تاثير شخصيت مفسر در تفسير قرآن

يكي از مباحث هرمنوتيك به معناي عام كاوش در مسایل روان شناختي و تاثيرشخصيت مفسر در فهم متون است. روشن است كه هر متني مبتني بر چند ركن است:خود متن، شنونده و مخاطب متن و تفسير كننده متن. از متن و ويژگيهاي آن در اصول فقه‏و علوم قرآن و كتاب مقدس گفتگو مي‏شود. درباره شنونده متن يعني مخاطب و مردمي‏كه مؤلف و گوينده با آنان سخن گفته، مسایل گوناگوني مطرح است و از آن جمله‏مخصوص بودن متن به مخاطبان حاضر يا اعم بودن از مخاطبان حاضر، ضرورتها وپرسشهاي شنوندگان، جامعه‏شناسي عصر مخاطبان، مسایل و مشكلات عصر نزول‏وحي،افق سطح مخاطبان، مصبوغيت فهم آن به عوامل اجتماعي.
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثير شخصيت مفسر در تفسير قرآن
تاثير شخصيت مفسر در تفسير قرآن
تاثير شخصيت مفسر در تفسير قرآن
نويسنده:سيد محمدعلي ايازي
منبع:سايت انديشه قم
يكي از مباحث هرمنوتيك به معناي عام كاوش در مسایل روان شناختي و تاثيرشخصيت مفسر در فهم متون است. روشن است كه هر متني مبتني بر چند ركن است:خود متن، شنونده و مخاطب متن و تفسير كننده متن. از متن و ويژگيهاي آن در اصول فقه‏و علوم قرآن و كتاب مقدس گفتگو مي‏شود. درباره شنونده متن يعني مخاطب و مردمي‏كه مؤلف و گوينده با آنان سخن گفته، مسایل گوناگوني مطرح است و از آن جمله‏مخصوص بودن متن به مخاطبان حاضر يا اعم بودن از مخاطبان حاضر، ضرورتها وپرسشهاي شنوندگان، جامعه‏شناسي عصر مخاطبان، مسایل و مشكلات عصر نزول‏وحي،افق سطح مخاطبان، مصبوغيت فهم آن به عوامل اجتماعي.
اما از همه اين ها مهمتر تفسيركننده متن است كه در عرضه فهمي از متن نقش مهمي‏ايفا مي‏كند; زيرا مفسر با ذهن خالي به مانند صفحه سفيد كاغذ به سراغ متن نمي‏رود تاآن چه از متن در صفحه ذهن او مي‏تابد، در آن نقش بندد و دستگاه ذهن در آن دخالتي‏نداشته باشد. ذهن مفسر خالي نيست; بلكه انباشته از دانسته‏ها و گرايش ها و منشهايي‏است كه بدون شك در تفسير او تاثير مي‏گذارد.

2) جنبه‏هاي مختلف شخصيت مفسر

جنبه‏هاي مختلفي كه در تفسير تاثير دارند، به چند وجه مهم قابل تقسيم هستند:

1-2) دانسته‏هاي مفسر

بخشي از برداشتهاي مفسر ناشي از دانسته‏هاي وي است. اين دانسته‏ها اشكال‏مختلف دارد. برخي از آنها مبادي و مقدمات علمي مفسر است; مانند ادبيات، منطق،كلام و فلسفه. در اين موارد هرچه مفسر به اين علوم احاطه بيشتري داشته باشد، فهم اواز متن قرآن شفاف‏تر است. به عنوان نمونه آگاهي مفسر از مسایل روانشناسي،جامعه‏شناسي، تاريخي، فلسفه و عرفان و مباحث جديد فلسفه دين و كلام جديد ميدان‏گسترده‏تري را بوجود مي‏آورد و مفسر با آگاهي از آنها و پرسشهايي كه در اين علوم‏مطرح است، در برخورد با متون نقش كاملا متمايزي ايفا مي‏كند و تفاوت آشكاري درگرايشها و برداشتهاي تفسيري او بوجود مي‏آورد. مثلا در آنجا كه آراي علمي و كلامي رابا آموزه‏هاي ديني سازگار بيابد و آنها را در برنامه‏هاي ارشادي و تبليغي خويش مفيدانگارد، به آنها اقبال مي‏كند و آنها را به منزله مبادي و مقدمات ادله كلامي خود در تفسيرجاي مي‏دهد و در آنجا كه مفسر با آن آموزه‏ها نظر مخالف داشته باشد و آنها را مباين‏دستگاه فهم خود ببيند، باز به گونه‏اي متاثر خواهد شد و مباحث را با نگاه شبهه و نقدشبهه مي‏بيند و كلمات متن را به گونه‏اي تحليل و تفسير مي‏كند كه آن شبهات را پاسخ گو باشد.
به همين جهت اين معلومات از ديرباز، دست كم نوعي موضعگيري مثبت و منفي رادر مجموع دانش‏هاي بيروني مفسر فراهم ساخته است.

2-2) اعتقادات مفسر

اعتقادات و باورهاي مفسر گاه جنبه مذهبي و نحله‏اي دارد; مانند اشعري، اعتزال،شيعي و سني و مانند آن و گاه جنبه علمي; مثلا چنان چه مفسري از پيش نسخ را در قرآن‏نپذيرفته يا در باب محكم و متشابه مقوله تشابه را از مجمل و مبهم جدا دانسته و يا درباب اسباب نزول تئوري خاصي را پذيرفته باشد، رفتار او نسبت‏به مجموعه‏اي از آيات‏متفاوت از كساني است كه اين باورها را نداشته و نظريه ديگري را پذيرفته‏اند و نوع‏برداشت او با ديگر مفسران تفاوت خواهد كرد.

3-2) تئوريهاي مفسر

تئوريهاي مفسر آنهايي‏اند كه در ذهن او جاي گرفته، ولي مانند اعتقادات و باوهاي‏كلي نيست. به عنوان نمونه آن كس كه در بحث معاد جسماني تئوري خاص دارد، نگرش‏او به اين دسته از آيات با همان نگرش خواهد بود. مثلا صدرالمتالهين كوشش داشت كه‏ميان شريعت و طريقت و حقيقت آشتي برقرار كند و مفاهيم ديني را عقلي كند.كوششهاي آشتي‏جويانه و در عين حال تاويلي وي از عقل و وحي و اثبات عقلاني اصول‏اعتقادي بر اين فرض مبتني بود كه يافته‏هاي دين با عقل در تعارض نيست. لذا در جلدنهم اسفار در بحث معاد جسماني با مقدمه‏اي مفصل تئوري خود را شرح مي‏دهد وتجسم اعمال و ثواب و عقاب را به درون انسان مي‏كشد و از او جدا نمي‏داند يا در باب‏تفسير وحي، عرش، كرسي، لوح، قلم يا روح و نفس آيات را بر معاني غير مادي و مجردتطبيق مي‏كند. در مباحث جديد كلام مانند نظريه حداقلي يا حداكثري در فقه، مساله‏انتظارات انسان از دين، مساله كمال و جامعيت دين، بيان روشي يا بيان ارزشي در احكام‏و دهها مساله ديگر از تئوري‏هايي است كه حضور آن در ذهن مفسر مي‏تواند نگرش‏مفسر را نسبت‏به حجم انبوهي از آيات كاملا متفاوت كندو نگرش و استنباط او رادگرگون سازد.

4-2) روحيات مفسر

بدون شك ويژگيهاي تربيتي، روحي و اخلاقي مفسر يكي از موارد تاثير و تاثر ذهن‏مفسر نسبت‏به تفسير است. روحيات مفسر در تفسير نقش بسزايي دارد، مثلا مفسري‏كه دقت نظر دارد و در پي دليل است‏يا شجاعت علمي دارد و يا به دنبال نوآوري ونوانديشي است‏يا روحيه جنجالي دارد، همه اينها مي‏تواند تاثير بسزايي در گرايش ها وبرداشتهاي مفسر داشته باشد. در دانش تفسير اين نظر همواره تاكيد مي‏گردد كه فهم وتفسير يك متن بايد به دور از مسبوقات ذهني و تمايلات فكري مفسر باشد،[1] و تعصبات‏مذهبي و گرايش‏هاي نحله‏اي در تفسير بروز و ظهور نكند، حتي تاكيد مي‏شود كه تفسيربايد از عقايد عرفي زمان خود به دور باشد و مادام كه مفسر در بند اين عقايد باشد، ازفهم حقايق قرآن باز مي‏ماند. راه رسيدن به فهم كامل مرهون آزادي از عقايد و ارزشهاي‏شخصي مفسر است.
اما بايد پرسيد اولا آيا منظور از اين بايد همان تفسير به راي نيست؟
ثانيا، مرز راي چيست و آيا ميان هواها و هوسها و تمايلات فكري مفسر وگرايش‏هاي تفسيري چگونه مي‏توان جدايي افكند؟
ثالثا، چنين تلاشي تا چه اندازه عملي است; به ويژه در آن گرايش‏هايي كه به طورناخودآگاه و بر اثر تربيت و آموزش و زندگي در محيط مذهبي خاص حاصل آمده است;چرا كه صرف‏نظر از اصول و قواعدي كه مفسر خود رابه مراعات آن مصمم مي‏داند،مساله گزينشي عمل كردن مفسر در تمام اين موارد بسيار مهم است.
واقعيت اين است كه ما در تاريخ تفسير به سليقه‏ها و گرايش‏هاي متنوعي در افق‏تاريخي و مذهبي مفسران برخورد مي‏كنيم. لازم نيست كه مقايسه‏اي ميان تفسير معتزله،اشاعره، سلفيه و ديگر مذاهب داشته باشيم تا با ذهنيت‏خاص و نقد مذهبي اين تنوع راملاحظه كنيم و ريشه اختلاف را در نوع روش آنها ببينيم. حتي اين تفاوتها در تفاسيرشيعه نيز در شكل گسترده آن مشاهده مي‏شود. كافي است كه به تفاسير گوناگون فلسفي،عرفاني، ماثور و غير ماثور نظر افكنده شود و گوناگوني برداشتهاي تفسيري ملاحظه‏گردد.
نا گفته نماند كه سخن از ترجمه و دلالت ظاهري كلام نيست; بلكه سخن از تفسيراست و تفسير پرده‏برداري و كشف پيچيدگيهاي كلام است; به ويژه آنجا كه به استنباط وبرداشت در حوزه جهان بيني‏ها و اصول عقايد و نگرش به مساله عام احكام بازگردد.
آن چه كه در اين مقال بررسي مي‏شود، اين است كه شخصيت مفسر در تفسير قرآن‏كريم چه جايگاهي دارد و تاثير آن تا چه حدي مقبول و طبيعي است و در اين باره‏مفسرين بزرگ و قرآن پژوهان چه نظري دارند و اصولا پذيرفتن اين تئوري كه شخصيت‏مفسر در تفسير نقش تعيين كننده دارد چه مشكلاتي را بوجود مي‏آورد. هدف اين مقاله‏كاوش در يكي از مباحث مهم هرمنوتيك و تفسير و معرفت‏شناسي انديشه مسلمانان‏درباره قرآن است و طرح آنها مي‏تواند ريشه‏هاي جزميت‏گرايي را در انديشه پيشينيان به‏نقد بكشد.

3) طرح مساله

با نگاهي به تفاسيري كه درباره قرآن يا حتي برخي از ديوان اشعار شعراي نامدارچون مولوي و حافظ نگاشته شده، اين حقيقت را درمي‏يابيم كه تفسيرهايي كه از اين‏سخنان شده يكسان نيستند و مفسران اين متون برداشتهاي مختلفي عرضه كرده‏اند. ماكه آنها را مي‏خوانيم نيز با برخي از تفسيرها موافق و با برخي از تفسيرها مخالف‏مي‏شويم. منشا اين اختلاف چيست و چه عاملي موجب آن شده كه تفسيرهاي مختلفي‏عرضه شود و هر روز كه مي‏گذرد بر حجم اين تفسيرها افزوده مي‏شود و ديدگاههاي ‏جديدتري عرضه مي‏گردد. آيا ريشه اختلافها در متن است‏يا مفسر متن يا هر دوي آنها؟در اين باره نظريات مختلفي مطرح شده و درباره معناداري متن و نيت مؤلف و زبان‏گوينده بحثهاي فراواني شده است; اما بدون شك اگر متني برداشتهاي گوناگون بپذيرد،مفسر متن در اين گوناگوني بي‏نقش نيست. برخي خواسته‏اند، مساله را ساده جلوه دهندو ريشه اين اختلاف را مربوط به هواهاي نفساني و عليل بودن ذهن و مريض بودن دل‏مربوط كنند; اما اين عامل پيدايش تمام تفسيرهاي مختلف نمي‏تواند باشد; زيرا بسياري‏از آنها از سر آگاهي و عناد و مرض نيست. به عنوان نمونه اگر مقايسه‏اي ميان تفاسيرشيخ طوسي (تبيان)، طبرسي (مجمع‏البيان)، فيض كاشاني (صافي)، ملا صدراي‏شيرازي (تفسير القرآن الكريم)، علامه طباطبايي (الميزان) و سيد محمدحسين‏فضل‏الله (من وحي القرآن) انجام گيرد، مي‏بينيم ديدگاههاي مختلفي در تفسير عرضه‏كرده‏اند; در حالي كه همگي شيعه هستند، از منبع حديث اهل بيت‏عليهم السلام استفاده‏كرده‏اند، قواعد و اصول را رعايت كرده‏اند و هواي نفساني و مرض و غرض نداشته‏اند.
بنابراين همه اختلافات تفسيري ناشي از هواهاي نفساني يا اختلافات مذهبي نبوده‏است و حتي نمي‏توان گفت: طبيعت متن چنين بوده كه موجب اختلاف و تشتت آرا شده‏است; زيرا اصولا در صورتي مي‏توانيم اين فهم‏هاي متفاوت را در شخصيت مفسردخيل ندانيم كه چند مساله در نظر ما حل شده باشد:
1- سؤالات و مسایلي را كه مفسر به دنبال پاسخ آنهاست و در ذهن او مشكل‏سازشده در تفسير او مؤثر ندانيم.

پی نوشت ها:

[1] . اين انديشه و توصيه به دورى از تمايلات فكرى در عوامل متعددى ريشه دارد كه مهم‏ترين آنها رواياتى است كه در باب تفسير به راى رسيده و كسانى خواسته‏اند بگويند: تفسير به راى جايز نيست; بلكه بايد براساس ماثورات و منصوصات از ناحيه معصوم باشد.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
play_arrow
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
play_arrow
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
مقاومت پیروز خواهد شد
play_arrow
مقاومت پیروز خواهد شد
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
play_arrow
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
play_arrow
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
play_arrow
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
play_arrow
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
play_arrow
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
play_arrow
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
play_arrow
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد