عفونتهای ناشی از گاز گرفتگی توسط گربه

گربه حیوان خانگی جذابی است. اما صاحبان گربه باید آگاه باشند که گاز گرفتن این حیوان می‌تواند باعث عفونت‌های شدیدی شود. این مقاله در مورد عفونت‌های ناشی از دندان گرفتن گربه و اقدامات درمانی مربوطه با شما سخن می‌گوید.
چهارشنبه، 31 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونتهای ناشی از گاز گرفتگی توسط گربه
عفونتهای ناشی از گاز گرفتگی توسط گربه

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 
توجه
اگر دم گربه‌ی شما شروع به زدن یا تقلا کند، این بدان معناست که خلق و خوی او تغییر کرده است. زمان آن است که از او فاصله بگیرید.
کلید واژگان: گربه ، عفونت ، پاستورلوز
گربه حیوان خانگی جذابی است. اما صاحبان گربه باید آگاه باشند که گاز گرفتن این حیوان می‌تواند باعث عفونت‌های شدیدی شود. این مقاله در مورد عفونت‌های ناشی از دندان گرفتن گربه و اقدامات درمانی مربوطه با شما سخن می‌گوید.
هر ساله یک گربه از هر 170 گربه در ایالات متحده یک نفر را گاز می‌گیرد. گاز گرفتن توسط گربه می‌تواند منجر به بیماری‌های عفونی شود؛ متداول‌ترین انواع آن عفونتهای باکتریایی است. باکتری اساساً از طریق بزاق گربه وارد بدن فرد می‌شود.
بنابر تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته، 80? از گاز گرفتن‌های گربه منجر به عفونت می‌شوند. علایم شایع این عفونتها شامل گلو درد، تب، سردرد و تورم غدد لنفاوی می‌باشند. چنانچه از زخم خون بیاید، خطر عفونت کمتر خواهد بود. خونریزی امکان خارج شدن مقداری بزاق عفونی از ناحیه‌ی زخم شده را میسر می‌سازد. زخم ناشی از دندان گرفتن گربه مانند سوراخی است که ممکن است بسیار عمیق باشد. به این دلیل که گربه‌ها دارای دندان‌های تیزی بوده و زمانی که قسمتهایی مانند دست را دندان می‌گیرند، ممکن است مفصل یا پوشش غشاء در اطراف تاندون به آسانی سوراخ شده و در نتیجه باعث به وجود آمدن عفونت در فضاهای بسته شده که امکان رشد باکتری را فراهم می‌سازد. علاوه بر این، بسیاری از انواع باکتری‌ها در دهان گربه زندگی می‌کنند. فرد بیمار به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. در موارد شدید، ممکن است به جراحی نیاز باشد و استفاده از آنتی بیوتیکها ممکن است هیچ کمکی نکنند. علاوه بر این، امکان دارد تأخیر در درمان موجب آسیب دائمی مانند از دست دادن قابلیت حرکت مفصل گردد.
در این قسمت به برخی از عوارض جدی اشاره می‌شود که می‌تواند از زخم‌هایی با سوراخ‌های عمیقی ناشی شود که به وسیله‌ی دندان گرفتن گربه به وجود آمده‌اند.
عفونت پاستورلوز Pasteurellosis Infection
یک عفونت باکتریایی است که توسط پاستورلا مالتوسیدا pasteurella multocida، که یک گونه از پاستورلا است به وجود می‌آید. این باکتری در دهان و دستگاه تنفسی گربه (بدون نشان دادن هیچگونه علائمی) اقامت دارد. بنابراین، هنگامی که گربه‌‌ی حامل این باکتری‌ها شما را گاز می‌گیرد، پوستتان را می‌خراشد و یا می‌لیسد، این باکتری‌ها وارد زخم شده و موجب به وجود آمدن عفونت می‌گردد. علاوه بر این، امکان دارد زخم‌هایی که از قبل وجود دارند نیز دچار عفونت شوند. در حدود 2 تا 12 ساعت طول می‌کشد تا علائم آن ظاهر شوند. معلوم شده است عفونت‌هایی که به بافتها می‌رسند، احتمال خطر بیشتری دارند، به این دلیل که ممکن است تاندون‌ها و استخوان‌ها را آلوده ساخته در نتیجه موجب به وجود آمدن آسیب‌های دائمی گردند.
علائم
علائم موجود در محل عفونت شامل سلولیت (ورم بافت همبند)، تورم، قرمزی، حساسیت به لمس و ترشح زخم می‌باشد. عفونت همچنین ممکن است در دستگاه تنفسی ایجاد شود و موجب عفونتهای سینوزیت و گوش گردد. علائم شدیدتر شامل پنومونی یا آبسه ریه است (در مورد افرادی که مبتلا به بیماری ریوی نهفته باشند) که این مورد به ندرت دیده می‌شود. همچنین امکان دارد عفونت به علائم نسبتاً غیر معمولی مانند عفونت چشم، مسمومیت خون و مشکلات دستگاه گوارش منجر شود.
درمان
در اغلب موارد، می‌توان از عوارض بعدی با درمان عفونت در اولین مراحل به وسیله‌ی آنتی بیوتیک اجتناب کرد. درمان متداول یا استاندارد آن با آنتی بیوتیک بسته به شدت بیماری 7 تا 14 روز به طول خواهد انجامید. چنانچه این عارضه بدون درمان رها شود، ممکن است موجب ابتلا به یک بیماری شناخته شده تحت عنوان مننژیت گردد که امکان دارد باعث مرگ شود.
مواردی که بایستی مورد توجه قرار دهید
پس از تماس با حیوانات، ضرورت دارد که دستان خود را با دقت بشویید تا از آلودگی به دور مانید. لزوماً همیشه دندان گرفتگی و یا خراش علت این عفونت نیستند، حتی لیسیدن نیز می‌تواند عوامل بیماریزا را منتقل کند. به یاد داشته باشید که در مواردی مانند پنومونی و مننژیت، پزشک خود را در مورد هرگونه تماسی که اخیراً با حیوانات داشته‌اید، مطلع سازید، حتی اگر توسط آن حیوانات دندان گرفته نشده باشید و یا خراشی در پوست شما ایجاد نکرده باشند. بر اساس مورد بیماری هر فرد، درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب توصیه می‌شود.
عفونت استرپتوکوکی Streptococcal Infection
این عفونت توسط باکتری استرپتوکوکوس یا گروهی از باکتری‌های «استرپ strep» ایجاد می‌شود. گفته می‌شود باکتری استرپتوکوکوس میتیس Streptococcus mitis از رایج‌ترین گونه‌های استرپتوکوکوس است که از زخم‌های ناشی از گاز گرفتگی گربه جدا می‌شوند و اعتقاد بر این است که اسپرتوکوک Streptococci دومین آن می‌باشد. پس از گاز گرفتن علائم این عفونت بیش از 24 ساعت طول می‌کشد تا ظاهر شوند.
علائم
علائم این نوع عفونت ممکن است شامل بیماریهای مزمن، تورم دردناک و قرمزی در ناحیه‌ی آسیب دیده باشد. در این مورد نیز مانند پاستورلا، درد و تورم بتدریج در کل بدن پیشروی می‌کند.
درمان
گزینه‌ی انتخابی در درمان عفونتهای استرپتوکوک، آنتی بیوتیک پنی‌سیلین می‌باشد. به دلیل استفاده‌ی بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها، برخی از گونه‌های استرپتوکوک به این داروها مقاومت پیدا کرده‌اند.
عفونت استافیلوکوکی Staphylococcal Infection
استافیلوکوکوس اورئوس Staphylococcus aureus یا «استاف» باکتری است که موجب به وجود آمدن این عفونت می‌گردد. این عفونت باکتریایی ناشی از گاز گرفتن گربه منجر به ایجاد عوارضی مانند عفونت‌های پوستی، مسمومیت خون و ذات‌الریه می‌گردد. علائم ممکن است در عرض 24 ساعت ظاهر شوند.
علائم
علائم آن عبارتند از جراحات پوستی قرمز، متورم و یا دردناک (مانند جوش و یا کورک) که ممکن است به هنگام لمس گرم باشد و یا از چرک پر شده باشند. در برخی از موارد، نیز ممکن است بیمار تب کند.
درمان
این عارضه بسته به عمق و شدت عفونت با آنتی بیوتیک‌های موضعی، خوراکی یا داخل وریدی درمان می‌شود.
اسپوروتریکوز Sporotrichosis
عفونت گاز گرفتگی گربه با یک نوع قارچ بنام اسپوروتریکس شنکی Sporothrix schenckii است که باعث به وجود آمدن زخم‌های باز در حیوانات می‌شود. علاوه بر این، این بیماری می‌تواند به افرادی که پوستشان خراشیده شده و یا در تماس با زخم‌های باز یک گربه‌ی آلوده باشند، انتقال یابند. با این حال، این عارضه نادر می‌باشد و می‌تواند هم در انسان و هم حیوان درمان شود. این عارضه معمولاً بیشتر در انگشتان دست، یا صورت و همچنین در محل زخم باز مشاهده می‌شود. اولین علائم ممکن است یک تا دوازده هفته پس از گاز گرفتن ظاهر شوند.
علائم
معمولاً اولین علامت بر روی پوست یک برآمدگی می‌باشد که ممکن است باز شده و ترشحاتی از آن خارج شود. غدد لنفاوی اطراف آن ممکن است متورم گردند.
درمان
در این وضعیت، مؤثر بودن درمان با آنتی بیوتیک مشخص نیست به این دلیل که اسپوروتریکس قارچ بوده و نه باکتری. از این رو، داروهای ضد قارچ و یا داروهایی مانند ایتراکونازول ممکن است توسط دکتر تجویز شوند. داروی دیگری به نام فلوکونازول برای افرادی که نسبت به ایتراکونازول حساسیت دارند، استفاده می‌شود.
بیماری خراش گربه
یک بیماری باکتریایی است که در نتیجه‌ی دندان گرفتن و یا خراش ایجاد شده توسط گربه بوجود می‌آید. عامل مسبب در این بیماری باکتری بارتونلا هنسلا Bartonella henselae است. معمولاً اعتقاد بر این است که این باکتری توسط بچه گربه‌ها به جای گربه‌های بالغ حمل و موجب به وجود آمدن این بیماری در افراد می‌شوند. در حالی که بزرگسالان سالم معمولاً بدون هیچ آثار ماندگاری بهبود می‌یابند (اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند)، کسانی که سیستم ایمنی‌شان تضعیف شده ممکن است پیامدهای شدیدی را تجربه کنند. اولین نشانه‌ها ممکن است در عرض 3 تا 14 روز از عفونت ظاهر شوند. همیشه بهتر آن است که درباره‌ی مشاهده‌ی این نشانه‌ها با دکتر مشورت کنید.
علائم
این بیماری به وسیله تورم غدد لنفاوی، به ویژه غدد اطراف سر، گردن و اندام فوقانی مشخص می‌شود. تب، خستگی، بی‌اشتهایی، و سردرد نیز ممکن است در افراد مبتلا تجربه شوند.
درمان
معمولاً، این بیماری خیلی جدی نیست و ممکن است به درمان پزشکی نیازی نباشد. استفاده از آنتی بیوتیکهایی مانند آزیترومایسین ممکن است سودمند باشد. آنتی بیوتیکهای دیگر مانند کلاریترومایسین، ریفامپین، تری متوپریم سولفامتوکسازول، یا سیپروفلوکساسین نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. ممکن است این عارضه برای افرادی با ضعف سیستم ایمنی و برای کسانی که مبتلا به ایدز هستند، جدی و خطرناک باشد. در چنین مواردی، اعتقاد بر این است که درمان با آنتی بیوتیک مؤثر می‌باشد.
بیماری هاری
بیماری دیگری که از گاز گرفتن گربه به وجود می‌آید هاری است که یک عفونت ویروسی بوده که مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه باعث التهاب و سوزش می‌شود. معمولاً، خود گربه‌ها توسط حیوان دیگری آلوده می‌شوند و در نتیجه، ویروس را در بزاق خود حمل کرده و با گاز گرفتن به انسان منتقل می‌کنند. این بیماری اغلب در سگ‌ها بیشتر از گربه‌ها دیده می‌شود. در هر حال، این بیماری مهلک یا کشنده می‌باشد. دوره‌ی کمون یا نهفتگی بیماری هاری 2 تا 12 هفته است، اما می‌تواند به کوتاهی 4 روز نیز برسد.
علائم
علائم شامل سردرد، تب، درد عضلانی، درد در محل گاز گرفتگی، بی قراری، تحریک پذیری، گلودرد، خستگی، عدم اشتها، و غیره می‌باشند. به علاوه، این علایم می‌توانند به نشانه‌هایی شدید از قبیل کما و مرگ منجر شوند.
درمان
کسانی که توسط گربه آلوده به هاری گاز گرفته شده‌اند، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند تا معلوم گردد که آیا نیاز به یک سری تزریق (همچنین پیشگری پس از قرار گرفتن در معرض بیماری نامیده می‌شود) خواهد بود تا از این بیماری کشنده جلوگیری شود.
مواردی که بایستی مورد توجه قرار دهید
جهت حفظ سلامت افراد، طبق مقررات در بسیاری از مناطق، واکسیناسیون برای بیماری هاری گربه الزامی است. اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون هاری را بِروز و بهنگام انجام می‌دهید، حتی اگر گربه‌ی شما در داخل منزل نگهداری می‌شود، تا با این کار از احتمال بُروز خطراتی جلوگیری شود. حتی اگر می‌دانید که گربه‌ی شما بیماری هاری ندارد، واکسن کزاز توصیه می‌شود. اگر در طی 5 سال گذشته یک تزریق انجام داده‌اید، نیازی به آن نخواهد بود. با این حال، اگر می‌خواهید یکی از این واکسن‌ها را تزریق نمایید، باید در عرض 72 ساعت از زمان گاز گرفتگی توسط گربه انجام شود.
سایر بیماری‌های نادری که با دندان گرفتن گربه ارتباط می‌یابند عبارتند از: تولارمی اولسراگلاندولر ulceroglandular tularemia و طاعون انسانی.
در اینجا برخی از اقدامات اولیه‌ای که در کنترل عفونت در خانه مفیدند آورده شده است. زخم را با آب و صابون بشویید، یک پماد آنتی بیوتیک در آن ناحیه بمالید و سپس زخم را با پانسمان استریل بپوشانید.
با مشاهده‌ی نشانه‌هایی مانند افزایش درد، قرمزی، تورم، تخلیه ماده‌، یا تب، باید فوراً با دکتر مشورت کنید.جهت جلوگیری از احتمال به وجود آمدن عوارض دیگر، این کار ضروری است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.