سيري در وصيت نامه شهدا

از وحدت تا پيروزي (1)

و شما اي امت مسلمان و حزب الله! با آنان که در صدد جنگ با شما هستند بجنگيد. يعني وقتي آن ها با شما مي جنگند، با آنان به جنگ برخيزيد. طبق گفته قرآن کريم، (1) پيروزي در اين مبارزه به دو عامل بستگي دارد: وحدت کلمه و
چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از وحدت تا پيروزي (1)
 از وحدت تا پيروزي (2)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده





 
سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد محمدرضا آقاجاني قزاآني ( 1362-1340 کاشان )

و شما اي امت مسلمان و حزب الله! با آنان که در صدد جنگ با شما هستند بجنگيد. يعني وقتي آن ها با شما مي جنگند، با آنان به جنگ برخيزيد. طبق گفته قرآن کريم، (1) پيروزي در اين مبارزه به دو عامل بستگي دارد: وحدت کلمه و متکي [بودن] به نيروي ايمان که همان نيروي لايزال الهي است و اميدوارم که اين دو عامل در همه ابعادش رمز پيروزي و موفقيت شما باشد و در اين ميان واجب است بر شما که مطيع دستورات و پيام هاي فقيه و امام عزيزمان که به حق نائب امام زمان نيز مي باشد، باشيد. باشد که در اين راه نصرت و ياري خداوند سبحان شامل حالتان شود.

شهيد محمدحسين ابوالحسيني ( 1365-1350 اقليد )

امام را تنها نگذاريد و پشتيبان (2) ولايت فقيه باشيد. وحدت و يکپارچگي را که عامل پيروزي است، (3) حفظ کنيد و جبهه ها را پر کنيد. پدر و مادرها! بگذاريد که فرزندانتان که علاقه به جبهه دارند، حتي براي يکبار هم که شده به جبهه بروند.
.... برادران و خواهران و همشهريان عزيز! مرا حلال کنيد و شما را به صبر و استقامت و وحدت دعوت مي کنم. و شما اي همکلاسي هايم و اي دانش آموزان عزيز! درس بخوانيد. جبهه ها را خالي نگذاريد. وحدت داشته باشيد و امام را ياري کنيد که خداوند متعال اجر زيادي به شما مي دهد.

شهيد محمدرضا احتشامي ( 1361-1342 اصفهان )

اي امت شهيدپرور! شما که در برابر تمام مشکلات و سختي ها همچون کوه ايستاده ايد و پشت شرق و غرب را به خاک ماليديد؛ اين را بدانيد [که] تمام اين موفقيت ها در اثر وحدت کلمه و رهبري مردي دلسوخته و دردآشنا (4)، در زير پرچم اسلام است. اميدوارم اين انسجام را تا انقلاب امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف آن چنان حفظ کنيد و اين را بدانيد تا زماني که شما به اسلام پايبند باشيد، نه شرق و نه غرب نمي توانند کاري بکنند، نه اين منافقين و نه آن جوجه کمونيست (5)ها؛ چون که خدا با ماست و ما هم با خداييم و هر که خدا را (6) ياري کند، خدا او را ياري خواهد کرد.

شهيد محمدحسين احتياطي ( 1360-1341 اهواز )

امت شهيدپرور ايران!... شهيد همچون شمعي مي ماند که با شهادت خود جامعه اسلامي را نوراني مي سازد و تاريخ شهيدان اسلام را زنده نگه مي دارد.
آري! اين شهادت است که مؤمن را رستگار مي سازد؛ پس بر شما است که اين بار سنگين را بر دوش گيريد و راه اين شهيدان را ادامه دهيد و ادامه راه شهيدان به جز با اطاعت از ولايت فقيه ( امام خميني ) و ايثار و از خودگذشتگي در راه اسلام و انقلاب و کمک به دولت و نهادهاي انقلابي و گوش به فرمان امام [بودن] که مي گويد (7) مسئله اصلي جنگ است و [پيروزي در اين جنگ] با کنار گذاشتن اختلافات و ايجاد وحدت در بين مردم ميسر است (8). باشد که نسبت به انجام بار سنگين اين مسئوليت، موفق و متعهد باشيد.

شهيد محمدعلي احصائي ( 1362-1343 ني ريز )

اي امت حزب الله! به آينده بنگريد که هنوز ما اول راه هستيم. از مبارزه خسته نشويد که ما درصدد هستيم تا برافراشته شدن پرچم اسلام بر جهان از پاي ننشينيم. با وحدت و انسجام و با شعار اسلام و رهبري واحد، به پيش [رويد] که پيروزي از آن ماست؛ چرا که خدا خود وعده فرموده « كَتَبَ اللَّهُ لَأَغلِبَنَّ أَنا وَرُسُلي » (9) به پيش که اين قرن، قرن غلبه بر عليه مستکبرين است و مژده که مهدي (عجل الله تعالي فرجه شريف) نيز يار شماست و به خود سستي راه ندهيد که صاحب اصلي اين کشور [و] اين انقلاب اوست و مژده که او با ذوالفقار علي (عليه السلام) خواهد آمد و تمامي دشمنان اسلام و قرآن و تمام ابر قدرت هاي روي زمين را به خاک مذلت خواهد نشاند.

شهيد مرتضي اسحاقيان ( 1362-1342 خميني شهر )

امت مسلمان و قهرمان! تنها وصيتي که به شما دارم اين است که اجر اين انقلاب را داشته باشيد که اين انقلاب و نهضت، ثمره تلاش و کوشش هزاران شهيد و جانبازي است که تمامي وجود خود را براي اسلام فدا کردند. عوامل پيروزي اين نهضت که سه اصل مکتب، وحدت و رهبري است را در خود رشد دهيد و تقويت نماييد. بر گرد اسلام همگي به ريسمان محکم الهي چنگ زنيم و وحدت کلمه را حفظ نماييم و رهبري امام را که به حق مي توان گفت رهبري پيامبران و امامان معصوم است، اطاعت کنيم.

شهيد ملک حسين اسکندرزاده افشار ( 1362-1335 بافت )

اولين مطلب از وصيتم به همشهريان عزيزم است؛ اي همشهريان مسلمانم و اي سروران گرامي ام! شما را به خدا، وحدت را حفظ کنيد؛ تمام سعادت ها و تمام پيروزي ها در گرو همين کلمه است؛ آن قومي پيروز است که اتحاد را سرلوحه برنامه خود قرار دهد.

شهيد مصطفي اقباليان ( 1365-1347 آران و بيدگل )

وصيتم به امت شهيدپرور! آيا مي دانيد يکي از عوامل مهم پيروزي ما در چيست؟ وحدت؛ پس هر چه مي توانيد وحدت را حفظ کنيد و از تفرقه ها و جدايي ها، دوري کنيد که عاقبت خوشي نخواهد داشت و شايد گاهي در جهت شکست اسلام باشد؛ پس [هر] چه مي توانيد با يکديگر وحدت را حفظ کنيد.

شهيد مصطفي اميدي بيدگلي ( 1362-1342 آران و بيدگل )

تنها سخن من با مردم عزيز و انقلابي اين است که دست از وحدت اسلامي که تاکنون موجب پيروزي ما بوده است، برندارند و نگذارند با اختلاف ميان آن ها، خون شهيدان پاي مال شود.

شهيد عباس اميني ( 1361-1340 اصفهان )

دوستان و برادران! همان طور که خداوند وعده داده است، مستضعفين بر مستکبرين پيروز خواهند شد و پيروزي ما در گرو (10) وحدت کلمه و پيروي از خط امام امت، حضرت آيت الله العظمي الامام الخميني، که خطش همان راه انبيا و اوليا است، مي باشد؛ به شما توصيه مي کنم که از هيچ گونه فداکاري و جانبازي در راه دين اسلام دريغ ننماييد.

شهيد محمدرضا انصاري رکن آبادي ( 1361-1345 ميبد )

شما هم برادران عزيز و خواهران گرامي! دو رمز پيروزي [يعني] وحدت و مکتب را حفظ کنيد که اگر توانستيد (11) اين دو رمز را حفظ کنيد (12)، صاحب شرف و اسلام و انسانيت هستيد و العياذ بالله در غير اين صورت در مرداب گنديده استعمار خواهيد مرد.

شهيد عبدالرحيم ايزدي نجف آبادي ( 1362-1345 نجف آباد )

اولين وصيت و يا تذکر من به امت اسلامي [اين است] که اي ملت ايران! وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد که اين پيروزي ها در گرو همين وحدت شماست و همان طور که در قرآن مجيد آمده که « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ (13) « به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد » [وحدت داشته باشيد].

محمدرضا شهيد باروت کار لنگرودي ( 1361-1340 لنگرود )

مکتب اسلام بعد از 1400 سال، با همه رنج ها، مشقت ها و آوارگي ها و شکنجه ها، جهادها و شهادت ها به دست ما رسيده است و ما وارث اين همه هستيم و مسئول آنيم که پرچم سرخ توحيد را بر سراسر جهان به اهتراز درآوريم و اين جز با پيروي از خط راستين ولايت و امامت، عملي نخواهد شد.
بر ماست که با پيروي از امام خميني اين فرزند زهرا (سلام الله عليها) که همانا نمونه عملي (14) اسلام و قرآن در عصر حاضر است، اين خون شهيدان را پاي مال نکنيم. (15) [پيرو راه او که همان] برپايي قسط و عدالت و از بين بردن تمام نظام هاي جور و ستم مي باشد، باشيم. ضامن پيروزي ما، وحدت، امامت، مکتب و مقاومت است.

شهيد محمد حسين پذيرش ( 1363-1339 دهدشت )

اي خواهران و برادران عزيز!.... وحدت و برادري را حفظ نماييد که فتح و ظفر از اينجا سرچشمه مي گيرد. قدر روحانيت را بدانيد؛ زيرا همان طوري که امام بزرگوار فرمود: « اسلام بدون روحانيت، مانند کشور بدون طبيب است ».

شهيد عبدالطيف پناهي ( 1364-1343 اقليد )

از تفرقه و جدايي دوري کنيد و وحدت يکپارچه ي خود را حفظ کنيد؛ چون پيروزي هاي ما مديون همين وحدت و اتحاد و پيروي کردن از امام امت، خميني کبير، تنها مرجع و رهبر و فرمانده کل قوا، بعد از ائمه اطهار (سلام الله عليهم) (16) بوده است و اين آيه شريفه قرآن را چنانچه تاکنون مصداقش بوده ايد، از اين پس هم مراقبش باشيد که « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ (17) جبهه ها را گرم نگه داريد و نگذاريد که اجانب و بيگانگان به سرزمين اسلامي تجاوز کنند.

شهيد مهدي پوررضا ( 1363-1342 تبريز )

برادران حزب الهي! هر چه سريع تر به فرياد « هل من ناصر ينصرني » لبيک گوييد و به جبهه هاي حق عليه باطل روانه شويد و اين ناپاکان را از مملکتمان بيرون کنيد و ديگر اينکه هميشه گوش به فرمان امام امت، خميني بت شکن قرن بيستم باشيد؛ چون رمز پيروزي ما در گرو وحدت است.

شهيد محمدحسين پير محمدي بارده ( 1365-1348 شهرکرد )

و از ملت قهرمان ايران مي خواهيم که سنگر پشت جبهه را حفظ نمايند. و به سپاهيان اسلام در جبهه ياري دهند « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (18) را از ياد نبريد؛ چون که پيروزي ما در گرو همين وحدت ماست.

شهيد محمود تابش ( 1365-1341 نجف آباد )

زبانم بريده و قلمم شکسته و دستم از اينکه براي امت شهيدپرور وصيت کنم بريده است. وصيت من اول اينکه امام عزيزمان را و صحبت هاي ايشان را خوب گوش کنيد و سعي کنيد که از خط امام منحرف نشويد؛ زيرا خط امام، خط خداست و از خدا دور نشويد که اگر خداوند ما را يک لحظه به خودمان واگذارد ما در پرتگاه سقوط قرار مي گيريم و [مواظب باشيد] هرگز دشمنان بين شما تفرقه نيندازند و شما را از انقلاب و امام دور نکنند؛ زيرا شيطان ها در انتظارند که شما را به انحراف بکشانند. در ضمن نماز جمعه ها و مساجد و سنگرها را همان طور که اماممان فرمودند، حفظ کنيد و [سعي کنيد] وحدت که بزرگ ترين رمز پيروزي ماست [در بينتان] بيشتر شود.

شهيد محمد حسين جلال وند ( 1365-1325 نهاوند )

شما برادران! همه بايد دفاع کنيم و حق مشروعه خويش دانيم که از کشورمان دفاع نماييم و از کشتن نهراسيم. « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ » (19) يعني « کساني که در راه خدا کشته شده اند، نيپنداريد که مرده اند، بلکه زنده اند و در پيشگاه خداي خود روزي مي خورند ». به اميد آن روز که پرچم « لا اله الا الله » در سراسر گيتي پهناور برفراز باشد و تمامي گيتي زير لواي اسلام زندگي نمايند که همانا عدل و داد و يگانگي و يکپارچگي و وحدت کلمه براي مسلمانان، مژده پيروزي مي آورد.

شهيد مهدي جودکي ( 1361-1341 اراک )

عزيزانم! يک نکته مهم را فراموش نکنيد و آن خلق و خوي خوش است؛ در زمينه اخلاق و رفتار اجتماعي، بهترين الگو براي همه، رسول گرامي اسلام، حضرت محمد بن عبدالله (صلي الله عليه و آله و سلم) است، کسي که خداوند خطاب به او مي فرمايد: « اگر اين خلق و خوي خوش را نداشتي، در دعوت خود موفق نمي شدي »؛ بنابراين با يکديگر با محبت رفتار کنيد؛ با يکديگر بجوشيد تا گذشت و ايثار که ما شاء الله همه دارند، [بين شما زياد شود]؛ اين ها همه، باعث وحدت است و [اتحاد]؛ (20) زيرا براي اسلام [رمز] (21) پيروزي است.

شهيد مصطفي جهان ديده ( 1365-1347 آستانه اشرفيه )

اگر همگي دست در دست [هم] دهيد، تمام مشکلات را حل خواهيد کرد. در اينجا بد نيست کلام رسول خدا را ذکر کنم که فرمود: « الجامعه رحمه و الفرقه عذاب »؛ که « وحدت و يگانگي مايه رحمت خداوند و تفرقه موجب عذاب الهي است ». اگر متحد و هماهنگ باشيد، بر همه چيز پيروز خواهيد بود.

شهيد مراد جهانگير ( 1365-1344 ارسنجان )

برادران و خواهران مسلمان! در هر کجا که هستيد، حس نفاق را از خود دور کنيد و در کنار يکديگر وحدت داشته باشيد و وحدت کلمه را حفظ نماييد تا هيچ گاه (22) منافقين از (23) خدا بي خبر نتوانند بين شما رخنه کنند و تفرقه بيندازند و بدانيد که اگر اين وحدت کلمه را حفظ ننموده ايد، مطمئن باشيد که هرگز به پيروزي کامل دسترسي پيدا نخواهيد کرد.

شهيد مرتضي حسين پور ( 1367-1339 مسجدسليمان )

اي امت شهيدپرور و قهرمان! انقلاب نياز به وحدت و انسجام و هماهنگي دارد و عامل پيروزي، وحدت شماست. اخلاق و تقواي شما مي باشد که پيروزي رزمندگان را ضامن شده؛ ايثار (24) و گذشت و کمک هاي شماست که سنگر جنگ [را] گرم نگه داشته. از همه مسئولين و دست اندرکاران جمهوري اسلامي انتظار مي رود که به خاطر رضاي خداوند متعال، مسائل جزئي را کنار گذاشته و در جهت رفع مشکلات جامعه بکوشند... شما مسئولين وظيفه داريد که وحدت و اخوت اسلامي و دوستي و هماهنگي [در] بين مردم برقرار نماييد.

شهيد مصطفي حلاج زواره ( 1361-1343 اردستان )

قدر روحانيون را بدانيد و به هر قيمتي که شده از آنان پشتيباني کنيد. تا مي توانيد از ارگان هاي انقلابي پشتيباني کنيد؛ چون ضد انقلاب مي خواهد شما را از يکديگر جدا کند. تنها چيزي که شما را به پيروزي رسانده و مي رساند، حفظ وحدت بوده و هست؛ پس دست از تفرقه و جدايي برداريد.

شهيد مهدي خداپرست سيچاني ( 1365-1341 اصفهان )

مردم بکوشند تا اين انقلاب را استواري بخشند و به توطئه گردان مجال توطئه ندهند. ما بايد حافظ جان و مال ملت و آرمان هاي اسلامي خود باشيم و از اين جهت تنها سه عامل مهم بود که تمام پيروزي ها را برايمان به ارمغان آورد:
اول: مکتب اسلام، دوم: وحدت اسلام؛ سوم: مقام معظم رهبري و آنچه تداوم بخش اين پيروزي هاست، همين عوامل است و من به عنوان يک تکليف، اطاعت از رهبري امام را شرط استواري و امنيت و درخشندگي اسلام مي دانم و هر گونه کم کاري و سستي در انجام مسئوليت، همانا توطئه عليه جمهوري اسلامي خواهد بود و کسي که توطئه مي کند، محارب با خداست و از مردم شريف و شهيدپرور و برادران حزب الله مي خواهم که سنگر عبادي- سياسي نماز جمعه را ترک نگويند و وحدت را حفظ کنند و قرآن را سرلوحه همه امور خود قرار دهند و دولت مکتبي را ياري فرمايند. ان شاء الله.
فعلاً تنها مسئله مهم، جنگ است و تنها راه پيروزي، وحدت و تنها راه وحدت، خوش بين بودن به يکديگر است. هيچ حزب و گروهي وجود ندارد، مگر آنکه خدا گفته، مگر در راه خدا باشد، مگر فقط خدا در آن مطرح باشد.

شهيد محمدرضا خزايي کوپايي ( 1364-1346 اصفهان )

و اما سخني با شما ملت شهيدپرور و داغدار دارم که [اي] ملت شهيدپرور و قهرمان ايران! من به عنوان برادر حقير شما مي گويم که تنها راه سربلندي شما، آقايي شما در برابر سلطه جويان جهان و پيروز شدن بر آن ها [و] اطاعت از ولايت فقيه است. وحدتي که در بين شما حکمفرماست و تمام اين پيروزي ها همه و همه از وحدت و يکپارچگي شما بوده. اگر خدايي نکرده از هم فاصله بگيريد، به خون شهدا مديون هستيد (25) و خون آن ها را پال مال کرده ايد؛ بدانيد که آن موقع دشمنان خداييد.

شهيد محمود دوستاني دزفولي ( 1364-1343 دزفول )

از تمامي شما مي خواهم در کارها رضاي خدا را بر هر چيز مقدم بداريد و پشتيبان اسلام و انقلاب و رهبر جامعه باشيد. وحدت را حفظ کنيد که رمز پيروزيمان بوده و هست.

شهيد محمود دهقاني فيروزآبادي ( 1361-1341 ميبد )

چون امام را بر حق مي دانستم؛ سخنانش را به عنوان وصيت بر امت قهرمان و شهيدپرور ايران بازگو مي کنم تا از او جلوتر نروند که گمراه مي شوند، از او عقب نمانند که هلاک مي شوند و اين سخن علي (عليه السلام) است. امام امت هشدار مي داد که همه حول محور الله جمع شويد و به خاطر اسلام تلاش کنيد و وحدت کلمه را حفظ کنيد تا پيروز شويد. اگر اختلاف در بين شما پيدا شد و يا خدايي نکرده اوج بگيرد، نهضت شما به شکست تبديل مي شود و عزت شما تبديل به ذلت مي شود. مواظب باشيد در بين صفوف مستحکم شما گروهک ها، نفاق و شکاف ايجاد نکنند [که] اين عملي شيطاني و فرعوني است. « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا (26) فِي الأَرْضِ وَجَعَلَ [أَهْلَهَا] شِيَعًا » (27).

شهيد مصطفي رادپي ( 1360-1342 اصفهان )

از رهبرمان، امام خميني، اطاعت کنيد؛ از روحانيون متعهد به اين انقلاب اطاعت کنيد؛ چون اين روحانيون بودند که ما را آزاد کردند و پيروزي اين انقلاب را مديون اين روحانيت هستيم؛ ضمناً پيروزي ما بر اثر وحدت و اتحاد شما عزيزان هم بود.

شهيد مصيب راستي بروجني ( 1361-1342 بروجن )

من کوچک تر از آنم که پيامي به امت مسلمان و مقاوم بدهم، ليکن از روي مسئوليتي که دارم، نکاتي چند بيان مي دارم: برادران! رمز پيروزي ما از اوايل انقلاب، وحدت ما بود که به ويژه غرب و شرق را در هم ماليد؛ همين طور وحدت خود را حفظ کنيد و اطاعت از ولي امر را فراموش نکنيد و گوش به فرمان امام باشيد و هميشه براي حفظ و سلامتي امام تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد؛ چرا که دعاهاي ما، امام را تا به حال برايمان نگاه داشته و قدر او را بدانيد؛ چرا که جهان مستضعف چشم اميد به امام شما دارند.
ادامه دارد...

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: و
2. در اصل وصيت: پشتيباني
3. در اصل وصيت: است را
4. در اصل وصيت: در آشنا
5. در اصل وصيت: کمونيسم
6. در اصل وصيت: را خدا
7. در اصل وصيت: گويد
8. در اصل وصيت: نيست
9. سوره مجادله؛ آيه 21
10. در اصل وصيت: گروه و
11. در اصل وصيت: توانستيد
12. در اصل وصيت: کنيم
13. سوره آل عمران؛ آيه 103
14. در اصل وصيت: ماست
15. در اصل وصيت: نکنيد
16. در اصل وصيت: سلام الله عليه
17. سوره آل عمران، آيه 103
18. سوره آل عمران؛ آيه 103
19. سوره آل عمران؛ آيه 169
20. در اصل وصيت: ناخوانا
21. همان
22. در اصل وصيت: از
23. در اصل وصيت: را
24. در اصل وصيت: ايثارگر
25. در اصل وصيت: هستند
26. در اصل وصيت: علي
27. سوره قصص؛ آيه 4

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب، (1391) وحدت «دفتر چهارم» گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (7)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست