حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (3)

وحدت در همه ابعاد لازم و ضروری است که در قرآن کریم آمده است «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» و این را مدنظر داشته باشیم که آخرین حربه‌ی استکبار جهانی این است که وحدت بین ما را بر هم بزند و ما چه شیعه و
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (3)
حفظ وحدت، کلیدواژه‌ی وصایای شهدا (3)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 

شهید علی ربیعی (1365-1345 خمین)

وحدت در همه ابعاد لازم و ضروری است که در قرآن کریم آمده است «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (1) و این را مدنظر داشته باشیم که آخرین حربه‌ی استکبار جهانی این است که وحدت بین ما را بر هم بزند و ما چه شیعه و چه سنی باید وحدت خودمان را حفظ کنیم و مثل امتی واحده باشیم که در [غیر] این صورت ناقوس استکبار به گوش خواهد رسید.

شهید غلام رضا رجبیان (1365-1348 کاشمر)

خواهران و برادران عزیز! مواظب باشید که خون این همه شهیدی را که در راه اسلام ریخته شد، زیر پا نگذارید و با وحدت و یکپارچگی خود، پوزه‌ی مستکبران را به خاک بمالید.

شهید حکمت الله رحمانی (1364 -1331 ابهر)

از شما مردم حزب الله و ادامه دهندگان راه شهدا و پیروان خط امام و روحانیت متعهد می‌خواهم که وحدت خود را حفظ نمایید و از تفرقه و دودستگی بپرهیزید و با وحدت کلمه، ضد انقلاب و منافقین را از صحنه دور نمایید و فرصت هیچ گونه عرض اندام را در جامعه به آن‌ها ندهید و من هم راضی نیستم افراد فرصت طلب و ضد انقلاب و مخالف روحانیت در تشییع جنازه‌ی من شرکت نمایند و در مراسم ختم و عزاداری حضور داشته باشند.

شهید رحمان رحمانی (1362-1342 فریدن)

پیام من بر امت شهیدپرور این است که ... اتحاد و اتفاق و وحدت و ... خود را حفظ کنید تا ان شاء الله تعالی بتوانیم با رهبری‌های راهبردی (2) امام عزیز، پرچم خونین اسلام را در کربلا و بعد از آن در قدس به اهتزاز درآوریم و این مملکت را صحیح و سالم به دست صاحب اصلی آن، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسپاریم.

شهید علی رحیمی (1366-1347 مبارکه)

از اختلاف و تفرقه جداً دوری کنید و سعی نمایید که همه جا وحدت داشته باشید. در نمازهای جمعه و جماعات و در دعاهای کمیل و توسل شرکت نمایید. در برابر منافقین از خدا بی‌خبر محکم و استوار ایستادگی کنید و نگذارید که با دهان‌های کثیف خود محیط شما را آلوده کنند.

شهید غلام رضا رحیمی کاجی (1360-1338 اصفهان)

به تمام اقوام، اعم از دور و نزدیک سلام مرا برسانید؛ از همه‌ی آن‌ها طلب بخشش می‌کنم و آن‌ها را به نیکی و احسان کردن و یاری دادن انقلاب و امام دعوت می‌کنم. وحدت را در بین خود حفظ کنید و اختلافات را هر چند کوچک باشد، در بین خود حل کنید و هر چه می‌توانید به یکدیگر نزدیک شوید.

شهید علی رستگار (1363-1348 بردسکن)

دیگر سخنی که دارم این است که با منافقان سخت بجنگید و آن‌ها را سرکوب و رسوا سازید و در آخر نمازهایتان به جان امام دعا کنید و از خدا بخواهید که ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نزدیک گرداند و سخن دیگرم آن است که وحدت و همبستگی را بین خودتان رعایت کنید و اخلاق اسلامی را سرلوحه‌ی کارهای (3) خود قرار دهید.

شهید جواد رستم دخت (1362-1344 مشهد)

پدر و مادر مهربانم! ان شاء الله به لطف و مرحمت خود، بنده را ببخشید و این را به همه‌ی اشخاصی که مرا می‌شناسند بگویید و بخواهید که در قبال اخلاق اسلامی و رفتار غیر شایسته‌ام مرا ببخشند. من و همه‌ی شما در نهاد کلام وحدت و میثاق خویش، با روحانیت، این خلاصه‌ی تشیع سرخ علوی، که مدرس پیروزی غیبی پروردگار است، محکم باشیم. همه، بر لب‌هایتان این نغمه جاری باشد.

شهید پاپی رضازاده (1364-1344 دورود)

به عنوان یک مسلمان لازم می‌دانم نکاتی چند را یادآور شوم:
جبهه‌ها را گرم نگه دارید و از جان و مالتان در راه جنگ دریغ نفرمایید، مراسم مذهبی، نماز، دعای کمیل [و] نماز جمعه را از یاد نبرید، پشتیبان امام و ولایت فقیه باشید، تقوا پیشه کنید و خداوند را همیشه ناظر اعمالتان قرار دهید و در کارهایتان به خدا اتکا کنید، هر چه زودتر توبه کنید، مساجد را خالی نکنید، وحدت را حفظ کنید، به پدر و مادرتان احترام بگذارید. ان شاء الله که خداوند به همگی شما توفیق بندگی و فرمان برداری عنایت فرماید.

شهید امام قلی رضایی (1365-1342 سوادکوه)

عزیزان! در سنگرهای یاری رساندن به اسلام و قرآن، شما وحدت اسلامی را حفظ کنید و از دسته و گروه گرایی بپرهیزید که این حرکت‌ها انسان را بی‌تقوا می‌کند و انسان بی‌تقوا از خدا فاصله دارد.

شهید علی رضا رضایی (1363-1348 تبریز)

اول، روی سخنم با شما امت شهیدپرور ایران است... هرگز از ابرقدرت‌های شرق و غرب نترسید، وحدت کلمه‌ی خودتان را حفظ کنید؛ چون دشمنان داخلی یعنی منافقین با خلق در کمین‌اند.
و امام هم فرمودند که منافقین از کفار بدترند (4) و وحدت کلمه هست که می‌تواند دشمنان اسلام نابود کند. تا وحدت کلمه در بین شما ملت عزیز ایران است آمریکا و شوروی و انگلیس و سایر دشمنان اسلام نمی‌تواند کاری بکند یعنی در کار نیستند و من عاجزانه از شما ملت رشید ایران می‌خواهم که هرگز امام امت را تنها نگذارید، امام هرچه می‌فرماید به فرمانش عمل کنید و از مسئولین صالح کشور حمایت کنید.

شهید داریوش رضایی الوارنژاد (1365-1346 خرم آباد)

... سفارشی که به مردم شهیدپرور دارم، این است که از آن‌ها می‌خواهم همیشه در صحنه باشند و نگذارند منحرفین بر ضد دین اسلام تبلیغ کنند و در آخر شما را سفارش به وحدت و انسجام می کنم و از آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌خواهم که ما را جزو اصحاب واقعی خودش قرار دهد؛ ان شاء الله.

شهید رحمت الله رضایی شیردانی (1362-1342 اصفهان)

ای امت قهرمان ایران، به خصوص خانواده‌ی عزیزم و پدر و مادرم!... بکوشید که وحدت خود را حفظ کنید. صبر و استقامت کنید و ناله و جزع (5) و بی‌تابی نکنید و همواره در هر جا هستید، کوشاتر از دیروز [و] قوی‌تر از دیروز باشید و آماده‌تر برای فردا و فرداهای دیگر.

شهید خلیل رضایی نجف آبادی (1361-1343 اردستان)

برادران و خواهرانم! فرمایشات امام را گوش دهید. هوشیار باشید و نگذارید این مجاهدین ضد خلق، ضربه به این انقلاب بزنند. شماها باید راه شهدا را ادامه بدهید. ادامه‌ی راه شهدا تنها رفتن به جبهه نیست، بلکه باید پشت جبهه را هم تقویت کرد و همه با هم وحدت داشته باشیم. از دوستان خود می‌خواهم که مسجدها را خالی نگذارند و امام را یاری کنند.

شهید علی اکبر رضایی نودهی (1367-1343 چالوس)

اگر من شهید شدم نکاتی چند را جهت یادآوری امت حزب الله به عرض می‌رسانم:
1- از امام اطاعت کنید و او را دعا کنید؛ زیرا اطاعت او، اطاعت قرآن، و دوام او، دوام نظام قرآن است.
2- از روحانیت مبارز پیروی نمایید و همیشه در خط روحانیت پیرو امام باشید و بدانید کسانی که با روحانیت مخالفند در حقیقت آشکارا با اسلام مخالفند.
3- وحدت را حفظ کنید و تبعیض در بینتان وجود نداشته باشد و عوامل تفرقه انداز را خفه نمایید؛ زیرا تفرقه عامل اصلی انزوای حکومت اسلامی است.

شهید داود رعیت حسین آبادی (1367-1346 تهران)

به یاد خدا باشید. زیرا اهل بهشت به لحظه‌ای که به یاد خدا نبودند، حسرت می‌خوردند. با وحدت کلمه و جهاد اکبر با جان و مال خود جهاد کنید و از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کنید که امام فرمودند پیروزید و در پیروزی شکی نیست. هوشیار باشید که هیچ ملاکی مهمتر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و از راه رسیده‌ها [ی] آراسته با چهره‌های فریبنده، انقلاب ما را خدشه دار نکنند.

شهید حمید رنجبر محمدی (1365-1344 آذرشهر)

ملت به پا خاسته (6) و مسلمان ایران!... بیایید ما با وحدت کلمه در برابر دشمنان اسلام بایستیم و در جنگ حق علیه باطل شرکت کنیم. ان شاء الله پیروزی با مسلمانان است.

شهید سری رویین (1363-1341 دهدشت)

از ملت عزیز می‌خواهم اختلافات را کنار بگذارند و فقط شعار نه شرقی و نه غربی [و] وحدت کلمه را [که] همان الله اکبر است حفظ کنند؛ زیرا زیربنای انقلاب ما و حفظ انقلاب همین شعار است.

شهید حمید ریحانی (1366-1345 سراب)

عزیزان! هشیار باشید که دنیا گذرگاهی بیش نیست و ما در این دنیا برای امتحان آمده‌ایم و زندگی جاودانه در آن میسر نیست. آن‌ها که از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند، به هوش باشند که سیل خروشنده‌ی انقلاب، آن‌ها را به زباله دان تاریخ خواهد ریخت. در مورد کارهایی که انجام می‌دهید، فکر کنید و پیوسته خدا را نیایش کنید و وظیفه‌ی انقلابی خویش را فراموش نکنید. واقع بین باشید و اشتباه افراد را به پای مکتب مگذارید. جبهه و پشت جبهه را گرم نگه دارید و همیشه پشتیبان ولایت فقیه و وحدت کلمه را حفظ نمایید.

شهید سعید زارع موئدی (1362-1344 شیراز)

ملت مسلمان و شهیدپرور ما در هیچ یک از اوقات، وحدت خود را خدای نکرده از یاد نبرند، بلکه بکوشند که روز به روز وحدت و یکپارچگی خود را محکم‌تر کنند که دشمنان می‌کوشند که این وحدت ما و همبستگی ما را از بین ببرند و داخل [صفوف] نفوذ کنند و به این وسیله اسلام و جمهوری اسلامی را نابود سازند.

شهید رجب علی زارعی کرچکانی (1365-1346 جرقویه)

عزیزان! بنی الاسلام علی کلمتین: کلمه التوحید و توحید الکلمه. پیاده کردن اسلام و لا اله الا الله فقط در سایه‌ی وحدت قلوب است و پیشرفت در هر کار نیازمند وحدت در سایه‌ی ایمان است.
گرچه در اسلام مسأله‌ی جنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی اصل جنگ برای حفظ اسلام و احکام نورانی آن است. جهاد اکبر مشکل است و جهاد اصغر در سایه‌ی جهاد اکبر مثمر ثمر است.
از شما‌ ای پدر و مادر مهربان و خواهران و برادران عزیزم می‌خواهم مرا عفو کنید. هر چه بدی از من دیده‌اید، درگذرید و روح مرا با وحدت و صمیمیت و اخوت خودتان شاد نمایید.

شهید جواد زارعیان جهرمی (1361-1339 جهرم)

خواهرانم! بعد از مرگ من، زینب گونه، پیام شهیدان راه خدا را به گوش جهانیان برسانید و به راه شهیدان ادامه دهید، بدانید که راه سعادت و خیر و برکت این راه است و حجاب توست که پشت دشمن اسلام را می‌شکند و خواهرانم! شما همیشه خدا را فراموش نکنید و از اختلافات بپرهیزید و دیگران را به وحدت کلمه دعوت کنید و شما برای امام امت، خمینی بت شکن دعا کنید و امام را تنها نگذارید.

شهید جمشید زراعت پیشه (1361-1334 جهرم)

سفارشم به پدر و مادر و برادران و خواهرانم این است که گوش به فرمان امام امت، خمینی عزیز باشید و فرمان او را که فرمان او، فرمان خدا و فرمان رسول خدا و ولی خدا، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشد، اطاعت کنید و در نمازهای جمعه و جماعت شرکت کنید و تأکید می‌کنم که نماز جمعه را به هیچ عنوان ترک نکنید و وحدت خود را حفظ کنید. در پایان از خدای بزرگ سلامتی و طول عمر با عزت را برای امام خمینی آرزو می‌کنم.

شهید عزیز زراعت کار (1362-1342 فسا)

ای دوستان و ‌ای کسانی که بنده را قبول دارید! (7)... وحدت را حفظ کنید و هیچ گاه بر سر مسائل جزئی اختلاف پیدا نکنید و شما باید همه و همه الگو باشید چون فرزندان شما و خردسالان به شما نگاه می‌کنند و از شما درس می‌گیرند. پس شما باید طوری باشید که این فرزندان و خردسالان یک به یک در آینده یک نفر عادل و عاقل و جان نثار بار بیایند؛ چون درخت اسلام به دست این‌ها آبیاری می‌شود.

شهید مهدی زور سیستانی (1361-1341 زاهدان)

سفارشم بیشتر به مادران گرامی است: با تربیت کردن فرزندان آینده‌ی خود، بفهمانید که انقلابمان همیشه پابرجا و پیروز بوده و خواهد بود و بیشتر به برادران و خواهران [سفارش] دارم که وحدت و همبستگی خود را حفظ نمایند (8) تا اسلام را به سرزمین‌های دیگر رواج دهیم، [به دیگر] کشورها تا به نیروی وحدت خود، ابرقدرت‌ها را نابود کرده و [با هم] دیگر، صهیونیسم غاصب را از سرزمین‌های مسلمین بیرون کرده و سر جای خود نشانیم.

شهید خداخواست زین الدینی (1365-1344 دهدشت)

شما خواهران و برادران مهربانم! سلام و تبریک بر شما. امیدوارم بعد از شهادتم هیچ برای من ناراحت نباشید و از امام امت خوب اطاعت کنید و دیگران را به وحدت دعوت کنید.

شهید جواد زیوداری (1362-1331 اندیمشک)

امت قهرمان! بخروشید و به پیش روید تا بندزدگان را رهایی بخشید، سلاح‌های مرگبار را با تکبیر خود چون همیشه بی‌اثر سازید، و ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را جلو اندازید. سلاح شما وحدت در پناه ایمان به خدا و اطاعت از رهبری، جهان را در شگفت فرو برد. جهانی که فقط زبان زور و پول را می‌فهمد، نمی‌داند چه نیرویی است که چنین موج هایی را در هر زمان در مملکت اسلامی برمی انگیزد و ریشه‌ی گندیده‌ای از طاغوتیان را به دور می‌افکند، این سلاح را هرگز از کف ندهید، وحدت کلمه و کلمه‌ی توحید، شعاری [است] که تمام حیله‌های استعماری را در هم خواهد کوبید و شما را دژی مستحکم خواهد نمود.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- سوره آل عمران؛ آیه 103
2- در اصل وصیت: راهیانه
3- در اصل وصیت: سرنوشت خود
4- در اصل وصیت: بدتر است
5- در اصل وصیت: جزاع
6- در اصل وصیت: خواسته
7- در اصل وصیت: دارد
8- در اصل وصیت: نموده

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما