تفاوت میان لوله‌ی سی پی وی سی CPVC و لوله‌ی پی وی سی PVC

این مقاله لوله‌های CPVC و PVC را با یکدیگر مقایسه کرده است. چنانچه جهت نصب یکی از این لوله‌ها در خانه خود در حال برنامه‌ریزی بوده و در انتخاب این دو سردرگم شده‌اید، در این صورت پس از خواندن این مقاله، در موقعیتی
دوشنبه، 11 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت میان لوله‌ی سی پی وی سی CPVC و لوله‌ی پی وی سی PVC
تفاوت میان لوله‌ی سی پی وی سی CPVC و لوله‌ی پی وی سی PVC

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

این مقاله لوله‌های CPVC و PVC را با یکدیگر مقایسه کرده است. چنانچه جهت نصب یکی از این لوله‌ها در خانه خود در حال برنامه‌ریزی بوده و در انتخاب این دو سردرگم شده‌اید، در این صورت پس از خواندن این مقاله، در موقعیتی قرار خواهید گرفت که می‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

تفاوت میان 40 Schedule و 80 Schedule

لوله‌های PVC و CPVC هر کدام در دو دسته‌ی مختلف، یعنی، 40 Schedule و 80 Scheduleقرار دارند. لوله‌ی 80 Scheduleگران قیمت بوده و قابلیت مقاومت در PSI (واحد فشار) بالاتری را داشته و دارای دیواره‌های ضخیم‌تر از همتای خود (یعنی pvc) هستند. هر دو دسته قطر خارجی یکسانی دارند.
«CPVC» مخفف پلی وینیل کلراید کلرینه شده است. این لوله به این لحاظ معروف است که در برابر رنج حرارتی وسیعی مقاومت می‌کند. پی وی سی، یکی از متداول‌ترین لوله‌های مورد استفاده در سرتاسر جهان بوده که (گاهی اوقات به اختصار RPVC نامیده می‌شود) مخفف آن پلی ونیل کلراید می‌باشد. این لوله دارای خواص مکانیکی و عایق‌بندی خوبی است. این لوله‌ی پلاستیکی سفید که به جهت مقاصد لوله کشی و زهکشی از آن استفاده می‌شود، جایگزین لوله‌کشی‌های فلزی شده است.
تفاوت میان لوله‌ی سی پی وی سی CPVC و لوله‌ی پی وی سی PVC
هم لوله CPVC و هم PVC در زهکشی و لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. به چه علت؟ زیرا تعدادی پارامتر مهم وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز می‌سازد.
مقاله‌ی حاضر، میان این دو لوله مقایسه‌ای انجام داده و در آخر متوجه خواهید شد که چه موقع از لوله‌های CPVC و یا PVC استفاده نمایید.

PVC در مقابل CPVC

ساخت لوله

★ رزین پلی وینیل، کلرینه شده تا لوله‌های CPVC را شکل دهد.
★ عنصر اصلی و اولیه‌ی PVC، وینیل کلراید است، و
توسط دی اتیلن شکل می‌گیرد.
سایزها و اندازه‌های در دسترس (در سانتی‌متر)
★ 96ر60 و 8ر50، 72ر45، 64ر40، 56ر35، 48ر30، 4ر25، 32ر20، 24ر15، 7ر12، 16ر10، 62ر7، 54ر2، 904ر1، 27ر1، 9525ر0، 635ر0
★ 96ر60 و 8ر50، 72ر45، 64ر40، 56ر35، 48ر30، 4ر25، 32ر20، 24ر15، 7ر12، 16ر10، 62ر7، 54ر2، 904ر1، 27ر1، 9525ر0، 635ر0، 3175ر0

مقاومت دمایی

★ این لوله در برابر درجه حرارت بیشتر مقاومت کرده و نسبت به لوله‌های PVC از کلر بیشتری برخوردار است. این لوله می‌تواند تا دمای 190 درجه‌‌ی فارنهایت (778ر87 درجه‌ی سانتیگراد) را تاب بیاورد. بنابراین بخوبی می‌تواند آب داغ را انتقال داده و تحمل کند.
★ بر طبق استانداردهای ASTM (انجمن سنجش و مصالح ساختمانی آمریکا) این لوله می‌تواند از عهده‌ی آب یا مایعاتی تا دمای 140 درجه‌ی فارنهایت (60 درجه‌ی سانتیگراد) برآید. بنابراین نمی‌تواند جهت انتقال آب داغ مورد استفاده قرار گیرد.

مقاومت در برابر آتش

★ در مقایسه با لوله‌ی PVC، این لوله مقاومت بیشتری در برابر گرما داشته و چنانچه در معرض شعله‌ی مستقیم قرار نگیرد، می‌تواند خود را اطفاء و فرونشاند.
★ در حقیقت، آب جوش به راحتی می‌تواند به این لوله آسیب برساند، بنابراین، نمی‌تواند در برابر گرما و یا شعله‌های زیاد مقاومت نماید.

مقاومت شیمیایی

★ این لوله‌ها نسبت به اسیدهای معدنی، بازها، هیدروکربن‌های آلیفاتیک، نمک بی‌اثر بوده و عاری از خوردگی گالوانیکی می‌باشند.
★ اگر چه لوله‌های PVC نسبت به مواد شیمیایی مانند استرها esters، کتون‌ها‌ ketones، اترها ethers و هیدروکربن‌های آروماتیک مقاوم نیستند، اما به خوبی می‌توانند در برابر الکل‌، چربی‌، روغن یا نفت، بنزین آروماتیک آزاد مقاومت نمایند.

مواقع استفاده از لوله‌های CPVC یا PVC

لوله‌های پی وی سی تنها جهت لوله کشی و تهویه در نظر گرفته شده‌اند به این دلیل که نمی‌توانند با فشار بیش از حد مقابله نمایند. از سوی دیگر، CPVC می‌تواند فشار بالاتر و درجه حرارت بیشتری را نسبت به PVC تحمل کند. لوله‌های CPVC به رنگ کرم نزدیک به سفید یافت می‌شوند، در حالی که، لوله‌های پی وی سی سفید رنگ می‌باشند. با توجه به مقاومت کارآمد آن در برابر خوردگی و حرارت، CPVC گزینه‌ی رایجی در کاربردهای صنعتی است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.