اوصاف كوثر نور در آینه نامها و لقبها
منبع:مجله ديدار آشنا
مساله نامگذاری
در همه جوامع بشری افراد با توجه به نوع جهانبینی و نظام ارزشی خاصی كه دارند، در گزینش نام و لقب از معیارهای مخصوصی پیروی میكنند . اما علیرغم تفاوت فرهنگ و نظامهای پذیرفته شده ارزشی حاكم بر جوامع مختلف، در موضوع نامگذاری در همه جوامع چند نكته مشترك به چشم میخورد:اولا، انتخاب نامها ولقبها بیانگر نوع علاقه و اشتیاق افراد میباشد .
ثانیا، از تامل در نوع اسمهایی كه افراد به آنها علاقه نشان میدهند، به امیدها و آرزوها و دغدغههای فكری آنان میتوان پی برد .
ثالثا، اسامی و القاب با اعتقادات و نظام ارزشی افراد رابطه بسیار تنگاتنگی دارد . از اینرو، با پدید آمدن تحول در عقاید افراد، نوع انتخاب نامها نیز تغییر محسوسی خواهد كرد . بر این اساس، در اولین لحظه تغییر دین انسانها، مساله تعویض نام آنان نیز مطرح میشود .
به هرحال، امروزه اغلب اندیشمندان روانشناسی و جامعهشناسی و تعلیم و تربیتبر این حقیقت تاكید دارند كه نام و لقبهایی كه برای افراد برگزیده میشود، در نوع شخصیت و شكلگیری كمالات و خصلتهای آنان تاثیر دارد .
اسلام و مساله نامگذاری
پس از بعثت پیامبرگرامی اسلام از جمله تحولات مهم فرهنگی كه از همان روزهای نخستین بعثت در سرزمین حجاز به وقوع پیوست، تغییر برخی نامها و لقبها بود . رسول خداصلی الله علیه وآله به محض برخورد با كسانی كه اسم زننده و توهینآمیزی داشتند، آن را به یكنام مناسب تغییر میدادند و حتی در آیات قرآن كریم به مساله انتخاب نام خوب و پرهیز از به كاربردن اسمهای نامناسب و لقبهای زشت تصریح شده، و به مؤمنان تاكید شده است كه در نامیدن یكدیگر، از به كار بردن لقبهایناشایستخودداری نمایند . (1)اجمالا مجموعه رهنمودهایی در خصوص نامگذاری بدین صورت وارد شده است:
1 . انتخاب نام مناسب یكی از حقوق فرزند بر عهده والدین است، به گونهای كه آنان اگر در این كار سهلانگاری كنند در روز قیامت مورد بازخواست قرارمیگیرند . حضرت علیعلیه السلام در اینباره میفرمایند: از جمله حقوق فرزند این است كه پدر و مادر برای او نام نیكو انتخاب كرده و در تربیت او تا آنجا كه در توان دارند بكوشند و به ایشان قرآن بیاموزند . (2)
2 . اگر به هر دلیلی برای كسی نام مناسبی انتخاب نشده بود، باید هر چه سریعتر آن را تغییر داد . رسول اكرمصلی الله علیه وآله در برخورد با اشخاص و یا حتی اماكنی كه نام خوبی نداشتند آن را تغییر میدادند . نقل شده است كه آن حضرت با كسانی كه نامهای چون عبدالشمس (بنده خورشید)، عبدالعزی (بنده بت عزی)، عبدالكعبه (بنده كعبه)، یا جندب (ملخ)، و . . . داشتند نام آنان را به عبدالوهاب، عبدالله، عبدالرحمان و . . . تغییر دادند .
3 . در بینش اسلامی علاوه بر آثار روحی و روانی اسم نیكو، بركات زیادی در وضع زندگی مادی و معنوی انسان دارد . در اینباره امام موسی بن جعفرعلیه السلام میفرماید: خانهای كه در آن اسم محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا فاطمه . . . وجود داشته باشد، فقر و تنگدستی وارد نمی شود . (3) باز نقل شده روزی شخصی به امام صادقعلیه السلام عرض كرد: ما نام شما و پدرانتان را برای خودمان برمیگزینیم، آیا این كار برای ما سودی هم دارد؟ حضرت فرمودند: آری به خدا سوگند این كار برای شما مفید است، مگر حقیقیت دین غیراز دوستی [با خوبان] و دشمنی [با بدان] چیز دیگری است . (4)
نام و لقبهای حضرت فاطمهعلیها السلام
بنابر آنچه بیان شد، مساله نامگذاری تنها برای تمییز و تشخیص افراد از یكدیگر به كار نمیرود بلكه تعیین نام و لقب، علاوه بر نشان دادن نوع اعتقادات، از علاقهها و آرزوها و امیدهای آنان نیز حكایت دارد . بویژه القاب، نوع خصوصیات اخلاقی و كمالات و فضلیتهای انسانی و ابعاد مختلف شخصیت آنان را تبیین مینمایند .هر یك از نامهای حضرت زهراعلیها السلام به بعد خاصی از شخصیت و كمالات و فضلیتهای اخلاقی و الهی آن بانوی بزرگ دلالت دارد . بنابراین، یكی از راههای آشنایی با شخصیتحضرت زهراعلیها السلام تعمق در مفهوم این نامهاست . در اینجا، به صورت بسیار مختصر توضیحاتی مربوط به برخی از لقبهای حضرت را، كه در روایت وارد شده است، ارائه میگردد . امید كه موجب آشنایی بیشتر با شخصیتبینظیر این الگوی بزرگ انسان الهی باشد .
1 . فاطمه
واژه فاطمه را در معانی چون بازدارنده و جداكننده و جداشده از بدیها به كار میبرند .نقل میكنند روزی رسول اكرمصلی الله علیه وآله از دختر بزرگوارشان سؤال كردند دخترم آیا میدانی كه از چه جهت تو را [فاطمه] نام گذاردهام؟ حضرت زهراعلیها السلام عرض كردند: به چه خاطر یا رسول الله؟ رسول اكرمصلی الله علیه وآله فرمودند: چون خداوند تو و شیعیان راستین و دوستداران واقعی تو را در روز قیامت از آتش دوزخ جدا خواهد كرد . (6)
از امام صادقعلیه السلام هم روایتشده است كه بدان جهت دختر بزرگوار رسول اكرمصلی الله علیه وآله را فاطمه نامیدند كه او از شرك و سایر بدی و آلودگیها جدا شده و به همه پاكیها و فضلیتها آراسته گردیده است . (7)
امام باقرعلیه السلام نیز میفرمایند: خداوند متعال این بانوی گرانمایه، فاطمهعلیها السلام، را به واسطه دانش و معرفتبر دیگران ممتاز ساخته است .
2 . مباركه
یكی از نامهای حضرت زهراعلیها السلام "مباركه" است . در مفردات راغب بركتبه معنای سرچشمه خیر و رحمت الهی به كار رفته است، به گونهای كه نه میتوان از جوشش آن جلوگیری به عمل آورد و نه اندازه آن را دانست . بر این اساس، چیز با بركت را مبارك گویند . از آنجا كه هرگونه خیر، خوبی و بركت در نسل پیامبرصلی الله علیه وآله از مجرای وجودی حضرت زهراعلیها السلام جریان پیداكرده است . از جمله آنها، تداوم نسل پرافتخار آن حضرت است، لذا او را مباركه نامیدهاند . خداوند تبارك و تعالی فاطمهعلیها السلام را مصداق بارز كوثر و خیر و بركت فراوان و مظهر عطایای بیپایان قرارداد و تا نظام هستی برقرار است، به بركت او، جهانیان از نعمتسعادت و هدایتبرخوردار باشند، و لحظهای زمین از حجت الهی خالی نباشد تا هركس كه دوستدار راه سعادت و نجات است، بتواند از طریق چنگ زدن به ریسمان هدایت و پناه بردن به حجت معصوم از ذریه فاطمهعلیها السلام به سعادت و خوشبختی جاودان دستیابد .3 . صدیقه
صدیق به كسی میگویند كه در راستگویی كامل باشد و هرگز دروغ بر زبان او جاری نشود، و درستی كارهایش، سخنان او را تصدیق كند .در فرهنگ اسلامی مرتبه و منزلت صدیقین در ردیف پیامبران و شهدا ذكر شده است . حضرت زهراعلیها السلام را "صدیقه" نامیدهاند، چون صداقت و درستی اساس زندگی او را تشكیل میداد . هرگاه لب به سخن میگشود، جز راست نمیگفت . هر وقت در نزد عایشه سخن از زهراعلیها السلام به میان میآمد، او میگفت: به غیر از رسول خداصلی الله علیه وآله كسی را راستگوتر از فاطمه ندیدم . (8)
رسول اكرمصلی الله علیه وآله روزی به علیعلیه السلام فرمودند: سه چیز گرانبها به تو هدیه داده شده است كه به هیچ كس حتی به خود من هم داده نشده است: یكی از آن سه نعمت همسر گرانقدری چون دخترم صدیقه است كه آن نعمتبزرگ به تو ارزانی شده است و به غیر از تو كسی از چنین نعمتی برخوردار نیست . (9)
حتی در یكی از روزهای پایان زندگی رسول خداصلی الله علیه وآله به علیعلیه السلام از جمله این توصیه را فرمودند كه من به فاطمه مطالبی را گفتهام تا بعد آنها را به تو بگوید . بنابراین، هر چه فاطمه از قول من به تو گفت، آنها را تصدیق كن، چون او بسیار راستگوست . (10)
در قرآن كریم از اشخاصی كه گفتار آنان با رفتارشان همخوانی دارد و نیز از كسانی كه مطالب حق را باور كرده و آنها را تصدیق نمودهاند، با صفت صدیق یاد شده است . از جمله ایشان ابراهیم خلیلعلیه السلام و ادریسعلیه السلام و حضرت مریمعلیها السلام است . در مورد مادر بزرگوار حضرت عیسیعلیه السلام در آیه 75 سوره مائده میخوانیم: مسیح فرزند مریم پیامبر است و قبل از او نیز پیامبرانی برای مردم فرستاده شده بود، مادر عیسی زنی بسیار راستگو بود .
4 . طاهره
از جمله اسمهای معروف حضرت زهراعلیها السلام "طاهره" است . در لغت این لفظ به معنی پاكیزه، بیعیب و معصوم به كار میرود . امام باقرعلیه السلام در مورد علت نامگذاری آن حضرت میفرمایند: فاطمه دختر رسول خداصلی الله علیه وآله را به این دلیل طاهره نامیدهاند كه او از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی و جسمی و معنوی پاك بود . (11)به علاوه به دهها روایت از مفسران و محدثان شیعه و سنی، در تفسیر آیه 33 سوره احزاب كه به آیه تطهیر مشهور است، (12) حضرت زهراعلیها السلام اولا، از اهل بیت پیامبرصلی الله علیه وآله محسوب میشوند . ثانیا، مراد از تطهیر دور ساختن ایشان از هرگونه آلودگی و رجس است كه همانا به معنی مقام عصمت میباشد این آیه به وجود آن كمال در همه اهل بیتعلیهم السلام دلالت كامل دارد . بنابراین، میتوان گفت: از آن جهت كه دختر بزرگوار رسول اكرم از عصمتبرخوردار بودند و از هرگونه آلودگی به زشتیها در امان بودند، آن حضرت را طاهره و طیبه نامیدهاند .
5 . راضیه
راضیه به كسی میگویند كه در برابر پیشآمدهای تلخی كه برای او واقع میشود، خرسند بوده و در مقابل تقدیرات الهی تسلیم و راضی و خوشنود باشد . این صفتیكی از بالاترین مراتب ایمان است . حضرت زهراعلیها السلام از آنرو "راضیه" میگویند چون در عمر كوتاه خود سختیهای بسیاری را تحمل كرد و انواع آزار و اذیتها را در راه دفاع از مكتب اسلام و حفظ مقام ولایتبا روی گشاده پذیرا شد و در مقابل هیچ یك از مصایب و مشكلات و حوادث تلخی كه برای او مقدر شده بود، تردیدی به دل راه نداد و همه آنها را به عنوان امتحان و آزمایش الهی با آغوش باز پذیرفت و به بركت این كمال و سعه صدر، به مقام و مرتبه والای ایمان ستیافت و سرانجام، در پایان حیات دنیوی با خطاب: یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربك راضیه (13) مورد تكریم حضرت ربوبی قرار گرفت .6 . مرضیه
"مرضیه" به كسی گفته میشود كه خدا و رسول او پیوسته از رفتار و كردار و گفتار او راضی باشد . از آنجایی كه به تصریح آیه تطهیر و دهها روایت، چون حضرت فاطمهعلیها السلام از مقام عصمتبرخوردار بودند، تمام اعمال و رفتار او مورد رضای خداوند متعال و پیامبر اكرم بود و حتی رسول اكرمصلی الله علیه وآله بارها به این حقیقت تصریح فرمودند كه چون حضرت زهراعلیها السلام همواره در محدوده اراده و مشیت و رضایتخدا گام برمیدارد، لذا رفتار و كردار او بهترین ملاك برای خوبی و بدی اعمال است . اگر او از چیزی خرسند باشد، خداوند نیز از این كار خرسند است و در صورتی كه او نسبتبه كسی یا كاری ناخرسند باشد، دلیل ناشایستی آن كس و یا ناشایستگی آن كار نزد خداوند است . رسول خداصلی الله علیه وآله همواره در طول عمر مباركشان این دو سخن را به زبان جاری میكردند كه آن كس كه فاطمه را بیازارد، مانند آن است كه مرا آزرده است و كسی كه مرا بیازارد، خداوند را ناخرسند ساخته است .همچنین آن حضرت به عنوان یك هشدار در مناسبتهای مختلف میفرمود: ای فاطمه خداوند به سبب خشم تو غضب میكند و به رضایت تو خشنود میشود . (14) این همه حكایت از برخورداری حضرت زهراعلیها السلام از مقام مرضی خدا بودن دارد . لذا یكی از نامهای آن حضرت "مرضیه" قرار داده شد .
7 . محدثه
"محدثه" - بفتح دال - كسی است كه مخاطب حدیث و الهام غیبی واقع میشود . به عبارت دیگر، كسی كه فرشتگان با او سخن میگویند "محدثه" مینامند . حضرت زهراعلیها السلام را محدثه مینامند چون براساس روایتی، آن حضرت از نوعی وحی و الهام آسمانی برخوردار بوده است . مگر به كسی غیر از پیامبر هم وحی و الهام میشود؟ در پاسخ باید گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات متعددی از اولیای الهی و طول تاریخ، به غیر از انبیا افراد دیگری هم طرف خطاب فرشتگان الهی واقع شدهاند و به ایشان الهامهای غیبی میشده است . به عنوان مثال، حضرت مریمعلیها السلام با فرشته الهی دیدار كرده و سخن گفت . (15) و هم چنین درباره مادر حضرت موسیعلیه السلام قرآن كریم میفرماید: به مادر موسی وحی فرستادیم . (16)امام صادقعلیه السلام میفرمایند: فاطمه را به آن جهت محدثه گفتهاند، چون پیوسته فرشتهای بر او نازل میشد و با او سخن میگفت و حتی آن فرشته به حضرت زهراعلیها السلام میفرمود: ای فاطمه خداوند تو را را برگزیده و پاكیزه گردانیده و تو را بر همه زنان عالم برتری بخشیده است . (17)
بر طبق سخنان اهلبیتعلیهم السلام فرشتههای الهی وقتی به حضور حضرت فاطمه وارد میشدند موضوعاتی چون حوادث آینده تاریخ و احكام الهی با آن حضرت سخن میگفتند و حضرت علیعلیه السلام به تقاضای حضرت زهراعلیها السلام این مطالب را مینگاشتند كه كتاب معروف مصحف حضرت زهراعلیها السلام ره آورد گفتوگو با فرشتههای الهی است . حضرت صادقعلیه السلام به ابوبصیر میفرماید: مصحف فاطمهعلیها السلام نزد ماست . مردم اطلاع ندارند كه این مصحف چیست . مطالب آن همان اموری است كه پروردگار عالم آنها را بر مادرمان زهراعلیها السلام وحی فرموده است . (18)
8 . زهرا
ریشه واژه زهرا «زهر» است، به معنای صفا و روشنی و درخشندگی . درباره علت زهرا نامیده شدن حضرت فاطمهعلیها السلام روایات زیادی است كه به بیان دو نمونه اكتفا میكنیم:حضرت امام باقرعلیه السلام میفرمایند: فاطمهعلیها السلام را به این دلیل زهرا نامیدند، چون وقتی خداوند متعال او را آفرید نورانیت آن بانوی بزرگ آسمانها و زمین را روشن ساخت و فرشتگان در برابر عظمت و نورانیت او سجده كردند و از پروردگار عالم سؤال فرمودند: پروردگارا، این چه نوری است كه به آنها وحی شد . فرمود: این نور از من است كه آن را دور آسمان زمین قرار دادم . در آینده از این نور امتی پدید خواهد آمد كه به انجام دستورات من قیام كنند و بندگان مرا به راه راست و سعادت هدایت نمایند . آنان خلفای من در زمین خواهند بود . (19)
در روایتی دیگر از امام صادقعلیه السلام چنین نقل شده است: روزی از امام صادقعلیه السلام سؤال شد، چرا حضرت فاطمهعلیها السلام را زهرا نامیدند؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: چون در مواقعی كه فاطمهعلیها السلام در محراب عبادت برای نماز و نیایش میایستاد، آن چنان نورانیت او بر اهل آسمان میدرخشید كه نور ستارگان بر ساكنان زمین درخشندگی دارند . (20)
علاوه بر آنچه گفته شد، برای حضرت صدیقه كبری فاطمه زهراعلیها السلام دهها نام و لقب و كنیه دیگر هم ذكر شده است كه هر یك از آنها به بعدی از ابعاد عظمت و فضایل و كمالات آن حضرت دلالت دارند كه از جمله آنهاست:
ام ابیها (مادر و دلسوز پدر) ; امالائمه (مادر امامان) ; بتول (بیهمتا و ممتاز از دیگران) ; تقیه (بسیار پرهیزگار) ; ریحانه (گل خوشبو) ; زكیه (پاك و پاكدامن) ; سیدةالنساء (سرور بانوان) ; شهیده، عارفه، عالیه، عزیزه، علیمه، فاضله، كریمه، مؤمنه، ممتحنه، منصوره، نوریه، وحیده، مهدیه و . . .
پینوشت:
1 . ولاتنانروا بالالقاب بئس الاسم الفسوق
2 . نهجالبلاغه، حكمت 391
3 . بحارالانوار، ج 101، ص 129
5 . مستدرك الوسائل، ج 2، ص 618
6 . بحار الانوار، ج10، ص 17
7 . جلاء العیون، ج 1، ص 125
8 . الاستیعاب ، ج 2، ص 751
9 . فاطمه زهرااز ولادت تا شهادت، ص 74
10 . بحارالانوار، ج 22، ص 490
11 . همان، ج 43، ص 19
12 . انما یریدالله لیذهب عنكم الرحبس اهل البیت و یطهركم تطهیرا
13 . سوره فجر، آیه 28و27
14 . بحارالانوار، ج 43، ص 54
15 . آل عمران، آیه 43، 42
16 . سوره طه، آیه 39
17 . بحارالانوار، ج 43، ص 87
18 . فاطمه زهراعلیها السلام از ولادت تا شهادت، ص 111
19 . بحارالانوار، ج 43، ص 12
20 . همان، ص 13