سيري در وصيت نامه شهدا

از وحدت تا پيروزي (2)

سفارش بنده اين است که اسلام را دريابيد و بشناسيد. وحدت و برادري را که در پناه آن ها به پيروزي رسيديم، از ياد نبريد. روح اخوت و صميميت را هر چه بيشتر بين خودتان محکم کنيد و سعي کنيد خودتان را به دنيا وابسته نکنيد و
چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از وحدت تا پيروزي (2)
از وحدت تا پيروزي (2)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده





 
 سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد محمدرضا رحيمي معين ( 1365-1340 همدان )

سفارش بنده اين است که اسلام را دريابيد و بشناسيد. وحدت و برادري را که در پناه آن ها به پيروزي رسيديم، از ياد نبريد. روح اخوت و صميميت را هر چه بيشتر بين خودتان محکم کنيد و سعي کنيد خودتان را به دنيا وابسته نکنيد و فکر دنيا و ظواهرش را نکنيد و هميشه نظرتان اين باشد که (1) اين دنيا همه فاني است. زماني فرا رسيده که رسالت خود را نسبت به خدا ادا نماييم و اميد بر اينکه با توسل به خداوند متعال بتوانيم دشمنان اسلام را از کشورمان خارج کنيم و اين يکي از وظايف هر مسلمان است که مقابل هر تجاوزگر بايستد. (2)

شهيد محمود رضازاده بلوري ( 1365-1345 سبزوار )

اي اقوام و دوستان! از همه تان عاجزانه مي خواهم مرا ببخشيد و بدانيد که روزي همه بايد بميريم؛ پس مواظب اعمال و رفتار خود باشيد و شما اي امت حزب الله! وحدت و رهبري خوب داشتن، عامل پيروزي و سربلندي ما مسلمين بوده؛ پس در صحنه باشيد و محکم و با ايمان پشت سر امام حرکت کنيد.

شهيد محمدحسين رضايي ( 1362-1345 فلاورجان )

و از امت شهيدپرور مي خواهم که وحدت را حفظ کنند که به قول امام، رمز پيروزي ماست. هر مسلمان در هر لحظه اي از زمان وظيفه اي دارد؛ (3) چون هر روز عالم، عاشورا و هر سرزمين، کربلاست.

شهيد محمود رياحي ريزي ( 1361-1337 زرين شهر )

امت قهرمان! اين افتخار عظيمي است که نصيب ما شده است. به اين خاطر که فرمان خدا و رسول را گوش داده ايم و وحدتي بين ما به وجود آمده است که اين نتيجه اش شد و تا زماني که فقط اطاعت از خدا و رسول نماييم، عظمت و افتخار بالاتر مي رود؛ چون هدف مقدس و يکي است. اما وقتي که اطاعت از شيطان داخل و خارج شد، ديگر هدف ها نمي تواند يکي باشد و اختلاف ها زياد مي شود. همان چيزي که خداوند مي فرمايد، موجب تفرقه مي شود و عظمت تبديل به ضعف و ناتواني مي شود.

شهيد مهدي زماني الماسي ( 1365-1348 يزد )

ملت عزيز! شما با داستن ايمان واقعي به خدا و خودسازي و برپاي داشتن نماز، آن طور که شايسته نماز است، متحد و قدرتمند باشيد و همگي در يک راه قدم برداريد و به يک چيز تمسک بجوييد « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (4)
نصايح امام را آويزه گوشتان قرار دهيد و همواره گوش به فرمان ايشان و روحانيت معظم باشيد و رمز پيروزي، توکل به خدا و وحدت کلمه و پيروي از روحانيت در خط قرآن است.

شهيد محمدعلي سالاري ( 1366-1349 اقليد )

من کوچک تر از آن مي باشم که وصيتي به شما کنم؛ چون شما تا به حال در صحنه بوده ايد و هستيد و رهبر عزيزمان [را] ياري کرده ايد و خواهيد کرد و از روحانيت متعهد و شجاع دفاع کرده و وحدت و يکپارچگي را حفظ کرده ايد و تنها چيزي که باعث پيروزي مي باشد، وحدت است (5).

سلطاني، محمد حسين ( 1361-1339 کوهپايه )

پيامم براي ملت شهيدپرور ايران اين است که امام را تنها نگذاريد و به قول امام، اين وحدت کلمه بود که ما را پيروز کرد و عامل وحدت ما نيز اسلام بود و اسلام را نيز خون حسين (عليه السلام) بود که زنده نگه داشته است؛ پس بايد امام حسين را زنده نگه داريد؛ محرم را زنده نگه داريد؛ « کل يوم عاشورا و کل عرض کربا »؛ « هر روز عاشوراست و هر زميني کربلا ».

شهيد محمدعلي سلطاني ( 1364-1303 تاکستان )

قبل از همه چيز شما را به تقوي و دوري از گناه سفارش مي کنم و اين درس را از امام اولم، حضرت علي (عليه السلام)، آموختم که در وصيت نامه اش فرزندان و سايرين را به تقوي و نظم سفارش کرده. دوم، وحدت ما که عامل پيروزي است، [را] فراموش نکنيد.

شهيد مظفر سليماني پيرزال ( 1361-1345 دزفول )

مردم مسلمان و شهيدپرور ايران! هميشه وحدت خود را حفظ کنيد که ما با وحدت پيروز خواهيم شد و تا مي توانيد رهنمودهاي امام را گوش دهيد و به آن ها عمل کنيد و دعا براي امام هيچ وقت از يادتان نرود.

شهيد مرتضي شفيعي ( 1361-1342 اليگودرز )

به برادران ديني خود توصيه مي کنم که گوش به فرمان امام خميني باشند؛ امام هشدار مي دهند که حول محور الله جمع شويد (6) و وحدت کلمه را حفظ نماييد تا پيروز شويد. به اميد برقراري پرچم پرعدل و عدالت امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف).

شهيد محمدرضا شکوري ( 1362-1343 کاشمر )

اي مومنان عالم!.... « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (7) را از ياد نبريد؛
چون که پيروزي ما در گرو همين وحدت ماست.

شهيد محمدرضا شهرياري ( 1365-1339 تهران )

از شما امت حزب الله مي خواهم که در جلسات نماز جمعه و دعاي کميل و ساير مراسم مذهبي شرکت کنيد که به قول امام که فرمودند: « ما هر چه داريم، از اين مساحد و نمازهاست ». پس نماز را که ستون دين محسوب مي شود، (8) فراموش نکنيد و با يکديگر با وحدت و صميميت برخورد کنيد که پيروزي ما در گرو وحدت ماست.

شهيد مصطفي شيري ( 1364-1344 لامرد )

پيروزي و موفقيت اين انقلاب تا زماني که ملت با وحدت خويش بر محور اسلام و رهبريت امام پيش مي رود، ادامه دارد و اگر خداي نکرده از اين مسير منحرف گردد، شکست آن حتمي است؛ پس وظيفه تک تک ماست از اين انقلاب که ثمره خون هزاران شهيد معلول است، به خوبي حراست کنيم و نگذاريم با بي تفاوتي، خون ها و مجاهدت ها پاي مال شود.

شهيد محمود صادقي حسن آبادي ( 1365-1348 جرقويه )

شما امت حزب الله!.... نبايد خداي ناکرده دست از وحدت و يکپارچگي خود برداريد که اگر از وحدت خود دست بر نداشتيد، خدا مانند جنگ بدر وعده پيروزي مي دهد و نصر و پيروزي شما نزديک است.

شهيد محمود طاهري زاده زارچ ( 1365-1344 يزد )

اين را به ملت لبنان و آن شيعيان و مسلمانان مي گويم؛ زيرا خودم در بين آن ها نبوده ام: رمز [پيروزي] شما ملت لبنان و فلسطين و اعراب در يک چيز است و آن هم وحدت [است] و مطمئن باشيد که هيچ ابرقدرتي تا حال دلش براي شما نسوخته؛ فقط کار او بي حيايي و چپاول و غارت مي باشد. استقامت کنيد و در خط اسلام و خدا باشيد.

شهيد محمود طيبي نژاد ( 1362-1345 بيرجند )

قبل از هر چيز وصيتي به شما همشهريان دارم: همان طور که مي دانيد رمز پيروزي انقلاب اسلامي، وحدت و اتحاد شما با يکديگر بوده و تأکيد امام هم بر روي همين مسئله بود و از شما مردم مي خواهم از اين مسئله کوتاهي نکنيد و [بدانيد که] زمان، زمان سرنوشت سازي است که اگر در اين امر کوتاهي نماييد، تضعيف رهبري کرده ايد و در آن صورت خداوند شما را نخواهد بخشيد.
.... و اينک پيامي به دانش آموزان دارم:.... [توصيه من] بر برادران دانش آموز و بالاخص و بر برادران انجمن اسلامي، [اين] است که با الهام از امام امت که نياز به وجود متخصصين مؤمن را گوشزد نموده اند، در مرحله اول، درس را به عنوان تکليف بخوانند و بدانند راه استقلال فرهنگي که به فرمايش امام شرط اول استقلال است و آن بسته به جديت در جهت الهي نمودن مراکز آموزشي بالاخص دانشگاه ها، تحقق پذير است و اين با ادامه [تحصيل] شما تحقق پذير است و اين با ادامه تحصيل شما برادران انجام شدني است تا ان شاءالله در آينده نه تنها [نياز] به استاد دانشگاه ها در داخل، بلکه در خارج مرزها و ممالک اسلامي را بتوان مرتفع نموده و با نشر فرهنگ اسلامي، وحدت فرهنگي امت اسلامي را محقق گرداند.

شهيد محمود عبدالحميدي ( 1365-1350 تهران )

در پايان از دوستان عزيز حزب اللهي و بسيجي محل و کشور مي خواهم، چه در جبهه و چه در پشت جبهه امام را تنها نگذارند و مبادا که امام عزيزمان لحظه اي تنها بماند و وحدت خود را حفظ کنيد؛ زيرا عامل پيروزي ما اول ايمان به خدا و ياري خداوند است و عامل دوم وحدتمان است.

شهيد محمدرضا عبدالله پور ( 1362-1346 دزفول )

امت حزب الله! وحدت و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد که وحدت شما باعث پيروزي در تمام مصائب خواهد گرديد و امام، اين موسي زمان را تنها نگذاريد و هميشه يار و ياور و مطيع او باشيد و براي او دعا کنيد.

شهيد مرتضي عبدلي ظفرقندي ( 1361-1325 تهران )

در زير شديدترين رگبار خمپاره ها و گلوله ها، به شما عزيزان در سنگر مدرسه سلام و درود فراوان مي فرستم. شما اي وارثان خون شهيدان! شما اي عصاره وجود ايران! اميدوارم که حالتان خوب باشد و حافظ دستاوردهاي انقلاب باشيد؛ بالاخص وحدت بين مسلمين که پيروزي شما در گرو وحدت شماست.

شهيد مهران عشقي ( 1365-1337 فيروزآباد )

وحدت و انسجام و يکپارچگي خودتان را حفظ کنيد و اسلام [را] ياري کنيد که اسلام و رهبريت [و] وحدت ما رمز پيروزي ما بوده و در تمام دوران تاريخ خواهد بود و جبهه را خالي نگذاريد؛ همچنان پرشور و گرم نگه داريد که عزت و شرف ما در گرو همين جنگ است و راه شهدا را ادامه دهيد و نماز به پاي داريد.

شهيد محمود عيدي زاده شوشتري ( 1361-1345 شوشتر )

امت مسلمان! ايماني همچون کوه، محکم و استوار داشته باشيد و اين امانت بزرگ را تا زمان ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نگاه داريد. هميشه مسجدها را پر کنيد. نمازتان را به جماعت بخوانيد. به سخنان شيرين امام گوش دهيد. در سخنراني ها شرکت کنيد و خوب گوش دهيد. وحدت کلمه داشته باشيد. يکديگر را امر به معروف و نهي از منکر کنيد؛ زيرا که وحدت کلمه رمز پيروزي است. اين وحدت (9) کلمه هاست که شما را نگه داشته [است].

شهيد محمد حسين فتحي ( 1362-1344 استهبان )

به ملت قهرمان و شهيدپرور به عنوان يک فرد از جامعه، پيامي کوتاه به عرض مي رسانم و آن يادآور شدن سه عامل مؤثر در پيروزي مي باشد: در اول [بايد سعي کنيد] از اين عوامل محافظت بنماييد؛ اولين آن همان وحدت کلمه، وحدت ميان اقشار جامعه است؛ دومين عامل که بسيار مهم است، پيروي از ولايت فقيه مي باشد که پيروي از خط انبيا و امامان است و سومين آن ايمان و دعا و نمازهاي جماعت و گريه هاي شما در دل شب مي باشد؛ افزودن اين سه عامل [در زندگي، باعث] برقرار شدن پرچم توحيد در سراسر جهان مي باشد.

شهيد محمدرضا فطرس ( 1363-1343 خرم آباد )

چند وصيت هم به تمام دوستانم داشتم: اول اين که پشتيبان امام و روحانيت باشند؛ پشتيبان هر کس که پشتيبان امام و روحانيت است، باشيد که جز امام و روحانيت کسي را ياراي به ثمر رساندن اين انقلاب نيست. همين امام و روحانيت بودند که [انقلاب را] تا حالا رساندند (10) و ان شاء الله اين انقلاب را به دست امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهند داد.... ديگر اين که [از] تمام دوستان و تمام مسلمانان [مي خواهم که] از يکديگر خرده به دل نگيريد؛ تا مي توانيد بين همديگر وحدت را زياد کنيد که در سايه وحدت است که پيروزي به دست مي آيد.

شهيد مسعود قانع دستجردي ( 1362-1342 اصفهان )

از امت شهيدپرور مي خواهم که سه محور اصلي را که موجب اتحاد و پيروزي اسلام [شد، در رأس کارهايشان] قرار دهند: 1- پيروي از ولايت فقيه و در حال حاضر امام امت، خميني بت شکن؛ 2- پيروي (11) از روحانيت اصيل و در خط اسلام را که همان رهبري رسول الله و ائمه (عليهم السلام) است، فراموش نکنند. 3- وحدت کلمه و اتحاد (12) و يگانگي را تحت لواي اسلام و حاکميت ولايت فقيه فراموش نکنند.

شهيد مظفر قرباني ( 1362-1344 جهرم )

پيام من به ملت شهيدپرور ايران اين است که هر روز از روز قبل منسجم تر باشند و وحدت [را] که رمز پيروي اين انقلاب است، از ياد نبرند تا دشمن در بينمان رخنه نکند. اي ملت غيور! راه نجات اسلام و رهايي مستضعفين و پيروزي نهايي، پشتيباني کردن از دولت جمهوري اسلامي و پيوستن به خط اصيل اسلام، امام و محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) است و فريب دسيسه هاي دشمن [را] نخوريد و رهبر عزيزمان را هيچ وقت فراموش نکنيد و او را تنها نگذاريد و از خداوند بزرگ مي خواهم که ايمان و وحدت مسلمين را قوي و مستحکم کند. ان شاء الله.

شهيد محمدصادق کارپيشه ( 1361-1344 تبريز )

برادران من! امروز موقعي است که اسلام به وحدت احتياج دارد؛ به فرموده امام خميني، امروز آنچه براي ما لازم است، آرامش است؛ دعوت به وحدت از اهم امورات است؛ حفظ کنيد اين چنين وحدتي را تا انقلاب، پيروز و اسلام، سربلند شود.

شهيد محمدرضا کاشي ( 1362-1345 خميني شهر )

اي مردم ايران! به خاطر خداوند و اسلام تلاش و کوشش کنيد. وحدت کلمه را حفظ کنيد تا پيروز شويد و اگر اختلاف در ميان شما پيدا شده و خداي ناکرده اوج بگيرد، نهضت به شکست مي انجامد و عزت شما تبديل به ذلت مي شود؛ پس اي (13) برادران و خواهران! اگر لحظه اي بين ما و نماز و دعا فاصله بيفتد، آن روز، روز شکست انقلاب اسلامي و روز پيروزي دشمنان است.

شهيد مرحمت کريمي ارقيني ( 1361-1344 خدابنده )

يک وصيت به رزمندگان ايران دارم: اي ملت ايران! خون من که ارزش ندارد، از خون شهدا پاسداري کنيد؛ از انقلاب اسلامي و از امام، اگر کوچک ترين غفلتي کنيد، خيانت به شهيدان و اسلام است؛ سعي کنيد خون شهدا را پاي مال نکنيد، وحدت را حفظ کنيد؛ تنها وحدت است که ما را به هدف مي رساند؛ وحدت و وحدت، تنها راه پيروزي است.

شهيد مهدي کلاه دوزان ( 1361-1345 اصفهان )

اي پدر و مادر عزيز! اي برادران و خواهران و اي همسنگرانم! براي شما فقط يک پيام دارم و آن اين است که از روحانيون و ارگان هاي انقلابي پشتيباني کنيد؛ چون ضد انقلاب مي خواهد شما را از يکديگر جدا کند و تنها چيزي که شما را به پيروزي رساند و مي رساند، حفظ وحدت بوده است؛ پس دست از تفرقه برداريد و از اين کمبودها ناراحت نشويد که خداوند در هر لحظه شما را آزمايش مي کند و در هر حال يار و ياور و همراه ولايت فقيه باشيد.

شهيد محمدعلي گل محمدي ( 1363-1339 شيراز )

با وجود همه اين وصيت ها، اگر وحدت را حفظ کرديد، اسلام پيروز مي شود؛ مساجد پر مي شود؛ دشمن ذليل مي شود؛ منافق از بين مي رود و اگر وحدت امت حزب الله حفظ نشود، تفرقه زياد مي شود؛ مساجد خالي مي شود و اگر تفرقه زياد شد، تفرقه همان و شکست اسلام نيز همان و بايستي فرداي قيامت در پيشگاه شهدايمان جوابگو باشيم.

شهيد محمدرضا گلشن قره آغاج ( 1362-1338 تبريز )

ممکن است به ياري خداوند متعال و با همت رزمندگان و با وحدت مردم در عمليات ها پيروز شويم، ولي اين پيروزي ها در يک بعد و در يک جبهه است. پيروزي اساسي آن است که ما دشمن را در دو جبهه نابود کنيم و اينجا جبهه داخلي است که جبهه هاي خارجي را پشتيباني مي کند و اين جبهه بايد از وجود دشمنان بي دين و چند چهره، پاک و پاکيزه شود.

شهيد محمد علي لطف الله زاده ( 1361-1341 مرند )

اما پيامم به ملت عزيزم: برادران عزيز! شما مي دانيد که رمز پيروزي اين انقلاب دو چيز بود: 1- وحدت کلمه که در سايه ايمان به خداست؛ 2- رهبريت امام.

شهيد مصطفي مانيان سوداني ( 1364-1335 اصفهان )

برادران! بدانيد همان طور که امام عزيزمان بارها فرموده اند، رمز پيروزي ما در اين انقلاب، وحدت کلمه و ايمان مردم بوده است و همان طور که فقيه عالي قدر فرمودند، رمز پيروزي انقلاب ما، در وحدت و يگانگي و ايمان مردم و رهبري قاطع بوده است؛ سعي کنيد که وحدت را حفظ کنيد و بر ايمان خود افزوده و دنباله رو رهبر و پشتيبان ولايت فقيه باشيد و همان طور که قرآن مي فرمايد، به حبل الله چنگ بزنيد و از تفرقه بپرهيزيد که اين، رمز پيروزي دشمن بوده است تفرقه بينداز و حکومت کن.

شهيد مصطفي محمدي نيا ( 1367-1348 تهران )

اي برادران و خواهران شهيدپرور! تنها پيروزي اسلام و صادر کردن آن به کشورهاي خارجي در گرو سه چيز است که شما آن را تا به حال حفظ کرده ايد و براي يادآوري مي گويم: 1- اعتقاد و ايمان راسخ به خدا و بندگي در برابر او و نفي تمام عبوديت هاي ديگر 2- در وحدت و يکپارچگي شما و پرهيز از تفرقه و نفاق که خواست شياطين ضد انسانيت و بندگي خداست. 3- در اطاعت بي چون و چرا از رهبري بيدار و تزلزل ناپذير ...
اي برادران و خواهران! پس بر شما واجب است که وحدت خويش را حفظ کنيد و در فکر خدمت به اسلام و متسضعفين باشيد و نگذاريد خون شهيدان پاي مال شود؛ جوانان مي روند به عشق آقا حسين (عليه السلام) به جبهه و خون مي دهند تا اسلام را حفظ کنند و بر شما لازم است که با وحدت و کار کردن، از اين خون ها پاسداري کنيد.

شهيد سيد موسي نجفي ( 1365-1347 صومعه سرا )

اما شما ملت غيور و شهيدپرور ايران! ولايت فقيه را به عنوان دژي مستحکم پشتيباني کنيد. وحدت را از ياد مبريد که رمز پيروزي همين وحدت است. امت غيور! در بطن انقلاب باشيد که غير از اين شديداً شکست مي خوريد.

شهيد سيداحمد هاشمي شيخ شباني ( 1365-1347 شهرکرد )

اما وصيت و سفارشم به شما ملت قهرمان و شهيدپرور اين است... شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم که اولين وصيتي بود که حضرت امير (عليه السلام) به فرزندان بزرگوارش کرد. شما را به وحدت و يکي بودن مي خوانم که بعد از مقام رهبري، بزرگ ترين مسئله است که اگر جامعه اي آن را دارا باشد، پيروز و سربلند خواهد بود و اگر جامعه اي فاقد آن باشد، فساد و تباهي سريع رشد مي کند و آن جامعه را به رکود و سکوت مي کشاند.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت؛ در
2. در اصل وصيت: ايستاد
3. در اصل وصيت: و
4. سوره آل عمران؛ آيه 103
5. در اصل وصيت: مي باشد
6. در اصل وصيت: شوند
7. سوره آل عمران؛ آيه 103
8. در اصل وصيت: مي شود را
9. در اصل وصيت: وحده
10. در اصل وصيت: رساندنش
11. در اصل وصيت: و پيروي
12. در اصل وصيت: ايحاد
13. در اصل وصيت: اگر اي

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب، (1391) وحدت «دفتر چهارم» گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (7)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان