وحدت كلمه، سازنده كشور

ان‌شاءالله امیدواریم كه با همّت همه اقشار مملكت بتوانید شما این مملكتی را كه عقب رانده شده است، و اینها رفتند و اینجا را خراب كرده رفتند، بتوانید كه همه با هم دست به هم بدهید، با وحدت كلمه، با وحدت فعالیت، ایران را از سر
دوشنبه، 6 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وحدت كلمه، سازنده كشور
وحدت كلمه، سازنده كشور

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
ان‌شاءالله امیدواریم كه با همّت همه اقشار مملكت بتوانید شما این مملكتی را كه عقب رانده شده است، و اینها رفتند و اینجا را خراب كرده رفتند، بتوانید كه همه با هم دست به هم بدهید، با وحدت كلمه، با وحدت فعالیت، ایران را از سر بسازید. معلّمها بچه‌های ما را تربیت كنند، یك تربیت صحیح، مهندسین ما كارهای نافع به جا بیاورند، و همین‌طور سایر اقشار (1).
همه مردم ایران بایستی در این موقع حساس مملكتی، وحدت كلمه خود را برای مبارزه با اجنبی و سازندگی ایرانی كه تبدیل به خرابه‌ای شده است حفظ نمایند. ایران نیاز به یك ارتش ملّی- اسلامی نیرومند و مردمی دارد كه بتواند در كنار مردم كشور را حفظ كند. (2)
همه به طور كلّی می‌دانیم كه تاكنون با وحدت كلمه و توجّه به اسلام به اینجا رسیدیم؛ و می‌دانیم كه تا این وحدت كلمه نباشد، و تا توجّه به اسلام نباشد، نمی‌توانیم پیشرفت كنیم. مسائل به حسب علمی، و به حسب كلّی معلوم است: لكن عمده این است كه ما دنبال این مسائل معلوم عمل بكنیم؛ یعنی همان طوری كه ملّت با عمل خودش، و با توجّه خودش به اسلام، و قیام و نهضت خودش، و با عدم خوف از تانكها و مسلسلها و نظامیها و قدرتهای شیطانی حركت كرد، نهضت كرد، ریخت به خیابانها و هجوم كرد، و شكست داد طرف را- البته با یاری خدای تبارك و تعالی- این حركت و این نهضت باید محفوظ بماند؛ یعنی عملاً ماها- كه همه‌مان پاسداران انقلاب اسلامی هستیم و همه خدمتگزار به اسلام هستیم- همچو نباشد كه همیشه بگوییم و عمل نباشد؛ باید دنبال گفتار عمل بشود. (3)
ما امیدواریم كه امسال سال اخوّت ایمانی و وحدت كلمه و عود به اوایل نهضت باشد. همان طوری كه می بینیم كه بحمدالله هست، باز تحكیم بشود این وحدت. و تمام افراد این مملكت در صدد این باشند كه برای این كشور خدمت كنند و خدمتگزاری به اسلام و كشور اسلامی داشته باشند؛ تا این‌كه این سال بر همه ما نوروز باشد و بر همه ما مبارك باشد و پیروزی اسلام در این سال ان‌شاءالله تحقق پیدا بكند؛ و تمام اقلیتهایی كه در این كشور هستند، اقلیتهای مذهبی كه در این كشور هستند و رسمی هستند، در زیر لوای اسلام با رفاه و آسودگی زندگی كنند. (4)
رسیدن به مقاصد عالیه اسلامی در سایه وحدت و آرامش. ما در سایه آرامش و وحدت می‌توانیم این كشور را به مقاصد عالیه اسلامی برسانیم و این مستضعفین را از آن ظلمهایی كه در طول تاریخ به آنها شده است، نجات دهیم. اگر آرامش نباشد، كشاورزی نخواهد بود و اگر آرامش نباشد، صنعت راه نخواهد افتاد. اگر آرامش نباشد، اصلاحاتی كه باید بشود و برای مستضعفین عمل بشود، نخواهد شد. (5)
ما یك صحبت با داخله داریم، با ملّت خودمان داریم و همین صحبتهاست كه عرض كردم كه اساس پیشرفت شما ملّت عزیز، تعهّد به اسلام و وحدت كلمه است. تعهّد به اسلام بدون اینكه با هم اجتماع نكنید در مسائل، بی‌فایده است. اجتماع در مسائل، بدون تعهّد به اسلام، مضر است. این دو مطلب باید همیشه نصب‌العین باشد كه تعهّد به اسلام و وحدت كلمه و این كه كشور را همه از خودتان بدانید، دولت را از خودتان بدانید، مجلس را از خودتان بدانید، ادارات را از خودتان بدانید، ارتش را و سپاه پاسداران را و بسیج را و قوای نظامی و انتظامی را از خودتان بدانید و همه با هم به یك جهت حركت كنید و آن جهت تعالی افكار و جهت تعالی همه جهات كشور. كشور را اگر بخواهید از دست ابرقدرتها تا آخر نجات بدهید، باید تعهّد خودتان را به اسلام هر روز محكم‌تر كنید و كوشش خودتان را برای وحدت همه قشرها فعال‌تر كنید. (6)
البته می‌دانید كه دولت و مجلس و گردانندگان بالای نظام هرگز اصول و داربستها را نشكسته‌اند و از آن عدول نكرده‌اند. برای من روشن است كه در نهاد هر دو جریان اعتقاد و عشق به خدا و خدمت به خلق نهفته است. با تبادل افكار و اندیشه‌های سازنده مسیر رقابتها را از آلودگی و انحراف و افراط و تفریط باید پاك نمود. من باز سفارش می‌كنم كشور ما در مرحله بازسازی و سازندگی به تفكّر و به وحدت و برادری نیاز دارد. خداوند به همه كسانی كه دلشان برای احیا اسلام ناب محمدی - (صلی‌الله‌علیه و آله و سلم)- و نابودی اسلام امریكایی می‌تپد، توفیق عنایت فرماید و شما و همه را در كنف عنایت و حمایت خویش محافظت فرماید و ان‌شاءالله از انصار اسلام و محرومین باشید. (7)
هان! این ملت عزیز، كه پرچم پرافتخار اسلام را به اهتزاز درآورده و سكوت مظلومان را در مقابل ستمگران و قلدران شكسته و متحوّل به فریاد و پرخاش كردید و ندای الله‌اكبر اسلام را با امواج فرستندگان غیبی به اقصی بلاد جهان رساندید، بهوش باشید و به عهد خود به پیشگاه مقدّس خداوند پابرجا باشید كه شكست اسلام خدای نكرده در ایران دفن معنویات و احكام مقدّس اسلام است. بهوش باشید كه موریانه‌های موذی، این ایادی استكبار جهانی درصدد رخنه كردن در صفوف شما هستند. دستهای وحدت را به هم دهید و بازو به بازوی هم یكدل و یك جهت این هدیه الهی را، كه پس از قرون متمادی به شما عطا فرموده قدردانی و حفظ كنید و از نقصها و كمبودها كه لازمه هر انقلابی است و در انقلاب شما به بركت اسلامی و مردمی بودن از همه كمتر است، به خود سستی راه ندهید، كه با خواست خداوند منّان با پیروزی شما همه چیز اصلاح می‌شود. (8)
اتحاد داشته باشید، وحدت. اگر كسی یك كلمه بگوید كه به این وحدت صدمه بزند، این معصیت‌كار كه هست هیچ، خائن كه هست هیچ، معصیت یك معصیتی است كه ممكن است كه یك كشوری را به هم بزند. اگر كارشكنی برای این وحدت بشود، این وحدتی كه الآن در بین ملّت ما موجود است، بین دولت و ملّت ما موجود است، اگر یك نفر خدشه بكند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را كرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را كرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهوری اسلام كرده. اگر این معنا در ذهن انسان باشد كه خدا فرموده است كه با هم باشید، تنازع با هم نداشته باشید، خدا فرموده است كه وحدت داشته باشید، و ما برای خدا وحدت می‌خواهیم داشته باشیم، این وحدت را كسی نمی‌تواند به هم بزند، این وحدت الهی است، این «یدالله» است. «یدالله» فوق همه أیدی است، این را كسی نمی‌تواند به هم بزند. اما اگر برای خودم هی می‌خواهم بكشم، اگر هم می‌گویم وحدت پیدا كنید كه خودم به نوایی برسم، این مال شیطان است، هیچ اثری ندارد، یعنی اثر سوء دارد برای انسان. (9)
ان‌شاءالله امیدواریم كه با همّت همه اقشار مملكت بتوانید شما این مملكتی را كه عقب رانده شده است، و اینها رفتند و اینجا را خراب كرده رفتند، بتوانید كه همه با هم دست به هم بدهید، با وحدت كلمه، با وحدت، فعالیت، ایران را از سر بسازید. معلّمها بچه‌های ما را تربیت كنند، یك تربیت صحیح، مهندسین ما كارهای نافع به جا بیاورند، و همین طور سایر اقشار. من از خدای تبارك و تعالی مسألت می‌كنم كه همه ما را به وظایف ملّی و اسلامی آشنا كند و امیدوارم كه دست اجانب از این مملكت كوتاه بشود كه شما مملكت خودتان را خودتان اداره بكنید و خزاین مملكت شما مال خود شما باشد. مملكت ایران از ممالكی است كه همه چیز دارد خودش، لكن این قدر خورنده دارد كه به ملّت نمی‌رسد؛ آن قدر چپاولگر هست و بود كه ملّت دستش كوتاه بود از این ذخایر. ما همه چیز داریم، هیچ چیز نداریم! همه چیز داریم، اگر آزاد باشیم، اگر مستقل باشیم؛ هیچ نداریم، در این وضعی كه زندگی می‌كنیم. (10)
باید همه این آقایان دست به دست هم بدهند، همه اقشار با هم اتّحاد پیدا بكنند، و با كمال دلسوزی در این خرابه مشغول ساختمان بشوند. هركس اهل اداره مواظب باشد كه در آن اداره مفاسدی كه بوده تذكر بدهد به دولت. هركس هرجا هست مَفسَده‌های آنجا را یادداشت كند تذّكر بدهد، تا بلكه ان‌شاءالله با كوشش‌های زیاد این امور رفع بشود. من از خدای تبارك و تعالی سلامت همه شما را خواستارم و امیدوارم كه همه با وحدت كلمه، همه با هم این مسائل را حل بكنید و اختلاف نظر، اختلافات صنفی، اختلافاتی كه در ایران آنها انداختند بین مردم، اختلافات را و اینها را توجه كنید كه برداشته بشود كه دشمن شما از اختلاف شما نتیجه می‌گیرد و شما ملاحظه كردید كه با این اتّفاق كلمه‌ای كه ایران پیدا كرد، این قدرتهای بزرگ را به زانو درآورد به طوری كه نتوانستند آنها شاه را هم نگه دارند. خداوند ان‌شاءالله همه شما را توفیق بدهد و مؤید كند. (11)

راهبردهای تصریحی:

1- با وحدت و برادری است كه می‌شود كشور را ساخت.
2- عامل پیشرفت كشور وحدت و همّت است.
3- در آرامش می‌توان به مقاصد عالیه‌ی اسلامی رسید.
4- خدشه و كارشكنی در وحدت، معصیت خدا و جنایت بر جمهوری اسلامی است.

نكات استنباطی:

1- بین میزان وحدت و اتحاد جامعه با پیشرفت و رفاه آن جامعه رابطه‌ی مستقیمی برقرار است.
2- آشفتگیهای حاصل از سالها حكومت مستبدانه و وابسته‌ی پهلوی آن قدر زیاد است كه جز با وحدت و همّت همه‌ی قشرهای جامعه، رفع آنها ممكن نیست.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 104.
2. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 259.
3. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 364.
4. صحیفه امام (ره)، ج14، صص 227 و 228.
5. صحیفه امام (ره)، ج14، ص 288.
6. صحیفه امام (ره)، ج15، ص451.
7. صحیفه امام (ره)، ج21، ص 180.
8. صحیفه امام (ره)، ج19، ص 160.
9. صحیفه امام (ره)، ج19، ص 206.
10. صحیفه امام (ره)، ج6، ص104.
11. صحیفه امام (ره)، ج6، صص 115 و 116.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.