فهرستی از بیماریهای علاج ناپذیر

بیماری‌های وخیم شونده یا پیش‌رونده مانند سرطان، ایدز یا HIV و آلزایمر در فهرستی از بیماری‌های کشنده و یا علاج ناپذیر قرار می‌گیرند. از طریق مقاله‌ی پیش‌رو از بیماری‌های غیر قابل درمان جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
دوشنبه، 18 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فهرستی از بیماریهای علاج ناپذیر
فهرستی از بیماریهای علاج ناپذیر

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آیا می‌دانستید؟

محمد علی بوکسور افسانه‌ای به بیماری پارکینسون که یک اختلال عصبی علاج ناپذیر می‌باشد، مبتلا شده است.
کلید واژگان: بیماری‌های علاج ناپذیر ، سرطان ، ایدز
بیماری‌های وخیم شونده یا پیش‌رونده مانند سرطان، ایدز یا HIV و آلزایمر در فهرستی از بیماری‌های کشنده و یا علاج ناپذیر قرار می‌گیرند. از طریق مقاله‌ی پیش‌رو از بیماری‌های غیر قابل درمان جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
با وجود آنکه علم پزشکی گام‌های بسیار بلندی در درمان بیماری‌های مختلف برمی‌دارد، جامعه جهانی همچنان با بیماری‌هایی دست به گریبان است که هیچ درمانی ندارند. پیشرفت‌های علمی، ریشه کن کردن بسیاری از بیماری‌ها از طریق واکسیناسیون را میسر ساخته است، اما هنوز راهی پیدا نکرده‌اند تا بیماری‌هایی که به مرحله‌ی پیشرفته یا کشنده رسیده‌اند را درمان نمایند. در زیر بیماری‌هایی که، تا به امروز، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آنها یافت نشده است را آورده‌ایم.
فهرستی از بیماریهای علاج ناپذیر

بیماری فلج اطفال

هنگامی که فرد تحت تأثیر ویروس فلج اطفال قرار می‌گیرد، احتمال دارد تا آخر عمر معلول شود. فلج اطفال یک عفونت ویروسی مسری است و هنگامی که بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد، می‌تواند یک یا هر دو پا را فلج سازد. پایی که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته، ممکن است تغییر شکل داده و کوچک شود، به این دلیل که این عفونت از رشد پا یا پاها ممانعت به عمل می‌آورد. کودکان زیر 5 سال در معرض خطر ابتلا به این عفونت ویروسی هستند که ممکن است آنها را به طور دائم فلج سازد. اگر چه واکسن فلج اطفال وجود دارد، اما این واکسن تنها به پیشگیری از عفونت کمک می‌کند، و زمانی که به این بیماری ویروسی مبتلا می‌شوید، مجالی برای بهبودی وجود ندارد.

دیابت

بیماران دیابتی از سطوح بالای قند خون رنج می‌برند. افزایش ادرار، تشنگی بی‌دلیل، افزایش اشتها، کاهش وزن و خستگی برخی از متداول‌ترین علائم دیابت می‌باشند. در این عارضه، هورمون انسولین که قند خون را کنترل می‌کند یا به اندازه کافی تولید نمی‌شود و یا بدن به عمل انسولین پاسخ نمی‌دهد. دیابت یک بیماری مادام‌العمر بوده و به نظارت دقیق رژیم غذایی و همچنین پیروی از ورزش روزانه جهت تحت کنترل قرار دادن سطح قند خون نیاز دارد. با این حال، چنانچه دیابت به طور مناسب کنترل نشود، احتمال دارد عوارضی را به وجود آورد که کشنده باشند.

آسم

آسم یک بیماری التهابی مزمن بوده که در آن مجرای تنفسی متورم شده و به مشکلات تنفسی منجر می‌گردد. اگر چه آسم می‌تواند با درمان مناسب به طور مؤثری تحت کنترل درآید، اما نمی‌تواند درمان ‌شود. بعضی اوقات نشانه‌های آسم کاهش یافته و یا تشدید می‌شوند، اما این عارضه‌ی التهابی هرگز به طور کامل از بین نمی‌رود.

ایدزHIV /

یک عفونت ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را به طور قابل ملاحظه‌ای مختل می‌سازد. آمیزش جنسی محفاظت نشده با فرد آلوده به HIV یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به ایدز یا HIV است. این ویروس به اندازه کافی قدرت دارد که سلول‌های مبارزه کننده با عفونت شدید را نابود سازد. پیشرفت بیماری ایدز یا HIV یک فرایند آهسته‌ می‌باشد، اما زمانی که به مرحله‌ی پایانی می‌رسد، مکانیسم دفاعی به شدت به مخاطره افتاده و موجب می‌گردد پاتوژن‌های (عوامل بیماریزا) فرصت طلب به سرعت رشد نمایند. در نتیجه، افرادی که در مرحله‌ی پیشرفته‌ای از ایدز یا HIV قرار دارند از عفونت‌های ثانویه می‌میرند.

سرطان Cancer

C مخوف که از شنیدن نام آن تا ستون فقراتمان احساس ترس و لرزش می‌کنیم، با تکثیر کنترل نشده‌ی سلول‌ها در یک بخش خاص از بدن مشخص می‌شود. این غده‌ی بدخیم ممکن است به نواحی مختلف بدن پخش شده و باعث به وجود آمدن عوارض بیشتری ‌شود. سرطان انواع مختلفی دارد اما در هر مورد این عارضه به وسیله‌ی تولید غیر طبیعی سلول‌ها متمایز می‌گردد. اگر چه سرطان را می‌توان با داروهای شیمی درمانی تحت درمان قرار داد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بیمار از این بیماری بهبود یابد. اگر سرطان در اواخر مراحل خود تشخیص داده شود، درمان تنها به طولانی‌تر کردن طول عمر بیمار کمک می‌نماید.

سرماخوردگی

ویروس سرماخوردگی قطعاً موجب مرگ نمی‌شود، اما در حال حاضر، هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان نماید. سرماخوردگی که به طور معمول باعث آبریزش بینی، عطسه‌های مکرر و گلودرد می‌گردد، معمولاً بیش از 2 هفته به طول نمی‌انجامد. داروهای عرضه شده، تنها به کنترل علائم کمک کرده و موجب از بین رفتن ویروس نمی‌شوند. بنابراین مهم نیست که چه دارویی را مصرف می‌نمایید، این ویروس دوره‌ی 7 تا 14 روزه‌ی خود را طی می‌کند. به طور مشابه، ویروس آنفولانزای نوع A، B و C هیچ درمان شناخته شده‌ای نداشته و معالجه شامل تسکین علایم می‌باشد.

ابولا Ebola

گفته می‌شود شیوع ویروس ابولا که اخیراً در آفریقا مشاهده شد، یکی از مهمترین و مرگبارترین عفونت‌هایی است که در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای ندارد. این ویروس جان بیش از 10،000 نفر از اهالی نقاط مختلف آفریقا از جمله نیجریه، گینه و لیبریا را گرفته است. این عارضه با تب بالا، سردرد، گلودرد، درد مفاصل و عضلات مشخص می‌شود. هنگامی که این عفونت تشدید می‌گردد، می‌تواند موجب خونریزی داخلی شده که ممکن است به اسهال خونی و بالا آوردن خون همراه با سرفه منجر شود.

لوپوس Lupus

این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن برعلیه خود تحریک می‌شود. بنابراین به جای دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به بافت‌های سالم بدن می‌کند. این امر موجب التهاب مزمن همه جانبه در مناطق مختلف بدن می‌شود. برخی از علائم شایع مرتبط با لوپوس شامل خستگی مفرط، درد مفاصل و عضلات، و ایجاد جوش روی صورت است.

آرتروز

آرتروز که با التهاب مزمن مفاصل مشخص می‌شود، یک بیماری علاج ناپذیر است. سفتی در مفاصل که موجب محدود شدن دامنه حرکت شده، یکی از شایع‌ترین علائم آرتروز می‌باشد. علائم آرتروز میان دوره‌های عود بیماری و بهبود آن دائماً در تغییر است. بنابراین حتی اگر درد متداوم نباشد، این عارضه مادام‌العمر باقی می‌ماند.

بیماری آلزایمر

یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر دچار از دست دادن تدریجی عملکرد حافظه می‌شود. غیر از مشکلات حافظه، این عارضه نتیجه‌ی اختلال در مهارتهای تفکر و استدلال می‌باشد. آلزایمر یک بیماری غیر قابل برگشت و تدریجی است که می‌تواند به شدت کارهای روزانه‌ی فرد را مختل نماید.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال نورولوژیکی است که نوعاً به وسیله‌ی از دست رفتن تدریجی ترشح دوپامین سلول‌های عصبی که حرکت عضله را کنترل و تنظیم می‌کنند، مشخص می‌شود. در نتیجه، افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، در شروع حرکات با مشکل مواجه می‌باشند. کندی در حرکات و لرزش علامت مهم بیماری پارکینسون است. بیماران جهت درمان نیاز دارند که به صورت مادام‌العمر داروهای دوپامینرژیکی مصرف نمایند که به افزایش سطح دوپامین در مغز کمک کرده که آن نیز به نوبه‌ی خود در بهبود حرکات بدن عمل می‌کند.
دیگر عوارض پزشکی که علاج ناپذیر به حساب می‌آیند را در ذیل آورده‌ایم:

• تبخال Herpes
• هپاتیت
• جذام
• فشار خون
• پیری زودرس در کودکان یا پروگریا Progeria
• فیبرومیالژیا Fibromyalgia
• بیماری کرون Crohn's disease

نکته‌ای که در اینجا لازم به ذکر بوده اینست که اگر چه برخی از عوارض پزشکی مانند دیابت علاج ناپذیرند، اما با درمان مناسب و تغییرات سالم در شیوه زندگی، باز هم بیماران می‌توانند یک زندگی عادی در پیش گیرند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.