فقط با يك جمله، قلبش را تسخير كن

زندگى زناشويى، تشكلى است كه بر پايه محبت، بنا نهاده شده و اين امر، نقشى حياتى را در آن بازى مى‏كند؛ عنصرى كه خداوند متعال از آن به عنوان نشانه‏اى از خود نام برده است. اگر چه اندكى از اين سرمايه را خداوند در ابتداى زندگى زناشويى به زن و مرد عطا فرموده، ولى بايد آن را چون نهالى دانست كه لازم است
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقط با يك جمله، قلبش را تسخير كن
فقط با يك جمله، قلبش را تسخير كن
فقط با يك جمله، قلبش را تسخير كن
نويسنده:ز. روحانى
منبع: ماه نامه پرسمان
زندگى زناشويى، تشكلى است كه بر پايه محبت، بنا نهاده شده و اين امر، نقشى حياتى را در آن بازى مى‏كند؛ عنصرى كه خداوند متعال از آن به عنوان نشانه‏اى از خود نام برده است. اگر چه اندكى از اين سرمايه را خداوند در ابتداى زندگى زناشويى به زن و مرد عطا فرموده، ولى بايد آن را چون نهالى دانست كه لازم است تمام تمهيدات را به كار بست تا اين نهال سست و شكننده، حفظ و بارور شود و به درختى تناور تبديل گردد و ريشه آن در اعماق جان زن و مرد نفوذ كند.در ابتداى كلام، بايد به اين مطلب اشاره كرد كه محبت، انسان را به سوى همشكلى و همسانى با معشوق مى‏كشاند و اين علاقه كه در اعماق جان انسان است، باعث مى‏گردد تا محب به صورت محبوب در آيد. در كتاب رابطه دوستى و محبت آقاى احمد مطهرى چنين آمده است: «محبت، مانند سيم برقى است كه از وجود محبوب به محب وصل مى‏گردد و صفات محبوب را به وى منتقل مى‏سازد و اين جاست كه انتخاب محبوب، اهميت مى‏يابد. به نظر مى‏رسد كه همسر هر فرد، مى‏تواند مهم‏ترين محبوب و همراه او باشد. در دين مبين اسلام، به اين موضوع، بسيار پرداخته شده و فراوانى احاديث و روايات نقل شده از ائمه عليهم‏السلام، مؤيد اين مطلب است. اگر در انتخاب همسر، محور، ايمان و حب پروردگار باشد، مى‏توان اميدوار بود كه اين ازدواج، منجر به زندگى‏اى شود كه هدف و شالوده آن، رسيدن به قرب الهى است و اين كه زن و مرد، هر دو تصميم بگيرند كه اين عشق و علاقه زمينى را نردبانى سازند براى دست يافتن به رضاى پروردگار».
آن چه مهم است، شيوه‏هاى ابراز محبت است كه يكى از مباحث داغ روز است و روان‏شناسان بسيار بدان پرداخته‏اند و توجه تمام زنان و مردانى را كه به زندگى زناشويى به عنوان مهم‏ترين نهاد جامعه مى‏نگرند، به خود جلب كرده است. بايد به اين مطلب توجه داشت كه محبت بين زن و مرد، اغلب ذاتى نيست؛ بلكه اكتسابى است؛ بدين معنا كه هم زن و هم مرد، بايد شيوه‏هاى ابراز آن را آموزش ديده، تمرين كنند و به كار برند. بسيارى از زنان و مردان به اين امر اذعان مى‏كنند كه نسبت به همسر خود علاقه دارند؛ ولى هرگز كارى براى نماياندن آن به همسرشان انجام نداده‏اند؛ اما بايد گفت كه علاقه و عشقى كه در دل احتكار گردد و ابراز نگردد، بى‏فايده بوده، اثربخش نخواهد بود.
اكنون به چند روش براى ابراز محبت و افزايش مهر و عطوفت بين همسران، اشاره خواهيم كرد:

1. زن مطيع، فرمانرواى قلب شوهر است.

يكى از مهم‏ترين و حياتى‏ترين حس‏هايى كه مردان به آن علاقه دارند، حس مالكيت و مديريت است. از سوى ديگر، براى حفظ كيان خانواده، لازم است زنى كه به زندگى و شوهر خود علاقه‏مند است، از شوهر خود اطاعت كند و بداند كه اگر در تمام شئون زندگى، مطيع او باشد، مهرش چنان در دل مرد نفوذ مى‏كند كه حاضر است براى زن و زندگى‏اش، هر فداكارى و ايثارى انجام دهد و بهترين حس‏ها را به همسر خود بدهد و بدين ترتيب است كه هم مرد راضى است و هم زن.

2. زنان به كارهاى كوچكى هم كه مردان برايشان انجام مى‏دهند، امتياز مى‏دهند.

اغلب مردان چنين تصور مى‏كنند كه بايد كارى بزرگ و حيرت‏آور براى همسر خود انجام دهند تا مورد تحسين و قدردانى او واقع شوند و اين تصور، باعث مى‏گردد تا مرد دست به كارى نزند كه خشنودى زن را برانگيزد؛ مگر زمانى كه بتواند كار بزرگى انجام دهد؛ در حالى كه زنان براى كارهاى به ظاهر كوچك مردان نيز امتياز قائل هستند. براى مثال، يك مرد مى‏تواند براى سالگرد ازدواج يا تولد همسرش، يك متن محبت‏آميز بنويسد و يا هداياى كوچكى مانند عطر، شكلات يا شيرينى مورد علاقه همسر و يا گل تهيه كرده، به همسرش بدهد و آن گاه معجزه اين كار خود را در ايجاد و افزايش علاقه بين خود و همسرش، به تماشا بنشيند.

3. تبسم، ثروتى است كه بى آن كه دهنده‏اش را فقير سازد، گيرنده را ثروتمند مى‏كند.

تبسم، يك لحظه بيشتر پايدارى ندارد؛ ولى گاهى خاطره‏اش تا ابد باقى مى‏ماند. تبسم، خستگى را برطرف و افراد مأيوس را اميدوار مى‏سازد. بنابراين، يك زن مى‏تواند به وسيله اين راه و با داشتن تبسمى مهربانانه، به استقبال همسر خود برود و خستگى يك روز كار و فعاليت را از جان او بزدايد.

4. اسم همسرتان را نيكو و به بهترين حالت صدا بزنيد.

به خاطر داشته باشيد كه اسم يك شخص براى او، شيرين‏ترين و مهم‏ترين كلمات در تمام زبان‏هاست. اشخاص به قدرى به اسم خود علاقه دارند كه مى‏كوشند به هر قيمت كه شده، در خاطرها بماند. يكى از موجبات جلب محبت، نام بردن اشخاص با عناوين احترام‏آميز و اسم‏هايى است كه طرف مقابل آنها را دوست دارد. بعضى همسران به اشتباه فكر مى‏كنند از آن جا كه با همسر خود صميمى هستند، لازم نيست اسم او را به احترام صدا بزنند؛ در حالى كه بايد به خصوص در بين افراد ديگر، اسم همسرتان را به نيكى ببريد. اين كار، يكى از راه‏هاى جلب محبت همسران مى‏باشد. پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏وآله نيز در حديثى يكى از راه‏هاى جلب محبت افراد را صدا كردن و خواندن آنها به محبوب‏ترين نام هايى كه دوست دارند، دانسته است.

5. آقايان، پيام‏هاى ديدارى را دريافت مى‏كنند و خانم‏ها پيام‏هاى شنيدارى را دوست دارند.

مردان، زنانى را دوست دارند كه به سلامت و زيبايى خود اهميت مى‏دهند. زنان بايد سعى كنند با برخى فعاليت‏هاى جسمانى، نظير قدم زدن و نرمش، بر سلامت و زيبايى طبيعى و خدادادى خود بيفزايند تا بيشتر مورد توجه همسران خود قرار بگيرند. بايد توجه داشت كه اگر زنى، خود حس خوبى نسبت به خود نداشته باشد، همسرش به طبع نمى‏تواند حس خوبى نسبت به او داشته باشد؛ پس زن، بايد زيبايى را از درون خود بجويد؛ صرف نظر از اين كه چقدر تلاش مى‏كند تا زيباتر به نظر آيد. همواره اين را بايد به خاطر داشت كه زيبايى، از درون تراوش مى‏كند. هنگامى كه از درون، احساس خوبى داشته باشيد، خوب از خودتان مواظبت كرده، عزت نفس زنانه‏تان را بيشتر مى‏كنيد و يقيناً اين در بيرون نيز نمايان مى‏گردد.در مقابل، زنان، پيام‏هاى سمعى را بيشتر دوست دارند؛ مثل اين كه همسرشان به آنها بگويد تا چه حد آنها را دوست دارند و از آنها حمايت مى‏كند. پس مردان بايد سعى كنند محبت نهفته در دل خود را با گفتن جمله «دوستت دارم» به همسرشان، آشكار و عيان سازند.

6. مردان بايد روحيه هميشه متغير و متموج زنان را درك كنند.

مردان بايد توجه داشته باشند كه زنان، حالت متغير دارند و روحيه‏شان مدام در حال تغيير است؛ گاهى شاد و گاهى بسيار غمگين، گاهى اميدوار و گاهى مأيوس و نااميد مى‏باشند. دانستن اين نكته براى مردان، امرى مهم و ضرورى است. اگر مرد از اين حالت زن آگاه باشد، هرگز از تغيير روحيه‏اى كه يكى از علل آن، تغييرات هورمونى زن است، نگران نمى‏شود؛ بلكه سعى مى‏كند همسر خود را درك كند و به او كمك كند تا روحيه خود را باز يابد.

7. لحظات اوليه ورود مرد به خانه، پس از يك روز پركار، لحظات حساسى است.

هرگز هنگام ورود شوهر به خانه، پس از گذراندن يك روز پرمشغله، زن نبايد شكايت و گله‏گذارى كند و با نق زدن، اميد مرد را به اين كه خانه، محل آسايش اوست، از بين ببرد.زنان بايد در حد امكان، مطرح كردن مسائل ضرورى و شايد ناخوشايند را به زمانى مناسب و آن گاه كه مرد به آرامش نسبى رسيده و خستگى‏اش برطرف شده است، موكول كنند.

8. زنان شاد، خرسند و سرزنده، روشن كننده دل هستند.

با خودتان تعهد كنيد كه باور داشته باشيد در جايگاه خود، فرد قابل احترام و مهمى هستيد. اگر عزت نفس نداشته باشيد، به احتمال فراوان، هيچ كس ديگر هم به شما احترام نمى‏گذارد. عزت نفس، از صادق بودن با خود سرچشمه مى‏گيرد. ممكن است در ابتداى زندگى، ويژگى‏هاى جسمانى از اهميت بيشترى برخوردار باشند؛ اما پس از مدتى، اين اهميت رنگ مى‏بازد و آن چه مهم و ضرورى است، ويژگى‏هاى شخصيتى زن است. زنانى كه هميشه شاد هستند و در مورد خود احساس خوبى دارند، بيشتر مورد توجه همسرشان هستند و از جذابيت بيشترى برخوردارند. ناخرسندى و همواره از همه چيز شكايت كردن، مرد را خسته كرده، شور و نشاط زندگى را از او مى‏گيرد. يكى از راه‏هاى مهرورزى به مرد، اين است كه زن، دست از شكايت دائمى از زمين و زمان بردارد.

9. براى زن خود، حق ناراحت شدن قائل باشيد.

اگر شما يك مرد هستيد، بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه زن‏ها وقتى حاضرند به حرف‏هاى شما گوش بدهند كه برايشان حق ناراحت شدن قائل باشيد. يكى از شيوه‏هاى رايج شروع كردن دعوا بين همسران، بى‏اعتبار دانستن احساسات و افكار زن است. وقتى مرد مى‏گويد: «آخه واسه چى ناراحتى» يا «اين كه ناراحتى نداره» و يا «اين موضوع اين قدر مهم نيست»، براى زن خيلى گران تمام مى‏شود و زن، اين چنين تلقى مى‏كند كه نمى‏تواند حتى از احساسات خود صحبت كند.
براى زنان، ارتباط، مسئله بسيار مهمى است و تصور يك زن از خودش، به احساسات و كيفيت ارتباط او با ديگران بستگى دارد. زنان، بيش از آن كه بخواهند به هدف برسند و راه حلى بيابند، دوست دارند از احساسات خود با ديگران صحبت كنند. درد دل كردن با ديگران، بيش از هر چيز ديگرى، باعث رضايت خاطر زنان است و اگر زن زندگى‏تان را دوست داريد و مى‏خواهيد محبت خود را به او ابراز كنيد و هر چه بيشتر عشق و علاقه بينتان را مستحكم كنيد، به اين مطلب توجه كنيد كه وقتى زن زندگى‏تان با شما صحبت مى‏كند و از مطلبى ناراحت و يا نگران است، به گونه‏اى با او همراهى كنيد و به او بگوييد كه ناراحتى و نگرانى او براى شما هم مهم است؛ حتى اگر با موضوع نگرانى همسرتان مخالف هستيد، مى‏توانيد در آن لحظه سكوت كنيد و فقط با گوش دادن و راه حل ندادن، به او آرامش دهيد.

10. كاملاً به او توجه كنيد.

موقعى كه با همسرتان صحبت مى‏كنيد، به او نگاه كنيد و با نگاه و دستانتان، به او نشان دهيد كه تمام توجهتان به اوست. وقتى همسرتان با شما صحبت مى‏كند، هرگز روزنامه و مجله نخوانيد و يا تلويزيون تماشا نكنيد و به كار ديگرى مشغول نباشيد و براى مدتى، توجه كامل به همسرتان داشته باشيد.

11. فقط با يك جمله، قلب او را تسخير كنيد.

همان گونه كه مردان مى‏توانند با جمله دوستت دارم، قلب همسر خود را تسخير سازند و او را صاحب حسى خوشايند كنند، زنان نيز مى‏توانند با گفتن جملات مردانه‏اى، مثل «من در كنار تو آرامش مى‏يابم» يا «خيلى خوشحالم كه مى‏توانم به تو تكيه كنم»، مرد را سرشار از عشق و محبت كنند و او را بيش از پيش، به خود علاقه‏مند سازند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
آثار نمازهای بدون ولایت در واقعه عاشورا
آثار نمازهای بدون ولایت در واقعه عاشورا
هکرهای ایرانی در تلاشند تا ما را تخلیه اطلاعاتی کنند!
play_arrow
هکرهای ایرانی در تلاشند تا ما را تخلیه اطلاعاتی کنند!
لحظه‌ی تخریب پُل بخش لاریجان آمل براثر سیل
play_arrow
لحظه‌ی تخریب پُل بخش لاریجان آمل براثر سیل
کار نمادین هلندی‌ها برای حمایت از کودکان غزه
play_arrow
کار نمادین هلندی‌ها برای حمایت از کودکان غزه
سناتور ضد ایرانی رشوه‌گیر از آب درآمد!
play_arrow
سناتور ضد ایرانی رشوه‌گیر از آب درآمد!
انتقاد مجری سیما به طراحیِ لباس کاروان ایران در افتتاحیهٔ المپیک
play_arrow
انتقاد مجری سیما به طراحیِ لباس کاروان ایران در افتتاحیهٔ المپیک
طریق‌الحسین کم کم رنگ و بوی اربعین می‌گیرد
play_arrow
طریق‌الحسین کم کم رنگ و بوی اربعین می‌گیرد
شکنجه اسرای فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی
play_arrow
شکنجه اسرای فلسطینی در زندان رژیم صهیونیستی
چرا به اینترنشنال "شبکه صهیونیستی" می‌گوییم؟
play_arrow
چرا به اینترنشنال "شبکه صهیونیستی" می‌گوییم؟
انهدام ادوات زرهی صهیونیست‌ها توسط القسام در خان یونس
play_arrow
انهدام ادوات زرهی صهیونیست‌ها توسط القسام در خان یونس
نقشه هایتان نقش بر آب شد، همه در کنار ایران هستیم!
play_arrow
نقشه هایتان نقش بر آب شد، همه در کنار ایران هستیم!
افزایش اعتراض‌ها به حضور صهیونیست‌ها در المپیک
play_arrow
افزایش اعتراض‌ها به حضور صهیونیست‌ها در المپیک
هو شدن کاروان رژیم صهیونیستی در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴
play_arrow
هو شدن کاروان رژیم صهیونیستی در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴
مقایسه شیوه روشن شدن مشعل المپیک‌های ۲۰ سال گذشته
play_arrow
مقایسه شیوه روشن شدن مشعل المپیک‌های ۲۰ سال گذشته
فیلم دیده نشده از لحظه به لحظه حادثه 11 سپتامبر از دریچه دوربین عکاس ژاپنی
play_arrow
فیلم دیده نشده از لحظه به لحظه حادثه 11 سپتامبر از دریچه دوربین عکاس ژاپنی