و مادرم و کليه ي برادران و خواهران:... از خداوند بخواهيد تا اينکه فرج امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) را نزديک گرداند و طول عمر به امام بيفزايد و هميشه باعث وحدت بين مسلمانان شويد.

شهيد محمد رضا پيروي پره ئي ( 1360-1331 قم )

و اما برادران و دوستان عزيزم! شماهايي که يک روز فراقت از شما برايم ناراحت کننده است! باهم صميمي باشيد، (10) نسبت به هم محبت [ کنيد ] آن چنان که مثل يک خانواده ايد و تلاش کنيد در حقتان وحدت داشته باشيد و از هم در روابط با مسائل اجتماعي کمک بگيريد و در کارها با هم مشورت کنيد.

شهيد مصطفي پيلوار ( 1365-1348 دزفول )

اولين وصيت خودم به ملت مسلمان است و اين است که: بدانيد خداوند وسايل سعادت آنان را فراهم کرده است و براي رسيدن به آن، تنها کمي همت مي خواهد و بدانيد که اين به بعد شايد چنين فرصت هايي کم براي شما پيش بيايد. به ريسمان محکم و بي انتهاي خداوند چنگ بزنيد و با هماهنگي و وحدت، دشمن اسلام را از بين ببريد و بدانيد که پيروزي نهايي، آخر نصيب شماست و اين را خداوند نويد داده است و خداوند در در وعده دادن خلاف نمي کند، « ان الله لايخلف الميعاد ».(11)

شهيد عباس تکلو ( 1364-1348 ملاير )

اي برادران عزيزم! سلاح خونين بر زمين افتاده ي مرا از زمين برداريد و راه من را ادامه بدهيد و انتقام خون مرا از جنايتکاران بگيريد؛ وصيت من به امت بيدار، اين است که هميشه وحدت اسلامي خود را حفظ کنيد و نگذاريد که منافقين و گروهک ها به اسلام ضربه بزنند.

شهيد محمدرضا جمشيدي ( 1362-1335 سنقر )

از امت حزب الله و قهرمان پرور ايران و به خصوص شهرستان سنقر مي خواهم که نگذاريد حسين زمان تنها باشد؛ نگذاريد اين آمريکا صفت ها ( منافقين ) بر انقلاب ضربه اي وارد سازند و به نداي ( هل من ناصر ينصرني ) امام عزيز لبيک بگوييد و نگذاريد ضد روحانيت و ضد اسلاميان از اين جمهوري اسلامي سودي ببرند و آن ها را خفه نماييد و وحدت کلمه را حفظ کنيد.

شهيد محمد حسين چشمه اي ( 1361-1343 قم )

مادر! من اين راهم را ادامه مي دهم و هيچ چيز از اين دنيا نمي خواهم، جز وحدت و تلاش و اتکال اين امت مسلمان به خدا و قرآن و دعاگويي آن ها در حق رزمندگان. و چه جالب امام عزيزمان مي فرمايند: « من غير از دعا که بدرقه ي شما کنم، چيزي ندارم هديه کنم به شما . »

شهيد محمد رضا حاتمي (1361-1342 تهران)

پدر عزيز!...امام را دعا کنيد و مراسم دعاي توسل و کميل را به بزرگ محل اطلاع دهيد که انجام دهند و وحدت بين خود را حفظ [ کنيد ] و از هم دور نشويد؛ زيرا دشمنان داخلي همچون آب چشمه مي مانند که در زير سنگ فرو مي روند و اگر فاصله اي بين شما پيدا شود؛ به استفاده ي آن هاست.
...مادر!....ما در مرحله ي دوم حمله ي محروم در غرب کشور شرکت خواهيم کرد و با وحدت و يکپارچگي، اين بعثيان پست را از سرزمين مقدس اسلام بيرون خواهيم نمود؛ البته بايد بداني که تنها مبارزه ي رزمندگان عامل اصلي بيرون راندن اين متجاوزين نيست، بلکه صبر و استقامت و پايداري شما مادران و پدران عامل اصلي بيرون راندن سپاه زبون مي باشد.

شهيد مرتضي حبيبي جوني ( 1362-1342 اصفهان )

اي برادران! به تمامي پدران و مادران [ و ] به تمامي ملت ايران مي گويم که قبل از هر چيز وحدت کلمه ي خود را حفظ کرده و با اتحاد و يکپارچگي خود در برابر تمامي ابرقدرت ها بايستيد.

شهيد محمود حبيبي ( 1366-1343 آبيک )

سخني با امت حزب الله دارم: اين که بدانيد اين مصيبت ها و سختي ها زودگذر و تمام شدني است، ولي با اين جان فشاني و فداکاري به نعمت هاي فراوان و بي پايان خداوندي خواهيد رسيد ان شاء الله. هيچ گاه زبان به شکايت نگشاييد و هميشه با وحدت و يکپارچگي و با مشت محکم و با در صحنه حضور داشتن، به هيچ يک از منافقين و مزدوران آمريکا مجال ندهيد و از شما مي خواهم که هيچ وقت دعا را فراموش نکنيد و دائم به ياد خدا باشيد و در نماز جمعه و نماز جماعت و دعاي کميل شرکت مؤثر داشته باشيد.

شهيد محمد علي حسنقلي ( 1360-1343 قزوين )

اما سخني چند با مردم دارم: اگر مي خواهيد انساني آزاده باشيد، وحدت خودتان را حفظ کنيد. همان گونه که قرآن فرموده است: « چنگ به ريسمان الهي بزنيد و متفرق نشويد » (12) نگذاريد که کافران اين ريسمان را پاره کنند.

شهيد مسعود حکيم اللهي خارداني ( 1361-1344 اصفهان )

« و اطيعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحکم واصبروا ان الله مع الصابرين »( سوره انفال؛ آيه 46 )
توصيه ي من به دوستان و آشنايان و امت شهيدپرور اين است که مبادا يک آن (13) و لحظه اي از ياري و پشتيباني رهبر و ولايت فقيه غفلت [ ورزيد ]. (14) و هر روز با وحدت بيشتر خود و [ با ] منسجم کردن و بسيج نيروهاي خود، قدمي در راه صدور انقلاب براي نجات مستضعفان جهان از زير يوغ (15) سلطه گران شرق و غرب برداشته، چناچه از آيه ي فوق استنباط مي شود که همه با روح وحدت ايماني پيرو فرمان خدا و رسول باشيد و هرگز راه اختلاف و تنازع که موجب تفرقه ي اسلام است، نپوييد. در اثر تفرقه، [ روحيه ي شما ] ترسناک و ضعيف شده و قدرت شما نابود خواهد شد، بلکه همه بايد يکدل در راه خدا پايدار و صبور باشيد [ که همانا ] خدا هميشه با صابران است.

شهيد محمد علي خالويي ( 1361-1345 برخوار و ميمه )

آري؛ پدر و برادران عزيزم! در اينجا [ با ذکر يک پيام ] براي ملت وصيت نامه ام را به پايان مي رسانم و آن اين است که وحدت خود را حفظ کنيد.

شهيد محمد حسين خامسي ميبدي ( 1366-1347 ميبد )

اي امت حزب الله! از شما مي خواهم که هميشه دنباله رو خط امام باشيد که خط امام، همان خط حسين ( عليه السلام ) است و تا مي توانيد در پايگاه هاي بسيج شرکت کنيد که امام مي فرمايد: « بسيج مدرسه ي عشق است » و تا مي توانيد در مسجد حضور يابيد که امام مي فرمايد: « مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنيد » و تا مي توانيد با هم وحدت داشته باشيد که دشمن از وحدت شما مي ترسد و دشمن به هيچ وسيله اي نمي تواند مردم مسجد را از پاي درآورد.

شهيد محمد علي خان بيگي ( 1366-1345 دامغان )

برادران و خواهران! تمامي کارها و امور خويش را با نام خدا و در جهت خدا و با اخلاص و براي خدا انجام دهيد تا خداوند بتواند اجرش را که براي او انجام داده ايد بدهد. از رفتن به جبهه ها و فرستادن فرزندانتان در جبهه ها دريغ نورزيد؛ زيرا اسلام به ياري شما نياز دارد. از کمک به رزمندگان چه از حيث مادي و [ چه ] معنوي خودداري نورزيد تا در گشودن راه کربلا، کاظمين، نجف و سامرا سهيم باشيد. وحدت خود را حفظ کنيد و هيچ گاه متفرق نشويد که قرآن مي گويد: « واعتمصوا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا »(16) و تفرقه [ را ] از ميان همديگر بيرون کنيد. از همديگر بگذريد تا خداوند هم از شما بگذرد.

شهيد محمد رضا خان محمدي ( 1360-1335 شهر ري )

از خواهرانم و دو برادرم علي رضا و احمد مي خواهم که هميشه در صف اسلام و امام امت، خميني بت شکن باشند و ... وحدت کامل بين هم داشته باشيد تا هيچ کسي نتواند سوء استفاده از شماها بکند.

شهيد مهدي خليفه ( 1360-1335 شيراز )

اي خانواده ي من واي شما امت مسلمان! وحدت خود را حفظ کنيد و کاري يا گفتاري خلاف اسلام انجام ندهيد. زمان بسيار حساس است و روز آزمايش که حسينيان از يزيديان تميز داده مي شوند، [ است ] و هميشه براي اسلام باشيد و به جز اسلام، چيز ديگري قبول نکنيد و قدر چنين رهبري بزرگ و عالي قدر را بدانيد و از خدا بخواهيد که بر عمر پربرکت او بيفزايد تا انقلاب بزرگ ما را رهبري بفرمايند و از خدا بخواهيم (17) که اين انقلاب را به انقلاب بزرگ مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) وصل بکند.

شهيد مهدي خندان ( 1362-1340 تهران )

شما دوستان و آشنايانم! بر همه ي شما باد پيروي از امام عزيز و وصيت مي کنم به همه ي شما که جنگ را فراموش نکنيد که اين جنگ، جنگ اسلام و کفر هست و جهاد در راه خداست. همه ي شما وحدت را حفظ کنيد و با هم برادر باشيد و از تفرقه به هر صورت بپرهيزيد. امر به معروف و نهي از منکر را فراموش نکنيد و از غيبت و هرزه گويي به شهدا بپرهيزيد و نهايت سعي خود را در خودسازي به کار گيريد که عمرتان هدر نرود.

شهيد مرتضي درانديس ( 1366-1349 جهرم )

چند کلامي نيز دارم با اقوام و دوستان با محبت و با گذشت خودم؛ آري، اقوام! اميدوارم که وحدت خويش را محکم تر از هميشه کنيد و يکديگر را صميمي تر دوست داشته باشيد و کمتر به فکر تجملات دنيوي باشيد؛ زيرا که به خدا قسم اين دنيا به [ اندازه ي ] پر کاهي ارزش ندارد.

شهيد مرتضي دريکوند ( 1367-1339 خرم آباد )

خدمت دايي و دايي زاده هاي عزيزم!.... بگوييد که سفارش شهيد مرتضي دريکوند اين بوده و هميشه اتحاد و وحدت و يکپارچگي شما را از خداوند متعال خواستار و خواهان بود به اميد آن روز.

شهيد محمد حسين ذاکري ( 1362-1343 مشهد )

وصيتي که من به تمامي خويشاوندام مي کنم اين [ است ] که در امام خميني ذوب شويد، همچنين که امام به اسلام ذوب شده است؛ يکي ديگر، وحدت، وحدت قلوب است؛ وحدت دل هاست؛ بايد تمامي شما دست به دست هم دهيد که اسلام را از خطرات وقت [ نجات دهيد ] و حساسيتي [ که ] تمامي دنيا بر عليه ما دارند و مبارزه مي کنند، از راه تبليغ [ و ] راه کمک به صداميان و خيلي از راه هاي ديگر [ است ]؛ آن ها مي خواهند اسلام را از بين ببرند؛ مواظب باشيد ضربه به انقلابمان وارد نکنند. برادران! پشت به شرق و غرب کردن کار کسي نيست؛ شما تا زماني که وحدت داشته باشيد، (18) انقلاب پيشروي خوبي دارد؛ ما بايد با همديگر وحدت داشته باشيم.

شهيد محمد حسين ذاکري نژاد ( 1361-1345 يزد )

پدر و مادر و برادرم! و تنها صحبت من اين است که تقوي، تقوي، تقوي را پيشه ي خود سازيد و در هر نماز امام را دعا کنيد و حزب جمهوري اسلامي که يادگاري است از شهيد بهشتي، نبايد تنها بماند و حزب، تنها تشکيلاتي است که مي تواند ما را با وحدت بيشتر به هدف نهايي برساند و حوزه هاي علميه را هم تنها نگذاريد و مدرسه ي امام يزد که دسترنج شهيد صدوقي عزيز است، نبايد خالي بماند و مساجد که سنگر است، با حضور خود در مساجد، اين سنگرها را حفظ کنيد و ارگان هاي انقلابي، همچنين سپاه و بسيج را ( پايگاه هاي محله ) تقويت کنيد.

شهيد محمود راضي ( 1365-1338 تهران)

از جوانان فاميل و آشنايان مي خواهم که وحدت خود را هر چه بيشتر کنند و هر چه بيشتر امام امت را ياري کنند و به انقلاب اسلامي ايران کمک کنند و براي آن هايي که امکان دارند و قدرت و توانايي جبهه رفتن را دارند، به جبهه بروند و اگر نمي توانند، پشت جبهه کمک هاي خودشان را افزايش دهند؛ چون اين انقلاب، انقلاب مستضعفين است.

شهيد محمد علي رجبي ( 1362-1339 تهران )

همسايه ها! اگر در وظيفه ي همسايه داري کوتاهي نمودم، ببخشيد و بدانيد که با وحدت و مهرباني و گذشت از يکديگر و سرکشي به هم نمودن جهت حل مشکلات، مسائل حل شده و محله اي آباد و بي دردسر براي جمهوري اسلامي به جاي خواهيد گذاشت.

شهيد مرتضي رحمتي انداني ( 1362-1346 فلاورجان )

وصيتي به دوستان و نزديکان: دست هايم را از تابوت بيرون بگذاريد تا اينکه دنياپرستان و اين ديوصفتان بدانند که من با دست خالي از اين دنيا رفته ام و چشمانم را باز بگذاريد تا اين کوردلان بدانند که کورکورانه اين راه را انتخاب نکرده ام و به راه پاک روح الله ايمان داشته باشيد و با وحدت کلمه در راه به ثمر رساندن انقلاب جمهوري اسلامي کوشا باشيد.

شهيد محمد رضا رحيمي قهدريجاني ( 1360-1330 فلاورجان )

اي برادران عزيز و هموطن و همشهري ام! اکنون که اسلام و انقلاب اسلامي ايران در سخت ترين شرايط و نقاط حساس قرار دارد و دشمنان اسلام از هر سو شمشير زهرآگين خود را از غلاف (19) کثيفش بيرون کشيده اند و درصدد ريشه کن ساختن انقلاب اسلامي و در نتيجه (20) تغيير سرنوشت شما هستند، بر شما واجب است که مردانه و با خلوص نيتي پاک به ميدان بياييد و با حفظ وحدت کلمه و شعار « لا الله الا الله » چنان مشتي بر دهان ياوه گويان ظالم بکوبيد که براي هميشه محو و نابود شوند.

شهيد محمد هاشم رستمي ( 1364-1347 همدان )

مردم مجاهد و هميشه در صحنه! با عمال (21) داخلي استعمار مبارزه کنيد و با وحدت و يکپارچگي خود، نگذاريد که آن مزدوران، داخل صفوف شما شوند و جامعه اسلامي را از هم بپاشند.

شهيد مهران رضايي ( 1365-1347 فيروز آباد )

در پايان مادر و پدر مهربانم و همچنين خواهران و برادرم و تمام قوم و خويشان و اهالي محترم روستا را سلام مي رسانم و تنها وصيتي که به آن ها دارم، اين است که مرا حلال بکنند و اگر کسي حقي بر گردن بنده دارد، از خانواده ام بگيرند و از آن ها مي خواهم که هرگز مسجد را ترک نکنند و همان طوري که امام مي فرمايد: « مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنند » و همچنين دعاهاي کميل و توسل را فراموش نکنيد که وحدت شما در همين دعاهاست.

شهيد محمود رضوي ( 1364-1346 ميانه )

و ما شما اي (22) امت حزب اللهي! سعي کنيد خودتان را از صحنه کنار نکشيد و مؤمن باشيد که خداوند با شماست و وحدتتان را حفظ کنيد و بدانيد که هر لحظه در امتحان الهي قرار داريد و کساني که از اين امتحان بيرون مي آيند، [ کساني هستند ] که بر سختي ها متحمل باشند.

شهيد محمود رمضاني زردابي ( 1365-1342 لنگرود )

از شما مردم مي خواهم وحدت را حفظ کنيد و اسلحه شهدا را بر زمين نگذاريد و به وصيت نامه ي شهدا عمل کنيد.

6 شهيد محمد علي روستانژاد ( 1365-1336 ني ريز)

ملت خدا جوي ايران! سلام. همچنان که تا امروز در خط امام بوده ايد و امام را ياري کرده ايد، (23) هرگز يک لحظه از جبهه و جنگ غافل نشويد که دشمن خود فروخته (24) شرق و غرب دنبال فرصت مي گردد. شما بايد اين فرصت را با فرستادن فرزندان شجاعتان (25) و با کمک هاي بي دريغتان از دشمن بگيريد و چنان بر آن دشمن از خدا بي خبر حمله کنيد که هيچ کشور خود فروخته اي چون عراق، نتواند به ميهن اسلامي تجاوز کند. هرگز فريب انگشت شماري از منافقين را نخوريد و با وحدت و همبستگي خود آن ها را از پا درآوريد.

شهيد محمود روستايي ( 1362-1342 بوانات )

وصيت من به ملت سلحشور اين است که با پاسداري از خون شهداي انقلاب، همبستگي و وحدت را همان طوري که امام، رهبر کبير گفتند، نگذاريد منافقان در آن ها رخنه کنند.

شهيد عباس روندي ( 1364-1348 کرمانشاه )

امت شهيد پرور! هميشه وحدت را حفظ کنيد؛ رهبران ما هميشه به ما وصيت مي کنند در مورد وحدت؛ خدا هم ما را به وحدت دعوت مي کند؛ تا آن جايي که قرآن مي فرمايند: « به ريسمان خدا چنگ زنيد و متفرق نشويد ». (26)

شهيد مرتضي زارع ( 1362-1337 تهران )

اي اميد بيدار! اي عاشقان جان بر کف مکتب ثارالله!....وحدت را بين خودتان حفظ کنيد و از تفرقه و نفاق دوري کنيد. اگر مسلمانان جهان متحد شوند، ابرجنايتکاراني همچون صهيونيسم و آمريکا و شوروي بر خود اجازه نمي دهند که براي فرونشاندن آتش خشم و براي ارضا [ ي ] شهوتشان، ممالک اسلامي مسلمانان را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند...اگر وحدت بين مسلمين باشد، اين تفاله ها و پس مانده ي رژيم شاه، اين نوکران آمريکا هرگز به خود اجازه نمي دهند که گوهرهايي همچون بهشتي و رجايي و باهنر و بزرگاني همچون ائمه ي جمعه و ديگر ياران باوفاي امام و پاسداران مخلص را از ما بگيرند.

شهيد مصطفي زالي زاده ( 1360-1307 دزفول )

پسران عزيزم! از دستورات اسلام پيروي کنيد و مبادا که از امام خميني پيروي نکنيد و دستورات اسلام را انجام ندهيد؛ شما (27) پسران من وقتي هستيد که به آنچه خداوند گفته و آنچه پيامبر گفته، عمل کنيد؛ شما در فکر من نباشيد؛ شما در فکر اسلام باشيد؛ اسلام در خطر است؛ آيا شما نديديد که امام حسين ( عليه السلام ) جان داد و تمام ياران و اموال خود را فداي اسلام کرد؟ آيا شما امام خميني را نديديد که پسر خود را فدا کرد؟ آيا شما پسران بسيار زيادي را نديديد که پدران خود را در راه حفظ وحدت و مکتب اسلام و اسلام تقديم کردند؟ پس بکوشيد تا اسلام را زنده بداريد و ان شاء الله بتوانيد هم خودتان و هم برادران ديگر خود را به احکام اسلام راهنمايي کنيد و مسجد را خالي نکنيد؛ زيرا به قول امام خميني، دشمنان ما از مساجد مي ترسند.

شهيد محمدرضا زلفي يزدلي ( 1364-1343 کاشان )

مردم! وحدت و اتحاد خود را بيشتر کنيد و از اختلاف ها بپرهيزيد.

شهيد محمود زنگويي ( 1361-1340 بيرجند )

اي همشهريان عزيز! زمان حسين و عاشوراي حسيني است؛ اگر کوچک ترين سهل انگاري در کارها بکنيد، مسئوليد؛ چون الآن حسين زمان از شما وحدت مي خواهد. زمان سازندگي است، ولي در سنگر شهر که هستيد (28)، با چهره هاي نفاق در هر کجا هستند، مبارزه کنيد.

شهيد مصطفي سرسنگي علي آباد ( 1363-1347 تفت )

ملت شهيد پرور ايران! قدر اين رهبر را بدانيد و هميشه وحدت خود را حفظ کنيد و هرگز از صحنه ي نبرد عليه کفار خارج نشويد که کفار نابودشدني هستند.

شهيد مرتضي سنگ تراش ( 1366-1345 تهران )

و شما اين دوستان و اي امت شهيد پرور! از شما مي خواهم که به جان امام دعا کنيد و پشتيبان ولايت فقيه و امامت باشيد. و اي دوستان و امت عزيز! با دادن هر شهيدي، مسئوليت شما سنگين تر مي شود و باري به بارهاي شما اضافه مي شود. از شما مي خواهم که پشتيبان رزمندگان باشيد و رزمندگان را دعا کنيد و به فرزندانتان اجازه بدهيد بروند و به کمک هاي خود ادامه دهيد و يکپارچگي و وحدت خود را حفظ کنيد و هر سلاحي [ را ] که از دوش رزمنده اي مي افتد، برداشته و راهش را ادامه دهيد.

شهيد مظفر سهولي ( 1360-1377 بندر گناوه )

امروز افتخارمان اين مي باشد که در راه عقيده اي جهاد مي کنيم که به حقانيت آن کاملاً آگاهيم و غير از اين راهي برايمان نمي ماند که ما پيرو* (29) شهادت را چون اسلحه اي مرگ بار بر فرق دشمن فرود آريم و لذا به اطلاع کليه ي مردم مسلمان مي رسانم که وحدت کلمه را حفظ نمايند.

شهيد سيد جواد سيدالحسيني طبسي ( 1362-1341 مشهد )

اميدوارم که پدر و مادر و خواهران و برادران عزيز وحدت داشته باشيد؛ چرا که جمع کوچک خانواده با اجتماع بزرگ جمهوري اسلامي [ پيوند ] و نماز جماعت را ترک نکنيد؛ چرا که همين نماز جماعت است که کمر دشمن را شکسته است و همين نماز است که براي شما پيروزي مي آورد و تا آخرين لحظه ي عمرتان پشتيبان اسلام و امام باشيد، هر چند که تنها باشيد.

شهيد محمد رضا شريفي مقدم ( 1361-1343 يزد )

و اما شما اي پدر و مادر و خواهر و تمام اقوام گرامي! شما را به وحدت، تقواي خداوند، استقامت در راه دين و قرآن و مقابله با کفر جهاني و اخلاص در اعمال و نيات و ايستادگي در راه سختي ها و ادامه ي راه شهدا و صلحا و مجاهدان وصيت مي کنم.
ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: است
2- در اصل وصيت: گفت
3- در اصل وصيت: و
4- در اصل وصيت: را
5- در اصل وصيت: را
6- در اصل وصيت: بخوانند
7- در اصل وصيت: باشند
8- در اصل وصيت: کنند
9- در اصل وصيت: پيروي
10- در اصل وصيت: باشند
11- در اصل وصيت: سوره رعد: آيه 31
12- ترجمه « و اعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا »؛ سوره آل عمران؛ آيه 103
13- در اصل وصيت: آني
14- در اصل وصيت: ناخوانا
15- در اصل وصيت: يوق
16- سوره آل عمران؛ آيه 103
17- در اصل وصيت: بخواهم
18- در اصل وصيت: داشتيد
19- در اصل وصيت: قلاف
20- در اصل وصيت: نتيجتا
21- در اصل وصيت: اعمال
22- در اصل وصيت: را
23- در اصل وصيت: کرده اند
24- در اصل وصيت: به
25- در اصل وصيت: شجاعشان
26- ترجمه. « و اعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا »؛ سوره آل عمران، آيه 103
27- در اصل وصيت: به شما
28- در اصل وصيت: هستند
29- در اصل وصيت: ناخوانا

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب، (1391) وحدت «دفتر چهارم» گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (7)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول.



 

 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.