حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (2)

وحدت و یکپارچگی را حفظ و اختلاف قومی و قبیله‌ای را رها کنید که این بندهایی است که طاغوت به وسیله‌ی ایادی‌اش بر پاهای شما بسته بود که کم کم آن‌ها را می‌گسلند و متأسفانه هنوز اثرهای این بندها نمایان است که امید آن می‌رود از
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (2)
حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (2)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 

شهید سجاد خاضع (1363-1344 دهدشت)

وحدت و یکپارچگی را حفظ و اختلاف قومی و قبیله‌ای را رها کنید که این بندهایی است که طاغوت به وسیله‌ی ایادی‌اش بر پاهای شما بسته بود که کم کم آن‌ها را می‌گسلند و متأسفانه هنوز اثرهای این بندها نمایان است که امید آن می‌رود از این مهلکه‌ی خطرناک خود را نجات دهید و به کشور و به اسلام نگاه کنید که اسلام مرز و قبیله و طایفه نمی‌شناسد.

شهید علی خانی (1363-1345 مشهد)

پیامم به امت شهیدپرور: دست از اسلام و روحانیت در خط امام برندارید و پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت اسلامی آسیبی نرسد. این دستور امام و شهداست و در نماز جمعه و دعاهای کمیل شرکت کنید و وحدت خودتان را حفظ کنید و هوشیار باشید که دشمنان اسلام بیدارند و برای نابودی اسلام و ملت اسلامی نقشه می‌کشند.

شهید علی خدادادی پاواشی (1363-1346 فلاورجان)

سخنی که برای شما برادران و مردم دارم این است که وحدت خود را حفظ کنید و از کج روی با یکدیگر دست بردارید. به فرمان امام عزیز باشید و نماز جمعه‌ها را حفظ کنید و با وحدت خود ظلم را از روستا و شهر و کشورمان بیرون کنید و اگر ظلم در کشور ما باشد وحدتمان و خودمان را از بین می‌برند و خوشبختانه شما وحدت داشته‌اید و اگر (1) وحدت نداشتید، انقلابمان پیروز نمی‌شد. پس وحدت خود را حفظ کنید. شما را خدا حفظ خواهد کرد.

شهید جواد خدمتی (1364-1347 همدان)

از شما مسلمانان می‌خواهم که امام را تنها نگذارید و از این سنگر آزادی و عدالت و حامی مستضعفین، حمایت کنید، دست در دست هم، با وحدت آهنین خود با گام‌های استوار برخیزید و امر جهاد با خود را به جای آورید و از جنگ و شهادت نهراسید و بر شرق و غرب و اسراییل جنایتکار و صهیونیسم بشورید.

شهید سید بابک خلخالی (1364-1345 خلخال)

ای ملت شریف و بزرگ ایران! قدر بزرگی خودتان را بدانید که این انقلاب اسلامی، نعمت الهی است که [خداوند] بر شما عنایت فرموده که او تبارک و تعالی، بر همه چیز عالم و غالب و از همه بی‌نیاز است. قدر جمهوری اسلامی و شهدای اسلام و فداکاری فرزندانتان در جبهه‌ها را بدانید که آن‌ها هست و نیست و حال و آینده‌ی خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند و برای آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و اسلام و قرآن به دفاع برخاستند و فداکاری نمودند. به توصیه‌های رهبری (2) انقلاب گوش داده و مطیع سراپای او باشید و وحدتتان را حفظ نموده و از رسوخ بیگانگان و شیطان‌ها و عوامل آن‌ها در جمعتان، مواظب و مدافع باشید.

شهید علی خلمی (1365-1336 دامغان)

پیام من به ملت شهیدپرور ایران این است: امام را تنها نگذارید و همیشه در صحنه باشید و اختلافات را کنار بگذارید (3) و وحدت را حفظ کنید و خواهران! حجاب را حفظ کنید که حجاب خواهران از خون دادن ما بهتر و مهم‌تر است.

شهید خسرو خلیل زاده (1360-1338 بابل)

از تمام برادران و خواهران هوشیار ملت ایران می‌خواهیم وحدت، همبستگی و یکپارچگی خود را حفظ کنند و قدر این رهبر کبیر، امام خمینی را بدانند و همیشه دستورات و فرمان او را اجرا نمایند و هیچ موقع نگذارند این ضد انقلابیون به انقلاب شکوهمند اسلامی لطمه‌ای وارد کنند.

شهید عبدل خواجه زاده (1363-1334 گچساران)

- چند نکته را یادآوری می‌نمایم:

1- تقوی یکی از مهم‌ترین سلاح‌های پیروزی در تمام میادین مادی و معنوی است، ان شاء الله امیدوارم در سرلوحه‌ی کار قرار گیرد.
2- برنامه ریزی برای آینده‌ی جامعه. اگر معتقد هستیم که این نظام حق است، و باید برای اعتلای آن تلاش کنیم (4) که این همه میسر نیست مگر با برنامه ریزی و بالا بردن کیفیت‌ها با توجه به آینده نگری.
3- سعه‌ی صدر در کارها، خود حلال مشکلات است.
4- توجه بیش از پیش به رعایت موازین شرعی و رساله‌ای بار آمدن.
5- استفاده‌ی به حق از خون شهدا در جهت تقویت بنیه‌های نظام الهی.
6- وحدت و یکپارچگی، سرکشی به خانواده‌ی شهدا و نوازش و التیام آنان، حفظ و نگه داری مردم در صحنه ها...

شهید حمد خورشیدی (1364-1340 کازرون)

ای مادران! مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا در محضر خدا نمی‌توانید جواب زینب را بدهید که تحمل 72 شهید را نمود. همه مثل خاندان وهب جوانانتان را به جبهه بفرستید و حتی جسد آن‌ها را تحویل نگیرید. زیرا مادر وهب فرمود: «سری را که در راه خدا داده ام، پس نخواهم گرفت.» ما جوانان راه افتخار این عزیزان گلگون کفن و ستاره‌های جاویدان اسلام را ادامه می‌دهیم و هرگز نخواهیم گذاشت که این انقلاب و این اسلام عزیز زیر گام‌های چکمه پوشان و مزدوران امپریالیسم آمریکا محو (5) شود. ما به یاری خدا و رهبری امام و با وحدت یکپارچه‌ی شما امت، پوزه‌ی جیره خواران صدام را به زمین می‌مالیم و تا زمانی که اسلام بر تمام گیتی مسلط و پرچم لا اله الا الله بر این کره‌ی خاکی برافراشته نگردد، از پا نخواهیم نشست.

شهید جواد خوش سخن (1361-1344 قم)

اکنون که لحظات آخر عمر خود را می‌گذرانم، من حقیر چند نصیحت به ملت خودم دارم که هر گاه این سه مطلب از هم گسیخته شود آن روز، ابرقدرت‌ها جشن می‌گیرند:
1- ایمان به خدا، چون با داشتن ایمان و اعتقاد به الله می‌توان کشتی طوفان زده‌ی این ملت را به ساحل نجات رساند.
2- وحدت، چون اگر وحدت از میان ما برود، هر کدام یک جور می‌اندیشیم و در نتیجه خدای ناکرده انقلاب به سوی نابودی کشیده می‌شود.
3- اطاعت از رهبری، ‌ای ملت شهیدپرور و قهرمان ایران! شما را به آن کس که می‌پرستید، از اوامر این خمینی، این چریک پیر و این فرستاده‌ی امام زمان اطاعت کنید و در دعاهای خود از خدا بخواهید که این رهبر را عمر طولانی عطا فرماید.

شهید علی خیاط زاده (1363-1342 کرج)

مردم عزیز!... در انقلاب (6) طوری که منافقین و فدایی‌ها و توده‌ای‌ها را نابود کردید، باز هم وحدت خود را حفظ کنید و مواظب دشمنان باشید و بدانید که دشمن مانند گرگ در کمین است.

شهید علی دارفرین (1364-1346 یاسوج)

از عموم قوم و خویشان، بخصوص از عمویانم می‌خواهم که دوییت (7) را کنار گذاشته و وحدت خود را حفظ و اختلافات محلی را به خاطر خدا و جمهوری اسلامی کنار بگذارید و به فکر جنگ و جهاد باشید؛ چرا که امام موکداً وحدت را ضروری شمارده؛ پس حفظ آن لازم است.

شهید خدارحم دامن خشک (1364-1341 گچساران)

... در آخر [از] همه‌ی خواهران و برادران [می خواهم که] در راه اسلام فداکاری کنند و وحدت خود [را] حفظ کنند.
برادران و خواهران! شما را به خدا سوگند می‌دهم مبادا یک لحظه دریغ کنید. همه‌ی شما می‌دانید همه‌ی کفر در مقابل اسلام ایستاده‌اند. اگر ما یک لحظه مهلت به آن‌ها بدهیم، خبری از اسلام و دین نیست و ما باید مردم فلسطین را در نظر بگیریم که چه بر سر آن‌ها آوردند.

شهید ذبیح الله دانیالی (1375-1351 پل دختر)

صحبتی دارم با آشنایان و همکلاسان و دوستان عزیزم: برادران عزیز! اتحاد و وحدت و یکپارچگی را حفظ کنید و از تفرقه بپرهیزید که تنها راه نفاق و جدایی است.

شهید سبزعلی داودی بنی (1365-1343 شهرکرد)

وصیت من به ملت آن است که همیشه پشت سر امام امت حرکت کنید که مسیر ایشان، همان مسیر دین اسلام است و از روحانیت جدا نشوید که هر چه داریم، از روحانیت داریم و اگر روحانیت نبود، ما هنوز در خواب غفلت بودیم و زیر یوغ ابرقدرت‌ها قرار داشتیم و در زیر پای آن‌ها له می‌شدیم. همیشه وحدت و یکپارچگی را حفظ کنید. مساجد را گرم نگه دارید و در نمازهای جماعت و جمعه و دعای کمیل و توسل شرکت کنید.

شهید حمیدرضا دباغی ورنوسفادرانی (1362-1342 خمینی شهر)

برادر و خواهر مسلمان! جبهه‌ها را هرگز فراموش نکنید و با کمک‌های مالی و جانی خود رزمندگان را یاری کنید و وحدت کلمه را که امام همیشه بر آن تکیه دارد، آویزه‌ی گوش خود سازید.

شهید خدارسان دریکوند (1365-1343 خرم آباد)

سفارش من به مردم حزب الله این است که از (8) خط امام و پیروی از امام دست برندارند و جبهه‌ها را گرم نگه دارند تا اسلام محفوظ بماند و وحدت را حفظ کنند که دشمنان اسلام از وحدت و همبستگی می‌ترسند.

شهید داریوش درودی (1364-1342 مرودشت)

چند خواهش (9) از پدر و مادرم دارم: 1- امام را تنها نگذارید. 2- وحدت کلمه را حفظ کنید. 3- نماز جمعه بروید. 4- همیشه با مردم با خوبی برخورد نمایید. 5- صبور باشید در کارتان. 6- با نام خدا کار را آغاز نمایید. 7- به یتیمان کمک کنید. آن‌ها را نوازش نمایید. 8- در کارتان ثابت قدم باشید. همیشه در فکر امام باشید. گوش به حرف کسی که بدگویی انقلاب را می‌نماید، نکنید.

شهید محمداسماعیل درودی (1363-1337 نیشابور)

اما سخنی دارم با امت حزب الله: مردم! بدانید که هر کجا باشید، مرگ شما را فرا رسد، اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم باشید. مردم! مبادا مانند مردم کوفه دست از حسین زمان بردارید و جبهه‌ها را گرم نگه دارید (10) و سعی کنید اتحاد و وحدت داشته باشید.

شهید رمضان علی درویشی (1365-1347 تایباد)

و پیام من به این امت حزب الله این است که همیشه در فکر جنگ باشند و جنگ را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهند و این سنگرهای مردان خدا را خالی نگذارند و امام را تنها نگذارند و همیشه در حفظ وحدت بکوشند.

شهید محمد دریساوی پور (1361-1342 خرمشهر)

وصیتم به (11) ملت دلیر و شهیدپرور ایران این است که همان طور که با وحدت خود در مرحله‌ی اول پیروز شدند، وحدت خود را همچنان حفظ کنند و به رهبری امام خمینی، ریشه های ظلم و ستم را در بلاد اسلامی و نقاط جهان ریشه کن کنند.

شهید حمید دل خوش (1361-1339 مرودشت)

یک پیامی به جوانان دارم که با رفیقان شیطان صفت، دوست نشوند که آن‌ها را از خدا دور خواهد کرد و این فرصت گران بها را از دست ندهند. با ملت قهرمان و شهیدپرورمان همراه شده، وحدت و یگانگی را از دست ندهند و امام را که قلب امت است، یاری کرده تنها نگذارند.

شهید علی رضا دلوی (1364-1348 آبیک)

ای ملت شهیدپرور ایران! بیایید دست وحدت را به همدیگر بدهید که ان شاء الله به همین زودی کربلای معظم توسط رزمندگان اسلام آزاد خواهد شد.

شهید حمیدرضا دماوندی (1360-1346 ملایر)

... با فرستادن پیامی برای ملت ایران سخنانم را تمام می‌کنم و آن این است که وحدت خود را حفظ کنید تا جایی که امکان دارد.

شهید علی دودانگه (1362-1340 بوئین زهرا)

مردم! قیام کنید و کاخ ظالمان را به هم ریزید و وحدت را بین خود حفظ [کنید] که دشمن در راه است. شما دیگر کمر دشمن را شکسته اید؛ ولی به هیچ وجه مبارزه را از یاد نبرید، مانند شیشه‌ای هستیم که هر چه قدر (12) ما را بشکنند، ریزتر و ریزتر می‌شویم.

شهید علی رضا دهقانی (1365-1340 همدان)

وحدت کلمه را در بین خودتان همیشه حفظ کنید و از تفرقه و دوییت بپرهیزید و بدانید که تفرقه از ابزارهای برنده‌ی شیطان است و هر کس به سوی تفرقه قدم بردارد، از کارگزاران شیطان و دشمن خداست. با هم برادر و برابر و یار و یاور یکدیگر و مظلومین جهان باشید.

شهید علی رضا دهقانی فیروزآبادی (1361-1342 میبد)

پیام من به ملت ایران این است که وحدت خویش را حفظ کنند و گوش به فرمان امام باشند و منافقان داخلی و خارجی را سرکوب کنند.

شهید علی رضا ذاکر حسین آبادی (1362-1344 اصفهان)

وحدت داشته باشید و در خط امام باشید. بر سر نماز جماعت ها، در دل ها، در قلب ها، برای سلامتی امام دعا کنید. از شما امت شهیدپرور عاجزانه می‌خواهم که جلوی اختلاف و فساد و بی حجابی را به یاری خداوند و برای رضای خدای متعال، به طور اسلامی و درست بگیرید، یعنی شهدا از شما انتظار دارند، خدا هم از شما انتظار دارد. حال خود می‌دانید و مسئولیت خون شهیدان و این انقلاب و اسلام و قرآن و خداوند تبارک و تعالی.

شهید حمید ذاکری (1366-1344 سلماس)

ای امت حزب الله!.... شما را به خدا در کارهایتان سست نباشید. محکم و استوار بایستید و با هر نسیمی از جای تکان نخورید. وحدت خود را حفظ کنید؛ اما نه وحدتی (13) [که] خود عین تفرقه باشد. وحدت باید بین مؤمنین و مسلمین باشد. وحدت این است که جواب هر کسی را که در هر لباسی به مقدسات شما توهین کرد، بدهید. وحدت این است که همگی یکپارچه به تمامی گفته‌های رهبر عزیزمان عمل کنید. نه این که آن‌هایی را که به سود شماست، عمل کنید و بقیه را رد کنید. وحدت این است که همگی از مظلوم دفاع کنید و از ظالم در هر لباسی که باشد، متنفر باشید و به مبارزه با [او] برخیزید. وحدت این است که همگی منافع شخصی را رد کنید و تنها منافع اسلام را در نظر بگیرید. وحدت زمانی حاصل می‌شود که همه‌ی کارها، تقوا و جهاد و سابقه‌ی خدمت (14) در انقلاب ملاک باشد و وحدت این است که از خانواده‌ی شهدا حمایت کنید. وحدت این است که از معلولین و مجروحین دفاع کنید. وحدت این است [که] اگر [کسی] خلاف قانون و اسلام عمل نمود، در هر مقامی باشد مانند سدی در مقابل او قرار گیرید و حق را به صاحب حق برگردانید، نه این که هر کس به خواسته‌ی خود به هر نحوی اسلام و قرآن را توجیه کند. وحدت باید بین قلوب مؤمنین باشد و این شدنی نیست، مگر این که نفس شوم خود را اصلاح کنید و اگر همگی به گفته‌های قرآن و اسلام عمل کردید و بیشتر (15) تظاهر را کنار گذاشتید، وحدت به خودی خود حاصل می‌شود و این محال است که با کسی که اسلام و قرآن را مسخره کرده و خود را در لباس اسلام مخفی نموده و هر عملی را که دلش خواست انجام می‌دهد، وحدت حاصل کرد. توجه داشته باشید که مسائل سیاسی بسیار حساس می‌باشد. در مسائل سیاسی به نهج البلاغه رجوع کنید و به رأی خود مسایل سیاسی را تفسیر نکنید که هلاکت عاقبت آن خواهد بود. مواظب باشید همان گونه که مردم کوفه مورد نفرین امام علی (علیه السلام) قرار داشتند، شما نیز مورد نفرین امام امت قرار نگیرید. این صحیح نیست که عده ای از جان و مال خود در راه اسلام بگذرند و عده‌ای با کمال بی‌شرمی اسلام و قرآن را زیر پا بگذارند و در کلیه‌ی اعمال رابطه را به جای ضابطه قرار دهند. وحدت این است که در مقابل چنین مواردی همگی یکپارچه قرار گیرید و تا رسیدن حق به صاحب حق آرام و قرار نگیرید.

شهید علی رازقندی (1364-1348 مشهد)

و اما امت غیور حزب الله!‌ ای اسوه‌های صبر! ‌ای کسانی که تاکنون فخر اسلام عزیز بوده اید! چگونه حضور مستمر در تمام صحنه‌ها داشته‌اید، از این به بعد نیز (16) در صحنه حضور داشته باشید و با آن‌هایی که می‌خواهند وحدت مسلمین و جمهوری اسلامی را خدشه دار کنند با تمام توان، چه با سخن کوبنده و چه با ستیز گسترده در مقابلشان بایستید.

شهید علی اکبر راستی (1365-1348 لامرد)

سخنم با برادران و خواهران انقلابی این است که به هیچ وجه فریب اشخاص روبه صفت یا به هر اسم و شکلی و عنوانی [را] نخورند و با تمام آگاهی که دارند در مقابل خودفروختگان داخلی بایستند و وحدت خود را از دست ندهید که «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (17).

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- و اگر
2- در اصل وصیت: رهبریت
3- در اصل وصیت: بزنید
4- در اصل وصیت: کرده
5- در اصل وصیت: و محو
6- در اصل وصیت: و برای انقلاب
7- در اصل وصیت: دعیت
8- در اصل وصیت: در
9- در اصل وصیت: نکته
10- در اصل وصیت: نگه داشته باشید
11- در اصل وصیت: به شما
12- در اصل وصیت: هر آنچه
13- در اصل وصیت: با وحدتی
14- در اصل وصیت: خدمتی
15- در اصل وصیت: زیاد
16- در اصل وصیت: این
17- سوره آل عمران؛ آیه 103

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما