چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

اشکالات و نواقصی که در داده های مورد استفاده برای روش های مستقیم برآورد سطح مرگ و میر وجود دارد، استفاده از روش های غیر مستقیم را اجتناب ناپذیر می سازد. یکی از انواع روش های غیر مستقیم برآورد سطح مرگ و
دوشنبه، 28 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
 چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

 

نويسنده: محمّد ميرزايي




 

برآورد سطح مرگ و میر به روش غیر مستقیم

اشکالات و نواقصی که در داده های مورد استفاده برای روش های مستقیم برآورد سطح مرگ و میر وجود دارد، استفاده از روش های غیر مستقیم را اجتناب ناپذیر می سازد. یکی از انواع روش های غیر مستقیم برآورد سطح مرگ و میر، روش پیشنهادی جمعیت شناس برجسته و پیشقدم این زمینه، ویلیام براس (1) است که به آن پرداخته خواهد شد.
برآورد احتمال مرگ و میر بین 0 تا x سالگی (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) به روش براس
اساس روش براس مبتنی بر استفاده از اطلاعات زاد و ولد و باروری است. در چند دهه ی اخیر تحقیقات باروری خیلی متداول بوده است. تحقیق باروری جهانی (2) در دهه ی هفتاد در بسیاری از کشورها انجام گرفت. اطلاعاتی که بر اساس مطالعات باروری به دست آمده بود ذهن صاحب نظران کنجکاوی همچون براس را متوجه این نکته نمود که می توان از این اطلاعات برای استنباط وضعیت مرگ و میر در جامعه استفاده کرد. در تحقیقات باروری، بویژه تحقیقات نمونه ای معمولاً دو سؤال زیر از زنان پرسیده می شود:
1) شمار فرزندان زنده به دنیا آمده – CEB – (3)
2) شمار فرزندان در حال حاضر زنده – CS – (4)
با داشتن اطلاعات فوق می توان متوسط فرزندان زنده به دنیا آمده ( CEB) و فرزندان زنده مانده ( CS) را به تفکیک گروه های سنی 5 ساله زنان در سنین 15 تا 49 سالگی محاسبه و درجدولی تنظیم نمود. براس در بررسی این گونه جداول متوجه شد که بر اساس تفاوت فرزندان زنده به دنیا آمده و فرزندان زنده مانده در گروه های 5 ساله زنان در سن باروری، می توان مرگ و میر را بر آورد نمود. تقسیم فرزندان زنده مانده زنان در هر گروه سنی بر فرزندان زنده به دنیا آمده ی آنها در همان گروه سنی احتمال بقا برای فرزندان را به دست می دهد. از آنجا که حاصل جمع احتمال بقا و مرگ و میر برابر یک است (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) چنانچه احتمال بقای به دست آمده را از رقم یک کم کنیم، احتمال مرگ و میر فرزندان به دست خواهد آمد. براس در تتبعات خود متوجه شد که احتمال مرگ و میری که به این ترتیب در گروه های 5 ساله ی زنان به دست می آید در رژیم باروری طبیعی خیلی نزدیک به احتمال مرگ و میر میان لحظه تولد تا X سالگی (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) است که x منطبق بر میانگین سن فرزندان در گروه های 5 ساله زنان است. به دنبال این مشاهدات و دریافت ها، براس ضرایبی را تدوین نمود که با به کارگیری و ضرب آنها در احتمال مرگ و میری که طبق روال فوق به دست آمده، بتوان با دقت بیشترچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را برآورد نمود.(5)
جدول 28 ضمن طرح یک مثال برای روش براس از مناطق روستایی ترکیه، نحوه ی شکل گیری روش و اجزای آن را نیز نشان می دهد. در جدول 28، ستون اول، گروه های سنی 5 ساله ی زنان بین 15 تا 49 سالگی است که در ستون دوم به هر کدام از آنها شماره ای از 1 تا 7 داده شده است.

جدول 28- برآورد مقادیرچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ( نسبت فوت شدگان تا سن x) براساس گزارش فرزندان زنده به دنیا آمده و فرزندان زنده مانده، منطقه روستایی ترکیه، ( 1966)

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

Source: H.Shryock and J,Siegel, 1973, 828

ستون سوم و چهارم، به ترتیب متوسط فرزندان زنده به دنیا آمده (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) و فرزندان زنده مانده (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) در هر یک از گروه های سنی است. ستون پنجم، نسبت فرزندان فوت شده زنان [چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر-1]در هر گروه سنی را مشخص می کند. ستون ششم، ضرایب انتخاب شده است، که از ضرب هر کدام از آنها در رقم متناظر در ستون پنجم، مقدارچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر به دست می آید. ستون هفتم، تقریبی از میانگین سن فرزندان زنان در گروه های 5 ساله ی سنی در باروری طبیعی را به دست می دهد که همان x ، یعنی نقطه منتهایچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر است.(6) سرانجام در ستون هشتم جدول، احتمال مرگ و میر بین 0 تا x سالگی (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) منعکس است که از ضرب ستون پنجم در ستون ششم به دست آمده است. بدین ترتیب و بر اساس آنچه گفته شد در ستون هشتم، به ترتیب ارقام به دست آمده برای
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میرمنعکس است.
اکنون دو سؤال در ارتباط با روش پیشنهادی ویلیام براس مطرح می شود. یکی آنکه آیا ضرایب همیشه یکسان است؟ دیگر اینکه آیا میزان دقت و صحت و اعتبار چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر های به دست آمده یکسان است؟ به طور خلاصه باید گفت پاسخ به هر دو سؤال منفی است. یعنی هم ضرایب با توجه به مورد متغیر و هم دقت و اعتبار چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ها متفاوت است. در ادامه ی مطلب، به توضیحات بیشتر در مورد هر کدام از آنها پرداخته خواهد شد.
ضرایب پیشنهادی براس بسته به الگوی باروری جامعه فرق می کند، یعنی سطح و الگوی باروری جامعه است که ضرایب را تعیین می کند. برای پی بردن به الگوی باروری جامعه و اینکه آیا باروری و زاد و ولد زودتر یا دیرتر شروع می شود و در نهایت انتخاب ضرایب مورد نظر، براس شاخص های زیر را پیشنهاد می کند:
الف-چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر یعنی شمار فرزندان زنده به دنیا آمده گروه سنی اول ( زنان 15-19 ساله) تقسیم بر شمار فرزندان زنده به دنیا آمده گروه سنی دوم ( زنان 20-24 ساله). از تقسیم این دو، معیار انتخاب ضرایب به دست می آید.
ب- میانگین سن مادی ( m) و یا میانه ی سن مادری ( m´). میانگین سن مادری (7) یعنی سنی که مادران به طور متوسط تا آن سن نیمی از فرزندشان را به دنیا می آورند، که از طریق رابطه ی زیر به دست می آید:
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
که در آن M.A.F میانگین سن مادری، A.S.F.R میزان باروری ویژه سنی و چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میرمیانگین سنی هر گروه می باشد. در توزیع نرمال میانه ی سن مادری ( m´ ) معمولاً 5/0 سال، یعنی 6 ماه کمتر از میانگین سن مادری است. از آنجا که در این روش محاسبه ی میانگین فرزندان زنده به دنیا آمده (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) از جملهچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر جزء ضروریات است معمولاً الگوی باروری بر اساسچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر مشخص و بر آن اساس ضرایب مورد نظر انتخاب می شوند، از این رو نیازی به محاسبه ی m و یا mʼ پیش نمی آید. در ضمیمه ی کتاب، جدول ضرایب تدوین شده توسط ویلیام براس برای الگوهای مختلف باروری آورده شده است ( جدول A-1). پس از محاسبه یچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر در جامعه ی مورد بررسی، الگوی باروری مشخص می شود و بر اساس آن می توان ضرایب مورد نظر را انتخاب نمود.
در مورد سؤال دوم و اینکه آیا میزان دقت و اعتبار تمامچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر های به دست آمده یکسان است، باید گفت آنها در تحقیقات خود متوجه شدند که با افزایش سن زنان دقت در گزارش نوزادان زنده به دنیا آمده دچار اختلال می گردد، به تعبیری دچار نوعی کم شماری می شود، زیرا به نحو دقیق و درست گزارش نمی شود و این در حالی است که در مورد زنان جوانتر این اشکال به چشم نمی خورد. در نهایت براس و همکارانش به این نتیجه رسیدند که ارقامی که برای زنان 30 ساله و بالاتر به دست می آید، بتدریج که سن آنان افزایش می یابد دقت خود را از دست می دهد، بنابراینچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر های به دست آمده برای گروه سنی 30-34 ساله به بالا از دقت کمتری برخوردارند.
نکته ی دیگر در مورد زنان گروه سنی 15-19 ساله می باشد. آنها در تحقیقات خود دریافتند که اگر نوزاد اول منجر به فوت شده باشد، زنان از اینکه آن را گزارش کنند اکراه دارند، به همین دلیل میزان دقتچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر که از گروه سنی 15-19 ساله زنان به دست می آید، زیاد نیست. در نهایت نتایج این تحقیقات نشان دادچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر که بر اساس گروههای سنی 20-24 و 25-29 ساله زنان به دست می آید. از دقت بیشتری برخوردارند.

دستیابی به جدول بقا با استفاده از

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر به دست آمده از روش براس
می توان گفت ماحصل روش براس، پی بردن به احتمال مرگ و میر بین 0 تا x سالگی (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) است. معمولاً ازچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر های به دست آمده،چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر از دقت و اعتبار کافی برخوردار است. ممکن است عنوان شود از این دو شاخص چه استفاده ای در مورد وضعیت مرگ و میر جامعه ی مورد بررسی می توان به عمل آورد؟ در پاسخ باید گفت با مبنا قرار دادنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر داده خواهد شد.
از آنجا که حاصل جمع احتمال مرگ و میر و احتمال بقا برای هر سن یا گروه سنی، برابر یک است با داشتنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ، می توانچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را محاسبه نمود:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

در جدول بقاچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را از فرمول زیر نیز می توان محاسبه نمود:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

که در آن ؛چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر همان احتمال بقا بین 0 تا x سالگی،چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر بازماندگان سنین درست در x سالگی وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر نیز رادیکس و یا رقم مبنای جدول بقا است که این رقم را معمولاً برابر 100،000 انتخاب می کنند.
بر اساس مطالب فوق و با داشتنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر و مشخص بودنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر می توانچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را از رابطه ی زیر به دست آورد:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

بر اساس آنچه گفته شد، با داشتنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر می توانچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر و از آنجاچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را به شرح زیر محاسبه نمود:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر


از طرفی بر اساس نحوه ی محاسبه ی احتمال بقا در جدول بقا می توان نوشت:
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

با در دست داشتن مقدارچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر می توان نوشت:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر


حال می توان با مرور بر مقدارچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر در سطوح مختلف جداول بقا، الگوی جدول بقائی را کهچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر جامعه ی مورد بررسی است، به عنوان جدول بقای مناسب انتخاب نمود.(8)
در ضمیمه ی کتاب، جدولی که مقادیرچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ،چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ،چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را برای سطوح مختلف مرگ و میر در مدل غرب جداول بقای الگوی کوئل و دمنی به دست می دهد، آورده شده است. (جدول 2-A). با مراجعه به این جدول و تطبیقچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ( یا یکی از این دو ) می توان سطح مرگ و میر جامعه ی مورد بررسی را تعیین و از آنجا جدول بقای مناسب را انتخاب نمود.

مثال

در این قسمت با به کارگیری روش براس، به تعیین سطح مرگ و میر مناطق شهری کل کشور در سال 1365 و انتخاب جدول بقای مرتبط پرداخته خواهد شد. برای این منظور داده های زیر مورد نیاز است:
تعداد زنان 15-49 ساله مناطق شهری کل کشور در سال 1365 بدون در نظر گرفتن وضع تأهل آنان بر حسب گروههای سنی 5 ساله.
2- تعداد فرزندان زنده به دنیا آورده ی زنان ( CEB) بر حسب گروههای سنی 5 ساله مادران.
3- تعداد فرزندان در حال حاضر زنده ( CS) بر حسب گروه های سنی 5 ساله مادران.
داده های مورد نیاز از نشریه سرشماری کل کشور در سال 1365 استخراج و در جدول 29 منعکس شده است.

جدول 29- جمعیت زنان مناطق شهری کل کشور بر حسب تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده ( CEB) و در حال حاضر زنده (CS)، 1365


چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر


مأخذ: نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1365 کل کشور – مرکز آمار ایران.

در مرحله ی بعد، مقادیرچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر با استفاده از رابطه های زیر محاسبه و بر اساس آن جدول 30 تدوین شده است:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر


جدول 30- محاسبه ی احتمال مرگ و میر بین 0 تا X سالگی (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) با به کارگیری روش براس برای مناطق شهری کل کشور، 1365

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

مأخذ: پردازش بر مبنای داده های جدول شماره 33 نشریه سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1365 کل کشور- مرکز آمار ایران.
بر اساس آنچه گفته شد، با به کار گیریچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ، که بر مبنای اطلاعات مربوط به زنان 20-24 ساله به دست آمده، به محاسبه یچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر و از آن طریق برآوردچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر و تعیین سطح مرگ و میر و انتخاب جدول بقا پرداخت خواهد شد (9):
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
رقم به دست آمده برایچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر به تقریب، منطبق با سطح 20 از جداول بقای الگوست که نمایانگر امید زندگی در بدو تولد حدود 65 سال است. بدین ترتیب برای مقاصد کاربردی می توان به جداول بقای الگو مراجعه و جدول بقای متناظر را برای نقاط شهری که کشور انتخاب نمود. در طرح پژوهشی « برآورد و تحلیل شاخص های حیاتی – جمعیتی کشور» با همین روش به انتخاب جدول بقا برای مناطق شهری و روستایی کل کشور و استان ها در سال های 1365 و 1370 پرداخته شده است. جدول 31 و 32 که مربوط به زنان و مردان مناطق شهری کل کشور در سال 1365 است، از نتایج پژوهش مذکور استخراج و در اینجا آورده شده است. (10)

جدول 31- جدول بقای زنان مناطق شهری کل کشور در سال 1365 *

A ( X.N )

E ( X)

T (X)

S ( X . N )

L ( X . N )

D ( X.N )

I ( X )

Q ( X .N )

M ( X .N )

AGE

196/0

500/65

6550000

94493/0

96086

4868

100000

04868/0

05066/0

0

445/1

842/67

6453914

98576/0

376111

1729

95132

01817/0

00460/0

1

500/2

071/65

6077803

99411/0

465472

618

93403

00661/0

00133/0

5

500/2

487/60

6512331

99369/0

462728

480

92785

00517/0

00104/0

10

650/2

788/55

5149603

99061/0

459806

733

92306

00794/0

00159/0

15

593/2

214/51

4689797

98821/0

455489

987

91573

01077/0

00217/0

20

561/2

743/46

4234307

98632/0

450132

1148

90586

01267/0

00255/0

25

565/2

310/42

3784175

98379/0

443973

1323

89439

01479/0

00298/0

30

579/2

907/37

3340202

98012/0

436777

1571

88116

01782/0

00360/0

35

599/2

548/33

2903425

97427/0

428092

1930

86545

02230/0

00451/0

40

623/2

254/29

2475333

96439/0

417079

2523

84615

02981/0

00605/0

45

634/2

072/25

2058254

94921/0

402228

3479

82092

04238/0

00865/0

50

643/2

066/21

1456026

92461/0

381797

4780

78613

06081/0

01252/0

55

648/2

258/17

1274229

88376/0

353012

6868

73833

09302

01946/0

60

637/2

757/13

921217

81784/0

311979

9668

66965

14437/0

03099/0

65

601/2

633/10

609238

71777/0

255148

13046

57297

22801/0

05120/0

70

533/2

005/8

354090

48279/0

183139

15411

44232

34842/0

08415/0

75

931/5

931/5

170951

-

170951

28821

28821

-

16859/0

80


*این جدول و جدول 32 بر مبنای روش براس و با توجه به مقدار I_2 انتخاب و تدوین شده است. منبع جدول در متن آمده است.
جدول 32- جدول بقای مردان مناطق شهری کل کشور در سال 1365

A ( X.N )

E ( X)

T (X)

S ( X . N )

L ( X . N)  

D ( X.N )

I ( X )

Q ( X .N )

M ( X .N)

AGE

214/0

100/62

6210000

933393/0

95318

5955

100000

05955/0

06247/0

0

471/1

019/65

6114682

98405/0

371647

1795

94045

01908/0

00483/0

1

500/2

255/62

5743035

99334/0

459515

695

92251

00753/0

00151/0

5

500/2

708/57

5283520

99263/0

456454

530

91556

00578/0

00116/0

10

675/2

030/53

4827066

98825/0

453088

878

91026

00965/0

00194/0

15

576/2

520/48

4373979

98596/0

447764

1227

90148

01361/0

00274/0

20

529/2

154/44

3926215

98496/0

441477

1266

88921

01423/0

00287/0

25

565/2

755/39

3484737

98216/0

434838

1412

87655

01611/0

00325/0

30

601/2

364/35

3049899

97680/0

427079

1725

86243

02000/0

00404/0

35

628/2

032/31

2622821

96761/0

417172

2286

84519

02704/0

00548/0

40

642/2

822/26

2205649

95287/0

403659

3183

82233

03871/0

00789/0

45

644/2

796/22

1801990

93021/0

384634

4505

79050

05699/0

01171/0

50

636/2

013/19

1417356

89611/0

357790

6318

74545

08475/0

01766/0

55

619/2

530/15

1059566

84631/0

320618

8617

68227

12630/0

02688/0

60

594/2

396/12

738948

77346/0

271344

11100

59610

18621/0

04091/0

65

553/2

639/9

467605

66974/0

209923

13333

48510

27486/0

06352/0

70

478/2

325/7

257682

45439/0

140593

13993

35177

39778/0

09953/0

75

527/5

527/5

117089

-

117089

21184

21184

-

18092/0

80


متغیرها و شاخص های تشکیل دهنده ی جدول بقا *

در ستون های جدول بقا ممکن است که تمام یا تعدادی از متغیرها و شاخص های زیر منعکس باشد:
1) سن ( X) که معمولاً اولین ستون جدول بقا را تشکیل می دهد.
2) بازماندگان سنین درست (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) که آن را باچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را نشان می دهند.
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر جمعیت مبدأ در جدول بقاست و معمولاً آن را ضریبی از ده انتخاب می کنند. در واقع
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر جمعیت صفر ساله ی درست در جدول بقاست که در اصطلاح آن را رادیکس ** می نامند.
3) تعداد مرگ و میر بین سن x و n + x (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر) که از تفاضل بازماندگان سن x و n + x به دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

4) احتمال مرگ و میر بین سن x و n + x (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) که از تقسیم تعداد مرگ و میر بین سن x و n+ x بر بازماندگان سن x به دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

5) احتمال بقا بین سن x و (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میرn + x ( . از آنجا که حاصل جمع احتمال مرگ و میر و احتمال بقا رقم یک است چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر، می توانچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر را با کم کردنچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر از یک به دست آورد، یعنی
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر. روش مستقیم محاسبه یچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر تقسیم جمعیت منتهی بر مبدأ است که در جدول بقا می توان به صورت زیر نوشت:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

6) تعداد سال های عمر شده بین سن x و(چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر n + x (. با فرض خطی بودن مرگ و میر در فاصله ی گروه سنی،چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر برابرچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ضربدر مجموعچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر می باشد:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
7) میزان مرگ و میر بین سن x و(چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر n + x (که از تقسیم تعداد مرگ و میر بین سن x و x + n بر تعداد سال های عمر شده بین سن x و n + x به دست می آید: (11)

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
8) تعداد سال های عمر شده بعد از سن x (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) که از جمع کردن تعداد سال های عمر شده از سن x تا آخرین سن ( w) به دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
9) امید زندگی در سن x (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) که از تقسیمچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر به دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر امید زندگی در بدو تولد است که از تقسیمچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر بر چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میربه دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر

پي‌نوشت‌ها:

1-W.Brass.
2-World Fertility Survey.
3-Children Ever Born.
4-Children Surviving.
5- تلاش برای در به دست دادن ضرایب برای الگوهای مختلف باروری سبب شد که این روش به نام او مشهور گردد.
6- در وضعیت باروری طبیعی، میانگین تقریبی سن فرزندان زنان 15-19، 20-24 و 25-29 ساله به ترتیب 1، 2، 3 سال است. بعد از 30 سالگی از یک طرف قدرت باروری زنان کاهش می یابد و از طرف دیگر فرزندان آنها به سنین بالاتر می رسند. از این رو بر اساس محاسبات براس و دیگران در باروری طبیعی میانگین تقریبی سن فرزندان زنان 30-34، 35-39، 40-44 و 45-49 ساله به ترتیب به 5، 10، 15 و 20 سال می رسد.
7- Mean Age of Fertility.
8- همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، انطباق یکی از دو شاخصچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر وچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر نیز می تواند مبنای انتخاب جدول بقا قرار گیرد.
9- بر اساس روند متداول در ساختن جدول بقا، رادیکس و یا رقم پایه جدول (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر) برابر 100000 نفر در نظر گرفته شده است.
10- میرزایی، محمد و دیگران، 1375، 174
*جدول بقا ( Life Table) که آن را جدول عمر و یا جدول مرگ و میر نیز می نامند، ابزار مناسبی برای تحلیل تفصیلی مرگ و میر است. کاربرد جدول بقا از تحلیل مرگ و میر فراتر رفته و از روش این جدول برای تحلیل نسلی سایر وقایع جمعیتی که افت و ریزش تدریجی ( Attrition) دارند نیز استفاده می شود. پرداختن تفصیلی به تاریخچه، انواع و کاربردهای وسیع جدول بقا در حیطه ی روش های مستقیم تحلیل جمعیت قرار می گیرد و از چارچوب مباحث این کتاب خارج است. با وجود این، از آنجا که در انتهای مبحث روش براس اشاره ای به انتخاب جدول بقا براساسچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر شد، در این قسمت به معرفی اجمالی چگونگی محاسبه ی متغیرها و شاخص هایی که آن را تشکیل می دهند، پرداخته شده است.
** Radix
11- در این فرمولچگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر بر اساس داده های جدول بقا به دست آمده است. حال آنکه همان طور که می دانیم عملاً میزان مرگ و میر به تفکیک سن (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) از تقسیم تعداد متوفیات بین سن x و n + x بر جمعیت میانه ی آن سن به دست می آید:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
تبدیل میزان مرگ و میر به تفکیک سن (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) به احتمال مرگ و میر (چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر ) یکی از روش های مستقیم ساختمان جدول بقاست. در صورت خطی بودن مرگ و میر در فاصله ی گروه سنی تبدیل میزان مرگ و میر به احتمال مرگ و میر با فرمول زیر صورت می گیرد:

چگونگی ارزیابی آمار مرگ و میر
منبع مقاله :
ميرزايي، محمد؛ (1381)، گفتاري در باب جمعيت شناسي کاربردي، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه، چاپ ششم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.