عفونت بر IQ تأثیر می‌گذارد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عفونت بر توانایی ادراکی که توسط IQ ارزیابی می‌شود تأثیر می‌گذارد. این گسترده‌ترین نوع تحقیق تا به امروز است و یک ارتباط روشن بین سطوح عفونت و ادراک آسیب دیده را نشان می‌دهد.
چهارشنبه، 31 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونت بر IQ تأثیر می‌گذارد
 عفونت بر IQ تأثیر می‌گذارد

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عفونت بر توانایی ادراکی که توسط IQ ارزیابی می‌شود تأثیر می‌گذارد. این گسترده‌ترین نوع تحقیق تا به امروز است و یک ارتباط روشن بین سطوح عفونت و ادراک آسیب دیده را نشان می‌دهد.
هر فرد می‌تواند از عفونتی که در شکمش، مجاری ادراری یا پوستش باشد رنج ببرد. اما یک تحقیق دانمارکی نشان می‌دهد که مشکل فرد بیمار با درمان عفونت لزوماً تمام نمی‌شود و عفونت به طور یقین بر توانایی ادراکی که توسط تست IQ ارزیابی می‌شود تأثیر می‌گذارد.
دکتر مایکل اریکسون بنروس، متخصص و عضو مرکز ملی تحقیق BSS آرهوس و مرکز سلامت ذهنی کپنهاگ وابسته به دانشگاه کپنهاگ، بیان می‌کند: تحقیق ما یک ارتباط بین بستری شدن در بیمارستان بر اثر عفونت و ادراک آسیب دیده را نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی آن، سطح IQ به مقدار 1.76 از مقدار متوسط کمتر است. افرادی که پنج بار یا بیشتر بر اثر عفونت در بیمارستان بستری می‌شوند سطح IQ در آنها، به مقدار 9.44 از مقدار متوسط کمتر است؛ در نتیجه، این تحقیق رابطه‌‌ی بین آسیب با تعداد عفونت‌ها را نیز نشان می‌دهد. هم چنین نزدیکی زمانی به آخرین عفونت و شدت عفونت، اثر آسیب بر توانایی ادراکی را افزایش می‌دهد. عفونت‌های مغزی بیشترین آسیب را بر توانایی ادراکی دارند اما انواع دیگر عفونت‌ها نیز که به حد کافی شدید باشند و نیاز به بستری شدن داشته باشند به توانایی ادراکی بیمار آسیب می‌زنند. هم چنین به نظر می‌رسد که خود سیستم ایمنی بدن نیز تا حدودی به مغز آسیب می‌رساند چون توانایی ادراکی فرد که توسط تست IQ ارزیابی می‌شود حتی بعد از چند سال از درمان عفونت نیز آسیب می‌بیند.
او این تحقیق را با همکاری محققانی از دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه آرهوس انجام داده است.
190000 نفر دانمارکی در این تحقیق شرکت کردند :
این تحقیق با ثبت نام در سراسر کشور دانمارک و شرکت 190000 دانمارکی متولد بین سالهای 1977 تا 1994 که IQ آنها بین سالهای 2006 تا 2012 ارزیابی شده بود انجام شد. 35 % این افراد قبل از انجام تست IQ بر اثر عفونت در بیمارستان بستری شده بودند.
دکتر مایکل اریکسون بنروس، محقق ارشد، علت افزایش خطر آسیب ادراک بر اثر عفونت را این گونه توضیح می‌دهد:
عفونت بر مغز تأثیر مستقیم دارد اما بر اثر التهاب جانبی نیز، مغز و ظرفیت ذهنی ما تأثیر می‌پذیرند. عفونت با افسردگی و شیزوفرنی رابطه دارد و هم چنین ثابت شده که عفونت بر توانایی ادراک بیمارانی که از جنون و دیوانگی رنج می‌برند نیز تأثیر دارد. این اولین مطالعه گسترده است که تأثیر عفونت بر مغز و توانایی ادراک افراد سالم را بررسی می‌کند.
بنابراین همانطور که می‌بینیم مغز تحت تأثیر انواع مختلفی از عفونت‌هاست در نتیجه بسیار مهم است که تحقیق بیشتری بر روی مکانیزمی که ارتباط بین سیستم ایمنی بدن فرد و سلامت ذهنی او را بیان می‌کند، انجام شود.
او امیدوار است که یادگیری بیشتر در مورد این ارتباط به جلوگیری از آسیب‌های وارده به سلامت ذهنی افراد و بهبود درمان‌های بعدی در آینده کمک کند.
آزمایشات روی حیوانات نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بر توانایی ادراکی تأثیر دارد و چند تحقیق جزئی نیز روی انسان‌ها در همین راستا انجام شده است. به طور معمول مغز توسط سیستم ایمنی بدن محافظت می‌شود اما عفونت‌ها و التهابات بر مغز تأثیر می‌گذارند. دکتر مایکل اریکسون بنروس پیشنهاد می‌کند که نه تنها عفونت بلکه سیستم ایمنی بدن نیز باعث آسیب ادراک می‌شود چون انواع مختلفی از عفونت‌ها، تنها با، کاهش توانایی‌های ادراکی مرتبط هستند. این اولین مطالعه‌ای است که برای بررسی این ارتباط انجام می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت‌ها به طور احتمالی بر مغز و در نتیجه توانایی ادراکی فرد تأثیر می‌گذارد. این در ارتباط با مطالعات قبلی است که توسط دکتر مایکل اریکسون بنروس انجام شده است و نشان می‌دهد که عفونت‌ها با خطر افزایش شیوع اختلالات ذهنی مثل افسردگی و شیزوفرنی در ارتباط هستند.
محققانی که بر روی این تحقیق کار می‌کنند امیدوارند که نتایج‌شان راهی را برای تحقیقات بیشتر در مورد احتمال نقش داشتن سیستم ایمنی در گسترش اختلالات روان شناسی باز کند و اینکه آیا این روابط کشف شده در گسترش اختلالات ذهنی نقش دارند و یا اینکه آنها بر اثر عوامل ژنتیکی که منجر به ایجاد عفونت در بیمار و کاهش توانایی‌های ادراکی شده، ایجاد شده‌اند. این تحقیق برای سطح تحصیلات والدین و وضعیت های اجتماعی تنظیم شده است و از تأثیرات عوامل محیطی و ارثی مرتبط با این عفونت که بر این روابط اثر می‌گذارند نیز نباید چشم پوشی کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.