اعتیاد، علل، پیش‏گیری

آموزش همگانی مبنی بر پیش‏گیری از اعتیاد از مهم‏ترین راه‏های پیش‏گیری از سقوط در دام این بلای خانمان‏برانداز است . این مطلب در شماره‏ی گذشته مطرح شد . در این نوشتار به این مطلب اشاره می‏شود كه اكرام فرزندان، محبت‏به آن‏ها كه نتیجه‏ی آن ایجاد رابطه‏ای صمیمی و گرم میان والدین و فرزندان می‏باشد، از دیگر راه‏های اساسی پیش‏گیری از اعتیاد به حساب می‏آید .
پنجشنبه، 16 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتیاد، علل، پیش‏گیری
اعتیاد، علل، پیش‏گیری
اعتیاد، علل، پیش‏گیری
نويسنده:ابوالفضل علیدوست ابرقویی
منبع:ديدار آشنا
آموزش همگانی مبنی بر پیش‏گیری از اعتیاد از مهم‏ترین راه‏های پیش‏گیری از سقوط در دام این بلای خانمان‏برانداز است . این مطلب در شماره‏ی گذشته مطرح شد . در این نوشتار به این مطلب اشاره می‏شود كه اكرام فرزندان، محبت‏به آن‏ها كه نتیجه‏ی آن ایجاد رابطه‏ای صمیمی و گرم میان والدین و فرزندان می‏باشد، از دیگر راه‏های اساسی پیش‏گیری از اعتیاد به حساب می‏آید . رابطه‏ی منطقی كه در این خصوص وجود دارد، پیچیده نیست; زیرا هرگاه ثابت‏شود كه بی‏توجهی به فرزندان و عدم ایجاد رابطه‏ای عاطفی میان والدین و فرزندان و یا بروز طلاق در زندگی، عامل مهم گرایش به ناهنجاری‏های اجتماعی و از جمله اعتیاد است; آن گاه به این اصل مسلم پی خواهیم برد كه اگر حرمت فرزندان از سوی والدین حفظ شود و رابطه‏ی میان آن‏ها از خمیرمایه و رنگ و لعاب عطوفت و مهربانی و احترام معنا یابد، سقوط فرزندان در دام اعتیاد، احتمالی نزدیك به صفر پیدا خواهد كرد .
در این خصوص، روایاتی كه در متون دینی وجود دارند و سیره‏ی ائمه‏ی اطهار ( علیهم السلام) گویا و كافی به نظر می‏رسند .
امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «خداوند، مرد را به خاطر شدت محبت‏به فرزندش مورد رحمت‏خود قرار می‏دهد»
توجه به این نكته ضروری است كه داشتن محبت‏یك بعد قضیه است . و اظهار محبت‏بعد گسترده‏تر و مهم‏تری است .
به همین اساس، توصیه‏ی اسلام آن است كه این محبت اظهار شود تا در خاطر طفل باقی بماند . بوسیدن اطفال و رعایت تساوی در بین آن‏ها از توصیه‏های دیگری است كه در این زمینه وجود دارد:
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) فرمودند: «فرزندان خود را ببوسید، زیرا هر بوسه‏ای مرتبه‏ای در بهشت، و هركدام با فاصله‏ی پانصد سال از یكدیگر می‏باشد; و در این خصوص جان كلام را در این روایت از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) می‏یابیم كه فرمود: «فرزندان خود را اكرام كنید و آداب آن‏ها را نیكو نمایید كه مورد رحمت و بخشش قرار خواهیدگرفت.»(1)
اكرام از كرامت است و در زبان فارسی نمی‏توان معادلی دقیق برای كرامت پیدا كرد . با قدری مسامحه می‏توان آن را بزرگواری و عزت نفس (2) معنا كرد . توصیه‏ی بالا از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) بر این دو اصل مبتنی است كه فرزندان خود را بزرگوارو با عزت نفس پرورش دهید و آداب نیكو و پسندیده به آن‏ها بیاموزید .
با توجه به آن‏چه گفته شد كه بدون شك جرعه‏ای از دریای آموزه‏های اسلام در زمینه‏ی تعلیم و تربیت و اكرام و احترام فرزند می‏باشد، این نكته مسلم می‏شود كه هرگاه والدین آموزه‏ها و تعالیم اسلام را در خصوص طفل قبل، از تولد و در بدو تولد در سنین اولیه‏ی زندگی طفل رعایت كننده، هرگز فرزندشان احساس خلا عاطفی نخواهد كرد; در نتیجه پا به هر دایره‏ای نخواهد گذاشت، به هر ندایی لبیك نخواهد گفت; هنجارهای اجتماعی و اخلاقی را از ناهنجاری‏ها باز خواهد شناخت و هرگز برای گریز از مشكلات و كمبودهای عاطفی و ترمیم شخصیت‏شكسته شده‏اش به دامان ناهنجاری‏ها و از جمله اعتیاد در نخواهد غلتید .
دریغ از این كه نكته‏ای را ناگفته رد شویم و آن این كه:
هرگاه دنیای غرب در مواجهه و مبارزه با تبهكاری‏ها و از جمله ناهنجاری‏هایی مانند اعتیاد خود را موفق نبیند، آن گاه به تعالیم و آموزه‏های اسلام روی خواهد آورد و سپس رمز و راز این همه توصیه‏ی ایمنی و اخلاقی را در قبل از تولد و بدو تولد و سنین اولیه‏ی طفل بررسی و تجزیه و تحلیل خواهد كرد و آن گاه به این مطلب دست‏خواهد یافت كه هرگاه والدین این توصیه‏ها را مراعات كنند، طفل در حصن و حصاری محكم، از ناهنجاری‏ها و از جمله اعتیاد مصون خواهد ماند .

گروه‏های هم‏سن و سال

گروه‏های هم‏سن و سال از جمله عوامل مهم گرایش فرد به ناهنجاری‏ها و از جمله اعتیاد می‏باشد . در این زمینه انتخاب وست‏براساس معیارهای الهی و انسانی مورد توصیه پیشوایان دینی است . این كه انسان با چه كسانی رفت و آمد كند و از مراوده با چه كسانی بپرهیزد، بخشی از روایات اسلامی را به خود اختصاص داده است . انتخاب دوست و هدایت طفل به رفت و آمد با افرادی خاص از جمله وظایفی است كه والدین در خصوص فرزند دارند; زیرا طفل در ابتدای راه زندگی طبعا نمی‏تواند افراد را از یكدیگر تمییز كند; چه بسا نتواند خیر و صلاح خود را در مراوده‏ی با دیگران مورد ملاحظه قرار بدهد و اصولا با توجه به عدم قاعده‏پذیری طفل و نوجوان و به منظور ارضای حس كنجكاوی خود ممكن است‏با افرادی رفت و آمد كند كه مصلحت آینده‏ی او خدشه دار گردد . در نتیجه‏ی این‏ها وظیفه‏ی والدین است كه دوستان فرزندان خود را از صافی‏های مخصوص عبور دهند . معیارهای دوستان نیكو را از افراد ناباب به او باز گویند; تا فرزند در آشفته بازار اجتماع، حیران و سرگردان نمانده و این هدایت‏گری تا جایی ادامه یابد كه فرزند بتواند خوب از بدو مصلحت را از غیر مصلحت و راه را از بیراهه باشناسد و سكان زندگی اجتماعی‏اش را خود به دست‏بگیرد .
سفارشی امیرمؤمنان ( علیه السلام) به فرزندانش گویای این نكته است كه والدین بایستی در ابتدای راه نقش هدایت‏گری داشته باشند (اگرچه واضح است كه امام حسن و امام حسین ( علیهم السلام) هرگز خطا نمی‏كنند)
امام علی ( علیه السلام) به فرزندش امام حسن ( علیه السلام) فرمود: «هم‏نشینی با آدم جاهل نحس است» . هم‏چنین به امام حسین ( علیه السلام) فرمود: «و هركس با فرومایگان معاشرت كند، حقیر شود»
امام صادق ( علیه السلام) در وصیتی به فرزندش امام كاظم ( علیه السلام) فرمود:
«اگر خواستی به دیدار كسی بروی به زیارت خوبان برو و هیچ‏گاه به دیدار بدكاران مرو ...»
این كه فرزند با چه كسی رفت و آمد كند و از ارتباط با چه افرادی بپرهیزد، نقش مهمی در گرایش‏های عملی او خواهد داشت .
در روایات سفارش شده است كه با افراد صالح و شایسته و اهل فضل و عاقل و با وفا و راست‏گو رفت و آمد كنیم و از مراوده با افراد ستم‏گر، فاسق و خائن و تن پرور و دروغ‏گو و بخیل و چاپلوس و احمق پرهیز نماییم . هركدام از این‏ها موضوع روایاتی است كه جهت اطلاع بیش‏تر می‏توان به متون روایی و كتاب‏های مربوطه مراجعه نمود .

آموزش‏های مذهبی

آموزش‏های مذهبی و ترویج تعالیم دینی نقش تعیین كننده‏ای در گرایش افراد به رعایت اصول انسانی و پرهیز از ناهنجاری‏های اجتماعی دارند . یافته‏های روان‏شناسی گویای آن است كه فرزندانی كه در خانواده‏های مذهبی رشد می‏كنند، كم‏تر به انحرافات شخصیتی و ناهنجاری‏های اجتماعی روی می‏آورند . جالب توجه این كه دنیای غرب در حال حاضر مطالعات گسترده‏ای را در خصوص نقش مذهب در زندگی افراد شروع كرده و در دانشگاه‏های معتبر، این مهم به عنوان یك پروژه‏ی وسیع تحقیقاتی مطرح شده است .
مبارزه با مذهب به شكلی محسوس از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم شروع شد . این مبارزه و بی مهری ابتدا از سوی طبقات كارگر فرانسه و پس سایر طبقات رخ نمود .
«گابریل تارد» جامعه‏شناسی فرانسوی در سال هزارو نه صدو ده نوشت:
«سرچشمه‏ی ایمان پیشین خشكید . نمی‏دانم نسل‏های جدید برای تقویت مبانی اخلاقی خود به كجا خواهند رفت؟ به بیان دیگر برای مبارزه علیه تمایلات مخرب غیر از احساسات غنی و بارور پیشین، چه عاملی آنان را در این راه تقویت‏خواهد كرد؟» (3)
«تحقیقی كه در فرانسه در خصوص بزرگ‏سالان با سابقه‏ی محكومیت‏به عمل آمده است، نشان می‏دهد كه تعدادی قلیل از آن‏ها در مدارس مذهبی درس خوانده‏اند و بخش معتنابهی از آن‏ها در مدارس عمومی تعلیم دیده‏اند» (4)
مذهب و آموزش‏های مذهبی مهم‏ترین عواملی است كه نوعی «خودكنترلی» در افراد ایجاد می‏كند . رعایت تعالیم دینی آتشفشان درون و التهابات و خواسته‏های مبتنی بر غیرهنجاری‏های اجتماعی را فرو می‏نشاند و در نتیجه شخص به ارتكاب خطاها و ناهنجاری‏ها دست نمی‏زند .
علاوه بر این نقش مهم‏تر مذهب آن است كه خلاهای فكری و اعتقادی اشخاص را ترمیم می‏سازد، در نتیجه تكیه‏گاهی مطمئن برای شخص در مواجهه با بحران‏های اجتماعی و شخصی ایجاد می‏كند . در این صورت به جای این كه شخصی در مواجهه با بحران‏ها و سختی‏ها به تار و پود پوسیده‏ی اعتیاد به چنگ بزند، آموزه‏های دینی و ارتباط با خالق را كه خمیرمایه و مبنای تمامی مذاهب توحیدی است، به كار می‏گیرد و سردرگمی درونی را سرانجامی نیكو می‏بخشد .
بدیهی است هراندازه تعالیم و باورهای مذهبی شخصی با فطرت هم‏خوانی بیش‏تری داشته باشد، او را در چنین بحران‏هایی بیش‏تر یاری می‏كند .

معتاد بیمار است

بیان یك نكته را در آخرین بخش از این بحث ضروری دانستیم و آن این كه براستی چرا رقم قابل توجهی از معتادان پس از ترك اعتیاد، مجددا به اعتیاد روی می‏آورند؟
در این خصوص دوعامل را نمی‏توان نادیده گرفت:
اول: ضعف اراده‏ی معتاد . شخص معتاد از اراده‏ای ضعیف برخوردار است . به طوری كه برای ترك اعتیاد، لازم است او را یاری رساند و اراده‏اش را تقویت نمود . این تقویت اراده بایستی در دوره‏های پس از اعتیاد هم تداوم یابد . متاسفانه به دلیل نوساناتی كه در اراده‏ی معتاد سابق (معتادی كه اعتیاد را ترك كرده است) پیش می‏آید و احیانا ارتباطی كه با رفقای قبلی پیدا می‏كند، مجددا به دام اعتیاد می‏افتد .
دوم: نگرشی كه جامعه به معتاد سابق دارد; او را تشویق به اعتیاد مجدد می‏كند .
متاسفانه در بسیاری از جوامع معتاد را به چشم یك مجرم می‏نگرد!
سیاست جنایی كشورها بایستی بیش از آن‏چه كه مفهوم جرم را متوجه معتادان كند، آن را به قاچاقچیان معطوف سازد .
اگرچه در گذشته، اعتیاد، خود یك عامل مطلق برای جرم به شمار می‏رفت و در نتیجه آن را عامل اصلی فسادهای فردی و اجتماعی می‏شمردند، اما در حال حاضر (ضمن اعتقاد به این كه برخی از جرائم معلول اعتیاد هستند)
اعتیاد را بایستی یك معلول و یك واكنش شمرد .
نتایج‏سمینار یونسكو نیز این گفته را تایید می‏كند كه معتاد را نمی‏توان یك بیمار روانی، بزهكار و تن پرور شمرد; بلكه پناه بردن معتاد را به مواد مخدر اصلا بایستی نوعی پرده‏پوشی بر مشكلات و سختی‏های زندگی‏اش عنوان كرد . (5)
هرگاه جامعه به افرادی كه اعتیاد را ترك كرده‏اند، به دیده‏ی افرادی شرافت‏مند و با اراده نگاه كند، آن‏ها همین اجتماع را مامن و پناه‏گاهی مطمئن خواهند شمرد و در سختی‏ها روی این اجتماع و خصوصا اطرافیان حسابی ویژه باز خواهند كرد; والا هرگاه جامعه آن‏ها را به دیده‏ی مجرمینی بنگرد كه زندان برگشته‏اند و هر آینه ممكن است‏برای رسیدن به خواسته‏های خود به سرقت و دیگر جنایات دست‏بزنند، به مرور زمان معتاد سابق به این باور خواهد رسید كه مجرمی است‏بالفطره و موجودیت او با سرقت و اعتیاد سرشته است و برای دستیابی به این «شخصیت» راهی جز آلودگی مجدد به اعتیاد پیش رو ندارد . آب را از سرخود گذشته می‏بیند، حال چه یك نی و چه صدنی!
معتاد، بیماری است كه بایستی با روش‏های علمی به درمان او پرداخت; نه مجرمی كه مجازات حق اوست .

پی‏نوشت‏ها:

1 . همان، ص 104
2 . كرامت در قرآن آیت‏ا ... جوادی آملی
3 . جرم‏شناسی، جلد 2، ص 243
4 . همان، ص 250





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا